• Anonym (Camilla)

    Stör mig på hans present

    Det här kommer låta otacksamt. Men jag stör mig på min pojkväns present, till mig och mina barn. Självklart jättefin gest men den ger mig andra vibbar och jag kan inte rå för det :(

    Vi fick en popcornmaskin. Den är gigantisk och tar upp ett halvt skåp i köket. Plats jag inte har, han vet dessutom att jag lagt ner tid på sistone att försöka rensa hemma, även i köksskåpen, just för att jag redan har så trångt. Dessutom vet han att både jag och barnen föredrar popcorn man poppar i kastrull. Vi har provat poppa i den och förutom den metalliska kemiska lukten är den ett monster att diska, asdrygt så jag kommer aldrig tycka den är värd att använda.

    Inget är liksom bra med den, det den dessutom säger mig är att han typ inte märkt av vad jag uppskattar. Är jag störd eller?

  • Svar på tråden Stör mig på hans present
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Dumpa) skrev 2019-03-08 21:29:21 följande:

    Om han inte märker, får du väl försöka vara tydligare. Han är väl ingen tankeläsare?

    Är han dålig på presenter kan ni väl komma överens om att han köper precis det du bestämmer och berättar för honom, någon vecka innan.

    Är det så att han inte bryr sig om dig och därför inte vill/orkar lyssna på det du har att säga kanske det är dags att fundera över om du leva med en sådan man.

    Tror ofta det handlar om att våga kommunicera något negativt, d.v.s. att man inte tyckte om presenten. Gör man det får man igång en kommunikation, partnern förstår, man själv får ur sig det - och sedan kan man gå vidare tillsammans där båda är införstådda med problematiken. Ett problem i det är de sociala konventionerna som förbjuder en att säga något negativt för att man fått en gåva. Som ett exempel har vi ju tråden där ett antal kvinnor öser ut negativa tillmälen på en man som inte gillade hustruns tårta. Även om han inte gillade den, borde han ha hållit masken, säger de unisont. Nej, det tror jag inte på. I en relation kommunicerar man med varandra och är rak och ärlig.

    Det värsta man kan göra är att knipa käft och sedan gå runt och vara arg.


    Sånt här retar mig även det, kommenterar som om man vore den som vet när man inte läst tråden. Du svarar som om jag inte gjort det du nämner, för mig är det självklarheter. Hade du läst tråden hade du insett det. Tack ändå.
  • Anonym (Hedda)

    Jag får massa konstiga presenter av min man. Nu är det 20 år sedan vi träffades så jag reagerar inte längre med något annat en att småskratta lite för mej själv.

    Exempel på vad jag fått. Första julen fick jag 4 telefoner. Detta var innan man hade mobiltelefoner. Till saken hör att jag redan hade 2 st som dessutom var trådlösa, och bodde på 34 kvadrat. Varför jag skulle behövs fler förstår jag inte än i dag. Första födelsedagen fick jag några förlängningssladdar och ett grenuttag. Inget jag behövde eller sagt att jag ville ha, men han tyckte det var bra. En receptbok på finsk mat fick jag en annan gång. Varken min man eller jag har finskt påbrå. Vi känner inte ens någon finne, men han tyckte det varv spännande med lite nya rätter. Varken han eller jag har tittat i den. Har också fått en tvärflöjt, klädknäppor och några hålfotsinlägg. Har inga problem med fötterna och aldrig önskat mej en tvärflöjt. Såklart har jag inte spelat det i skolan heller. Och just det. En popcornmaskin har jag också fått. Den var jag ändå ganska nöjd med trots allt.

    Mina väninnor får lika skumma saker av sina män. Det roliga är att dom är alltid nöjda och tycker dom gjort genomtänkta köp. Något så tråkigt som smycken vill dom inte ge, nej petsonliga saker är grejen ???????? I allt annat är min man världens bästa, men presenter suck. Där suger han. Det har gått så långt att jag tror att det är normalt att få konstiga saker, att alla män är såna ????

  • Anonym (Dumpa)
    Anonym (Camilla) skrev 2019-03-08 21:56:22 följande:
    Sånt här retar mig även det, kommenterar som om man vore den som vet när man inte läst tråden. Du svarar som om jag inte gjort det du nämner, för mig är det självklarheter. Hade du läst tråden hade du insett det. Tack ändå.
    Ok, så om du fattar det jag sa, då borde du också förstå att det inte är en issue att han ger dig en popcornmaskin.

    Exempel på vad som skulle kunna vara en issue är istället om han inte lyssnar på dig, att er kärlek har dött ut, att ni inte kan kommunicera och om ni verkar utvecklats åt olika håll el. liknande.

    Jag tänker att det i alla relationer finns konflikter, både små och större. Utgångspunkten behöver vara att man sätter sig ner och pratar om de konflikter som finns. Ibland blir konflikterna ohanterbara - man klarar inte att lösa dem på egen hand. Då får man ta hjälp utifrån eller avsluta relationen. Ofta finns det allvarliga konfliktområden bakom de mer ytliga mindre konflikterna. Då behöver man hitta den bakomliggande orsaken.

    I ditt fall har du angett att du anser att din pojkvän inte lyssnar på dig och inte bryr sig om vad du säger. Kanske hans beteende gör att du inte känner dig uppskattad. I så fall är det den biten du borde försöka jobba med (men nu hade du ju beslutat dig för att lämna iofsig). 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Dumpa) skrev 2019-03-09 08:14:53 följande:

    Ok, så om du fattar det jag sa, då borde du också förstå att det inte är en issue att han ger dig en popcornmaskin.

    Exempel på vad som skulle kunna vara en issue är istället om han inte lyssnar på dig, att er kärlek har dött ut, att ni inte kan kommunicera och om ni verkar utvecklats åt olika håll el. liknande.

    Jag tänker att det i alla relationer finns konflikter, både små och större. Utgångspunkten behöver vara att man sätter sig ner och pratar om de konflikter som finns. Ibland blir konflikterna ohanterbara - man klarar inte att lösa dem på egen hand. Då får man ta hjälp utifrån eller avsluta relationen. Ofta finns det allvarliga konfliktområden bakom de mer ytliga mindre konflikterna. Då behöver man hitta den bakomliggande orsaken.

    I ditt fall har du angett att du anser att din pojkvän inte lyssnar på dig och inte bryr sig om vad du säger. Kanske hans beteende gör att du inte känner dig uppskattad. I så fall är det den biten du borde försöka jobba med (men nu hade du ju beslutat dig för att lämna iofsig). 


    Jag förstår vad du säger men håller inte riktigt med. Popcornmaskinen är en issue, inte prylen i sig utan gesten och vad den bekräftar, inom mig. Den säger mig att han inte vet vad jag gillar/inte gillar, och att det dessutom upprepas och skuggar hela relationen. Det är inte våld, otrohet eller ens konflikt men för MIG är det viktigt, att ha en partner som förstår redan i det enkla. Därför blir det konstigt att någon annan okänd person säger till mig att det inte är en issue. För mig är det ju det.

    Det du tar upp om hur man löser problem i en relation är som sagt för mig basala självklarheter i en relation och det är inte riktigt så situationen sett ut så det blir applicerbart.

    Jag kan inte gärna gå till en rådgivare och försöka medla att jag vill att han ska lyssna på mig, att det märks på bla hans presenter att han inte gör det. För mig ska den delen bara finnas, det genuina ömsesidiga intresset, något jag varken vill be om eller som kan läras in. Det är på betydligt lägre nivå än s k vanliga relationsproblem, själva kemin som jag vill ska finnas. Gör den det är jag beredd att kämpa rätt hårt med kompromissandet, även om det sällan behövs för att det känns enkelt när den självklara respekten och dynamiken finns. Det gör den inte, och därför avslutade jag.
  • dream on
    Johnnyorange skrev 2019-03-06 20:55:42 följande:

    Snacka om i-landsproblem. Har du inga vettigare saker att fokusera på?


    Johnnyorange skrev 2019-03-07 03:49:23 följande:
    Att du startar en forumtråd om det, tyder på att du verkar tycka det är en big deal. Eller så trollar du.
    Och själv fann du detta i-landsproblem så engagerande att du var tvungen att göra ett inlägg kring det och ett till kl. 03.49 på natten...ironin i detta. 

    Jag tror inte du läser problemet "rätt". Nu har jag inte läst alla inlägg men TS verkliga problem är inte presenten utan att hon saknar lyhördhet och inkänning från sin partner. Popcornmaskinen blir därför en symbol för den skiten. Är du med?

    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on
    Johnnyorange skrev 2019-03-06 20:55:42 följande:

    Snacka om i-landsproblem. Har du inga vettigare saker att fokusera på?


    Johnnyorange skrev 2019-03-07 03:49:23 följande:
    Att du startar en forumtråd om det, tyder på att du verkar tycka det är en big deal. Eller så trollar du.
    Och själv fann du detta i-landsproblem så engagerande att du var tvungen att göra ett inlägg kring det och ett till kl. 03.49 på natten...ironin i detta. 

    Jag tror inte du läser problemet "rätt". Nu har jag inte läst alla inlägg men TS verkliga problem är inte presenten utan att hon saknar lyhördhet och inkänning från sin partner. Popcornmaskinen blir därför en symbol för den skiten. Är du med?

    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (Dumpa)
    Anonym (Camilla) skrev 2019-03-09 08:31:33 följande:
    Jag förstår vad du säger men håller inte riktigt med. Popcornmaskinen är en issue, inte prylen i sig utan gesten och vad den bekräftar, inom mig. Den säger mig att han inte vet vad jag gillar/inte gillar, och att det dessutom upprepas och skuggar hela relationen. Det är inte våld, otrohet eller ens konflikt men för MIG är det viktigt, att ha en partner som förstår redan i det enkla. Därför blir det konstigt att någon annan okänd person säger till mig att det inte är en issue. För mig är det ju det.

    Det du tar upp om hur man löser problem i en relation är som sagt för mig basala självklarheter i en relation och det är inte riktigt så situationen sett ut så det blir applicerbart.

    Jag kan inte gärna gå till en rådgivare och försöka medla att jag vill att han ska lyssna på mig, att det märks på bla hans presenter att han inte gör det. För mig ska den delen bara finnas, det genuina ömsesidiga intresset, något jag varken vill be om eller som kan läras in. Det är på betydligt lägre nivå än s k vanliga relationsproblem, själva kemin som jag vill ska finnas. Gör den det är jag beredd att kämpa rätt hårt med kompromissandet, även om det sällan behövs för att det känns enkelt när den självklara respekten och dynamiken finns. Det gör den inte, och därför avslutade jag.
    Bra uttryckt, nu förstår jag bättre hur du menar. 

    Men jag kan absolut inte hålla med dig, och jag tror att din strategi kommer vara förödande för dig.

    Det du säger, som jag tolkar det, är att din partner och du ska ha en särskild kemi som gör att ni förstår varandra automatiskt på flera olika plan utan att ni kommunicerar och löser konflikterna som uppstår. Det ska ändå lösa sig automatiskt.

    Det är inte omöjligt att du hittar en man som förstår dig på vissa sätt, men det är orealistiskt att den mannen kommer att förstå dig på precis alla plan. Det är en drömbild från sagorna att den perfekta prinsen kommer att finnas där. Tvärtom är det sannolikt att du kommer att träffa x antal personer som är intresserade av dig och av dem kommer vissa vara bra på vissa sätt och andra vara bra på andra sätt. Men ingen av dem kommer vara perfekt!

    Hur kan man förhålla sig till det? Ja, det finns bara ett vettigt sätt som jag ser det. Att se konflikter och olikheter som en naturlig del av en relation, och söka en partner som kan kommunicera om dessa olikheter som finns. När du träffar en partner behöver du därför mer fokusera på om ni kan lösa de problem som uppstår eller inte. Om du skulle välja att kommunicera med den här killen och försöka hitta en lösning, kan det hända att ni skulle komma varandra närmare efteråt. Ni skulle kanske båda ha lärt er att hitta en mellanväg, en kompromiss. Ni skulle då stå stärkta inför framtiden och har större chans att lösa framtida problem. För fler problem kommer att komma, vilken partner du än väljer.

    Väljer du att göra slut med folk för saker som ni faktiskt skulle ha kunnat ha löst, kastar du bort dina möjligheter att hitta en väldigt bra partner. Att slänga iväg potentiellt goda relationer är ett säkert sätt att hamna i en dålig.
  • Avenia

    Män tänker inte alltid i så många steg. Prrsenter kan slå riktigt fel haha. Men du lägger ner för mycket tid på att störa dig på det. Ge bort den bara. Eller låt den ligga i garderoben 6 månader och ge bort den sen.

  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Dumpa) skrev 2019-03-09 09:04:23 följande:

    Bra uttryckt, nu förstår jag bättre hur du menar. 

    Men jag kan absolut inte hålla med dig, och jag tror att din strategi kommer vara förödande för dig.

    Det du säger, som jag tolkar det, är att din partner och du ska ha en särskild kemi som gör att ni förstår varandra automatiskt på flera olika plan utan att ni kommunicerar och löser konflikterna som uppstår. Det ska ändå lösa sig automatiskt.

    Det är inte omöjligt att du hittar en man som förstår dig på vissa sätt, men det är orealistiskt att den mannen kommer att förstå dig på precis alla plan. Det är en drömbild från sagorna att den perfekta prinsen kommer att finnas där. Tvärtom är det sannolikt att du kommer att träffa x antal personer som är intresserade av dig och av dem kommer vissa vara bra på vissa sätt och andra vara bra på andra sätt. Men ingen av dem kommer vara perfekt!

    Hur kan man förhålla sig till det? Ja, det finns bara ett vettigt sätt som jag ser det. Att se konflikter och olikheter som en naturlig del av en relation, och söka en partner som kan kommunicera om dessa olikheter som finns. När du träffar en partner behöver du därför mer fokusera på om ni kan lösa de problem som uppstår eller inte. Om du skulle välja att kommunicera med den här killen och försöka hitta en lösning, kan det hända att ni skulle komma varandra närmare efteråt. Ni skulle kanske båda ha lärt er att hitta en mellanväg, en kompromiss. Ni skulle då stå stärkta inför framtiden och har större chans att lösa framtida problem. För fler problem kommer att komma, vilken partner du än väljer.

    Väljer du att göra slut med folk för saker som ni faktiskt skulle ha kunnat ha löst, kastar du bort dina möjligheter att hitta en väldigt bra partner. Att slänga iväg potentiellt goda relationer är ett säkert sätt att hamna i en dålig.


    Absolut, men återigen självklarheter.

    Jag förväntar mig inte, och vill inte heller ha perfektion. Självklart kommer det alltid finnas kompromissande. Men den här till synes enkla grejen som att på något sätt ignorera vad jag säger och värdera om det till sitt sätt, är något jag inte kan tumma på i en kärleksrelation. Jag vill kunna vila i och slappna av med att han fattat när jag säger något enkelt och tydligt, som han dessutom påstår sig förstå och respektera. Ber jag tex om ett äpple, för att jag inte tycker om apelsin men får en apelsin gång på gång, börjar ju jag till slut undra -varför? Varför hör du inte att jag ber om ett äpple? Jag tycker ju inte om apelsin. Svaret jag får är att du ville ju ha frukt och färgen är så fin, var nöjd. Men jag kan inte bara nöja mig utan att undra varför.

    Och detta mönster upprepar sig i allt. Jag vill inte ha det så och har rätt att avstå.

    Jag förstår faktiskt inte riktigt varför jag behöver förklara det här för dig så många gånger, vad som känns viktigt för mig, och det du kommer med är generellt tänk i en relation.
  • Anonym (Camilla)
    Avenia skrev 2019-03-09 09:16:56 följande:

    Män tänker inte alltid i så många steg. Prrsenter kan slå riktigt fel haha. Men du lägger ner för mycket tid på att störa dig på det. Ge bort den bara. Eller låt den ligga i garderoben 6 månader och ge bort den sen.


    Jo jag har fått en hel del konstiga presenter genom åren, det mesta är humor i efterhand. I den här tråden handlar det dock snarare om djupare problematik än så som lyser igenom i hans gester och presenter som slår mer än bara fel, det har lett mig till att avsluta relationen (och skänkt bort maskinen) :)
Svar på tråden Stör mig på hans present