• Anonym (Nin)

    Mannen måste sova i samma rum som bonusbarnet

    Min man har ett barn sedan tidigare som senaste månaden bara blivit mer och mer rädd för sova ensam. Han sover i samma rum på en madrass för att ge trygghet. Vi har förklarat om och om igen för barnet att denne inte behöver vara rädd och att vi är hemma och går ingenstans osv

    Jag saknar min man på nätterna men vill inte att barnet ska vara rädd heller.

    Vi har också en bebis nu så allt är inte som det brukar vara.

    Tar gärna emot tips från er som varit med om liknande. Att sova tillsammans på natten är viktigt för mig och jag vill som sagt inte att barnen ska lida.

  • Svar på tråden Mannen måste sova i samma rum som bonusbarnet
  • Anonym (www)
    Anonym (Nin) skrev 2018-02-20 23:24:31 följande:

    Min man har ett barn sedan tidigare som senaste månaden bara blivit mer och mer rädd för sova ensam. Han sover i samma rum på en madrass för att ge trygghet. Vi har förklarat om och om igen för barnet att denne inte behöver vara rädd och att vi är hemma och går ingenstans osv

    Jag saknar min man på nätterna men vill inte att barnet ska vara rädd heller.

    Vi har också en bebis nu så allt är inte som det brukar vara.

    Tar gärna emot tips från er som varit med om liknande. Att sova tillsammans på natten är viktigt för mig och jag vill som sagt inte att barnen ska lida.


    Självklart gör ni rätt här. Ert vuxenliv får stå tillbaka lite ett tag, så är det ju bara. Att ni fått en bebis är kanske eventuellt huvudanledningen till att det äldre barnet känner sig otryggt? Det kan bli sådana reaktioner även om man samtidigt tycker att det är kul att ha fått ett syskon. 
  • Anonym (metod)
    Canadasvensk skrev 2018-02-22 20:58:53 följande:
    Målet är såklart att barn ska bli trygga och våga sova ensamma och bli mer och mer självständiga. Men det är bra om det sker utifrån barnets utveckling och inte utifrån föräldrarnas behov av att inte bli störda.


    Ja men va bra! Men vad var då felet med att hjälpa barnet att känna sig trygg i dom tips jag gav? Föresten kan du Googla själv så kommer du se att mina tips är väl dokumenterade... 

     
     
    TS måste backa en smula i det här läget, och invänta att pojken blir mer självständig i sin egen takt. 

    Självständig? Mitt barn vill att jag ska följa med in i skolan varje dag? Ska jag göra det då ELLER hjälpa mitt barn hitta trygghet i sig själv och visa att det är okej och att pappa kommer tillbaka och hämtar henne efter skolan varje gång? 

    Eller tycker du att jag ska "vänta" in henne och skita i mitt jobb bara så hon är trygg?


    Det kan mycket väl hända att hon själv snart har en sexåring som inte vill sova ensam och då kommer hon förmodligen att se på det annorlunda. 

    Du är så duktig på att spå framtiden. Så vad kommer du själv göra när din man skiljer sig från dig och din nya sambo har en 6 åring som kommer in på natten? Som svar på din fråga så VET du inte det! Så sluta att spå andras framtid!
    Jag har inget behov av att googla för att mina ungar ska vara trygga när de sover. Jag har alltid erbjudit dem den trygghet de behöver oavsett om det inneburit alla ungar i vår säng, en förälder i en unges säng eller ungen i egen säng. Jag har inte känt behov av att stressa fram att ungarna ska sova i sina egna sängar utan det har kommit helt naturligt när de själva varit redo för det.

    Och ja, jag har inväntat att barnet känt sig tryggt även i skolan och andra situationer. Jag häpnar lite nu, för jag trodde att det var en självklarhet. barnen hittar förhoppningsvis tryggheten i sig själva förr eller senare, det är inget man behöver forcera fram. Jag har i alla fall aldrig behövt forcera det. Din unge kanske var otrygg för att du nekat det trygghet med dina metoder?

    Det skulle förvåna mig oerhört om min man skulle lämna mig för att vi hade ungarna i sängen när de var små. Vi har varit gifta i drygt 20 år och har tonårsbarn. Vi har hela tiden överens om att ungarnas behov skulle prioriteras och det är nästan så man längtar tillbaka lite till den där tiden nu när ungarna är tonåringar och knappt har tid att säga hej ens. Min mans första tips till sin kompis som skulle bli pappa; ha ungarna i sängen, då får alla sova och man slipper springa upp och ner i och försöka natta ungar som ändå bara vill ligga nära. 

    Ännu mer skulle det förvåna mig om jag nu vid 45 års ålder skaffade en ny sambo som hade en sexåring. Men om jag gjorde det så skulle jag tycka att det var självklart att sexåringen var välkommen att tanka trygghet hos sin pappa när som helst och hur som helst.

    Tragiskt att höra att du skilt dig på grund av att dina barn behövt mer än ert förhållande kunde mäkta med. Bara att beklaga, men det gäller verkligen inte alla relationer eller föräldraskap.
    Canadasvensk skrev 2018-02-22 20:58:53 följande:
  • Anonym (Sussi)

    Anonym metod tar i ordentligt här.

    Citerar

    "Din unge kanske var otrygg för att du nekat det trygghet med dina metoder?"

    "Tragiskt att höra att du skilt dig på grund av att dina barn behövt mer än ert förhållande kunde mäkta med".

    Varför går jag någonsin in i trådar om barnuppfostran, jag tappar bara tron på mänskligheten . Kvinnor kommer aldrig bli jämställda så länge ett stort nöje är att trycka till andra kvinnor för att må bra.

    Bara för att jag fått upp mina ungar till vuxna vettiga människor så tror jag inte att mitt sätt är det ENDA rätta och barn är olika.

    Är det så svårt att tänka att det finns flera bra vägar till samma mål? Måste mammor som diskuterar barnuppfostran vara den otrevligaste delen på hela fl?

  • sextiotalist
    Anonym (Sussi) skrev 2018-02-23 10:48:34 följande:

    Anonym metod tar i ordentligt här.

    Citerar

    "Din unge kanske var otrygg för att du nekat det trygghet med dina metoder?"

    "Tragiskt att höra att du skilt dig på grund av att dina barn behövt mer än ert förhållande kunde mäkta med".

    Varför går jag någonsin in i trådar om barnuppfostran, jag tappar bara tron på mänskligheten . Kvinnor kommer aldrig bli jämställda så länge ett stort nöje är att trycka till andra kvinnor för att må bra.

    Bara för att jag fått upp mina ungar till vuxna vettiga människor så tror jag inte att mitt sätt är det ENDA rätta och barn är olika.

    Är det så svårt att tänka att det finns flera bra vägar till samma mål? Måste mammor som diskuterar barnuppfostran vara den otrevligaste delen på hela fl?


    Fast nu är det inte ts eget barn, det är pappan som faktiskt väljer att se till sitt barns trygghetsbehov (som troligen är en kortare tid med tanke på omständigheterna) fram ts önskan att sova med sin man.
    Min älskade sambo låg många, många nätter i soffan under vår sons första år, han gnällde aldrig på att vi inte sov ihop.
  • Anonym (metod)
    Anonym (Sussi) skrev 2018-02-23 10:48:34 följande:

    Anonym metod tar i ordentligt här.

    Citerar

    "Din unge kanske var otrygg för att du nekat det trygghet med dina metoder?"

    "Tragiskt att höra att du skilt dig på grund av att dina barn behövt mer än ert förhållande kunde mäkta med".


    Det är faktiskt Canadasvensk själv som säger att de uppoffrat sig så för barnen att det lett till separation. Och tydligen också förklarat för barnen att det är deras fel att mamma och pappa inte kan leva under samma tak... Jag tycker att det är att beklaga.  

    Och om dessa curligföräldrar inte behöver berätta varför de skilt sig så är det väl inte givet att föräldraskap som sätter barnets behov i första rummet alltid leder till separation. 
    Canadasvensk skrev 2018-02-22 20:47:39 följande:
    Jag kan tyvärr bara hålla med. Finns otroligt mycket dryga människor här som tycker att barnen ska gå före ALLT. Men så har många av dessa kurling föräldrar inte behövt förklara varför mamma och pappa inte kan leva under samma tak längre...


  • Anonym (Sussi)

    Sextiotalist, bra för din sambo att han trivdes på soffan i många många nätter. Det är helt irrelevant för ts dock. Om du läser ts så ser du att de båda två tillsammans har provat sätt att få barnet att sova tryggt själv. Pappan också.

    Deras önskemål uppfylls inte av er lösning.

  • sextiotalist
    Anonym (Sussi) skrev 2018-02-23 11:09:28 följande:

    Sextiotalist, bra för din sambo att han trivdes på soffan i många många nätter. Det är helt irrelevant för ts dock. Om du läser ts så ser du att de båda två tillsammans har provat sätt att få barnet att sova tryggt själv. Pappan också.

    Deras önskemål uppfylls inte av er lösning.


    Han trivdes inte, men vi valde en bra sömn för samtliga istället för att strida.


    Ja, för vi var nämligen sådana där hemska lata föräldrar, som valde bort vissa strider, för att vi prioriterade bra sömn och trygghet framför principer.

    Ja, de har provat, det fungerade inte, då får man backa och avvakta ett tag till.

  • Anonym (metod)
    sextiotalist skrev 2018-02-23 11:16:33 följande:

    Han trivdes inte, men vi valde en bra sömn för samtliga istället för att strida.


    Ja, för vi var nämligen sådana där hemska lata föräldrar, som valde bort vissa strider, för att vi prioriterade bra sömn och trygghet framför principer.

    Ja, de har provat, det fungerade inte, då får man backa och avvakta ett tag till.


    Det är det som är så fint med att vara vuxen; man klarar av att leva med viss otrivsel, ge avkall på vissa önskemål och till och med behov för att nån annan just då har större behov. 

    Och i det stora hela så är den där perioden med nattvak och småbarn i sängen så himla kort och snart ett minne blott. 
  • Anonym (metod)
    Anonym (Nin) skrev 2018-02-20 23:48:43 följande:
    Anonym (4-barnsfar) skrev 2018-02-20 23:42:53 följande:

    Testa med bonusen i samma rum/säng som ni. Man ska inte förutsätta att ett barn är ljudkänsligt. Dessutom är det bra om bonusen vänjer sig att sova med ljud omkring sig.


    Om vi tre ska sova i samma säng blir det trångt:/ och barnet vill alltid sova i mitten. Jag känner att min man och jag har knappt tid för varandra så att få det här typen av närhet är viktigt. Vi har fått kämpa med att lära bonusbarnet att sova i sin egen säng. Vill inte att vi ska hamna på ruta 1 igen.
    Anonym (Nin) skrev 2018-02-21 05:02:23 följande:
    Du känner inte oss så sluta vara en idiot. Om någon som har fått offra för bonusbarnet så är det jag. Har varit där i vått och torrt medan andra har övergivit stackaren. Jag försöker komma fram till en lösning för alla. Barnet har haft en vuxen hos sig sen den föddes. Jag har sovit med ungen i flera ggr för trygghet när ingen annan kunnat eller velat.
    Är det så himla konstigt om just den här sexåringen har behov av lite extra trygghet just nu? Som TS själv beskriver det så har han blivit övergiven i omgångar av många av sina vuxna och tom TS har sovit med barnet när ingen annan velat Rynkar på näsan

    Varför inte låta honom få lite extra tid nu när det  kommit en ny bebis till familjen och allt är lite upp och ner hemma? Är väl inte särskilt ovanligt att storasyskon behöver lite extra när ett nytt barn kommer. Och ett barn som redan övergivits såsom den här pojken är ju extra utsatt.

    Om pappan sover med barnet i några månader till så kanske pojken hittar tryggheten igen och klarar att sova i eget rum utan pappan. Och pappan får komma tillbaka till sängen med TS. Jag är säker på att TS klarar frånvaron av mannen bättre än sexåringen klarar frånvaron av pappan just nu. Nästan inga såna här barnbekymmer är för alltid men man behöver oftast inte forcera för att få till en förbättring, ibland är det bara tid som krävs.
  • sextiotalist
    Anonym (metod) skrev 2018-02-23 11:19:50 följande:
    Det är det som är så fint med att vara vuxen; man klarar av att leva med viss otrivsel, ge avkall på vissa önskemål och till och med behov för att nån annan just då har större behov. 

    Och i det stora hela så är den där perioden med nattvak och småbarn i sängen så himla kort och snart ett minne blott. 
    Tack och lov säger jag (även om sonen var väldigt lätt och, kanske tack vare samsovning, sov väldigt bra på nätterna)

    Nu har vi alltid haft tänket hemma, den som har mest behov är den som prioriteras, detta oavsett om man är vuxen eller barn. Så här har inte vårt barn gått före allt, men familjens behov av sömn har varit högt prioriterat.
  • Anonym (metod)
    sextiotalist skrev 2018-02-23 11:27:22 följande:
    Tack och lov säger jag (även om sonen var väldigt lätt och, kanske tack vare samsovning, sov väldigt bra på nätterna)

    Nu har vi alltid haft tänket hemma, den som har mest behov är den som prioriteras, detta oavsett om man är vuxen eller barn. Så här har inte vårt barn gått före allt, men familjens behov av sömn har varit högt prioriterat.
    Så var det för oss också; när vi hade barnen i sängen fick vi alla sova. Hellre lite trångt än bebisgråt från spjälsängen. 

    Ja, man behöver inte sätta barnen framför allt, men det är bra att kunna vara vuxen och kräva lagom av barnen. Just sova tillsammans med barnen har känts så naturligt och tryggt för barnen. Och sen när de började sova själva visste de att de alltid var välkomna till vår säng eller att vi kom och låg hos dem om de behövde extra trygghet nån natt. Det har aldrig varit nån grej för oss. 
  • sextiotalist
    Anonym (metod) skrev 2018-02-23 11:31:29 följande:
    Så var det för oss också; när vi hade barnen i sängen fick vi alla sova. Hellre lite trångt än bebisgråt från spjälsängen. 

    Ja, man behöver inte sätta barnen framför allt, men det är bra att kunna vara vuxen och kräva lagom av barnen. Just sova tillsammans med barnen har känts så naturligt och tryggt för barnen. Och sen när de började sova själva visste de att de alltid var välkomna till vår säng eller att vi kom och låg hos dem om de behövde extra trygghet nån natt. Det har aldrig varit nån grej för oss. 
    Och den som tyckt det varit trångt har sökt en annan plats. T.ex soffan.
    Som jag skrev förut, det lät rätt kul när (de manliga eftersom det var nästan bara män) diskuterade sängar till sina barns rum, de skulle hålla för en vuxen karl och ett barn :)
  • Anonym (Sunniva)

    Nu har jag inte läst alla andras svar utan bara dina så kanske jag upprepar något någon annan sagt.

    Först - vet inte hur gammal bebis är? Är det så att det ökat sedan bebis intåg i familjelivet? För det kan vara en stor omställning.

    Sedan, jag vet mycket väl hur det är att ha någon som vill ha någon hos sig. Mitt stora barn är så. Det funkade när barnet var yngre dock hos oss. 

    Vi kom till insikten att det är ju självklart - vi vuxna föräldrar sover ju jämte någon har har tryggheten och närheten till någon annan. Klart som korvspad kom vi ju på att barnet inte vill sova ensamt i dess rum!  

    Nu löste det sig för oss när det var dags att flytta bebis ut från vårt rum (efter att bitvis haft stora barnet många, många nätter mellan oss. Stora barnet hade då en önskan att få dela rum med bebis - och det gick till allas glädje jättebra! 

    Än idag efter 6 år delar de rum och trivs med det. 

  • annabellelee
    Anonym (Sussi) skrev 2018-02-22 21:03:59 följande:

    Mycket tjafs i denna tråd. Egentligen är alla överens om att barn ska vara trygga och att barns behov är viktiga. Det som skiljer är att vissa som ts gärna ser att barnet är tryggt i egen säng och gärna vill ha tips för att underlätta detta för barnet medan andra tycker att samsovning är det absolut bästa. Det kan man tycka olika om utan att antyda att önskan att sova med sin man i sitt eget rum skulle vara oerhört egoistiskt. Är man en ännu bättre förälder om man sover riktigt dåligt med barnen i sängen och guldstjärna om parrelationen tar stryk?

    Det är svårt nog att hantera barns alla behov och faser utan att vi föräldrar behöver trycka till och skuldbelägga varandra för olikheter.


    Håller med! Varför måste folk i tråden hela tiden känna ett behov av att trycka till andra för att lyfta fram vilka fantastiska föräldrar man själv är.

    Ts försöker lösa ett problem, varför ska hon hackas på?
  • Canadasvensk
    Anonym (metod) skrev 2018-02-23 11:03:50 följande:
    Det är faktiskt Canadasvensk själv som säger att de uppoffrat sig så för barnen att det lett till separation. Och tydligen också förklarat för barnen att det är deras fel att mamma och pappa inte kan leva under samma tak... Jag tycker att det är att beklaga.  

    Och om dessa curligföräldrar inte behöver berätta varför de skilt sig så är det väl inte givet att föräldraskap som sätter barnets behov i första rummet alltid leder till separation. 
    Canadasvensk skrev 2018-02-22 20:47:39 följande:
    Jag kan tyvärr bara hålla med. Finns otroligt mycket dryga människor här som tycker att barnen ska gå före ALLT. Men så har många av dessa kurling föräldrar inte behövt förklara varför mamma och pappa inte kan leva under samma tak längre...


    Bittra "metod", jag orkar inte besvara dina påståenden...

    Trevlig fredag! Skål
Svar på tråden Mannen måste sova i samma rum som bonusbarnet