• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • Pucko Buffy
    molly27 skrev 2009-08-13 09:45:32 följande:
    Måste bara fråga-om ni ej tar Levaxinet,hur mår ni då?
    Vet inte för jag har inte missat en dag sedan jag kom under behandling. Men jag blir seg om jag tar det senare på dagen än på morgonen.
  • Sommarblom

    Jag är ny här och undrar om jag kan få lite råd angående mitt TSH-värde. Jag har en sjukdom som kallas för tidigt klimakterium och då är det vanligt att man förr eller senare får problem med sköldkörteln. Nu är jag gravid och med tanke på risken för sköldkörtelproblem har jag sett till att få ta prover regelbundet. Jag tog ett prov för fyra veckor sedan och då låg det på 1,9. Nu när jag är i vecka 9 har det rasat till 0,65! Har läst att det inte bör understiga 0,5 när man är gravid så det känns läskigt nära gränsen. T3 är 4,5 och T4 16.

    Jag har inte lyckats få tag i någon läkare idag - frustrerande - men ska försöka igen i morgon. Jag har läst att TSH kan sjunka i början när man är gravid, men är det någon som hört att det kan rasa så här?!

    Just ja, jag har en fråga till: På vårdcentralen sa de att man inte behövde fasta innan provet - stämmer det? Tacksam för råd!

  • milja08
    schmulan skrev 2009-08-13 14:17:28 följande:
    Hej!Jag har opererat bort sköldkörteln och är mycket nöjd med mitt beslut. Opererade mig i slutet av april och mår idag bra. Inväntar besked om mina värden efter att ha lämnat blodprov i början av veckan. Valde att operera mig efter att ha ätit medicin Tiotil och Levaxin i cirka nio månader. Operationen gick bra och snabbt. lades in på morgonen kl 07. opererades 08 vaknade vid 11-12 och låg på uppvaket till cirka 17. kom hem nästa dag vid kl 13.De tog bort hela sköldkörteln och jag behövde alvedon och brustabletter (kalcium) under natten. Bara en dag efteråt kändes det som en förkylning i halsen och sedan blev det bättre och bättre. stramade lite runt såret men har läkt bra.Vad vill du veta?
    Tack för svar Schmulan! Jag oroar mig lite för om rösten påverkas vilket jag har hört att den kan göra om de råkar komma åt stämbanden, är lite beroende av den i mitt jobb så att säga, men är inte sångerska Vet du hur vanligt det är att rösten påverkas vid sådana här operationer? Har de efter operationen sagt något hur länge man måste vänta innan man vill försöka skaffa barn? Vi var mitt uppe i ivf behandlingar då det upptäcktes att jag fått tillbaka Graves.
  • NoMercy

    Funderar på hur jag skulle må om jag plockade bort Levaxinet för att börja om från 0. Mina prover har ju alltid varit "bra". Om jag plockade bort det, hur länge skulle det dröja innan mina prover är "normala" alltså helt mina egna...Ja hoppas ni förstår. Sen hur jag skulle må är ju en annan femma.

  • Pucko Buffy
    Sommarblom skrev 2009-08-13 17:46:31 följande:
    Jag är ny här och undrar om jag kan få lite råd angående mitt TSH-värde. Jag har en sjukdom som kallas för tidigt klimakterium och då är det vanligt att man förr eller senare får problem med sköldkörteln. Nu är jag gravid och med tanke på risken för sköldkörtelproblem har jag sett till att få ta prover regelbundet. Jag tog ett prov för fyra veckor sedan och då låg det på 1,9. Nu när jag är i vecka 9 har det rasat till 0,65! Har läst att det inte bör understiga 0,5 när man är gravid så det känns läskigt nära gränsen. T3 är 4,5 och T4 16.Jag har inte lyckats få tag i någon läkare idag - frustrerande - men ska försöka igen i morgon. Jag har läst att TSH kan sjunka i början när man är gravid, men är det någon som hört att det kan rasa så här?! Just ja, jag har en fråga till: På vårdcentralen sa de att man inte behövde fasta innan provet - stämmer det? Tacksam för råd!
    Beroende på vilka referenser ditt labb har så kan rekomendationerna variera. Men jag tror inte de varierar så mycket. Jag tycker inte det verkar som om du har några dåliga värden och det är bra att du kollar dem med jämna mellanrum med tanke på din sjukdomsbild. Generellt så bör man inte understiga 0.2 i TSH för då är man i risksonen för hyper. Ditt T4 är perfekt och T3 oxå, så jag tror inte du behöver vara orolig. Men allt hänger på vilka referensvärden ditt labb har. Begär det nästa gång du pratar med en sköterska, de är skyldiga att upplysa dig om du frågar.

    Lycka till med bebisen/PB
  • Pucko Buffy
    TereseA skrev 2009-08-13 18:06:15 följande:
    kan man har normalt TSH värde även att man har fel på sköldsköteln?
    Ja det kan man. Men jag är inte så insatt i det. Därför bör du få förklarat av en läkare som är väl insatt i problematiken. Men som jag förstått det så kan man ha ex problem med hypofysen vilket kan ge diverse symptom och provresultat. Kolla de senaste länkarna jag lagt in i tråden. Jag har för mig att någon av dem tar upp olika problem med sköldkörteln och hur man ser vad som är felet i proven.

    Mvh PB
  • josse83

    Tack för svaren om alkohol och medicinen.. jag tror jag ringer kliniken och pratar med någon sköterska och rådfrågar iaf... eller om jag kan fråga någon sköterska eller läkare på jobbet imorgon Det lär ju inte bli några mängder, har inte druckit alkohol på väldigt länge.. och bara små mängder innan jag fick hyper. Vi får se hur jag gör helt enkelt!

  • Jessica med Seth
    josse83 skrev 2009-08-13 20:56:00 följande:
    Tack för svaren om alkohol och medicinen.. jag tror jag ringer kliniken och pratar med någon sköterska och rådfrågar iaf... eller om jag kan fråga någon sköterska eller läkare på jobbet imorgon Det lär ju inte bli några mängder, har inte druckit alkohol på väldigt länge.. och bara små mängder innan jag fick hyper. Vi får se hur jag gör helt enkelt!
    Tala gärna om vad de sa. Jag har druckit några gånger och varit berusad men inte märkt någon påverkan... fast det skulle vara intressant att höra vad de säger om det-
  • Pucko Buffy
    NoMercy skrev 2009-08-13 19:02:47 följande:
    Funderar på hur jag skulle må om jag plockade bort Levaxinet för att börja om från 0. Mina prover har ju alltid varit "bra". Om jag plockade bort det, hur länge skulle det dröja innan mina prover är "normala" alltså helt mina egna...Ja hoppas ni förstår. Sen hur jag skulle må är ju en annan femma.
    Hmm jag är inte riktigt med, förklara gärna mer hur du mår och känner.

    Har du en underfunktion så kommer du defenitivt må sämre om du slutar med medicinen. Har man hypotyreos så stannar inte värdena på något som är "normalt" utan de fortsätter sakta sjunka för att bara bli sämre och sämre. Även om man har en liten funktion kvar i körteln så blir värdena sämre med tiden. Visst man kanske inte mår pyton i början och man vänjer sig efter ett tag att må skrutt. Men man tar på de reserver man har och till slut är risken att de blir så dåliga att man riskera hamna i koma eller i värsta fall dö.

    Tyvärr är det så med den här sjukdomen att det tar tid en jäkla lång tid ibland att bli frisk. De flesta blir friska och helt återställda, men man kan inte jäkta på det. Kroppen tar den tid den behöver för att läka ut. Sen finns det en liten klick som inte blir som de var innan och det vet man inte idag varför det blir så.

    Skickar en stor kram/PB
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14