• Anonym (ts)

    Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?

    Hur ligger det här till egentligen? Är det farligt att röka och bli hög. Jag har enda sen jag varit liten fått veta att "droger" är farliga, vad det nu än är för drog. Men sen kommer min sambo och säger "neeeeeej, det är inte farligt. Det kommer bli lagligt inom några år, för att det inte alls är farligt, du kommer se"

    Alltså, vi bråkar om det här hela tiden. jag vet inte om jag ska tro honom eller inte, så nu vänder jag mig hit. Är det farligt att bli hög? Eller är det ungefär samma sak som att röka cigaretter eller vattenpipa? 

    Om det nu är farligt, hur ska jag få honom att fatta att det är farligt?
    Vi har ett barn ihop nu, och det känns inte alls säkert att vi är nära honom när han säger att det itne alls är farligt.. 

  • Svar på tråden Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?
  • Anonym (varva ner)
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-04 09:03:59 följande:
    Haha nej hasch är också en drog, farlig, beroendeframkallande samt inkörsport t andra tyngre droger. Kommer inte bli lagligt. Håller din kille på med hasch eller? Min pappa har rökt hasch sen han var 18 år, visst han sköter sitt jobb osv men när han väl röker på så blir han ju påverkad och det finns ju kvar i kroppen länge. Vet också de som rökt som påverkats negativt på längre sikt. Tycker det är ett stort varningstecken om man anser sig ha "behov" av hasch. Min pappa kommer aldrig kunna sluta, det har jag accepterat för längesen, men jag har syskon som varit väldigt ledsna och upprörda över det länge. Jag skulle aldrig vara ihop med nån som knarkar.
    Cannabis som det heter är en drog, vad skulle det annars vara ?
    Men att kalla den för farlig är att ta i.
    Den är heller inte beroende framkallande i och med bristen på fysisk abstinens utan den kan som mest kallas för vanebildande.
    Nån inkörsport finns icke, gateway teorin som det faktiskt heter visade sig vara en teori utan vidare förankring i det verkliga livet.
    Ska man beskylla en drog för att vara gateway så är det tyvärr alkohol, i och med den drogen tar bort hämningar så är risken långt större att man provar på annat på fyllan än nykter.
     
    Det kommer bli lagligt, kanske inte inom några år direkt men inom två decennier.
    Skadorna av förbudet överstiger även dom värsta inslag av droger på samhället och det är fler och fler som ser det, samt så kostar det enorma summor.

    Det är trist att du ser ner på din far, han har investerat en stor del av sitt liv i dig och det är så du betalar tillbaka.
     
  • Anonym (Cannabis)

    Jag skulle hellre se att Alkoholen förbjöds och Cannabisen legaliserades!

  • Nyfiken2012
    Anonym (varva ner) skrev 2012-09-04 09:29:06 följande:
    Cannabis som det heter är en drog, vad skulle det annars vara ? Men att kalla den för farlig är att ta i. Den är heller inte beroende framkallande i och med bristen på fysisk abstinens utan den kan som mest kallas för vanebildande. Nån inkörsport finns icke, gateway teorin som det faktiskt heter visade sig vara en teori utan vidare förankring i det verkliga livet. Ska man beskylla en drog för att vara gateway så är det tyvärr alkohol, i och med den drogen tar bort hämningar så är risken långt större att man provar på annat på fyllan än nykter.   Det kommer bli lagligt, kanske inte inom några år direkt men inom två decennier. Skadorna av förbudet överstiger även dom värsta inslag av droger på samhället och det är fler och fler som ser det, samt så kostar det enorma summor. Det är trist att du ser ner på din far, han har investerat en stor del av sitt liv i dig och det är så du betalar tillbaka.  

    Hur kan du få för dig att jag ser ner på min pappa? Nejdå, jag älskar honom och har accepterat att han alltid kommer att röka hasch. Nog f-n är det beroendeframkallande och en inkörsport (ofta) till andra droger samt alkohol. De jag vet om som håller på med hasch har alla pysslat med andra droger samt är lite för glada i flaskan. De flesta som missbrukar droger har i grund o botten problem med något o droger löser knappast problemen. Har man dessutom ett skört psyke är det stor risk att haschrökandet förvärrar detta. Skulle aldrig acceptera att min sambo varken drogade eller drack sig berusad ofta, speciellt inte nu när vi har barn. Ser nog nästan lika allvarligt på alkohol, om alkoholen togs fram idag skulle den också vara förbjuden. Fortsätt dröm du om legalisering, men Sverige går def inte åt det hållet.
  • Anonym (varva ner)
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-04 14:19:27 följande:

    Hur kan du få för dig att jag ser ner på min pappa? Nejdå, jag älskar honom och har accepterat att han alltid kommer att röka hasch. Nog f-n är det beroendeframkallande och en inkörsport (ofta) till andra droger samt alkohol. De jag vet om som håller på med hasch har alla pysslat med andra droger samt är lite för glada i flaskan. De flesta som missbrukar droger har i grund o botten problem med något o droger löser knappast problemen. Har man dessutom ett skört psyke är det stor risk att haschrökandet förvärrar detta. Skulle aldrig acceptera att min sambo varken drogade eller drack sig berusad ofta, speciellt inte nu när vi har barn. Ser nog nästan lika allvarligt på alkohol, om alkoholen togs fram idag skulle den också vara förbjuden. Fortsätt dröm du om legalisering, men Sverige går def inte åt det hållet.
    Hur mycket vissa än önskar så kommer inte Sverige kunna gå emot trenden och förbli det enda landet på jorden med sådan lagstiftning, kollar man på det övriga världen så ser man att legalisering är på väg.
    I våran närmiljö är det fler och fler länder som avkriminaliserar eller helt enkelt ser genom fingrarna och sneglar man på dom mer avlägsna världsdelar så diskuteras legalisering som ett vapen mot dom växande karteller som man har utan framgång försökt bekämpa med militären och korruption.

    Du verkar ha starka åsikter om rökning och dom projekterar du på fader din, intrycket jag får är att du inte alls håller med han i hans drogval och anser att den och han är sämre som följd, det även om du har "accepterat" att hans bruk inte kommer att upphöra.
     
    Cannabis innehåller inget som skapar beroende, det är oemotsagd fakta, man kan ha intensiv bruk i åratal för att över natten lägga av utan några problem överhuvudtaget.
    Den klassas som vanebildande på grund av det.

    Den är inkörsport till andra droger samt alkohol, det förstår jag inte riktigt.
    Men gateway teorin är stendöd och har varit så länge, det är bara i Sverige man fortfarande trummar på den trumman i avskräckande syfte.
    http://www.ukcia.org/research/gateway.php 
  • Anonym (ts)

    oj, vet inte riktigt vad jag ska säga.
    Trodde det var mycket värre än så att röka hasch, men alla har olika åsikter om det. Han missbrukar inte det än så länge, och brukar röka kanske 2-3 gånger i månaden. Sen brukar han inte visa att han är hög, utan beter sig normalt, eller gör det när jag och vårat barn sover. Så egentligen, vill jag gärna säg att det inte är farligt, fast jag kan inte låta bli att tycka att det är det ändå.

    Ska nog ta och läsa om det,
    tack ändå! 

  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2012-09-04 23:18:33 följande:
    oj, vet inte riktigt vad jag ska säga.
    Trodde det var mycket värre än så att röka hasch, men alla har olika åsikter om det. Han missbrukar inte det än så länge, och brukar röka kanske 2-3 gånger i månaden. Sen brukar han inte visa att han är hög, utan beter sig normalt, eller gör det när jag och vårat barn sover. Så egentligen, vill jag gärna säg att det inte är farligt, fast jag kan inte låta bli att tycka att det är det ändå.

    Ska nog ta och läsa om det,
    tack ändå! 
    Använd rätt term, så missar man inte nått.
    Man röker cannabis, hasch är bara en form av cannabis och ingen unik drog.

    Men av någon anledning har extra stigmatisering satts in emot hasch av någon konstig anledning.
    Inte ovanligt en del säger "jag skulle aldrig röka hasch, men marijuana är okey", som det vore två skilda saker *jävla nötter* Skrikandes
  • Anonym (varva ner)
    Anonym (ts) skrev 2012-09-04 23:18:33 följande:
    oj, vet inte riktigt vad jag ska säga.
    Trodde det var mycket värre än så att röka hasch, men alla har olika åsikter om det. Han missbrukar inte det än så länge, och brukar röka kanske 2-3 gånger i månaden. Sen brukar han inte visa att han är hög, utan beter sig normalt, eller gör det när jag och vårat barn sover. Så egentligen, vill jag gärna säg att det inte är farligt, fast jag kan inte låta bli att tycka att det är det ändå.

    Ska nog ta och läsa om det,
    tack ändå! 
    Du vill tänka själv och ta till dig fakta, det du däremot har i ryggmärgen (decennier av propaganda) stretar emot.
    Glöm _allt_ du har hört i skolan, myndigheter och visa fånar som tror dig veta mycket om knark men inget om specifika droger.
     
    Börja googla, sidor som erowid är mycket bra om man är ute efter fakta. sidor som pryds av cannabisblad har ofta mycket matnyttigt på sig, konstigt nog så har även såna sidor en komplett källförteckning så man ser vad texter baseras på, faktiskt inget man hittar på statliga propaganda sidor som postar vad som helst utan att styrka det.
    Så undvik sidor som can, drogfritt, fmn, rns och andra sidor som tillhör intresseorganisationer med agenda
     
  • The sea refuses no river
    slutatsnusa skrev 2012-09-06 17:24:29 följande:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/att-knarka-ar-i...

    länk från Svenska Dagbladets websida opm narkotika
    lite tungläst först, men en infallsvinkel som fokuserar på barnens rätt till en uppväxt utan narkotika (påverkade föräldrar)
    kanske intressant för ts som ju har barn tillsammans med en snubbe som vill "legalize it"    
    Jag tycker verkligen att det var en intressant artikel men reagerar ändå på att det huvudsakliga syftet är att skydda barn från illegala (aka oaccepterade) droger, dvs alkohol ej inkluderat. Det intresserar mig med tanke på att bl.a. Rajastan i norra indien har alkoholförbud men accepterar bruk av cannabis (i synnerhet i religiösa sammanhang).

    Att inte detta tas upp sänder mig dåliga vibbar, då det påvisar ett extremt snävt västerlänskt synsätt, och jag har ännu inte läst någonting från anti-drog sidan som visat annat än tunnelseénde. Om någon kan ge mig ett bra svar på frågan - "hur skadar jag barn genom psykedelia 1 gång per år (ensam) och genom att röka min spliff varannan vecka i ett mörkt rum?" så lägger jag ned spliffen och syran för gott.
  • slutatsnusa
    The sea refuses no river skrev 2012-09-06 17:51:17 följande:
    Jag tycker verkligen att det var en intressant artikel men reagerar ändå på att det huvudsakliga syftet är att skydda barn från illegala (aka oaccepterade) droger, dvs alkohol ej inkluderat. Det intresserar mig med tanke på att bl.a. Rajastan i norra indien har alkoholförbud men accepterar bruk av cannabis (i synnerhet i religiösa sammanhang).

    Att inte detta tas upp sänder mig dåliga vibbar, då det påvisar ett extremt snävt västerlänskt synsätt, och jag har ännu inte läst någonting från anti-drog sidan som visat annat än tunnelseénde. Om någon kan ge mig ett bra svar på frågan - "hur skadar jag barn genom psykedelia 1 gång per år (ensam) och genom att röka min spliff varannan vecka i ett mörkt rum?" så lägger jag ned spliffen och syran för gott.

    alla vet att alkohol är farligt och att det inte är bra att dricka sig berusad när man har ansvar för barn
Svar på tråden Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?