• Anonym (Förskolepedagog)

    Gnälliga föräldrar på förskolan

    Vad har ni pedagoger för typer av föräldrar på er förskola? Självklart är de flesta föräldrar fantastiska och förstående. Men det finns alltid de som man stör sig på och som tror till 100% att hens barn är det enda. :)

    Här tänkte jag lista några exempel på föräldrar som gnäller på ALLT.

    * En mamma klagade på att barnen är för kallt klädda på sommaren, så då försökte vi vara noggrannare med det.
    Nu till hösten så har vi klätt alla barn hellre för varmt än för kallt, då klagar föräldrarna istället på att deras barn är FÖR varmt klädda.

    * De föräldrar som aldrig hör av sig till förskolan när barnen är sjuka/sena så att vår kokerska då står där med allergimat som inte äts.

    * De föräldrar som klagar på att hårspännen/snoddar försvunnit och blir arg på oss personal för att vi inte hållt koll på detta

    * De som aldrig märker kläder, men ändå klagar när en t-shirt har hamnat på fel hylla etc.

    Det var bara några av mina exempel.
    Ni som jobbar inom förskola/barnomsorg, vad tycker ni om de anhöriga?
    Har ni exempel och hur hanterar ni sådana situationer? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-13 15:33
    Vill bara förtydliga att jag självklart ÄLSKAR mitt jobb och i 99% är föräldrarna riktigt fantastiska. Det finns dock de som ställer orimligt höga krav på oss i förskolan, som endast tror att det är barnpassning osv. Det är DE föräldrarna jag vill diskutera här :)

  • Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan
  • Anonym (förskollärare 2)
    Moolie skrev 2013-10-16 22:57:31 följande:
    Man kan inte anmäla hur som helst. Mamma visar "kärlek" till barnet och barnet är "anknutet" till mamma. Men vi ser bara fel fel fel... Skrika soc för att en mamma inte älskar sitt barn? Förstår att ni aldrig förstår omfattningen av vårt yrke. Tänk på det nästa gång ni gnäller om en vante...
    Fast jag är förskollärare och jag hade som sagt ringt min chef om en förälder så en sådan sak. Vi ska anmäla vid minsta misstanke om att barnet far illa och för mig räcker det gott och väl när en förälder säger att hon/han inte vill ha sitt barn. Dessutom låter det som ett rop på hjälp att man säger en sådan sak.
  • Anonym (förskollärare 2)
    Anonym (Älskar er!) skrev 2013-10-17 07:12:11 följande:
    Tack alla ni underbara pedagoger och barnskötare som tar hand om våra barn! Ni har en garanterad plats i himlen!

    Tack!
  • Ramborg
    Anonym (sant) skrev 2013-10-17 07:02:14 följande:
    Skrämmande att kalla föräldrar för värdelösa,få psykutbrott  för att nån kommer lite sent för att ha handlat cigg.



    Jag hade blivit skitsur om jag gång på gång fått jobba över för att någon annan skiter i mig. Jag har väl också en familj jag vill komma hem till? Och om barnet dessutom.är ledsen för att föräldern inte kommer är det klart man blir förbannad.

    Tur jag inte jobbar som förskollärare, jag hade haft för kort stubin på föräldrarna tror jag. Det finns för många puckon därute.
    42.
  • Anonym (förskollärare 2)
    Anonym (sant) skrev 2013-10-17 07:02:14 följande:
    Skrämmande att kalla föräldrar för värdelösa,få psykutbrott  för att nån kommer lite sent för att ha handlat cigg.
    Det var en liten del i hela bilden och det hoppas jag att du är smart nog att förstå. Jag läser mellan raderna att denne förälder är en av dessa som sätter sina egna behov långt före sina barns och som skiter i regler och knappt vet vad respekt är. Jag har mött dem själv och man blir ledsen för barnets skull! Jag kan hantera det, men det står ett litet barn som väntat på mamma eller pappa och som får höra att ciggen var viktigare.
  • Anonym (fff)
    Moolie skrev 2013-10-17 10:59:50 följande:
    Vad är viktigast? Ciggen eller barnet?

    Anmälningar till SOC måste vara väldigt svårt. Å ena sidan är det livsviktigt att fånga upp de barn som far illa, å andra sidan lär en anmälan försvåra framtida relation med barnet och föräldern. Jag tycker dock att det är solklart att ni ska anmäla om ni tror att barnet far illa, men har full respekt att det är svårt att avgöra.  Att inte vilja ha sitt barn låter väldigt illavarslande, att drömma om egentid ibland kan jag däremot göra själv. Dock, aldrig så akut att jag skulle säga det till förskolan.

    Vad som är viktigast av ciggen eller barnet känns dock som en väldigt skum fråga. Barnet givetvis, om barnet stod på E4:an och lekte. Om det däremot handlade om hämta 5 minuter tidigare från förskolan är svaret inte lika givet. Föräldrar måste få äta lunch och behöver inte springa mellan bussen och förskolan. Däremot ska de hämta barnet inom angiven tid.

    Ni förskollärare har era scheman anpassade efter barnets hämtning och lämningstider. Om en förälder ofta kommer sent så be dem ändra dessa tider. Vi har en halvtimmes marginal vid hämtning just för att kunna hantera uppkomna saker (arbetsuppgift som måste besvaras fort, trafikproblem etc). 
  • Lussekatta

    Jag märker aldrig någonsin strumpor. Men då får jag oxå skylla mig själv när de försvinner. Däremot märker jag allt annat. Från trosor till fingervantar.

    En märklig sak hände mig för någon vecka sedan. En tröja som varit spårlöst väck i ca 1 år låg helt plötsligt i min sons extrakorg! Fint viken. Jaha!? Undra vart den varit hela tiden..

  • Anonym (sant)
    Moolie skrev 2013-10-17 10:59:50 följande:
    Vad är viktigast? Ciggen eller barnet?
    Det handlar väl inte om flera timmar,många pedagoger verkar stressa upp sig själva.
  • Anonym (förskollärare 2)
    Anonym (sant) skrev 2013-10-17 12:38:35 följande:
    Det handlar väl inte om flera timmar,många pedagoger verkar stressa upp sig själva.

    Det är barnet som kommer ikläm, inte vi pedagoger...i alla fall om det inte handlar om tider då vi slutar. Jag kan bli irriterad om jag är stressad för att hinna hem till mina barn och en sen förälder vill ha full redovisning över dagen, trots att jag lämnat barngruppen och är på väg hem. Jag har själv väl tilltagna tider på mina barn, så det blir inget problem i andra änden, men ibland måste jag hem och laga mat så de hinner iväg på träningar och liknande. Varför ska mina barn bli lidande för att föräldrar inte kan hålla tider och visa respekt? Oftast får man inte ens en ursäkt, utan de bara tar förgivet att man ska stanna och prata med dem...till och med om vi möts ute på parkeringen.

    Jag tror inte att föräldrarna vet hur det påverkar deras barn att de är sena. Ofta säger vi till barnen att plocka ihop en stund innan om det är många barn som går hem samtidigt. Det för att de sena barnen ska slippa att städa själva jämt.  Då blir det konstigt för dem om föräldern inte kommer så som vi sagt.Vissa barn frågar ofta om när de ska hem och när snart inte blir snart så blir de oroliga och ledsna. Att då dessutom få höra att mamma eller pappa är sen för att de tvunget måste köpa cigg först kan inte vara kul. Varför kan inte barnet få följa med till affären? Ja troligtvis för att de är "för jobbiga".  

    Jag har full förståelse för att man ibland blir sen, men då är det jättebra om man ringer. Då kan vi tala om för barnet att mamma eller pappa är lite sen, men att hon eller han är på väg. Då kan vi dessutom anpassa verksamheten efter det och kanske byta gård eller gå in istället för att stå och vänta på en förälder som inte kommer.

    Det är alltså mycket som kan påverkas om en förälder är bara lite sena. Sedan tycker jag att man kan be om ursäkt när man är sen, det gör i alla fall jag jämt annars.    
  • frökenelisabeth

    Lustigt att det där med hämtningstider fungerar så olika. På vår förskola har personalen aldrig nånsin intresserat sig för att veta på förhand när vi kommer och hämtar. Jag brukar tala om det ändå, "okej!" säger de bara, men verkar inte bry sig så mycket. Jätteskönt då man aldrig behöver känna att man är sen. En gång fick jag höra att jag kom för tidigt (de hade precis dukat upp glassfika för en tjej som fyllde år).

    Men det måste ju ha något med schema och personaltäthet att göra, antar jag.

Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan