• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Night Angel
    misstristess skrev 2009-01-16 21:19:53 följande:
    Hittade en butik i Malmö, Krung Thep på Ystadgatan!Har varit en hel del runt Möllevången, men aldrig i den butiken.
    superbra!!!Kan du ju köpa kitchen king kryddan.Den är av märket MDH..är som en ask så det är ingen kryddburk..Finns fler varianter av  såna ihpa satta kryddor..men denna kryddan  passa bra till grönsaksrätter....Önskar det fanns en indisk livsmedelsbutik här jag bor men det finns det inte..
    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • misstristess

    Jag har en timme med tåg till Malmö. Men just området kring Möllevången är roligt att gå i, massor med mat från alla möjliga länder.

  • Vårkänslor

    Här kikade jag i kyl och frys.. Kyckling, falukorv, rimmat fläsk, färdig pizzadeg.. Så då blir det:
    Stekt fläsk m löksås
    Pizza
    Korvstraganoff
    Kycklinggryta
    Pannkakor me fläsk..

    Lite tråkigt men va gör man?

  • majocu

    misstristess: Spätzle smakar som färsk pasta fast lite degigare ungefär. De smakar inte så mycket i sig själva egentligen.

    Recept (lagom till 2-3 ganska hungriga):
    2 ägg
    250 g vetemjöl
    lite salt
    en nypa muskot
    ca 1,25-1,5 dl ljummet vatten

    Rör degen kraftigt tills den börjar få blåsor (det brukar jag sätta min man på, han har starkare armar och jag hatar att röra).

    Koka upp vatten i en stor gryta, lägg lite deg på en liten träskärbräda som man spolat av med kallt vatten. Skav ner strimlor av degen i det kokande vattnet. Fiska upp dem med hålslev när de flyter och håll varma i ugnen tills allt är klart.

    Kycklingfrikassé:
    Koka en kyckling, plocka sönder köttet i strimlor. Ta så mycket som du behöver, frys in resten.
    Smält smör i en kastrull, sikta över mjöl och rör som tusan. Späd med kraftig kycklingbuljong (t ex den som blivit över när du kokat kycklingen) och vispa vidare. Tillsätt kycklingköttet och lämpliga grönsaker. Det är jättegott med färska champinjoner och sparris - går bra med burksparris - men det är inte jättebilligt förstås. Servera med ris.

  • Pippi på kafferep

    Detta har vi ätit i veckan:

    *Linsgryta med chapati
    *Grillade kycklingklubbor, ris och tsatziki
    *Ungnspannkaka med grädde och lättsockrade bär (tinade jordgubbar, hallon & blåbär)
    *Potatis och purjolökssoppa
    *Tacofisk med ris

    i morgon tror jag att det blir korvstroganoff
    På söndag blir det nog potatisgratäng med morötter och köttfärs.

  • misstristess

    Nu har jag läst lite om indisk mat, oj så mycket kryddor!
    Konstigt nog så har redan de flesta, saknar bara gurkmeja och grön kardemumma. Receptet är för 3-4 personer.

    ½ kg kyckling exempelvis urbenade lår eller filé
    Alternativt ½ kg Quornbitar
    Atlternativt ½ kg kokt sojaprotein
    1 stor gul lök
    3 klyftor vitlök
    ½ dl tunt skivad ingefära
    ½ dl skirat smör eller matolja
    ½ tsk mald kanel
    1 msk mald koriander
    ½ tsk gurkmeja
    1 tsk mald spiskummin
    ½ msk hel grön kardemumma eller 1 tsk skalade
    1/2 tsk salt
    1 nypa cayennepeppar (eller chili efter smak)
    1 dl mald (krossad) mandel
    ½ dl russin
    ½ dl grädde
    ½ dl kokosmjölk
    ½ tsk salt, ½ msk socker och 1½ msk citronsaft
    Skär kycklingen i bitar. Finhacka eller riv löken. Pressa vitlöken. Skiva ingefäran. Eller mixa alltihop. Stek i en kastrull på medelvärme i fem minuter i smör eller olja. Tillsätt kryddor och övriga ingredienser till grytan. Koka i 30 minuter. Rör då och då. Tillsätt små skvättar vatten så att grytan inte bränns. Smaka av med någon tesked salt, socker samt citronsaft.

  • Lady1nblack

    åt korvstroganoff till middag igår, som även fick funka som lunch idag.. :) billigt med rester :)

  • misstristess

    Måste finnas något mer man kan göra med den kära falukorven! Stroganoff och ugnsbakad i all ära, men...
  • HjärtatAlicia

    Här har vi en tråd att följa :D Hihi. Nu när vi ska handla mat efter löningen så SKA jag göra veckomatsedel, ska till och med försöka med en månadssedel, kanske inte fungerar men värt ett försök.. är så trött på det eviga "vad ska vi äta idag?" och att det bara blir nått vi rör ihop snabbt!

  • Philofix

    Denna tråd ansluter jag mig till.


    Äntligen.....efter 50 dagars väntan
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget