• Madeeleenee

    Utredning på gång, stötta varandra?

    Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

    Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

    Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

    Kram på er!

  • Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Medberoende

    Carolisa: Det tror jag inte dom gör ???? När är det ni ska dit då? Skönt att det är i rullning nu!

    Kaleidoskop 88:

    Usch vad jobbigt! Det är mycket splittrade känslor du har :/ Jo jag har åxå tänkt att man kanske ska strunta i det.. Det gjorde jag åxå men då vart jag spontant gravid efter nått år men det slutade i missfall å efter det vart längtan bara starkare och slog tillslut i full kraft. Vi har ju chansen att tänka över detta beslut om barn 1000 gånger än om vi blivit gravida som alla andra. Det är fram å tillbaka hela tiden. Och beslutet om utredning kändes som vi bästämde att vi skulle bild familj en andra gång

  • Marrelita85
    kaleidoskop88 skrev 2016-09-15 21:14:48 följande:

    Hej alla!

    Jag passar kanske inte in här, slänger ut mina tankar ändå! Varit utan preventivmedel i snart tre år nu... Var på utredning för ca 1,5 år sedan där det konstaterades att min man har mycket få och trötta spermier och jag har "inte så höga äggnivåer som läkaren önskar". Sen har det bara varit tvärstopp för oss. Helt plötsligt känner jag mig inte redo att gå vidare, börjar tvivla på om jag är redo för barn, tänker på alla praktiska saker.... Är i slutet av min utbildning nu och vi har därför väntat med att starta ivf men läkaren fick mig känna att vi måste börja snarast. Och allt bara knyter sig! Alla våra vänner som nyss fått barn isolerar sig och några har brutit upp...

    Usch jag är så förvirrad.... Vet inte om det är pressen. Kan tillägga att det varit två tunga år med dödsfall inom familjen (bla.a. min mamma). Är det någon mer som tvivlat inför att starta hela denna karusell med ivf? Känner mig som den mest ensamma i världen om dessa tankar... Jag vill ha mera tid på mig. Alla andra verkar så till tusen säkra och bara kör rakt på med målmedvetenhet och jag sitter här och tänker att jag inte förtjänar barn om jag inte känner så.


    Hej! Det är väll helt naturligt att man börjar vackla i sin tro om man vill ha barn eller ej precis som Medber­oende säger så har vi som försökt och inte lyckats hunnit tänka igenom detta SÅ många gånger. 

    Jag själv har velat av och till då jag håller på med hästar och just senaste året börjat rida på ridskola och hoppar varannan vecka i en hoppgrupp...allt detta är ju något jag ej kommer fortsätta med som gravid och det är ju SÅ roligt just nu. Men en anledning till att jag fokuserat så mycket på ridningen är just också att jag ska ha något avledande att göra och något kul att se fram emot varje vecka istället för bara tankarna på att alla skaffar barn till höger och vänster (även nummer två och tre är mina vänner inne på) osv. och att man själv inte lyckas.

    Att skaffa barn hindrar ju inte en att göra saker i livet, man får bara tänka om lite. Jag hoppas och tror att man tänker om när man äntligen lyckas! =) 
  • Carolisa

    Ingen aning, inte hört nåt..


    Medberoende skrev 2016-09-15 21:45:56 följande:

    Carolisa: Det tror jag inte dom gör ???? När är det ni ska dit då? Skönt att det är i rullning nu!

    Kaleidoskop 88:

    Usch vad jobbigt! Det är mycket splittrade känslor du har :/ Jo jag har åxå tänkt att man kanske ska strunta i det.. Det gjorde jag åxå men då vart jag spontant gravid efter nått år men det slutade i missfall å efter det vart längtan bara starkare och slog tillslut i full kraft. Vi har ju chansen att tänka över detta beslut om barn 1000 gånger än om vi blivit gravida som alla andra. Det är fram å tillbaka hela tiden. Och beslutet om utredning kändes som vi bästämde att vi skulle bild familj en andra gång


  • Life02

    Vi är också i starten av utredning. Jag har barn sedan innan men inte min sambo. Försökt över ett år. Vi har lämnat prover och väntar nu på tid för första mötet och gyn undersökning. Lite nervös blir man allt men samtidigt otålig. Väntat på en tid en månad nu.

  • Madeeleenee

    Idag fick vi äntligen kallelsen i brevlådan! 17 oktober ska vi träffa läkare för att få svar på mina blodprov, undersökning och sådant. Fick även svar på spermaprovet idag, det var helt normalt. Precis som vi redan vetat i princip.

  • Cyanea
    kaleidoskop88 skrev 2016-09-15 21:14:48 följande:

    Hej alla!

    Jag passar kanske inte in här, slänger ut mina tankar ändå! Varit utan preventivmedel i snart tre år nu... Var på utredning för ca 1,5 år sedan där det konstaterades att min man har mycket få och trötta spermier och jag har "inte så höga äggnivåer som läkaren önskar". Sen har det bara varit tvärstopp för oss. Helt plötsligt känner jag mig inte redo att gå vidare, börjar tvivla på om jag är redo för barn, tänker på alla praktiska saker.... Är i slutet av min utbildning nu och vi har därför väntat med att starta ivf men läkaren fick mig känna att vi måste börja snarast. Och allt bara knyter sig! Alla våra vänner som nyss fått barn isolerar sig och några har brutit upp...

    Usch jag är så förvirrad.... Vet inte om det är pressen. Kan tillägga att det varit två tunga år med dödsfall inom familjen (bla.a. min mamma). Är det någon mer som tvivlat inför att starta hela denna karusell med ivf? Känner mig som den mest ensamma i världen om dessa tankar... Jag vill ha mera tid på mig. Alla andra verkar så till tusen säkra och bara kör rakt på med målmedvetenhet och jag sitter här och tänker att jag inte förtjänar barn om jag inte känner så.


    Klart du hör hemma här! 

    Det känns som att du har ett väldigt turbulent liv just nu, så det är nog inte alls konstigt att du blir tveksam. Jag beklagar verkligen det som hänt dig. Det är få saker i livet som är så omvälvande som dödsfall. Man får ett helt annat perspektiv på livet, så det är kanske inte så konstigt att du tvivlar? 

    Jag tycker inte att du ska känna stress för att komma igång med IVF. Det kan ta lång tid, så vill ni ha barn bör ni ha det i åtanke så ni inte börjar när du är 39-40. Är du yngre än så tycker jag absolut att ni ska vänta tills ni är redo. 

    Med det sagt tror jag att många tvivlar på om de är redo när man ska påbörja en så här omvälvande process som IVF är. Det blir en så oerhört medveten grej att skaffa barn. Man kan inte längre luta sig tillbaka på "blir det så blir det", utan det är ju en väldigt aktiv process. 

    Jag tycker att du låter som en fantastisk förälder, just eftersom du tvivlar. Det innebär att du verkligen tänker igenom saken och ställer krav på hur du vill vara som förälder. Du förstår vilket åtagande det är och att det inte är självklart att allt blir toppen. Så oroa dig inte för att Du inte skulle förtjäna barn av någon anledning - det gör du verkligen - utan frågan är om du vill få barn just nu. 

    Kanske vore det en bra idé att sätta sig ner med IVF-klinikens psykolog? Jag tror att de flesta kliniker har en egen psykolog. Där kanske du kan få hjälp att bena ut varifrån känslorna kommer och komma fram till om detta är något du vill göra nu eller inte. 

    Och be för i sjutton inte om "ursäkt" för att du känner så här! Det är helt ok att tvivla. Det är helt ok att känna att man inte är redo. Det är ok att känna att man vill ha barn någon annan gång, och även att inte vilja ha barn alls. 

    Vad gäller hur det är att få barn... Jag var livrädd för att bli "bara mamma". Att inte längre ha ett eget liv och att upphöra att vara Jag. Till viss del är det även så, i alla fall just nu. Dottern är 7 månader gammal och är väldigt krävande. Underbar, men krävande. Jag kan inte göra allt jag gjorde förr. Men. Mina vänner som jag umgås med och som inte har barn säger ofta att jag känns som förr. Jag tror att det många gånger är mer eller mindre frivilligt att förändra sitt liv efter barn. Många saker blir mer komplicerade än förr - absolut! - men vill man så kan man. Jag kan inte spontant ta en fika med någon på stan, men däremot kan jag bestämma tid i förväg och åka iväg. Vi kan inte resa vart som helst, men med planering går det bra. 

    Det är tärande på relationen att vara småbarnsförälder, framförallt om barnet är krävande, men känner du att ni har bra kommunikation som par ska du inte behöva oroa dig för det heller. Klarar ni ofrivillig barnlöshet och IVF-behandlingar tror jag att ni klarar föräldraskap också. Väldigt olika prövningar, men har man som sagt bra kommunikation så överlever förhållandet det mesta. Så jämför dig inte med andra, du och din partner är ett helt unikt fall som inte behöver bli som andra du känner. 

    Ledsen för långt inlägg (jag har en ful ovana att skriva mycket), kände bara att jag ville svara ordentligt på dina tankar. 
  • johannajw

    Hallå där tjejer! Får man också hoppa in här? Jag och min sambo har försökt i ett år i oktober, men inte lyckats. Har ju inte ens mens så det är rätt svårt. Började min utredning i april. Fick provera, tog blodprover, hormonerna såg bra ut. Gjorde ett vul, hjärtformad livmoder och massvis med äggblåsor. Fick testa provera i 3 månader under sommaren för att se om kroppen kunde kicka igång äl själv. Men icke sa nicke. Nu ska jag och min sambo få gå tillsammans den 26/9. Vilken lättnad att det har börjat, men att det ska ta sån tid :(.. hatar att min kropp inte vill funka!

  • Medberoende

    Cyanea - vad fint inlägg! Å det är bra tankar som jag kommer att ta med mg ????

    Johannajw - Hej å välkommen! Jag har inte kommit så långt som du men jag och gubben har ett första besök om 4 veckor efter två års försök.

    Life02 - välkommen du med! :)

    Madelene - Äntligen!;! Ca samtidigt som mig då!! Hur känns det för dig nu när du vet när besöket blir av? :)

  • Madeeleenee
    Medberoende skrev 2016-09-18 12:50:00 följande:

    Cyanea - vad fint inlägg! Å det är bra tankar som jag kommer att ta med mg ????

    Johannajw - Hej å välkommen! Jag har inte kommit så långt som du men jag och gubben har ett första besök om 4 veckor efter två års försök.

    Life02 - välkommen du med! :)

    Madelene - Äntligen!;! Ca samtidigt som mig då!! Hur känns det för dig nu när du vet när besöket blir av? :)


    Ja, vilket datum ska du gå? Känns jätteskönt att ha ett datum att förhålla sig till nu, även om det känns långt dit! Är bara glad att vi äntligen (förhoppnibgsvis) får nåt svar på varför min mens är så oregelbunden, hormon rubbning eller pco är min och sambons absoluta hypotes. Har en del symptom på pco dock inte övervikt. Hoppas såklart på något 'enkelt' fel som kan rättas till relativt lätt men ska väl vara inställd på att det kan ta tid och vara mer problematiskt. Men jag försökerse det positivt! Hur känns det för dig?
  • Life02

    Tack!!
    Lycka till när vi kommer till slutet på månaden.
    Här känns det mest som man liksom sätter livet på hold... Om bara den där tiden kunde komma?!
    Jag går runt med en stor fråga... Jag och min sambo har lämnat blod prov o spermaprov. Vid första mötet gör man undersökning på oss båda. Vad händer sen? "Börjar" man då eller ska man genom andra saker först? Jag har ju barn sen innan och är 37 år.

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?