• Lotus73

    Psykisk ohälsa hos adoptivbarn. Ska man väga in det?

    Jag och min man funderar på att adoptera men väger för- och nackdelar. Ett till barn vore underbart härligt. Men. Ett till barn kan också innebära en belastning och problem. 

    Det vi funderar mest på är adopterade barns ökade risk till psykisk ohälsa, suicid osv. Det verkar ju som att det finns flera studier som pekar på att adoptivbarn löper större risk att få psykiska problem under sin uppväxt. ( läs bla här: www.regeringen.se/content/1/c4/26/81/66ec52fa.pdf och här: www.fhi.se/Handbocker/Uppslagsverk-barn-och-unga/Adoption-och-psykiska-halsoproblem/ )

    Hur har ni andra resonerat kring fakta om att adopterade barn löper större risk att må psykiskt sämre? Jag förstår verkligen om man är infertil/barnlös och struntar i de här riskerna när man adopterar. Men när man kan få egna barn och har friska barn. Vågar man adoptera? Är det värt det? Vi önskar adoptera ett äldre barn och då är tydligen risken ännu större....

    Vote tacksam för era funderingar kring den här kanske känsliga  frågan. 

  • Svar på tråden Psykisk ohälsa hos adoptivbarn. Ska man väga in det?
  • Bella Moon

    Nu orkar jag inte läsa igenom alla inläggen som gjorts utan svarar utifrån mina egna tankar.
    För mig spelade det ingen som helst roll vad statestik sa, jag ville helt enkelt bara ha barn och adoptera var min väg till det. När jag gick adoptionskursen så pratades det jättemycket om att vi skulle förbereda oss på att barn som adopteras har upplevt så mycket svåra seperationer innan de kommer hit att de kommer bära men av det resten av livet, och framför allt skulle man vara förberedd på att det kunde visa sig starkt i tonåren.
    Det jag kände då var att det spelade ju ingen som helst roll, för det skulle ju vara MITT barn då, och tillsammans skulle vi fixa livet liksom, precis som alla andra som får barn. Inte kan man ju gå runt som gravid och tänka på alla bekymmer som barnet kommer att uppleva i livet, för ALLA har ju mer eller mindre svåra stunder.
    Jag valde att lyssna halvhjärtat på alla bekymmer och bara njuta av att snart skulle jag säkert bli mamma!
    Nu har det gått några år med mitt barn, och bekymmerfrittt har det inte varit! Men som jag har njutit! Av mitt barn, av att vara mamma! För oss båda är livet underbart, och tillsammans löser vi de hinder och svårigeheter som dyker upp på vägen.
    Skulle jag adoptera igen skulle jag valt ett barn med i förhand  känt sn, alla barn är värda en familj som älskar dem gränslöst, det är väl DET jag tycker att man ska kunna stå för som blivande adoptivmamma/pappa.   

  • chatnoir
    Bella Moon skrev 2012-03-08 20:18:09 följande:
    Nu orkar jag inte läsa igenom alla inläggen som gjorts utan svarar utifrån mina egna tankar.
    För mig spelade det ingen som helst roll vad statestik sa, jag ville helt enkelt bara ha barn och adoptera var min väg till det. När jag gick adoptionskursen så pratades det jättemycket om att vi skulle förbereda oss på att barn som adopteras har upplevt så mycket svåra seperationer innan de kommer hit att de kommer bära men av det resten av livet, och framför allt skulle man vara förberedd på att det kunde visa sig starkt i tonåren.
    Det jag kände då var att det spelade ju ingen som helst roll, för det skulle ju vara MITT barn då, och tillsammans skulle vi fixa livet liksom, precis som alla andra som får barn. Inte kan man ju gå runt som gravid och tänka på alla bekymmer som barnet kommer att uppleva i livet, för ALLA har ju mer eller mindre svåra stunder.
    Jag valde att lyssna halvhjärtat på alla bekymmer och bara njuta av att snart skulle jag säkert bli mamma!
    Nu har det gått några år med mitt barn, och bekymmerfrittt har det inte varit! Men som jag har njutit! Av mitt barn, av att vara mamma! För oss båda är livet underbart, och tillsammans löser vi de hinder och svårigeheter som dyker upp på vägen.
    Skulle jag adoptera igen skulle jag valt ett barn med i förhand  känt sn, alla barn är värda en familj som älskar dem gränslöst, det är väl DET jag tycker att man ska kunna stå för som blivande adoptivmamma/pappa.   
    Så fint du beskriver din adoptionsresa! Jag känner igen mig i väldigt mycket!! {#emotions_dlg.flower}
  • swisch

    Att adoptera är ett underbart sätt att bli förälder på! Och det är jättespännande. Jobbigt, men en helt vild process.
    Men jag håller med den som sa att drivkraften att adoptera ska vara att man vill ha barn.
    Inte primärt att man vill uppleva adoptionsprocessen.

    Barnet kommer ju fråga varför . Jag vill ha barn och det blev du, är ett svar som inte särskiljer barnet från kompisarnas föräldrars motiv, att barnet var önskat för att det var ett barn inte för att det var ett adoptivbarn. Om motivet är  att man ville adoptera för att det var spännande eller för att det känns att man gör något bra eller att man har mycket att ge så får man grubbla lite över hur det kommer påverka barnets självbild.

    Jag menar inte att det är du TS. Ni kanske faktiskt inte kan skaffa barn på annat sätt nu och verkligen önskar ett fjärde barn oavsett varifrån. Vi vet ju inte allt här på FL.

  • Lotus73
    Bella Moon skrev 2012-03-08 20:18:09 följande:
    Nu orkar jag inte läsa igenom alla inläggen som gjorts utan svarar utifrån mina egna tankar.
    För mig spelade det ingen som helst roll vad statestik sa, jag ville helt enkelt bara ha barn och adoptera var min väg till det. När jag gick adoptionskursen så pratades det jättemycket om att vi skulle förbereda oss på att barn som adopteras har upplevt så mycket svåra seperationer innan de kommer hit att de kommer bära men av det resten av livet, och framför allt skulle man vara förberedd på att det kunde visa sig starkt i tonåren.
    Det jag kände då var att det spelade ju ingen som helst roll, för det skulle ju vara MITT barn då, och tillsammans skulle vi fixa livet liksom, precis som alla andra som får barn. Inte kan man ju gå runt som gravid och tänka på alla bekymmer som barnet kommer att uppleva i livet, för ALLA har ju mer eller mindre svåra stunder.
    Jag valde att lyssna halvhjärtat på alla bekymmer och bara njuta av att snart skulle jag säkert bli mamma!
    Nu har det gått några år med mitt barn, och bekymmerfrittt har det inte varit! Men som jag har njutit! Av mitt barn, av att vara mamma! För oss båda är livet underbart, och tillsammans löser vi de hinder och svårigeheter som dyker upp på vägen.
    Skulle jag adoptera igen skulle jag valt ett barn med i förhand  känt sn, alla barn är värda en familj som älskar dem gränslöst, det är väl DET jag tycker att man ska kunna stå för som blivande adoptivmamma/pappa.   
    Vad fint du skriver om din process! 
    swisch skrev 2012-03-08 20:45:40 följande:
    Att adoptera är ett underbart sätt att bli förälder på! Och det är jättespännande. Jobbigt, men en helt vild process.
    Men jag håller med den som sa att drivkraften att adoptera ska vara att man vill ha barn.
    Inte primärt att man vill uppleva adoptionsprocessen.

    Barnet kommer ju fråga varför . Jag vill ha barn och det blev du, är ett svar som inte särskiljer barnet från kompisarnas föräldrars motiv, att barnet var önskat för att det var ett barn inte för att det var ett adoptivbarn. Om motivet är  att man ville adoptera för att det var spännande eller för att det känns att man gör något bra eller att man har mycket att ge så får man grubbla lite över hur det kommer påverka barnets självbild.

    Jag menar inte att det är du TS. Ni kanske faktiskt inte kan skaffa barn på annat sätt nu och verkligen önskar ett fjärde barn oavsett varifrån. Vi vet ju inte allt här på FL.
    Vad spännande det låter med "en helt vild process"  

    Vi är överens om att vi vill ha BARN och att vi inte är ute efter ett projekt eller en process. Anledningen till att vi väljer adoption är att vi haft tre svåra graviditeter och att vi inte orkar, och vågar, utsätta oss för det igen. Vi kan få barn men  vi känner inget måste i att skaffa biologiska barn.  I vår värld vore det helt fantastiskt att få en 2-4 åring och slippa graviditet, förlossning och amning. 

    Men vi är rädda. Och jag tror inte att det är alldeles konstigt. Klart man blir lite skrajj när det gäller stora beslut i livet! Och inte bara beslut utan ett livslångt åtagande...

    Läskigt och kul på samma gång! Och jag kan inte låta bli att bli nyfiken på den "vilda adoptionsprocessen" . Berätta!
  • LyckaOchTålamod
    Lotus73 skrev 2012-03-06 17:55:28 följande:
    Vad jag har läst så kommer adoptivföräldrar ofta från socioekonimiskt mer gynnsamma områden och har ofta högre utbildning. Någonting som gör att adoptivbarnen lättare smälter in och får en bra start och på så sätt också klarar sig bättre jmf med om de hamnat i en annan familj ,med sämre förutsättningar. Men jag läste också någonstans att adoptivbarnen kunde känna en press på sig att prestera och passa in. Men det gäller väl alla barn, bio som adopterade, som växer upp i en alltför akademisk och sträng miljö. 

    Jag är inte alls förvånad över att barnen kommer till BUP först i puberteten, som en glad, skrev. Det är ju i puberteten som hormonerna sprutar och de existentiella frågorna kommer. Det är svårt att vara tonåring och att vara adopterad måste kunna ställa till ännu mer bekymmer. Ett barn som blir bortlämnat kommer alltid att ställa sig frågan varför de biologiska föräldrarna valde bort det. Säkert har de funderingar på hur det hade varit om de bott kvar i sitt födelseland och många känner sig nog dubbelt svikna då adoption i många fall är ett andrahandsval. Få par väljer adoption utan att själva ha försökt få biologiska barn, och det är ett andrahandsval efter IVF försök eller pga infertilitet. Barnet som kommer är efterlängtat och oerhört älskat- men det var inte föräldrarnas förstahandsval och det kan man inte komma ifrån...
    Jag irriterar mig också på att TS skriver att adoptivbarn inte är ett förstahandsval! Det får mig lite spyfärdig faktiskt. Att överhuvudtaget nämna BARN som förstahandsval och andrahandsval....

    Tala för dig själv TS.... din teori gäller inte vår familj iallafall!

    Och ska du vara i den här världen är det lika bra att du lär dig sluta säga "egna" barn om endast biologiska barn. Adoptivbarn är naturligtvis våra "egna" barn också.  Det har vi faktiskt papper på Skrattande
  • Bella Moon

    chatnoir skrev 2012-03-08 20:32:27 följande:
    Så fint du beskriver din adoptionsresa! Jag känner igen mig i väldigt mycket!! {#emotions_dlg.flower}

    Tack!
  • Hej och Hopp
    Bella Moon skrev 2012-03-08 20:18:09 följande:
    Nu orkar jag inte läsa igenom alla inläggen som gjorts utan svarar utifrån mina egna tankar.
    För mig spelade det ingen som helst roll vad statestik sa, jag ville helt enkelt bara ha barn och adoptera var min väg till det. När jag gick adoptionskursen så pratades det jättemycket om att vi skulle förbereda oss på att barn som adopteras har upplevt så mycket svåra seperationer innan de kommer hit att de kommer bära men av det resten av livet, och framför allt skulle man vara förberedd på att det kunde visa sig starkt i tonåren.
    Det jag kände då var att det spelade ju ingen som helst roll, för det skulle ju vara MITT barn då, och tillsammans skulle vi fixa livet liksom, precis som alla andra som får barn. Inte kan man ju gå runt som gravid och tänka på alla bekymmer som barnet kommer att uppleva i livet, för ALLA har ju mer eller mindre svåra stunder.
    Jag valde att lyssna halvhjärtat på alla bekymmer och bara njuta av att snart skulle jag säkert bli mamma!
    Nu har det gått några år med mitt barn, och bekymmerfrittt har det inte varit! Men som jag har njutit! Av mitt barn, av att vara mamma! För oss båda är livet underbart, och tillsammans löser vi de hinder och svårigeheter som dyker upp på vägen.
    Skulle jag adoptera igen skulle jag valt ett barn med i förhand  känt sn, alla barn är värda en familj som älskar dem gränslöst, det är väl DET jag tycker att man ska kunna stå för som blivande adoptivmamma/pappa.   

    Jag liksom Chatnoir känner också igen mig.

    Och för mig har det aldrig varit något andrahandsval att få barn via adoption!

    Det är en stor förmån att få möjligheten att bli förälder till ert barn som behöver få nya föräldrar och så klart har barnet rätt att vara önskat  och inget annat än ett förstahandsval!

    Det är en förutsättning för att man ska ha rätt att adoptera tycker jag!'

    Det betyder ju inte att alla som försökt få biologiska barn först har adoption som ett andrahandsval - inte alls!        
  • VNmamma
    LyckaOchTålamod skrev 2012-03-10 16:00:07 följande:
    Jag irriterar mig också på att TS skriver att adoptivbarn inte är ett förstahandsval! Det får mig lite spyfärdig faktiskt. Att överhuvudtaget nämna BARN som förstahandsval och andrahandsval....

    Tala för dig själv TS.... din teori gäller inte vår familj iallafall!

    Och ska du vara i den här världen är det lika bra att du lär dig sluta säga "egna" barn om endast biologiska barn. Adoptivbarn är naturligtvis våra "egna" barn också.  Det har vi faktiskt papper på Skrattande
    I inlägg 9 där ts talar om "andrahandsval" tycker jag det är uppenbart att ts talar om hur ett adopterat barn KAN känna sig. Och för all del, också betraktas av andra.

    Jag känner flera vuxna adopterade som i perioder av sitt liv tänkt på sig själva som "andrahandsval". Kan tillägga att de varit och är högt älskade av sina föräldrar. Känslan av "andrahandsval" har för dem jag känner inte varit något djupt traumatiskt. Men det har lett till existentiella funderingar hos dem, t ex var skulle de han hamnat om deras föräldrar fått biologiska barn och inte adopterat?

    Ni som går så i taket över nykomlingars ordval ("egna" barn, "riktiga" föräldrar och vad det nu kan vara), är ni nyblivna föräldrar? Jag känner igen lite av er försvarsinställning från min egen tid som nybliven förälder. Med åren har jag lärt mig, särskilt här på FL, skilja mellan dem som avsiktligt vill såra och dem som är uppriktiga och sökande men ännu inte lärt sig terminologin.

    Stöt inte bort de sistnämnda! 
  • Hej och Hopp
    VNmamma skrev 2012-03-10 22:46:08 följande:
    I inlägg 9 där ts talar om "andrahandsval" tycker jag det är uppenbart att ts talar om hur ett adopterat barn KAN känna sig. Och för all del, också betraktas av andra.

    Jag känner flera vuxna adopterade som i perioder av sitt liv tänkt på sig själva som "andrahandsval". Kan tillägga att de varit och är högt älskade av sina föräldrar. Känslan av "andrahandsval" har för dem jag känner inte varit något djupt traumatiskt. Men det har lett till existentiella funderingar hos dem, t ex var skulle de han hamnat om deras föräldrar fått biologiska barn och inte adopterat?

    Ni som går så i taket över nykomlingars ordval ("egna" barn, "riktiga" föräldrar och vad det nu kan vara), är ni nyblivna föräldrar? Jag känner igen lite av er försvarsinställning från min egen tid som nybliven förälder. Med åren har jag lärt mig, särskilt här på FL, skilja mellan dem som avsiktligt vill såra och dem som är uppriktiga och sökande men ännu inte lärt sig terminologin.

    Stöt inte bort de sistnämnda! 
    Fast TS skriver ju så här: (jag har lagt till fetstilen)
    "många känner sig nog dubbelt svikna då adoption i många fall är ett andrahandsval. Få par väljer adoption utan att själva ha försökt få biologiska barn, och det är ett andrahandsval efter IVF försök eller pga infertilitet. Barnet som kommer är efterlängtat och oerhört älskat- men det var inte föräldrarnas förstahandsval och det kan man inte komma ifrån"

    Jag håller med dig om att man inte ska stöta bort folk som undrar och funderar och är i börjat av processen - absolut! Och jag uppfattar också att TS funderar kring dessa frågor och att hon i det här inlägget funderar kring hur existensiella frågor kan påverka barnet - men jag förstår också att man vill protestera mot bilden att adoption är ett andrahandsval.

    Det beror väl i och för sig också på vad man lägger i ordet - om det automatiskt blir ett andrahandsval för att det inte är det första sättet man försökte på - ja då blir det ett andrahandsval men jag menar och jag tror att det är viktigt att de som adopterar inte längre i första hand vill ha biobarn - och alltså adopterar i andra hand utan har hamnat i ett läge då man vill ha barn helt enkelt - och inte lägger något känslomässigt värde i på vilket sätt.   

    Så - utan att anklaga så kan man ju försöka reda ut hur man ser på andrahandsval, det tror jag är viktigt att man gör faktiskt. Att det kan vara en viktig del i processen till att komma fram till om man vill försöka få adoptera. 

           
  • Lotus73
    Hej och Hopp skrev 2012-03-10 23:19:07 följande:
    Fast TS skriver ju så här: (jag har lagt till fetstilen)
    "många känner sig nog dubbelt svikna då adoption i många fall är ett andrahandsval. Få par väljer adoption utan att själva ha försökt få biologiska barn, och det är ett andrahandsval efter IVF försök eller pga infertilitet. Barnet som kommer är efterlängtat och oerhört älskat- men det var inte föräldrarnas förstahandsval och det kan man inte komma ifrån"

    Jag håller med dig om att man inte ska stöta bort folk som undrar och funderar och är i börjat av processen - absolut! Och jag uppfattar också att TS funderar kring dessa frågor och att hon i det här inlägget funderar kring hur existensiella frågor kan påverka barnet - men jag förstår också att man vill protestera mot bilden att adoption är ett andrahandsval.

    Det beror väl i och för sig också på vad man lägger i ordet - om det automatiskt blir ett andrahandsval för att det inte är det första sättet man försökte på - ja då blir det ett andrahandsval men jag menar och jag tror att det är viktigt att de som adopterar inte längre i första hand vill ha biobarn - och alltså adopterar i andra hand utan har hamnat i ett läge då man vill ha barn helt enkelt - och inte lägger något känslomässigt värde i på vilket sätt.   

    Så - utan att anklaga så kan man ju försöka reda ut hur man ser på andrahandsval, det tror jag är viktigt att man gör faktiskt. Att det kan vara en viktig del i processen till att komma fram till om man vill försöka få adoptera. 

           
    Tack! Du har läst och förstått precis vad jag menat! 

    Jag hoppas och tror att socialtjänsten och utredningen där hjälper till i processen och att man som blivande adoptivförälder får möjligheten att reflektera över varför man väljer att adoptera. Jag har många vänner som genomgått IVF och vet att de är helt slut, både fysiskt och psykiskt,  efter år av försök. Tror att det är bra att bearbeta sorgen över att inte lyckats "på egen väg"  liksom det är bra att reflektera över andra trauman som man haft i samband med graviditet och förlossning innan man går vidare.

    Att fylla tomrum och förlust med ett (adopterat) barn utan att vara färdig med sorgeprocessen tror jag kan vara vanskligt. Har sett två dåliga exempel på nära håll. I de fallen förlorade föräldrarna sitt barn och valde att skaffa ett nytt barn tätt inpå "för att glömma". I båda fallen fick de svåra problem med anknytningen till det nya barnet. Sorgen efter det första barnet fanns kvar som ett obearbetat trauma. 

    Nu kan man väl inte jämföra ett förlorat redan fött barn med misslyckade IVF försök och traumatiska graviditeter och förlossningar men jag menar att man kanske ska vara klar med sorgearbetet och vara helt hundra på att man är beredd att ta emot ett adopterat barn. Att man lagt eventuell sorg pga avsaknad av biologiska barn bakom sig. 

    Ni som fortfarande har funderingar på vad jag menar med andrahandsval kan läsa mitt inlägg, eller Hej och Hopps fetmarkeringar av mitt inlägg en gång till så förstår ni förhoppningsvis vad jag menar. 
     
  • Bella Moon

    Ang. att adopterade barn skulle vara ett andra handsval:

    Jag tänker att om adoptivbarn är andrahandsval precis som alla misslyckade månader utan en önskad gravidetet också är det (isf). Dvs. att man vill ju bli med barn så snart som möjligt, det lyckades inte på första försöket, då försöker vi igen, allra helst skulle vi velat bli gravida efter första försöket, men andra går ju lika bra. Sen... efter 12 egna försök så provar vi ivf, det är inte vad vi hoppades på från början, men det går ju lika bra. Sen gick inte vägen, och då provar vi att adoptera, det gick! Hur kan DET vara det andra handsvalet?

    Skulle man då inte kalla det barn som kommer efter 20 försök för just 20-försöket val, oavsett hur det barnet kom till.    

  • adopterad79

    Jag är adopterad och kan givetvis endast prata för mig själv.
    Jag tycker att jag är ett andra handsval, detta för att mina föräldrar inte kunde få
    barn på naturligt väg. Men jag lägger ingen negativ värdering i att vara det.
    Jag vet ju att mina föräldrar älskar mig oavsett på vilket sätt jag kom att bli deras son. De skulle inte älska mig mer om jag var deras biologiska son. Så jag personligen tar inte illa vid mig av det uttrycket, för mig beskriver det kortfattat den väg som många adoptivföräldrar måste vandra innan de blir föräldrar.

  • Lillsudd

    Angående detta med att vara andrahandsval. Det har jag funderat mycket på (jag är nu gravid genom embryodonation eftersom jag valde att fortsätta med magförsök när Vietnam stängde). För mitt sätt att få barn är ju inte ens andra valet.

    1.Få biologiskt barn tillsammans med partner
    2. Få adopterat barn som ensamstående
    3. Få biologiskt barn mha insemination med donator
    4. Få biologiskt barn mha IVF med donator
    5. Få biologiskt men inte genetiskt barn mha embryodonation

    Det jag plötsligt såg när jag tittade på listan, som först gjorde mig ledsen för att försöka förklara att det var ett femtehandsval - var att alla variabler utom en gick att rucka på. Det enda som är kvar i alla alternativ är Barnet. Det första största och viktigaste valet. Och oavsett om det blir mitt andrahandsval eller barnet av mitt femtehandsval faktiskt kommer till mig i sommar - så är det faktiskt inte alls lika svårt att förklara. Barnet var ju verkligen mitt val, och för det var jag beredd att ändra alla andra förutsättningar...

  • daydreamer

    TS, kanske inte ska lägga mig i men denna tråden har blivit alldeles för infekterad! Vore kanske bättre att ta bort denna tråd helt och hållet och sedan starta en ny? För majoriteten av alla kommentarer handlar om ordval som "andrahands" osv, vilket jag inte tror var ditt syfte! Starta en ny med andra "ordval" (för fridens skull)  Flört, så vi kan diskutera den frågan du egentligen ville ta upp på ett så moget och bra sätt som möjligt! Och så kan ju konflikt sökare som bara kastar sten i glashus som Vitsippa hålla sig borta.. 

  • Vitsippa
    daydreamer skrev 2012-03-30 16:07:43 följande:
    TS, kanske inte ska lägga mig i men denna tråden har blivit alldeles för infekterad! Vore kanske bättre att ta bort denna tråd helt och hållet och sedan starta en ny? För majoriteten av alla kommentarer handlar om ordval som "andrahands" osv, vilket jag inte tror var ditt syfte! Starta en ny med andra "ordval" (för fridens skull)  Flört, så vi kan diskutera den frågan du egentligen ville ta upp på ett så moget och bra sätt som möjligt! Och så kan ju konflikt sökare som bara kastar sten i glashus som Vitsippa hålla sig borta.. 

    Det var ju fint sagt. Faktum är att jag håller med dig . Någon konfliktsökare är jag däremot inte och jag vet ärligt talat inte heller vad du menar med att jag kastar sten i glashus.
  • Lotus73
    daydreamer skrev 2012-03-30 16:07:43 följande:
    TS, kanske inte ska lägga mig i men denna tråden har blivit alldeles för infekterad! Vore kanske bättre att ta bort denna tråd helt och hållet och sedan starta en ny? För majoriteten av alla kommentarer handlar om ordval som "andrahands" osv, vilket jag inte tror var ditt syfte! Starta en ny med andra "ordval" (för fridens skull)  Flört, så vi kan diskutera den frågan du egentligen ville ta upp på ett så moget och bra sätt som möjligt! Och så kan ju konflikt sökare som bara kastar sten i glashus som Vitsippa hålla sig borta.. 
    Tyvärr så tror jag inte att det blir bättre eller sämre av att starta en ny tråd då det, som du skriver, redan är infekterat. 

    Jag tror f.ö att det är fel att fråga såna här känsliga saker på ett forum. Många gömmer sig bakom sina skärmar och säger saker som de aldrig skulle våga säga till mig IRL. Jag har därför ställt dem till människor IRL och fått bra svar, diskussioner och lästips. 

    Jag vet att jag inte är ensam om de här frågorna och tycker att det är lite tråkigt med "bråkmakare" på forum som är så otroligt lättkränkta att de bara måste sabba trådar genom att märka ord och missförstå för att driva igenom sin egen hatagenda mot enskilda medlemmar.  Eller få gehör för sin egen ångest och oro. 

    Tack än en gång alla ni som svarat och förstått min fråga i tråden och även via privata PM!  
  • Aaglars
    chatnoir skrev 2012-03-05 19:24:09 följande:
    .

    Jag tror att man ska ta en ordentlig funderare på vilka motiv man har för att adoptera. Ett barn är värt att bli mottaget helt förutsättningslöst. Det ska inte behöva stämma in i en viss mall för att passa in i familjen, det är vi som ska anpassa oss och göra allt vi kan för att ge våra barn bästa möjliga förutsättningar utifrån de behov barnet har.

    Om ni adopterar ett äldre barn får ni nog kallt räkna med att det barnet kommer ha en hel del speciella behov till följd av att ha växt upp under förhållanden som inte är naturliga för något barn.

    Mycket fint och bra skrivet!
Svar på tråden Psykisk ohälsa hos adoptivbarn. Ska man väga in det?