• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • misstristess

    Karlsson: byt ut mjölken mot vatten och kokt gröt i pannkakorna så får du ner priset.

    Hemlagad pizzadeg kostar ca 70 öre för jästen och ca 1-3 kr för mjöl, beror lite på vad man gett för mjölet.

    1 dl mjöl väger ca 60 g.

  • misstristess

    Saker jag inte prutar på:
    fisken, den får hellre kosta lite än smaka urk
    diskmedel, håller mig till gummes
    kaffe, har ringat in "min" rostning, gillar colombia, märket är faktiskt inte så noga
    sylt, om jag handlar det så ska det vara bär i den
    saft, ingen light
    jouice, äkta vara, ingen nektar eller liknande

  • misstristess

    jag testade att göra pannkakor, gjorde min vanliga sats med vatten istället för mjölk och tillsatte sen gröten, lite segt att vispa ut, fick ta fram elvispen

    Den kokta havren ger en fyllig smak och jag kan erkänna att jag kommer aldrig mer slösa mjölk i pannkakor igen.

  • Karlsson

    Lightprodukter över huvudtaget går i alla lägen bort för oss.
    Juice köper vi aldrig sedan vi skaffade en juicepress, jo förresten äppeljuice köper vi faktiskt ibland.
    Och sylt och saft har vi turen att få hemkokt

    Men jag kom på ännu en sak jag inte prutar på, smör riktigt smör. Margarin har jag inte handlat på 10 år och tänker inte börja bara för att ekonomin är kass. Har iofs inte kollat dom priserna mot varandra....

  • misstristess

    Sen kan jag vara lite grinig och vägra köpa saker jag själv kan laga.
    tex pannkakor, burgare, pastasås, kryddad creme f och liknande.

    Kanelbullar är ett undantag.

  • Karlsson

    Jag är likadan!!! Och det roliga är att det blir ju inte bara billigare utan min tomatsås till pastan slår Dolminosåsen med hästlängder enligt min familj

    Kryddad Creme f har jag aldrig riktigt förstått poängen med, jag kryddar ju min matlagning ändå, ofta godare

  • misstristess

    Pommes köper vi aldrig! Och inte klyftor eller liknande.

    Dags att slänga ihop dagens mat, ser att jag missat att ta med priset för potatisen, blir nog 1 kr till.

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget