• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • gulligavera

    Dom sista dagarna har varit jättejobbiga, det gör riktigt ont när bebis sparkar.
    Det trycker verkligen på neråt så det gör ont, känns som att han ska ramla ut.

    Känner ni andra av detta?

  • L E A
    gulligavera skrev 2010-03-14 12:43:29 följande:
    Dom sista dagarna har varit jättejobbiga, det gör riktigt ont när bebis sparkar.Det trycker verkligen på neråt så det gör ont, känns som att han ska ramla ut.Känner ni andra av detta?
    Det ömmar i hela magen på mig det är ingen plats kvar o den minsta rörelse bebis försöker göra, gör skit ont! Käns som jag är helt blå på insidan

    Det trycker lite neråt men inte så farligt, mest när jag är uppe o går. Det jag har stora problem med är ishichiasen i vänstra benet Det gör så ont att jag ibland inte kan hindra skriket som kommer av ren smärta
  • Kickans mamma

    Jag har fått åderbråck i underlivet det gör fruktansvärt ont när man står eller sitter o känslan är att han ska trilla ut kanske ngt du fått också.


    Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • Pyzzlan

    Jag har haft jätteont då bebisen sparkar rakt på urinblåsan. Det skär som knivar inifrån och jag är livrädd för att urinblåsan skall bli irriterad så att det blir infektion. Så får man knipa för brinnkära livet för att inte kissa på sig

  • L E A
    Kickans mamma skrev 2010-03-14 17:11:16 följande:
    Jag har fått åderbråck i underlivet det gör fruktansvärt ont när man står eller sitter o känslan är att han ska trilla ut kanske ngt du fått också.
    Oj, det låter inte bra Visste ärligt talat inte att man kunde få åderbrock i underlivet Har åderbrock på benen men denna gång har jag fått speciella stödstrumpor så det har gått bra.
    Kommer dom försvinna efter graviditeten? Dom jag har på benen har jag haft innan graviditeten både med min son och denna bebis.
  • Kickans mamma

    ja jag hade också missat det men tydligen rätt vanligt o vanligare ju föer barn man fått. eller om man väntar flera.

    Vad jag förstått  försvinner det så fort bebis är ute.


    Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • L E A
    Kickans mamma skrev 2010-03-14 22:22:37 följande:
    ja jag hade också missat det men tydligen rätt vanligt o vanligare ju föer barn man fått. eller om man väntar flera. Vad jag förstått  försvinner det så fort bebis är ute.
    Du behöver inte svara om du inte vill men syns dom?! Allså som vanliga åderbrock?! Är det trycket som är orsaken?!
  • Kickans mamma

    trycker är orsaken o jag kan tyvärr inte se hur det ser ut kanske kanske om jag hade en spegel men magen är ivägen men läkaren såg dom ju iaf på en gång


    Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • L E A
    Kickans mamma skrev 2010-03-14 22:37:24 följande:
    trycker är orsaken o jag kan tyvärr inte se hur det ser ut kanske kanske om jag hade en spegel men magen är ivägen men läkaren såg dom ju iaf på en gång
    hua skönt att dom försvinner!

    Tog en magbild idag o märker att jag nästan har magen vid knäna Den har sjunkit massor!! Ska försöka lägga in den
  • Stina85
    L E A,  2:a barnet, har en pojk född 04..... bf 11/4 planerat snitt 1/4 (snittet har inget med gbs att göra) 
    Pyzzlan: Son född 04/07, BF 3/5/2010
    Kickansmamma Dotter född 04, Son född 05, BF (svårdaterad mellan 5 o 14/5 2010
    gulligavera 3:e barnet, dotter född -03, dotter född -05, BF 6 Maj (pojk)
    Stina85, 2:a barnet, har en flicka född -07, BF 18/8.
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*