• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • Ghettomamma
    Ghettomamma skrev 2009-09-29 16:56:28 följande:
    Hej alla:) Inspirerad av mamma som börjat med LCHF,ska jag också hänga på...Har efter graviditeten fortfarande 20 kg kvar att gå ner,dottern är 9½ månad.Kan inte röra mig så mycket pga kraftiga problem med foglossning som inte vill gå över,hoppas det funkar ändå med den här kostmetoden.Lite rädd att få en massa lös hud på magen om jag går ner för fort,men det kanske är lugnt?Väger ca 85 nu,vägde mellan 60-65 innan graviditeten.Peppa mig gärna så här när man ligger i startgroparna,hur gjorde ni för att komma igång,vad är svårast?Tack på förhand!
    glömde skriva att jag är 170 cm lång och "normalbyggd".
  • CattiM

    mamma cia: ja det är väl så :) Fick lite viktångest bara :) Lycka till!!!

  • Muminski

    Oj vad ni skriver, kul!!

    Ser att det tillkommit några stycken, välkomna. Hoppas att ni ska trivas

    Maddisen, bra jobbat! Såg att du skrev att du skulle bli mer strikt och träna mer, hur mår du i övrigt då? Har det blivit bättre? Du måste vara snäll mot dig och är träning bra så är det bra men om det bara pressar dig ännu mer kanske du ska vänta.

    Jag försöker att powervalka innan jag äter frukost, får till det nästan varje morgon. går helt sonika sista biten, i uppförsbackar dessutom. Pendlar med tåg och ser till att få en snabb promenad innan jag börjar. Det känns bra och så blir man piggare

    Ha en härlig tisdagskväll.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • The Kittycats

    Nu provade jag att inte äta frukost idag, utan enbart gå efter när jag är hungrig. Kändes skumt.... Drack två koppar te med ca 1 msk kokosfett per kopp och några droppar grädde, en vid kl 8 och en vid kl 10. Började inte bli hungrig förrän vid 11:30.
    Kan man äta för lite mat med LCHF? Så att kroppen ställer in sig på svält? Tycker det känns som lite idag, fast å andra sidan åt jag sent igår vid ca kl 21. Det kanske är därför det dröjde tills jag blev hungrig... hmmm... Just nu är jag främst ute efter vikt-minskning , men när jag når målet tänkte jag fortsätta äta LCHF för att hålla magen i schack.

  • Tezzan1981
    The Kittycats skrev 2009-09-29 18:39:14 följande:
    Nu provade jag att inte äta frukost idag, utan enbart gå efter när jag är hungrig. Kändes skumt.... Drack två koppar te med ca 1 msk kokosfett per kopp och några droppar grädde, en vid kl 8 och en vid kl 10. Började inte bli hungrig förrän vid 11:30. Kan man äta för lite mat med LCHF? Så att kroppen ställer in sig på svält? Tycker det känns som lite idag, fast å andra sidan åt jag sent igår vid ca kl 21. Det kanske är därför det dröjde tills jag blev hungrig... hmmm... Just nu är jag främst ute efter vikt-minskning , men när jag når målet tänkte jag fortsätta äta LCHF för att hålla magen i schack.
    ketos skyddar mot "svältmekanismen"....så det borde inte vara någon fara...
    jag skulle gärna äta så lite som du gjort men det kan jag inte
  • Chica73

    En snabb fråga: är det någon som "fakirat" av er alla? Jag håller på nu och har lite svårt för att veta vad jag ska äta. Ett lass köttfärsbiffar är fixade, massor med smör finns men det känns redan enformigt. Idag blir det lax med äggsmör... men jag behöver lite inspiration....


    Vi har världens gullunge
  • Sagalin
    Chica73 skrev 2009-09-29 19:21:56 följande:
    En snabb fråga: är det någon som "fakirat" av er alla? Jag håller på nu och har lite svårt för att veta vad jag ska äta. Ett lass köttfärsbiffar är fixade, massor med smör finns men det känns redan enformigt. Idag blir det lax med äggsmör... men jag behöver lite inspiration....
    Jag kör nästan alltid fakir, fast idag har jag ätit ost (lite för mycket också)

    Jag varierar med kryddsmör och beasås till köttet/fisken/kyckling.

    Äter en hel del tonfisk med hackad ägg och majonnäs till lunch när det ska gå snabbt.
  • linjes
    CattiM skrev 2009-09-29 15:06:59 följande:
    linjes: hur lång är du? Jag väger 80 och fått "order" av gyn att gå ner till 70. Vill själv gärna gå ner till 68. Jag är 178 cm lång.
    157cm *skäms* så du förstår att jag typ ser ut som en köttbulle
  • Tezzan1981

    Villa Nordåker skrev 2009-09-29 19:37:11 följande:


    Jag kör nästan alltid fakir, fast idag har jag ätit ost (lite för mycket också) Jag varierar med kryddsmör och beasås till köttet/fisken/kyckling. Äter en hel del tonfisk med hackad ägg och majonnäs till lunch när det ska gå snabbt.
    är majjo fakir? trodde det räknades till mejeri.
    hoppas inte ;)
  • Mamma060812
    CattiM skrev 2009-09-29 18:32:13 följande:
    mamma cia: ja det är väl så :) Fick lite viktångest bara :) Lycka till!!!
    Nä men det ska du väl ändå inte ha !!
    *¨*¨*¨* Carpe Diem *¨*¨*¨*
Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.