• Hormonermedhumör

    Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

    Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

    Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

  • Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (tjej, ungdom)

    Jag brukar få flera sorts symptom, beroende från gång till gång. 
     
    - Spänningshuvudvärk. Den har jag dock lärt mig att kontrollera. Brukar komma på mig själv ibland "Jisses vad jag spänner mig", och då brukar jag slappna av. Då brukar det bli bättre.

    - Magproblem. Illamående, värk från magens vänstra del. (Har en del ätstörningar, när jag väl äter någorlunda så vill kroppen bara göra sig av med det. Är något överviktig)

    - Ont i bröstet.

    - Värk i  kroppen, bokstavligen överallt. 

    - Stickningar i kroppen.

     Är 16 år, lider av Generaliserat ångestsyndrom, är hypokondriker och får i periodvis depressioner. Behandlas på BUP. 

  • Anonym (ptsd)
    STRESS

    Håravfall
    Spänningar (nacke och käke)
    Irritabilitet
    Adrenalin produceras lättare än vanligt
    Smärta (främst i huvud och rygg)
    Näsblod
    Försämrad aptit  
    Håglöshet varvat med överdriven aktivitet
      

    ÅNGEST 

    Blodtrycksfall (svimning och kräkning) 
    Kroppen darrar
    Bortdomning (fingrar och läppar)   
    Huvudet känns spänt, svullet och smärtsamt
    Ont i halsen
    Hyperventilering
    Astmaattacker 
  • Heisan

    Under åren har det varit en del märker jag när jag tänker efter. Värk, domningar, tappar saker, spänningshuvudvärk, minnesförlust, djupa sprickor under fötterna, seborré, förvirring, tappar ord, spända käkar-har krossat en hel del tänder, sömnstörningar, kramp i ryggen etc... Men jag börjar bli friskare...


    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Heisan
    Heisan skrev 2013-01-14 23:49:28 följande:
    Under åren har det varit en del märker jag när jag tänker efter. Värk, domningar, tappar saker, spänningshuvudvärk, minnesförlust, djupa sprickor under fötterna, seborré, förvirring, tappar ord, spända käkar-har krossat en hel del tänder, sömnstörningar, kramp i ryggen etc... Men jag börjar bli friskare...
    Sedan har man de vanliga andnöd, hjärtklappning, egentligen en hel del massa mer, men detta är vad jag kommer på på rak arm..
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Anonym (undrar)

    hej :) ha läst här att många har måna smptom och en del andningssvårigheter. jag har många av symptomen som beskrivs, dock otäckast tycker jag är mina andnigsproblem och ibland även enkänsla av att det låser sig i halsen som om jag inte hittar sväljreflexen men så tar det några sek så kommer den.är det nån fer somhar så med svalget`? sen är det många sm beskriver andningssvårigheter här, undrar är det nån som har det ofta, ibland mer eller mindre hela dagar ? kommer o går hela tiden... ??
    jag tycker det är hmskt jobbigt, dock är jag ordentigt utredd fysiskt för det.

  • Anonym (Ångest)

    Svettningar Oro Rastlöshet Trött/orkeslös Spänd i nacke, käke.... Har märkt att jag även pressar tänder ibland när jag sover så då vaknar man upp med huvudvärk! Svimmningskänsla Hörselbortfall Hjärtklappning Andnöd M.m Lider av depression och panikångest

  • Anonym (21år)

    Här har vi en till då. Kille på 21 år, sönderstressad helt utan anledning..

    Har vart hos doktorn 4 gånger och tagit alla blodprover nu, är väl fortfarande orolig att jag ska ha någon sjukdom och kommer nog inte släppa det förrens jag har motbevisen på papper, dom vill sätta in mig på antidepp men jag kommer vägra använda det, är rädd för biverkningar och vill inte hålla på med mediciner..

    Symtom:

    Började med att jag tappa kraft i vänsterarmen efter tungt lyft, trodde då att jag fick en stroke(vilket jag inte fick) sen har allt eskalerat efter det.

    * En annorlunda känsel på ena sidan, inte som en domning eller känselrubbning utan känner mig typ tvådelad
    * Känselförändringar som hoppar lite överallt
    * Sjukt spänd, nästan överallt
    * Värk som hoppar lite överallt, går oftast över ganska snabbt
    * Känsla av att tappa all kraft i hela kroppen
    * Ont i hals och ibland även tunga
    * Koncentrationssvårigheter
    * Har en väldigt obehaglig känsla i huvudet, vet inte hur jag ska beskriva men de känns som att hjärnan är påväg att sluta funka, väldigt jobbigt.
    * Extraslag på hjärtat
    * Ont i hjärttrakten (är öm om jag klämmer på bröstmuskeln)
    * Känns som att jag har x antal sjukdomar i kroppen

    Allt detta började efter att min Mormor gick bort, stog henne nära. Jag hade ett litet helvetesår 2012 kan man säga och det logiska är väl psyket men de är så svårt att släppa allvarliga sjukdomar och jag vill helst ha konkreta bevis på att jag inte är "sjuk".

    Hoppas ni andra mår relativt bra, jag mår bra av och till, men är orolig mest hela tiden, kan inte släppa tankarna på allting...

  • Mizzii

    * Hugg/stickningar/elstötar/vridningar i hjärtat
    * Hjärt rusning/hårda slag eller känns som hjärtat slutar slå
    * Ont i ryggen speciellt vid skulderbladen
    * Svullen hals (Kan inte svälja)
    * Andnöd (Känns som man ska kvävas)
    * Fryser
    * svettas
    * kalla delar på kroppen tex händer/fötter
    * Stickningar/värk/kyla i skallen
    * Domningar i skallen/ansiktet,armar,ben,läppar osv
    * Stel nacke/axlar
    * Känne rmig "borta" som om jag vore i en bubbla
    * Ljuskännslig
    * Ljudkännslig
    * Extrem rädsla (hypoknodri)
    * Kraftig yrsel (Benen blir som spagetti)
    * Kass i magen (Lös i magen)
    * Huvudvärk
    * Sömnproblem
    * Svårt att focusera på en sak
    * Konsentrationssvårigheter
    * ynen försämrras (Kan bli toalt svart för mig för några sekunder)
    * Kännslan av att alla glor på mig och snackar skit om mig bakom min rygg
    * Telefonskräck (Rädd att snacka i telefon)
    * Rädd för att träffa massa folk
    * Humörändringar
    * Stel i fingrarna
    * förkylningskännsla
    * Känns som tungan svullnar upp och att man ej kan kontrollera den
    * Känns som jag har alla dödliga/farliga sjukdommarna
    * Känslan av att alla hatar mig
    * Oro
    * Rastlös

    Listan ka göras extremt lång för mig för jag har ng haft alla symtom man kan ha och mycket mer och när jag vant mig vid de symtomen jag har så uppkommer ALLTID nya hemska symtom!                           

  • Anonym (21�r)
    Mizzii skrev 2013-01-19 09:09:38 följande:
    * Hugg/stickningar/elstötar/vridningar i hjärtat
    * Hjärt rusning/hårda slag eller känns som hjärtat slutar slå
    * Ont i ryggen speciellt vid skulderbladen
    * Svullen hals (Kan inte svälja)
    * Andnöd (Känns som man ska kvävas)
    * Fryser
    * svettas
    * kalla delar på kroppen tex händer/fötter
    * Stickningar/värk/kyla i skallen
    * Domningar i skallen/ansiktet,armar,ben,läppar osv
    * Stel nacke/axlar
    * Känne rmig "borta" som om jag vore i en bubbla
    * Ljuskännslig
    * Ljudkännslig
    * Extrem rädsla (hypoknodri)
    * Kraftig yrsel (Benen blir som spagetti)
    * Kass i magen (Lös i magen)
    * Huvudvärk
    * Sömnproblem
    * Svårt att focusera på en sak
    * Konsentrationssvårigheter
    * ynen försämrras (Kan bli toalt svart för mig för några sekunder)
    * Kännslan av att alla glor på mig och snackar skit om mig bakom min rygg
    * Telefonskräck (Rädd att snacka i telefon)
    * Rädd för att träffa massa folk
    * Humörändringar
    * Stel i fingrarna
    * förkylningskännsla
    * Känns som tungan svullnar upp och att man ej kan kontrollera den
    * Känns som jag har alla dödliga/farliga sjukdommarna
    * Känslan av att alla hatar mig
    * Oro
    * Rastlös

    Listan ka göras extremt lång för mig för jag har ng haft alla symtom man kan ha och mycket mer och när jag vant mig vid de symtomen jag har så uppkommer ALLTID nya hemska symtom!                           
    Usch jag lider verkligen med dig :(

    Känner igen mig i mycket av det du skriver, speciellt de här med koncentrationssvårigheter samt att man har svårt att fokusera på en sak.

    Har även den där oron(lite halvhypokondriker), väldigt rastlös men jag känner inte för att göra ett smack.

    Stel är jag också, axlarna/nacken känns som granit, och brukar även ha ont vid ländryggen ibland.

    Ibland undrar jag om de inte är lättare att vara fysiskt sjuk än psykiskt sjuk tamefan.. usch
  • Mizzii
    Anonym (21�r) skrev 2013-01-19 13:42:12 följande:
    Usch jag lider verkligen med dig :(

    Känner igen mig i mycket av det du skriver, speciellt de här med koncentrationssvårigheter samt att man har svårt att fokusera på en sak.

    Har även den där oron(lite halvhypokondriker), väldigt rastlös men jag känner inte för att göra ett smack.

    Stel är jag också, axlarna/nacken känns som granit, och brukar även ha ont vid ländryggen ibland.

    Ibland undrar jag om de inte är lättare att vara fysiskt sjuk än psykiskt sjuk tamefan.. usch
    Det har jag tänkt många gånger på och vad jag själv känt så har det varigt iaf för mig tusen ggr värre att vara "sjuk" psykiskt än fysiskt
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?