• Nathalie Flisbäck

    För oss som bakar

    Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

    Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.


  • Svar på tråden För oss som bakar
  • Kulta17
    annki72 skrev 2010-04-14 09:23:14 följande:
    jag bakar bara med händerna och det blir jätte bra bröd, visst är det jobbigare men vad gör det
    Vad är din favoritbröd?

    Jag kör just nu med kalljästa bullar, tunnbröd och keso/morotsbullar
  • far
    en grönsak skrev 2010-04-13 11:15:31 följande:
    Vill börja baka bröd lite smått men har varken bakmaskin eller elvips- går det iaf? Igår bakade jag "vanligt" matbröd och arbetade ut degen med händerna. Visst,det tog lite längre tid men det gick. Inte så kul dock när massa deg fastnar i händer och fingrar och det känns som att det aldrig kommer att bli nån fin och fast deg;) men det gick:P Så vad tror ni,klarar jag mig med "bara händerna" när jag ex vill baka baguetter och liknande "enkla bröd"?
    Allt du behöver för bakning utöver ingredienserna är en bunke/balja/ skål, en slev, händer och en ugn.

    Tricket utan maskiner är att man tar i lite mjöl i taget, rör med sleven tills den blir lite fast, sätter mjöl på bordet, häller ut degen, och har mjöl på händerna, arbetar in lite i taget, knåda, knådar, knådar, tills den är len och inte kladdar (inte för hård) jäser en timme, bakar ut, jäsa igen. Bakar. Maskiner är bra och sparar tid, men behövs inte alls. Skall du baka sockerkaka o.l behöver du en vanlig visp också.
  • Kulta17
    far skrev 2010-04-18 12:55:20 följande:
    Allt du behöver för bakning utöver ingredienserna är en bunke/balja/ skål, en slev, händer och en ugn. Tricket utan maskiner är att man tar i lite mjöl i taget, rör med sleven tills den blir lite fast, sätter mjöl på bordet, häller ut degen, och har mjöl på händerna, arbetar in lite i taget, knåda, knådar, knådar, tills den är len och inte kladdar (inte för hård) jäser en timme, bakar ut, jäsa igen. Bakar. Maskiner är bra och sparar tid, men behövs inte alls. Skall du baka sockerkaka o.l behöver du en vanlig visp också.
    Jag bakar alla mina frulle bullar med min visp och deg krokar. Går ur bra som helst. Behövs det knådar jag
  • far

    Ja, klart det går bra och snabbt med någon maskin, menade bara om man nu inte hade någon. I dag bakade jag stort, och då använde jag min assistent. Suveräna apparat.

  • Frökenflitig

    Gjorde så smarriga bakelser igår.

    Först bakade jag en rulltårta och fyllde den med chokladkräm och skivade bananer. Toppade med grädde, hallon, blåbär och chokladströssel. Mums!

    Chokladkräm:
    1 dl socker
    1/2 dl kakao
    2 dl grädde

    Blanda socker och kakao. Slå på grädden. Ställ i kylen minst en halvtimma. Sockret och kakaon måste vara löst. Vispa sedan gräddblandningen hårt till en fin chokladkräm.


     

  • LinnElin

    Igår blev det Jitterbugg med rosa maräng, småkakor rullade i rosa socker och syltkakor. Håller på att baka till dotterns namngivning.


    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Linnéa 100107 ♥ღ¸.?°¯)★
  • dessan59

    jag tycker också om att baka, fast jag inte gör det så ofta. men när jag bakar blir det mest matbröd, av rågsikt kruskakli, vatten brödsirap, matolja. och arbetar med degen ordentligt. det är ju själva "bakandet" att få arbeta med degen tycker jag.

    Tesserese, dina sirapslimpor lät gott!
    kan jag få receptet.

    tack/

  • Emmyjane

    Nu i dag ska jag sätta en surdeg.
    Hinner jag nått mer blir det säkert snusk, godis eller kakor.
    Jag älskar att knåda degen, sådan meditation.

Svar på tråden För oss som bakar