• Anonym (girl)

    får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!

    våran familj går på ekonomiskt bistånd.

    jag har f penning & sambon är arbetsökande.

    jag har blivit sexuellt ofredad och nu ska jag äntligen få mitt skadestånd 12.000 kansek inte är mkt pengar men för våran familje är det det. Vi lever på existens minumum.

    nu till min fråga HAR SOC RÄTT ATT TA MINA PENGAR, ELLER GE MINDRE I BISTÅND OM DOM SER ATT JAG HAR 12.000 PÅ MITT KONTO???

  • Svar på tråden får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!
  • Myrtille
    Svar på #128
    Vad fint att din "snälla soc" är "snäll" med andra människors pengar. Jättesnällt.
  • EllieMay
    Svar på #131
    Ts har nog betalat skatt tidigare för _andra_ människor, fast sitter man i skiten och måste gå till soc då är det ju bettydelselöst om man tidigare själv dragit in en massa skatt. Helt plötsligt är en person inte värd ett skvatt så fort denne hamnat hos soc och själv inte längre drar in skatt, tragiskt..
  • N1an
    EllieMay skrev 2009-03-03 16:39:22 följande:
    Ts har nog betalat skatt tidigare för _andra_ människor, fast sitter man i skiten och måste gå till soc då är det ju bettydelselöst om man tidigare själv dragit in en massa skatt. Helt plötsligt är en person inte värd ett skvatt så fort denne hamnat hos soc och själv inte längre drar in skatt, tragiskt..
    Fast varför vill man ha socpengar när man har egna?
  • EllieMay
    Svar på #133
    N1an skrev 2009-03-03 16:43:13 följande:
    Fast varför vill man ha socpengar när man har egna?
    I detta fall handlar det ju om att Ts varit utsatt för övergepp/ofredad, och jag ser de pengarna som "plåster" på såret för allt lidande, ts förkänar dessa pengar, kanske unna sig något, vad som hellst. man mår inte bra efter en sådan händelse. Vid sådana här inträffande förstår jag om man ser mellan fingrarna.
    bara min åsikt helt enkelt
  • Myrtille
    EllieMay skrev 2009-03-03 16:39:22 följande:
    Ts har nog betalat skatt tidigare för _andra_ människor, fast sitter man i skiten och måste gå till soc då är det ju bettydelselöst om man tidigare själv dragit in en massa skatt. Helt plötsligt är en person inte värd ett skvatt så fort denne hamnat hos soc och själv inte längre drar in skatt, tragiskt..
    Tycker du?
  • Myrtille
    Svar på #134
    Hmmm. Ja, jag ser ju liksom min lön som "plåster på såren" för att jag är på jobbet och botar sjuka istället för att vara hemma och spela dataspel och kramas med barnen. Då kanske du tycker att jag borde få socbidrag också, utöver lönen?
  • Anonym (varit där)

    Jag blev tilldömd ett skadestånd för flera år sedan pga sexuellt utnyttjande, hann som tur var komma från soc innan pengarna kom in på mitt konto.
    Jag hade blivit riktigt ledsen om jag inte fått behållit de pangarna, jag hade planerat att fara på en kortare resa med en del av summan, få kmma bort från orten jag bodde på, min förövare bodde även han där. Fått åka iväg och vara en bra mamma som inte var orolig och tittade sig över axeln hela tiden, en mamma som kunde sitt på lekplatsen i lugn och ro utan att spana efter en man hon inte ville se.

    En vännina blev misshandlad av sin dåvarande sambo och fick skadestånd, de pengarna fick hon behålla, soc räknade inte in dem då det var pengar för lidande, pengar hon skulle lägga på sig och sin familj och inte handla potatis för

    Då man lever på existensminimum så har man inte råd att ta sig bort, sedan jag fick jobb har vi råd att åka på semester varje år, då jobbar jag inom låglöneyrke och enbrt 75%.

  • EllieMay
    Svar på #136
    Plåster på såret var menat skadeståndet som inte du betalar för.
    Dessutom har nog TS betalat bra mycket skatt själv tidigare. Så ja du får tycka vad du vill, har själv arbetat sedan jag var 15 och så sniken är jag inte att jag inte tycker att en person som blivit ofredad skall få behålla sitt skadestånd och använda det på annat håll, och sammtidigt få behålla sitt försörjningsstöd.
  • EllieMay
    Svar på #136
    Lön och skadestånd är inte samma sak.
    Ts har varit utsatt för ett brott, får skadestånd för lidande.
Svar på tråden får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!