• Anonym (Ledsen)

    Får inte huset :(

    Min pappa bor i ett hus han byggt själv och som är jag uppvuxen i.

    Sen jag var liten har det hetat att jag kommer få ta över det huset en dag.

    För några år sen träffade han en ny kvinna, som även hon har barn i min ålder. Hennes son säger nu att han vill ha huset och hon sitter och håller med om att jag inte har någon rätt före honom. Att hon favoriserar honom kommer inte som någon överraskning, men blir så ledsen över att pappa inte säger emot och nu heter det plötsligt att jag får köpa huset när de flyttar om jag vill ha det, fast han innan alltid sagt att jag får det dagen han inte orkar ta hand om det längre.

    Inte nog med det, tydligen har hennes son fått samma erbjudande! Jag har inga pengar att köpa huset de närmsta åren, medan sonen har ett enormt sparkonto som hans mamma fixat sen han var liten..

    Är så ledsen och vet inte vad jag ska säga och göra..

  • Svar på tråden Får inte huset :(
  • Ess
    Anonym (Gk) skrev 2016-07-26 07:39:45 följande:

    TS, din far har sagt att du "ska få" huset när han inte längre mäktar med att ta hand om det, men har han verkligen sagt att du får det vederlagsfritt? Eller sa han att du ska få "ta över det" (utan att gå in på HUR det ska ske)?

    Om det skulle ske vederlagsfritt vore du extremt naiv om du trodde att det INTE skulle räknas som ett förskott på arvet. Det skulle definitivt tas upp när din far är borta och kvarlåtenskapem efter honom skiftas.

    Nej, din far har ingen skyldighet att fullfölja sitt löfte om att du ska få ta över egendomen. Det är hans tillgångar och han förfogar helt över dem. Du får prata med honom om huset.

    Om du har inrättat ditt leverne (dvs inte sparat och inte köpt bostad) på grund av att du räknade med att du skulle få ett hus utan att betala en krona så tycker jag synd om dig. Det är också väldigt naivt.


    Jag håller med ovanstående.
    Ts hade kunnat få huset och sedan bli tvungen att sälja det för att lösa ut sina halvsyskon. Även om de sagt att de inte är intresserade så är det ändå en ansenlig summa de går miste om, vilket även drabbar deras ev barn.

    Det kan ju va så att pappan tänkt efter och vill ge alla sina barn lika mycket i arv. 

    Jag tycker man ska ta lätt på sådana löften eftersom man aldrig vet vad som kommer att hända i framtiden.
  • Anonym (.)
    Ess skrev 2016-07-26 08:06:54 följande:
    Jag håller med ovanstående.
    Ts hade kunnat få huset och sedan bli tvungen att sälja det för att lösa ut sina halvsyskon. Även om de sagt att de inte är intresserade så är det ändå en ansenlig summa de går miste om, vilket även drabbar deras ev barn.

    Det kan ju va så att pappan tänkt efter och vill ge alla sina barn lika mycket i arv. 

    Jag tycker man ska ta lätt på sådana löften eftersom man aldrig vet vad som kommer att hända i framtiden.
    Står det något om halvsyskon någonstans? Kvinnans barn (styvsyskon) har ju ingen arvsrätt efter pappan utan testamente, inte hans fru heller. (Utan testamente har hon rätt till bohag till värde av fyra basbelopp, två om de är sambo.)

    Får hålla med ovanstående om att det faktiskt är lite naivt om du inte sparat med tanken att få ta över hus utan kostnad. Om inte annat behövs det pengar för att _ha_ hus (reserver vid nödvändiga reparationer etc). Jag själv "tvangs" ta över ett gammalt släkthus vid nära anhörigs oväntade bortgång och bara olja, el och försäkring har ätit upp mina få besparingar i racertakt och då är vi bara där på ledigheter.Törs inte tänka på när oljepannan lägger av, vattenledningar behöver bytas, om det blir en fuktskada, behövs dränering etc. Ja, jag var naiv jag också men vi bor bra i lägenhet med barnen, har aldrig strävat efter att bo i hus och trodde inte detta kunde bli aktuellt på tjugo år.
    För även om du - som flera av oss tycker lite orealistiskt - skulle få huset till skänks under din pappas livstid - antar jag att du behöver stå för kostnaderna för det själv?

    Tycker som inlägg ovan: Prata allvar med din pappa i enrum. "Du har lovat mig huset i åratal, nu talas det om att låta NN:s barn få köpa det. Hur är det du tänker? Jag behöver veta det." Kanske handlar det om ett missförstånd där du trott att det skulle vara en gåva och din pappa förväntat sig att bli utköpt, kanske har hans ekonomi ändrat sig, kanske har han ändrat sig om vem som bör ha det. Ingen vet innan du pratat med honom. Ni verkar ju inte ha talat konkret om detta innan utan det har(?) varit vaga uttalanden om att du skulle få ta över det.

    Sedan vet du hans tankar och sätter med vetskap om dem igång att jobba mot vad du vill ha ut av livet.
    Och, som sagt, detta är mellan dig och din pappa. Även om han låter sig påverkas av vad hans fru med barn tycker är det fortfarande hans beslut och mot honom ev besvikelse ska riktas. 


  • Anonym (Ledsen)

    Ska man se det så har han mycket mer pengar än vad huset är värt. Jag är inte naiv och på sikt skulle vi absolut kunna köpa ut dem om det nu vill sig så, men jag bryr mig inte om pengarna, det är hela grejen! Att plötsligt kan hennes son komma och ta över huset fast det UTTALAT är sagt att jag ska FÅ huset. Inte köpa, FÅ.

    Självklart har vi sparande och vårt liv är inte på något sätt påverkat av att vi väntar på huset. Jag vet att det är hon som får honom att göra såhär.

  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2016-07-26 09:18:01 följande:
    gNi verkar ju inte ha talat konkret om detta innan utan det har(?) varit vaga uttalanden om att du skulle få ta över det.
    Vag var fel uttryck, "svepande" var ordet jag sökte. Din pappa verkar ju ha varit klar med sin /tidigare?/ avsikt att du skulle ta över, dock utan något om hur.
  • Anonym (Moa)

    Det låter illa när du anklagar din pappas kvinna för att "få honom att göra saker ". Han har sagt att han ska ge bort sitt hus till dej, bara sådär utan tanke på arv eller sina andra barn. Nu vid 65 har han en ny kvinna att dela sitt liv med och kanske ser framtiden på ett annat sätt med andra planer. De kan flytta utomlands, köpa en båt, resa mer, vadsomhelst och det behöver inte vara en häxa som fått honom till det utan han kan ha fått den sunda känslan av att vilja tänka på sej själv och inte låta någon få hans pengar innan han är död. Du låter faktiskt som ett bortskämt barn som är van att vara pappas lilla minstingflicka och att han och dina storasyskon ska stå tillbaka för dej och dina nostalgiska känslor för huset. Kan du inte vara glad för din pappas skull att han har en ny kvinna i sitt liv istället för att räkna med att allt kommer från hennes illvilja? Prata med din pappa nu, det finns kanske en förklaring till hur han tänker och du behöver inte bli arg innan du hört hans version.

  • Froken Lokens
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-07-26 09:19:55 följande:

    Ska man se det så har han mycket mer pengar än vad huset är värt. Jag är inte naiv och på sikt skulle vi absolut kunna köpa ut dem om det nu vill sig så, men jag bryr mig inte om pengarna, det är hela grejen! Att plötsligt kan hennes son komma och ta över huset fast det UTTALAT är sagt att jag ska FÅ huset. Inte köpa, FÅ.

    Självklart har vi sparande och vårt liv är inte på något sätt påverkat av att vi väntar på huset. Jag vet att det är hon som får honom att göra såhär.


    Det är förmodligen just där den största problematiken ligger, att DU inte bryr dig om pengarna, något de allra flesta gör! Blodsband eller inte. Att ge bort något så dyrbart till någon som inte bryr sig om pengar känns nog inget vidare.

    Din pappa har nog definierat det fel när han sagt att du ska "få" huset. Han skulle ha formulerat sig annorlunda om han visste att du på allvar trott att han skulle ge bort så mycket pengar.
  • Ess
    Anonym (.) skrev 2016-07-26 09:18:01 följande:
    Står det något om halvsyskon någonstans? Kvinnans barn (styvsyskon) har ju ingen arvsrätt efter pappan utan testamente, inte hans fru heller. (Utan testamente har hon rätt till bohag till värde av fyra basbelopp, två om de är sambo.)

    Får hålla med ovanstående om att det faktiskt är lite naivt om du inte sparat med tanken att få ta över hus utan kostnad. Om inte annat behövs det pengar för att _ha_ hus (reserver vid nödvändiga reparationer etc). Jag själv "tvangs" ta över ett gammalt släkthus vid nära anhörigs oväntade bortgång och bara olja, el och försäkring har ätit upp mina få besparingar i racertakt och då är vi bara där på ledigheter.Törs inte tänka på när oljepannan lägger av, vattenledningar behöver bytas, om det blir en fuktskada, behövs dränering etc. Ja, jag var naiv jag också men vi bor bra i lägenhet med barnen, har aldrig strävat efter att bo i hus och trodde inte detta kunde bli aktuellt på tjugo år.
    För även om du - som flera av oss tycker lite orealistiskt - skulle få huset till skänks under din pappas livstid - antar jag att du behöver stå för kostnaderna för det själv?

    Tycker som inlägg ovan: Prata allvar med din pappa i enrum. "Du har lovat mig huset i åratal, nu talas det om att låta NN:s barn få köpa det. Hur är det du tänker? Jag behöver veta det." Kanske handlar det om ett missförstånd där du trott att det skulle vara en gåva och din pappa förväntat sig att bli utköpt, kanske har hans ekonomi ändrat sig, kanske har han ändrat sig om vem som bör ha det. Ingen vet innan du pratat med honom. Ni verkar ju inte ha talat konkret om detta innan utan det har(?) varit vaga uttalanden om att du skulle få ta över det.

    Sedan vet du hans tankar och sätter med vetskap om dem igång att jobba mot vad du vill ha ut av livet.
    Och, som sagt, detta är mellan dig och din pappa. Även om han låter sig påverkas av vad hans fru med barn tycker är det fortfarande hans beslut och mot honom ev besvikelse ska riktas. 
    Ja det står i nåt inlägg att han har två barn sen tidigare, dvs halvsyskon till ts.
  • Anonym (Ta hjälp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-07-26 09:19:55 följande:

    Ska man se det så har han mycket mer pengar än vad huset är värt. Jag är inte naiv och på sikt skulle vi absolut kunna köpa ut dem om det nu vill sig så, men jag bryr mig inte om pengarna, det är hela grejen! Att plötsligt kan hennes son komma och ta över huset fast det UTTALAT är sagt att jag ska FÅ huset. Inte köpa, FÅ.

    Självklart har vi sparande och vårt liv är inte på något sätt påverkat av att vi väntar på huset. Jag vet att det är hon som får honom att göra såhär.


    Du skriver att din pappa har en massa pengar, att styvsonen har en massa pengar, att ni inte får lån. Och att du ska FÅ huset. Vilka pengar är det du inte bryr dig om? Det blir förvirrat.

    Rikta energin på din pappa istället för styvmor och sonen. Är han så rakryggad som du vill tro hade den här tråden inte funnits. Han är över 60 år, inte 12 år. Du får det att låta som om att den är andra som faktiskt bestämmer vad som ska hända med huset. Med det är din pappa. Ingen annan.
  • Anonym (k)

    Nu har jag glömt om du skrivit hur gammal du är men, du låter som att du inte riktigt tänkt igenom vad det kan innebära för din pappa att skänka bort huset. Du skriver att både din pappa, hans sambo och sambons barn alla har väldigt gott om pengar. Ibland är det väldigt lätt att överskatta hur mycket tillgångar någon har när man inte vet hur mycket driftskostnader, lån mm de har. Din pappa är i pensionsålder och kanske har han som många andra tänkt att hans pensionspott skulle vara mycket större när den dagen kom och fått lite av en kalldusch när han inser vad det innebär ekonomiskt för honom nu och i många år framöver. För många är ett hus man äger den enskilt största tillgången när man går i pension så jag tycker att du ska ta ett ordentligt samtal med din pappa och förklara vad det är du vill.

  • Anonym (What??)
    Anonym (.) skrev 2016-07-26 09:18:01 följande:

    Står det något om halvsyskon någonstans? Kvinnans barn (styvsyskon) har ju ingen arvsrätt efter pappan utan testamente, inte hans fru heller. (Utan testamente har hon rätt till bohag till värde av fyra basbelopp, två om de är sambo.)

    Får hålla med ovanstående om att det faktiskt är lite naivt om du inte sparat med tanken att få ta över hus utan kostnad. Om inte annat behövs det pengar för att _ha_ hus (reserver vid nödvändiga reparationer etc). Jag själv "tvangs" ta över ett gammalt släkthus vid nära anhörigs oväntade bortgång och bara olja, el och försäkring har ätit upp mina få besparingar i racertakt och då är vi bara där på ledigheter.Törs inte tänka på när oljepannan lägger av, vattenledningar behöver bytas, om det blir en fuktskada, behövs dränering etc. Ja, jag var naiv jag också men vi bor bra i lägenhet med barnen, har aldrig strävat efter att bo i hus och trodde inte detta kunde bli aktuellt på tjugo år.

    För även om du - som flera av oss tycker lite orealistiskt - skulle få huset till skänks under din pappas livstid - antar jag att du behöver stå för kostnaderna för det själv?

    Tycker som inlägg ovan: Prata allvar med din pappa i enrum. "Du har lovat mig huset i åratal, nu talas det om att låta NN:s barn få köpa det. Hur är det du tänker? Jag behöver veta det." Kanske handlar det om ett missförstånd där du trott att det skulle vara en gåva och din pappa förväntat sig att bli utköpt, kanske har hans ekonomi ändrat sig, kanske har han ändrat sig om vem som bör ha det. Ingen vet innan du pratat med honom. Ni verkar ju inte ha talat konkret om detta innan utan det har(?) varit vaga uttalanden om att du skulle få ta över det.

    Sedan vet du hans tankar och sätter med vetskap om dem igång att jobba mot vad du vill ha ut av livet.

    Och, som sagt, detta är mellan dig och din pappa. Även om han låter sig påverkas av vad hans fru med barn tycker är det fortfarande hans beslut och mot honom ev besvikelse ska riktas. 


    Det är klart att hans fru äger halva huset den dagen han dör eller den dagen det säljs om inget annat är avtalat/skrivet i testamente.
Svar på tråden Får inte huset :(