• Anonym (Intervjuaren)

    Varför är alla människor medelklass idag?!

    Jag jobbar med att utföra undersökningar av olika slag och nu under våren märkte jag en sak. Det är så att i undersökningen jag gör nu finns det med en fråga där respondenten själv ska svara om sin klasstillhörighet.

    Jag har nu genomfört den här intervjun strax över 50 gånger och alla utom två har sagt "medelklass". (De två som svarade något annat svarade "arbetarklass".)

    Det var ju lite frågor innan den här frågan som handlade om bransch, inkomst, utbildning etc, så jag vet att det skiljde ganska mycket där, men ändå var alla medelklass. Undersköterskor, hantverkare likväl som advokater och ekonomer.

    Jag tycker verkligen att det är jättebra att alla ser sig som det och antagligen i och med det känner sig som "en i mängden", men jag kan inte låta bli att undra vad det beror på.

    Är det någon här som har någon gissning?

  • Svar på tråden Varför är alla människor medelklass idag?!
  • Anonym (Själv arbetarklass.)
    Flash Gordon skrev 2016-08-02 12:39:02 följande:
    Pengar har inget med att vara överklass att göra även om pengar och makt ofta sammanfaller med att vara överklass.

    Peter Forsberg har mer pengar än de flesta i Sverige har ihopräknat men ingen skulle kalla honom överklass för det.

    Samtidigt kan du vara överklass och ha ett vanligt jobb med vanlig inkomst.

    Överklass är en klass som definierar sig själv. Socialt och kulturellt. Du kan inte själv bestämma dig för att helt plötsligt bara vara överklass utan du måste bli insläppt i den. Lära dig koderna. Få kontakterna.
    Överklass är med kort och enkel definition ,de som äger stora företag och stora förmögenheter.
    Har man 60- 600 miljarder som ex HM och IKEA i förmögenhet får man oxå politisk makt ,en röst, den principen sätt åt sidan när ekonomiska beslut fattas. så stora är dom här grabbarna.

    Man kan inte kalla dom för medelklassare precis, är dom "över" överklass för att dom inte är född i överklassen ändå har dom mer o säga till om än samtliga andra så kallade överklassare, vilken kategori sätter du dom här människorna i? om inte överklass.
  • Flash Gordon
    Anonym (Själv arbetarklass.) skrev 2016-08-02 14:01:32 följande:
    Överklass är med kort och enkel definition ,de som äger stora företag och stora förmögenheter.
    Har man 60- 600 miljarder som ex HM och IKEA i förmögenhet får man oxå politisk makt ,en röst, den principen sätt åt sidan när ekonomiska beslut fattas. så stora är dom här grabbarna.

    Man kan inte kalla dom för medelklassare precis, är dom "över" överklass för att dom inte är född i överklassen ändå har dom mer o säga till om än samtliga andra så kallade överklassare, vilken kategori sätter du dom här människorna i? om inte överklass.
    Fast då pratar du om familjen Persson och HM. De har medvetet associerat sig själva med överklassen. Deras ungar har de satt i samma skola som kungabarnen och nu är de personliga vänner med varandra.

    Precis det överklass handlar om. Kontakter och det sociala.

    Däremot är det inte familjen Persson pengar som gör dem till överklass. Foppa är stenrik han också och äger en massa företag men är inte i närheten av att vara överklass.
  • Anonym (Själv arbetarklass.)
    Flash Gordon skrev 2016-08-02 14:17:17 följande:
    Fast då pratar du om familjen Persson och HM. De har medvetet associerat sig själva med överklassen. Deras ungar har de satt i samma skola som kungabarnen och nu är de personliga vänner med varandra.

    Precis det överklass handlar om. Kontakter och det sociala.

    Däremot är det inte familjen Persson pengar som gör dem till överklass. Foppa är stenrik han också och äger en massa företag men är inte i närheten av att vara överklass.
    Du nämner inte Kamprad, är han en klassisk arbetare?
    Visst gör Perssons förmögenhet och hans politiska inverkan han till en överklassare, vara sig han har barnen med kungabarnen eller inte.
  • Flash Gordon
    Anonym (Själv arbetarklass.) skrev 2016-08-02 14:25:15 följande:
    Du nämner inte Kamprad, är han en klassisk arbetare?
    Visst gör Perssons förmögenhet och hans politiska inverkan han till en överklassare, vara sig han har barnen med kungabarnen eller inte.
    Vad Kamprad har för kontakter vet jag inget om. Perssons barn ser man i Svensk Damtidning ihop med kungabarnen.

    Nä, det är inte pengarna i sig som gör någon till överklass (visat genom många exempel i tråden) men du får givetvis tycka så om du vill.
  • Anonym (Själv arbetarklass.)
    Flash Gordon skrev 2016-08-02 14:33:17 följande:
    Vad Kamprad har för kontakter vet jag inget om. Perssons barn ser man i Svensk Damtidning ihop med kungabarnen.

    Nä, det är inte pengarna i sig som gör någon till överklass (visat genom många exempel i tråden) men du får givetvis tycka så om du vill.
    Mer vilken kategori hamnar Kamprad i om inte överklassen, han är ju bara arbetare och uppväxt i småland.
  • Anonym (Själv arbetarklass.)
    Flash Gordon skrev 2016-08-02 14:33:17 följande:
    Vad Kamprad har för kontakter vet jag inget om. Perssons barn ser man i Svensk Damtidning ihop med kungabarnen.

    Nä, det är inte pengarna i sig som gör någon till överklass (visat genom många exempel i tråden) men du får givetvis tycka så om du vill.
    Fast det är jäntelags propagandan du hänvisar till, har inget med politisk makt och och förmögenhet o göra.
  • Anonym (Själv arbetarklass.)
    Flash Gordon skrev 2016-08-02 14:33:17 följande:
    Vad Kamprad har för kontakter vet jag inget om. Perssons barn ser man i Svensk Damtidning ihop med kungabarnen.

    Nä, det är inte pengarna i sig som gör någon till överklass (visat genom många exempel i tråden) men du får givetvis tycka så om du vill.
    Så du tycker om man kommer med i kungens älgjakt lag så är man med i överklassen?
    Visst kan jag hålla med om att överklassen är släkt.
    Men om Kamprad,Rausing,Wallenberg,Stenbeck och Persson kommer på festen, är det någon som på allvar tror att någon i gamla överklassen inte kommer o flyttar på sig? 
    Någon som inte tror dom kommer ta efter dom och följa deras pengar, eller ännu bättre anser du någon stå över dom? i den gamla överklassen. nämn någon?

    Överklass är för att man har pengar o makt, dom som påstår något annat är just dom som inte längre är överklass, dom saknar pengar o makt ,det är den propagandan du försöker sprida, om dom som tappat sin överklass till den nya överklassen.
  • Åsa
    Anonym (Själv arbetarklass.) skrev 2016-08-02 14:51:22 följande:
    Fast det är jäntelags propagandan du hänvisar till, har inget med politisk makt och och förmögenhet o göra.
    Det är inte jantelag att säga att pengar, eller ens inflytande, inte gör överklass av någon.  Det är inte att se ner på vare sig sportstjärnan, self-made-mannen eller lottovinnaren. Det är bara att säga att etiketten inte passar innehållet. Lite drastiskt så är det inte jantelag att säga att en hund inte är en katt, grönt inte är blått eller att en Volkswagen inte är en Volvo?

    Att du reagerar som du gör är för att DU (och förmodligen personer i din omgivning som du lärt dig språkbruket av) ser "överklass" som synonymt med ungefär rik/inflytelserik/framgångsrik/priviligierad/har ett gott liv. När du sedan hör någon säga att t ex den rike idrottsstjärnan inte är överklass tolkar du det enligt din eget språkbruk och konnotationer som att personen nedvärderar det som idrottsstjärnan har, och förmodligen är både missunnsam och avundsjuk. Det är dock vare sig vad som sägs eller vad som avses.
  • Anonym (Dr)
    Anonym (Intervjuaren) skrev 2016-07-30 17:31:56 följande:

    Jag jobbar med att utföra undersökningar av olika slag och nu under våren märkte jag en sak. Det är så att i undersökningen jag gör nu finns det med en fråga där respondenten själv ska svara om sin klasstillhörighet.

    Jag har nu genomfört den här intervjun strax över 50 gånger och alla utom två har sagt "medelklass". (De två som svarade något annat svarade "arbetarklass".)

    Det var ju lite frågor innan den här frågan som handlade om bransch, inkomst, utbildning etc, så jag vet att det skiljde ganska mycket där, men ändå var alla medelklass. Undersköterskor, hantverkare likväl som advokater och ekonomer.

    Jag tycker verkligen att det är jättebra att alla ser sig som det och antagligen i och med det känner sig som "en i mängden", men jag kan inte låta bli att undra vad det beror på.

    Är det någon här som har någon gissning?


    Intressant reflektion.

    En kompis som kom från den lilla håla där jag gick gymnasiet kallade sig och sitt umgänge för "vanlig medelklass". Jag tror han syftade på att det var någon sorts samhällsgenomsnitt och saknade kunskap om att medelklass traditionellt är människor med relativt högt kulturellt och ekonomiskt kapital. Han var då i 20-årsåldern, utan utbildning eller sysselsättning och halvalkoholiserad. Kompisarna var mestadels ungdomar från trasiga familjer där det söps och knarkades friskt.
  • Anonym (Intervjuaren)
    Anonym (Dr) skrev 2016-08-02 22:34:54 följande:
    Intressant reflektion.

    En kompis som kom från den lilla håla där jag gick gymnasiet kallade sig och sitt umgänge för "vanlig medelklass". Jag tror han syftade på att det var någon sorts samhällsgenomsnitt och saknade kunskap om att medelklass traditionellt är människor med relativt högt kulturellt och ekonomiskt kapital. Han var då i 20-årsåldern, utan utbildning eller sysselsättning och halvalkoholiserad. Kompisarna var mestadels ungdomar från trasiga familjer där det söps och knarkades friskt.
    Men visst måste det vara så? Att de som andra hade kategoriserat som arbetare själ tror att de är medelklass?

    Detta hr naturligtvis med det ekonomiska kapitalet att göra. De här personerna tror på fullaste allvar att det är inkomst och enbart inkomst som ligger till grund för klasstillhörighet. Kulturellt och socialt kapital skulle de betrakta som "flum".
  • Anonym (Intervjuaren)
    Anonym (Själv arbetarklass.) skrev 2016-08-01 17:43:30 följande:
    Dom som tappat sin förmögenhet är inte överklass, du kan vara född i en överklass men saknar kapital och då är du inte överklass mer.

    Du tänker mer på adliga.

    Visst är du överklass när du går före alla i vården, får dom bästa läkarna, du har så framgångsrikt företag så politiker lyssnar på vad du gör, banker blir orolig när du för pengar ut ur landet osv...
    Du får ha livvakter när du rör dig på stan, visst räkas filmstjärnor som överklass med sitt enorma kapital, vissa har till och med blivit hedrade med adelstitel.
    Det där håller jag inte med om! Det är inte sant och har aldrig varit snt. Jag kommer spontant att tänka på "Miss Bates" som Jane Austen beskriver just som "överklass som förlorat sitt kapital". Visserligen lite utanför, men tveklöst med i gemenskapen!

    Det var så då och är det nu. Klassen föds man in i.
  • Anonym (Själv arbetarklass.)
    Anonym (Intervjuaren) skrev 2016-08-03 01:52:17 följande:
    Det där håller jag inte med om! Det är inte sant och har aldrig varit snt. Jag kommer spontant att tänka på "Miss Bates" som Jane Austen beskriver just som "överklass som förlorat sitt kapital". Visserligen lite utanför, men tveklöst med i gemenskapen!

    Det var så då och är det nu. Klassen föds man in i.
    Inte riktigt klar!

    Har du läst Guillous?
    Han beskriver hur man accepteras till överklassen, hur nyrika under 90 talet återinförde  internaten och på så sätt få rätt umgänge för att accepteras som överklass.
    Han skriver om politisk kamp som på gått, han skriver om sin uppväxt som överklass, hur dom inte hade råd o ha svenska hembiträden efter att dom blev fackligt anslutna, han beskriver hembiträden som hölls som hundar,var tvungna o jobba jul o allt.

    Varför tror du han skriver om det nu, med alla nyrika som kommit under dom sista 50 åren, hur dom nyrika tar över politisk makt sätter nya gränser på levnad och kontakter över hela världen, hur dom nyrika visar att överklass har inga internationella gränser.

    Han skriver om ökade klasskillnader, in direkt hur hans överklass uppväxt blivit en vardaglig sak för nyrika, hur dom nyrika tar överklass till en annan nivå som han inte når något mer,

    Visst kan man köpa sig in till överklassen, det bevisar han med internaten, det han inte gillar är att dom börjar vara för mäktiga och för stora kapital, och för stort politiskt inflytande, hur den gamla överklassen tappar till den nya eliten.
  • Anonym (OldSchool)
    Anonym (Intervjuaren) skrev 2016-07-30 17:31:56 följande:

    Jag jobbar med att utföra undersökningar av olika slag och nu under våren märkte jag en sak. Det är så att i undersökningen jag gör nu finns det med en fråga där respondenten själv ska svara om sin klasstillhörighet.

    Jag har nu genomfört den här intervjun strax över 50 gånger och alla utom två har sagt "medelklass". (De två som svarade något annat svarade "arbetarklass".)

    Det var ju lite frågor innan den här frågan som handlade om bransch, inkomst, utbildning etc, så jag vet att det skiljde ganska mycket där, men ändå var alla medelklass. Undersköterskor, hantverkare likväl som advokater och ekonomer.

    Jag tycker verkligen att det är jättebra att alla ser sig som det och antagligen i och med det känner sig som "en i mängden", men jag kan inte låta bli att undra vad det beror på.

    Är det någon här som har någon gissning?


    Vilken klass tillhör du då?
  • Anonym (Själv arbetarklass.)
    Anonym (Intervjuaren) skrev 2016-08-03 01:52:17 följande:
    Det där håller jag inte med om! Det är inte sant och har aldrig varit snt. Jag kommer spontant att tänka på "Miss Bates" som Jane Austen beskriver just som "överklass som förlorat sitt kapital". Visserligen lite utanför, men tveklöst med i gemenskapen!

    Det var så då och är det nu. Klassen föds man in i.
    Visst finns dom infödda gamla överklassen dom som spelat ut sin roll,dom som givit upp, dom som försöker leva på sitt namn, men nått ett vägskäl, dom som inte når ut, "blivit identitetslös" för i dagens samhälle kan dom flesta byta efternamn, tillägga Von osv.. Finns gott om såna.

    Det nya ekonomiska systemet knäcker den gamla överklassen,  traditionellt band gårdar,egendom osv höll ihop den gamla ö-klassen, nu försöker dom leva på anor och många av dom hatar den nya överklassen, dom ser dom som"de som kom från ingenstans" och tar ledande chef jobb och ledande befattningar ifrån dom.framstående företagare tar makten ifrån dom, den nya överklassen som har kännetecken "Let the best man win"

    För nya överklassen har festen just börjat.

    Sverige börjar mer o mer likna Usa, nu spelar tillhörighet ingen roll, vi gör som Usa väljer en president som Bill Clinton, han var en vanlig arbetare, Gamla överklassen har inget o säga till om, dom har mer blivit som en förening som håller på gamla traditioner, men når ingenstans utanför som dom gjorde förut.

    Visst har vi en ny överklass, den 1900 talet gav oss.
  • Flash Gordon
    Anonym (Själv arbetarklass.) skrev 2016-08-02 16:34:29 följande:
    Så du tycker om man kommer med i kungens älgjakt lag så är man med i överklassen?
    Visst kan jag hålla med om att överklassen är släkt.
    Men om Kamprad,Rausing,Wallenberg,Stenbeck och Persson kommer på festen, är det någon som på allvar tror att någon i gamla överklassen inte kommer o flyttar på sig? 
    Någon som inte tror dom kommer ta efter dom och följa deras pengar, eller ännu bättre anser du någon stå över dom? i den gamla överklassen. nämn någon?

    Överklass är för att man har pengar o makt, dom som påstår något annat är just dom som inte längre är överklass, dom saknar pengar o makt ,det är den propagandan du försöker sprida, om dom som tappat sin överklass till den nya överklassen.
    Nej.

    Som visat i tråden.
  • Flash Gordon
    Anonym (Intervjuaren) skrev 2016-08-03 01:43:56 följande:
    Men visst måste det vara så? Att de som andra hade kategoriserat som arbetare själ tror att de är medelklass?

    Detta hr naturligtvis med det ekonomiska kapitalet att göra. De här personerna tror på fullaste allvar att det är inkomst och enbart inkomst som ligger till grund för klasstillhörighet. Kulturellt och socialt kapital skulle de betrakta som "flum".
    Medleklassen är bred.

    Den vettigaste definitionen jag kan hitta säger att som medelklass har du tillgångar men inte tillräckligt för att kunan sluta jobba.

    Det är många "arbetare" som har det så idag. Man har tillgångar i hus och fondsparande men kan inte sluta jobba och bara leva på andras arbete. Men man har inget "kulturellt kapital" att tala om. Det är TV4 och Lets Dance istället för Stadsteaterns senaste föreställning på fredag kväll.

    Jag kan nog tycka att klass i huvudsak handlar om makten över sitt eget liv.
  • Aumeå
    Flash Gordon skrev 2016-08-03 16:58:55 följande:
    Nej.

    Som visat i tråden.
    Du är en av dom här som hänvisar att den nya överklassen inte finns?
    Tror du inte på dom gamla överklassen som går ut o berättar hur dom förlorat sin status på grund av den nya överklassen?

    Har du frågat vad den gamla överklassen står för, hur den uppkom?
  • Flash Gordon
    Aumeå skrev 2016-08-03 17:42:18 följande:
    Du är en av dom här som hänvisar att den nya överklassen inte finns?
    Tror du inte på dom gamla överklassen som går ut o berättar hur dom förlorat sin status på grund av den nya överklassen?

    Har du frågat vad den gamla överklassen står för, hur den uppkom?
    Alla som har mycket pengar är inte överklass. Alla som är överklass har inte mycket pengar.

    Du menar att mycket pengar = överklass och att överklass = mycket pengar.
  • Aumeå
    Flash Gordon skrev 2016-08-04 08:08:53 följande:
    Alla som har mycket pengar är inte överklass. Alla som är överklass har inte mycket pengar.

    Du menar att mycket pengar = överklass och att överklass = mycket pengar.
    Pengar är makt heter det, den viktigaste makten pengar kommer med är den som innebär att göra förändringar och påverka, ekonomiska tillgångar har mer frihet att förverkliga det han eller hon vill.

    Stora inflytande i näringslivet, kontrollerar en större del av Sveriges BNP. I en demokrati utgör en person mer än en röst och åt sätter sig mer makt än övriga.

    Då är man en ny överklass!
  • Flash Gordon
    Aumeå skrev 2016-08-04 11:52:42 följande:
    Pengar är makt heter det, den viktigaste makten pengar kommer med är den som innebär att göra förändringar och påverka, ekonomiska tillgångar har mer frihet att förverkliga det han eller hon vill.

    Stora inflytande i näringslivet, kontrollerar en större del av Sveriges BNP. I en demokrati utgör en person mer än en röst och åt sätter sig mer makt än övriga.

    Då är man en ny överklass!
    Du har en lustig definition på "överklass".
Svar på tråden Varför är alla människor medelklass idag?!