• Beckah82

    Tråd 2 - GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!

    Snart går tråd nummer 1 ut, därför öppnar jag den här.

    Länk till tråd 1:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html

    I trådstarten där kan du läsa allt om GBS. Vad riktlinjerna är, vilka komplikationerna kan vara osv.

    GBS (Grupp B Streptokocker) är INTE att leka med, därför vill jag sprida den här informationen. Meningen är INTE att skrämma upp folk. Jag har själv GBS. Obehandlad dessutom. Har haft det minst sedan vecka 22 då jag åkte in till förlossningen för mycket sa,mmandragningar. Under veckornas gång har jag lärt mig leva med detta. Varit vaksam men låtit bli att bli hysterisk.

    Jag är nu i vecka 36+5 och kommer att kräva behandling under förlossningen.

    Läs på om GBS och sprid infon! Informera, inte skapa hysteri!

    Den bästa infosidan på svenska som jag hittat är denna:
    http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=6

    Men glöm inte att läsa tråd nummer 1 också för där finner du mängder av personliga berättelser. Erfarenheter av GBS och vad GBS kan ställa till med.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
  • Svar på tråden Tråd 2 - GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!
  • Fjällbruden

    tack för snabbt svar Mona83, då förstår jag bättre
    Hoppas i alla fall att det går bra för henne!
    Och att det går bra för dig, hur känns det, nåt på gång än??
    Insåg att om jag blir igångsatt när jag vill så är det bara 5 veckor kvar!!!
    Läskigt men kul

  • mona83

    Fjällbruden så lite så .
    Näe inget alls, har iofs haft lite brunaktiga flytningar i ca 3 dagar, men det var för 2 dagar sedan, har inte haft nått sånt sen dess.
    Hade en kort kort stund lite molvärk när jag tittade på tv en av dessa dagar, men det försvann lika fort som det kom.
    Sen har jag känningar i svanken, men vet inte om det beror på att det snart är nått på g eller om det beror på ryggen.

    Hade jag ännu haft bebis i säte, så hade bebis varit här nu. Men bebis bebstämde sig för att vända sig 2 dagar innan jag skulle till bm för beslut om vändningsförsök eller ej. Så hade ställt in mig på snitt då.
    Men nu blir det vaginalt som jag hade hoppats på, men väntan hade kortats ner om det hade blivit snitt....

    Får hoppas det blir av när du vill...

  • Fjällbruden

    Mona83:
    vad skönt att bebis ändå vände sig av sig självt, det verkar inte vara kul att göra vändningsförsök... har bara sett det på tv men inte ser det nåt vidare ut!!
    Fast hoppas liten bebis vill komma till er snart
    Min mage sjönk ner i förrgår så nu kan jag andas igen
    Fast jag får göra det på toa eftersom jag är kissnödig jämt
    Har rätt mycket sammandragningar redan och nu kan det ju inte bero på GBS eftersom jag står på medicin mot det så jag tror inte jag går tiden ut i alla fall... får väl se om de hinner sätta igång mig Men jag vill åtminstone gå till v.36 får då får jag föda på lassa som ligger närmast min hemby... annars hamnar jag 35 mil bort... lite jobbigt med tanke på mina tidigare sessor!!

  • mona83

    Fjällbruden jo det var skönt, men en del av mig hade nog velat prova på det ändå. Har varit mkt den här grav, snittsrisk sedan v 20.
    Först låg moderkakan iför livmoderhalsmunnen och orsakade blödningar, ny tid till ul i v 32 för att se om den flyttat på sig. Vilket den ju gjorde.
    Fick veta att man hade GBS i v 18.
    V32 på ul fick jag oxå veta att bebis låg med rumnpan neråt, vilket den även gjorde 2 v senare hos bm.
    V36 skulle det bestämmas om det skulle bli vändningsförsök, men då hade bebis redan fixat det.
    Så hade typ varit med om nästan allt den här grav, bara vändningsförsök som jag inte fått testa på ännu.
    Så nu sitter man här 2 dagar till bf och inte så mkt till känningar. Kan känna av nått litet emellanåt men inget som jag känner att det skulle ha startat.
    Hehe vem är inte kissnödig, tycker jag bor på toaletten.
    Oj det var en bit bort, får hoppas det blir av när du kan föda på närmre håll

  • Jessica med Seth

    Igår va jag hos bm o min senaste odling visade inga spår av gbs. Skönt. Nu håller jag bara tummar för att det inte kommer tillbaka. Bm sa att jag kommer få dropp vid förlossningen ändå, IFALL det kommit tillbaka.

  • Lady X

    Vill informera om att jag nu gått till privat gynekolog och fått ett helt fantastiskt bemötande. Jag ska odlas regelbundet för GBS och vi ska även kolla ev. resistensutveckling. Vid positivt svar ska jag få antibiotika. Sedan from v 32 ska jag om jag vill långtidsbehandlas tills förlossningen. Jag får själv, med alla fakta från gynekologen, bestämma min behandling. Suveränt. Har mått så förbannat dåligt över det bemötande som jag fått på MVC och kännt mig så otrygg i min graviditet. Nu betalar jag för den hjälp som jag anser att MVC borde bistå med. Nu ska jag försöka njuta av min graviditet och inte bara oroa mig för att jag aldrig ska få träffa min bebis levande. Kram till er alla!

  • mona83

    Just ja för er som inte visste det.
    Beckah har tydligen fått sin Alvin.
    Såg det var nån som berättade det i en av julitrådarna här om dagen.

  • Lady X

    Lade ut denna fråga under "graviditets komplikationer" oxå men vill även höra med er!

    FRÅGA: Om man är GBS - bärare och blivit beviljad långtidsbehandling med antibiotika i slutet av graviditeten för att vara på den "säkra sidan" har man då minimerat risken för att barnet smittas av GBS under graviditeten och dör?

    Har lusläst allt material om GBS men blir inte klok på följande. "Antibiotika är motiverat då man har GBS i urinen eftersom det då tyder på en massiv kolonisering i vagina och antibiotikan då kan minska antalet bakterier". Det är jag helt med på! Men jag hittar motstridiga uppgifter på huruvida antibiotika under graviditet kan ta bort bakterien i slidan. På en del ställen står det att bakterien inte kan "elimineras i vagina och antibiotika är därför lönlöst", medan på andra ställen står det att "det är lönlöst att behandla GBS som bara sitter i slidan då bakterien kommer tillbaka direkt efter avslutad behandling".

    Hur är det egentligen. Antibiotika borde ju rimligen ta bort alla bakterier både i urinen och i slidan i alla fall tillfälligt. Men att bakterien kommer tillbaka i slidan snart efter avslutad behandling. I sådanafall borde ju vi som långtidsbehandlas hålla bakterien borta hela tiden vi medicinerar, även från slidan, och på så sätt minimera risken att barnet smittas under graviditeten.

    Ngn som vet?

  • Martina 3

    Precis lady x
    Här i Gbg får vi (som förlorat barn pga GBS) ta prover varannan vecka, AB vid varje pos resultat (både urin och cervix) Nya prover tas en vecka efter avslutad kur osv. + AB dropp vid förlossningen (iaf 2004)
    lycka till!

  • Ciccilionaa

    Lady X,

    För mig var det så att efter 2 på varandra följande behandlingar, så sa läkaren att jag skulle bli satt på fortsatt AB fram till förlossning (det var då ca 4 veckor kvar till BF), men jag fick aldrig ngt recept utskrivet (han skulle ordna det via internet) då en annan läkare tyckte att det inte behövdes i och med att jag skulle få dropp vid förlossning.
    Gissa om jag blev helt skogstokig i och med dessa 2 helt skilda besked... kunder aldrig sluta nojja...!!
    Till slut fick jag 2 AB dropp under förlossning och sonen är frisk.

    Ngn som kan svara på min fråga??

    Sonen är nu 2 veckor, och var igår hos doktorn pga ögoninfektion sedan 10 dagar tillbax (maken säger dock att han haft det sedan han föddes dvs 2 veckor sedan). De tog prover och den läkaren sa att man måste vara vaksam om han skulle bli sämre med feber och så dels pga GBS:n.....
    Jag fattar ingenting... hur länge ska man behöva gå och vara orolig pga GBS:N?? Ngn som vet?? Trodde ju att "faran och nojja" (för just GBS) var över??? Ngn som vet???

Svar på tråden Tråd 2 - GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!