• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Uppsalapojkarna

    Jorban

    Jag har ju bla en bäckenbotten sänkning och den är jag övertygad om att jag fick när jag var gravid. Hade konstant en apelsin mellan benen och gick öppen flera cm de sista veckorna, kanske 4-5 veckor.
    Min bäckenbotten orkade inte överhuvudtaget. Sen om framfallen av slidväggarna också kom då har jag ingen aning om.

  • Jorban

    Det verkar knepigt att veta vad som var orsaken. Jag fick rätt dålig vård. Hade t.ex. havandeskapsförgiftning som jag åkte in för flera gånger (självdiagnos) och trots sjukt högt blodtryck, svulland som inte lade sig och extrem viktuppgång (vätska) klappade de mig på axeln och sade att blodtrycket var högt för att jag var orolig. Dagen efter sista gången jag var inne för den saken blev jag igångsatt pga en annnan sak som jag själv märkte och då sade de lite i förbifarten att jag ju hade havandeskapsförgiftning.

    Detta är bara ett exempel som visar att ingen liksom brydde sig om att kolla upp saker och ting under själva graviditeten. Eftersom magen var ivägen så såg jag inte hur det stod till där nere själv under graviditeten men jag tänkte ju att allt var normalt eftersom det var första barnet (och att ingen pratar om underlivet).

    Jag tror att det bästa jag kan göra är att försöka få tag i någon som kan berätta exakt vad som är felet. Det närmsta jag kommit är ju den där husets expert (BM) som sade att det ju var någonting ja, men inget att få på papper eller så.     Frågan är bara hur många möten det ska ta innan man blir tagen på allvar.

  • Minnie7

    I mitt fall var det definitivt förlossningen som var boven. Hade inga besvär alls under min första graviditet, efter kejsarsnittet eller under den andra graviditeten. Allt kom efter den vaginala förlossningen.

  • mani79

    Måste fråga: hade ngn av er som op, ont i skinkorna? Jag har så ont så jag smäller av! Känns helt ologiskt men det är ganska långt ner i skinkan och in mot ljumsken. Som om någon har gett mig en ordentig spark med stålhätta i rövva;) dessutom en fantastisk stor tryckkänsla... urk alltså. Måtte trådarna hålla och jag läka bra....

    Till mig sa de att en andra graviditet och förlossning antagligen inte skulle försämra framfalllet. Graviditeten upplevde jag som en behagligare period eftersom jag slapp smärtorna vid mens. Vet inte om förlossningen gjorde skadan större. Tror knappast det... Men min läkare sa att om jag av oklar anledning ch mot rekommendationerna blir gravid igen så är det ks som gäller. 

  • pseudonym1

    Hallå tjejer!
    Ett tag sen jag skrev...
    Sitter o bara tokgråter just nu.
    Jag gjorde min operation med bröstlyft/förstoring o bukplastik i måndags o det verkar ha gått bra men det är jobbigt o gör väldigt mkt ondare än underlivsoperationen...

    Har en gördel med stort hål vid grenen o kollar varje dag med spegel så det inte kommit nån smuts på den.
    Ikväll såg jag att det va ngt i slidmynningen o när jag kollade närmare så ser jag åter igen bakre väggen, att den buktar.
    Jag kollade o kände o det syns tydligt att det börjat bukta igen o man kan även känna en liten köttboll...
    Absolut inte lika stor som innan men ändå...
    Jag är helt knäckt!! Ska den här skiten komma tillbaka nu? Höll mina slemhinnor i 8 v?

    Jag hat svullnat rejält i hela buken från bukplastiken o man kan även svullna i underlivet av den här operationen... Nu funderar jag på om bukoperationen kan ha förstört ngt. Kan det blivit sån svullnad att det tryckt för mkt på väggarna? Jag frågade Eva om det va ok att göra den andra operationen så tätt o det va inga problem sa hon.
    Eller kan det va svullnad som gör att det buktar men som blir bättre sen när svullnaden släpper?
    Blir det inte värre än såhär, dvs att "bollen" inte blir större så är det inte hela världen men tänkt om det här bara är början o det släpper mer o mer...

    Fy fan vad skit jag mår!! Är halv invalido från i måndags o va så glad över att ha gjort allt som jag mått dåligt över i 1 1/2 år o så kommer det här.
    Är det nån som vet om man kan få ett litet återfall gällande bakre slidvägg utan att det behöver bli så farligt?
    O kan man operera om det o efter hur lång tid då isf?
    IOM att det bara gått 2 mån så borde ju korrigering ingå då det kostade 44000... Tänk om jag får betala mer?
    Det är inte så illa som det va innan men det har rasat ner lite, det både ser o känner jag med fingret. Är livrädd att det blir värre bara!!

  • Minnie7

    Usch då Pseudonym... Har inga svar på dina frågor men eftersom underlivet kunde svullna pga operationen tänker jag spontant att svullnaden borde lägga sig sedan. Vi får hoppas på det.

  • pseudonym1

    Minne: ja, jag hoppas det men det känns väl inte så... Visserligen kanske det kan bli ett tryck mot väggarna IOM att jag är rejält svullen o har jag tur så kanske slidväggen rätar ut sig allt eftersom svullnaden lägger sig men jag vet inte.
    Får ringa o prata med henne på mån o boka ny undersökningstid!

    Tror det går o operera igen om det släppt lite men det gör jag inte förrän om ngt halvår isf! Nu får det va slutopererat på ett tag!
    Har dessutom gått upp 4 kg pga att man gått från träning 6 dar/v till ingenting de senaste två månaderna. O nu är det ytterligare 2-3 mön som man ska ta det lugnt. Mår inget vidare just nu :(

    Fick menen idag oxå vilket kan göra att man blir lite skörare än vanligt men jag kan inte förneka att det kommit en ny liten boll där :(

  • Uppsalapojkarna

    pseudonym1
    Jag tror absolut att det är svullnaden pga operationen som orsakat det och att det blir bättre sedan när svullnaden lägger sig. Tänk på att svullnaden efter bukplastiken håller sig kvar väldigt länge.

    Det är väl buken som gör ondast?  Jag har ju förstorat brösten. Har du de bakom eller framför musklerna? Jag har mina framför nu, men först låg de bakom och det var riktigt hemskt, då jag hade på tok för starka bröstmuskler.

    Om du skulle behöva korrigera underlivet, så brukar man som mest behöva betala narkoskostnaden.
    Jag blir även mer svullen vid mens.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder