• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • Birry

    Hej, får man hoppa in här med några frågor?

    Jag är gravid för andra gången i v 12 nu, i min förra graviditet fick jag vattenavgång i 28+6 och fick min son i 29+6. "Orsaken" till vattenavgången var, som jag fått det förklarat, GBS (som jag hade på tappen, rektalt och i urinen visade det sig).

    Jag har, som så många andra, inte vetat något om GBS innan detta hände oss och som någon form av "flykt" har jag inte vågat/velat läsa på om GBS. 

    Men nu är jag som sagt gravid igen och idag hade jag en  (förlåt för detaljerna!) flyning som såg ut som gulgrönt snor + ont nere i magen, vilket är samma symptom som jag minns att jag hade innan vattenavgången (även om jag inte reagerade på dem då, tyvärr). När jag talade med sjukvårdsupplysningen så sa de att jag ska lämna in urinprov i morgon bitti. Jag kan inte hitta någon vettig info om vad urinprovet ska betyda eller varför man inte tar ett prov på cervix/inne i slidan - det är ju där bakterinerna gjort skada en gång tidigare?

    Är det vanligt med vattenavgång pga GBS eller ska jag inte oroa mig för just det?

    Är det någon här inne som vet och har lust att förklara för mig varför man "bara" tar urinprov? Eller ska jag kräva ytterligare provtagning? Behandling? (Jag har förskrivningsrätt själv och i panik är jag beredd att skriva ut antibiotika till mig själv om det skulle kunna hjälpa?)

    Jag vore så tacksam för tips och råd om någon orkar?
    Tack på förhand /Birry

  • gulligavera
    L E A skrev 2010-03-18 09:53:45 följande:
    13 dagar kvar Hur mår ni flickor?!
    Lyckost!:)

    Är själv i v.34 och vill att tiden ska gå fortare nu!!
  • gulligavera
    Birry skrev 2010-03-21 11:11:54 följande:
    Hej, får man hoppa in här med några frågor? Jag är gravid för andra gången i v 12 nu, i min förra graviditet fick jag vattenavgång i 28+6 och fick min son i 29+6. "Orsaken" till vattenavgången var, som jag fått det förklarat, GBS (som jag hade på tappen, rektalt och i urinen visade det sig). Jag har, som så många andra, inte vetat något om GBS innan detta hände oss och som någon form av "flykt" har jag inte vågat/velat läsa på om GBS.  Men nu är jag som sagt gravid igen och idag hade jag en  (förlåt för detaljerna!) flyning som såg ut som gulgrönt snor + ont nere i magen, vilket är samma symptom som jag minns att jag hade innan vattenavgången (även om jag inte reagerade på dem då, tyvärr). När jag talade med sjukvårdsupplysningen så sa de att jag ska lämna in urinprov i morgon bitti. Jag kan inte hitta någon vettig info om vad urinprovet ska betyda eller varför man inte tar ett prov på cervix/inne i slidan - det är ju där bakterinerna gjort skada en gång tidigare? Är det vanligt med vattenavgång pga GBS eller ska jag inte oroa mig för just det?Är det någon här inne som vet och har lust att förklara för mig varför man "bara" tar urinprov? Eller ska jag kräva ytterligare provtagning? Behandling? (Jag har förskrivningsrätt själv och i panik är jag beredd att skriva ut antibiotika till mig själv om det skulle kunna hjälpa?)Jag vore så tacksam för tips och råd om någon orkar?Tack på förhand /Birry
    Hej.

    Ska försöka svara så gott jag kan.

    Förtidig vattenavgång är det vanligaste som GBS orsakar, samt tidiga
    sammandragningar, UVI.
    Man tar odling på urinen det skickas iväg, har man mer än ett visst antal så får
    man antibiotika, Kåvepenin är det bästa.

    Men jag tycker att du ska kräva odling även från tappen om inte urinprovet visar ngt
    eller visar på för lite för att du ska få antibiotika.
    Jag har fått två omgångar Kåvepenin pga onda sammandragningar tidigt i graviditeten som sedan fortsatt.
    Nu får jag inte mer innan förlossningen, är ju i v.34 nu.

    Eftersom du fick så mkt förtidigt förra gången pga GBS så tycker jag att det är
    dåligt att du inte redan fått lämna odling på urinet.

    Hoppas allt går bra! :)
  • Birry
    gulligavera skrev 2010-03-21 11:24:50 följande:
    Hej. Ska försöka svara så gott jag kan. Förtidig vattenavgång är det vanligaste som GBS orsakar, samt tidiga sammandragningar, UVI. Man tar odling på urinen det skickas iväg, har man mer än ett visst antal så får man antibiotika, Kåvepenin är det bästa. Men jag tycker att du ska kräva odling även från tappen om inte urinprovet visar ngt eller visar på för lite för att du ska få antibiotika. Jag har fått två omgångar Kåvepenin pga onda sammandragningar tidigt i graviditeten som sedan fortsatt. Nu får jag inte mer innan förlossningen, är ju i v.34 nu. Eftersom du fick så mkt förtidigt förra gången pga GBS så tycker jag att det är dåligt att du inte redan fått lämna odling på urinet. Hoppas allt går bra! :)
    Åh, tack snälla för snabbt svar!!

    Så det är vanligt med tidig vattenavgång pga GBS till och med!? Usch!

    När jag lämnar in urinprovet i morgon så ska jag försöka be att de provtar ytterligare om jag ej har "tillräckligt" med GBS i urinen. Det som känns obehagligt är att det går så många dagar från provtagning till provsvar - det kanske hinner hända något då?

    Vad skönt att höra att du gått såpass länge trots GBS, hoppas att du får gå hela vägen förstås! Varför får du inte mer Kåvepenin, är det för att de tycker att det är ok att bebben kommer redan nu?? Eller hjälper det inte mot för tidig vattenavgång? Många frågor, förlåt!
  • L E A

    Tjohooo 10 dagar kvar Ska lämna en sista odling imorgon. Den jag lämnade för 4v sen var negativ Hoppas på samma svar denna gång också.

  • gulligavera
    Birry skrev 2010-03-21 11:32:34 följande:
    Åh, tack snälla för snabbt svar!!Så det är vanligt med tidig vattenavgång pga GBS till och med!? Usch!När jag lämnar in urinprovet i morgon så ska jag försöka be att de provtar ytterligare om jag ej har "tillräckligt" med GBS i urinen. Det som känns obehagligt är att det går så många dagar från provtagning till provsvar - det kanske hinner hända något då?Vad skönt att höra att du gått såpass länge trots GBS, hoppas att du får gå hela vägen förstås! Varför får du inte mer Kåvepenin, är det för att de tycker att det är ok att bebben kommer redan nu?? Eller hjälper det inte mot för tidig vattenavgång? Många frågor, förlåt!
    Penicillin hjälper ju för då försvinner GBS åtminstone tillfälligt, men sedan kan det tyvärr återkomma nästan direkt igen, men då har man ju köpt sig lite tid iaf!
    Ja det är läskigt att det tar lite tid att få provsvaret, men håller tummarna så hårt det går för att allt ska gå bra för dig o bebben!

    Ja nu börjar man kunna slappna av lite mer tycker jag!
    Dom tar inte GBS på allvar i mitt landsting så dom två ggr jag fått Kåvepenin
    har jag fått tvinga mig till det.
    Nu säger dom att dom inte tänker odla mer..men vi får se har mkt onda samman-dragningar.
    Den flytningen du talar om som du fick innan sonen, kan det inte ha varit slemmisen?

    Kramar
  • gulligavera
    L E A skrev 2010-03-21 12:43:09 följande:
    Tjohooo 10 dagar kvar Ska lämna en sista odling imorgon. Den jag lämnade för 4v sen var negativ Hoppas på samma svar denna gång också.
    Snart har du bebis i famnen, guud vad mysigt!!! :)

    Vet du vad det ska bli?

    Håller tummarna för att odlingen är negativ!

    Kramar
  • Birry
    gulligavera skrev 2010-03-21 15:09:52 följande:
    Penicillin hjälper ju för då försvinner GBS åtminstone tillfälligt, men sedan kan det tyvärr återkomma nästan direkt igen, men då har man ju köpt sig lite tid iaf! Ja det är läskigt att det tar lite tid att få provsvaret, men håller tummarna så hårt det går för att allt ska gå bra för dig o bebben! Ja nu börjar man kunna slappna av lite mer tycker jag! Dom tar inte GBS på allvar i mitt landsting så dom två ggr jag fått Kåvepenin har jag fått tvinga mig till det. Nu säger dom att dom inte tänker odla mer..men vi får se har mkt onda samman-dragningar. Den flytningen du talar om som du fick innan sonen, kan det inte ha varit slemmisen? Kramar
    Om det är så att antibiotika tar bort GBS:en tillfälligt, då skulle jag gärna äta antibiotika hela graviditeten... Men får väl börja med att lyssna på vad sjukvården säger.

    Jag har inte funderat på om det var slemmisen som kom då, det var (även då) mer gulgrönt än genomskinligt (som jag trodde att den skulle se ut). Men det kanske det var, och det kan det väl inte vara slemproppen redan i denna graviditet, har man ens slempropp i v 12?

    Superjobbigt att de ej tar dig på allvar i ditt landsting! Känner nu att jag varit alldeles för godtrogen och att jag måste läsa på så att jag kan ställa rätt krav på sjukvården här. Kanske är det någon från Dalarna här som vet hur de "brukar" bete sig vid GBS?

    Tack för att du tar dig tid!
  • L E A
    gulligavera skrev 2010-03-21 15:11:01 följande:
    Snart har du bebis i famnen, guud vad mysigt!!! :)Vet du vad det ska bli?Håller tummarna för att odlingen är negativ!Kramar
    Ja, snart är denna båt i mål
    Det har varit en upp o ner o upp o ner resa från den dagen då vi fick plus.

    Vi vet inte köner på bebisen, ingen av oss ville veta. Vi hoppas för hemfridens skull att det är en gosse till då vår son bestämt inte vill ha en syster. Jag förstår han, 4 av 6 grabbar på dagis har alla fått en bror så han vill väl inte avvika
    Gäller o leverera med andra ord!

    Jag har känt mig bra där nere. Inga känningar alls, annars brukar det vara uvi liknande besvär så fort halterna blir högre. Min bm sa att jag aldrig legat högt med någon odling.

    Ska bli så skönt o bli av med magen. Jag bär verkligen denna bebis lågt, Den fixerade sig i v27 o har så legat sen dess. Det käns som att jag ska tappa hela paketet...Sen så har jag börjat samla vatten, händerna o fötterna är värst

    Klaga klaga klaga men denna gång är det verkligen inget kul! O jag förstår att man vill ha barn, man vill sen ha ett syskon till det barnet men när man ger sig på en tredje-fjärde-femte gång helt frivilligt så borde man få medalj enligt mig  men det är klart alla mår ju inte så som jag gjort...

    Hur mår du?
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*