• Anonym (Ts)

    Hemmafru: För och nackdelar?

    Eftersom det varit diskussioner om hemmafrulivet det senaste så blev jag nyfiken.

    Vad är för och nackdelarna med att vara hemmafru enligt er? FÖRUTOM något som har med pension att göra.

    Jag vill veta hur folk tänker helt enkelt.

  • Svar på tråden Hemmafru: För och nackdelar?
  • Anonym (Po)
    ttr skrev 2017-08-18 11:20:48 följande:

    Att slava hemma på heltid utan att få lön för detta - nej tack.


    Det här argumentet förstår jag inte alls? Det "slaveriet" i hemmet måste ju göras även om du först måste gå till ditt jobb!?
  • sextiotalist
    No Logo skrev 2017-08-18 12:56:10 följande:
    Förutom disk, städ, tvätt och strykning så handlar man och förbereder middagen så att den är nästan klar när man hämtar barnen när skolan slutar och tar med dem antingen till parken, aktiviteter, till någon kompis eller låter någon kompis följa med hem/till parken/badhuset etc. Då har man 3-4 timmar när man kan umgås med barnen innan middagen.

    Inte allt varje dag, men åtskilliga av nedanstående exempel:

    Man har dessutom hunnit rengöra den urvuxna cykeln, tagit foton på den och lagt ut på Blocket samt kollat annonser efter en större cykel, samt sprungit förbi Kappahl och köpt fingervantar och namnat dem. Sorterat ut för små kläder, jagat runt efter nya på rea. Gjort matlådor till svärfar, ringt en gammal moster samt mailat att barnet kommer på kalas och köpt present till kalaset. Sen har man lunchat med en väninna, eller fikat med gamla jobbkompisar eller tränat/spelat golf/gått promenad med hunden. Burit upp alla skridskor på vinden. Tvättat bilen, bytt till vinterdäck. Planterat om blommor, rensat ogräs, plockat äpplen, klippt gräset, skottat snö. Gjort äppelmos och flädersaft. Bakat bröd. Lagar komplicerade maträtter till vardags. Läst en bok, pluggat. Varit hos frisören/naprapaten/fixat naglarna. Lagat trasiga jeansknän, sytt en Pippi-dräkt, målat om en möbel. Planerat meny inför middagsbjudning på fredag, gått på Systemet och saluhallen. Samt sett på Netflix medan man strök ; ) Sådant som andra gör på helger och kvällar, på arbetstid, lunchrasten eller när de har barnvakt.

    På kvällar och helger umgås vi, förutom mat/disk och när det finns arbetsinsatser som kräver två vuxna.
    Med andra ord, som alla andra småbarnföräldrar gör (fast då är de två om det) och yrkesarbetar.
    Fast komplicerade maträtter till vardags har nog mer med intresse
  • ttr
    Anonym (Po) skrev 2017-08-18 13:28:35 följande:
    Det här argumentet förstår jag inte alls? Det "slaveriet" i hemmet måste ju göras även om du först måste gå till ditt jobb!?
    Självklart fast då har jag en ursäkt att hemmet inte är perfekt)
    Och det är roligare att pyssla hemma när man har en lön att göra vad som helst med)
  • sextiotalist
    No Logo skrev 2017-08-18 12:56:10 följande:
    Förutom disk, städ, tvätt och strykning så handlar man och förbereder middagen så att den är nästan klar när man hämtar barnen när skolan slutar och tar med dem antingen till parken, aktiviteter, till någon kompis eller låter någon kompis följa med hem/till parken/badhuset etc. Då har man 3-4 timmar när man kan umgås med barnen innan middagen.

    Inte allt varje dag, men åtskilliga av nedanstående exempel:

    Man har dessutom hunnit rengöra den urvuxna cykeln, tagit foton på den och lagt ut på Blocket samt kollat annonser efter en större cykel, samt sprungit förbi Kappahl och köpt fingervantar och namnat dem. Sorterat ut för små kläder, jagat runt efter nya på rea. Gjort matlådor till svärfar, ringt en gammal moster samt mailat att barnet kommer på kalas och köpt present till kalaset. Sen har man lunchat med en väninna, eller fikat med gamla jobbkompisar eller tränat/spelat golf/gått promenad med hunden. Burit upp alla skridskor på vinden. Tvättat bilen, bytt till vinterdäck. Planterat om blommor, rensat ogräs, plockat äpplen, klippt gräset, skottat snö. Gjort äppelmos och flädersaft. Bakat bröd. Lagar komplicerade maträtter till vardags. Läst en bok, pluggat. Varit hos frisören/naprapaten/fixat naglarna. Lagat trasiga jeansknän, sytt en Pippi-dräkt, målat om en möbel. Planerat meny inför middagsbjudning på fredag, gått på Systemet och saluhallen. Samt sett på Netflix medan man strök ; ) Sådant som andra gör på helger och kvällar, på arbetstid, lunchrasten eller när de har barnvakt.

    På kvällar och helger umgås vi, förutom mat/disk och när det finns arbetsinsatser som kräver två vuxna.
    Och förresten, mycket av detta hann jag med när jag var arbetslös, då sökte jag även arbete samtidigt. Inte det som kostade mycket pengar, men när man var arbetslös och tight med pengar, då fick man tänka till många gånger för att få god mat med billiga ingredienser.
    Det ser väldigt mycket ut, men allt har du inte gjort på en dag, utan det är saker som alla gör, fast de gör det på sin lediga tid istället.

  • ttr

    jag skulle aldrig stå ut med mig själv om jag betraktat ett besök på Kappahl och titta på Netflix medan jag stryker som dagens höjdpunkter när familjen är i skolan/på jobbet. Behöver lite starkare upplevelse helt enkelt))

  • No Logo
    sextiotalist skrev 2017-08-18 13:47:31 följande:

    Och förresten, mycket av detta hann jag med när jag var arbetslös, då sökte jag även arbete samtidigt. Inte det som kostade mycket pengar, men när man var arbetslös och tight med pengar, då fick man tänka till många gånger för att få god mat med billiga ingredienser.

    Det ser väldigt mycket ut, men allt har du inte gjort på en dag, utan det är saker som alla gör, fast de gör det på sin lediga tid istället.


    Precis vad jag skrev. När andra använder sin lediga tid till detta så umgås vi som familj och som par + att den som inte arbetar har hunnit göra saker med barnen i flera timmar innan den som arbetar kommer hem.
  • No Logo
    ttr skrev 2017-08-18 13:53:59 följande:

    jag skulle aldrig stå ut med mig själv om jag betraktat ett besök på Kappahl och titta på Netflix medan jag stryker som dagens höjdpunkter när familjen är i skolan/på jobbet. Behöver lite starkare upplevelse helt enkelt))


    Är det helgens höjdpunkt för dig istället? Självklart är inte det dagens höjdpunkt för en hemmafru, det är saker som måste fixas i alla familjer. Men det är skönt att slippa hämta trötta barn på fritids kl 17, dra med dessa trötta och hungriga barn till Kappahl för att köpa vantar, sen svänga förbi mataffären innan maten ska lagas, det ska diskas, hämtas skridskor på vinden, nattas och sedan strykas kläder när barnen lagt sig.

    Tiden med barnen och partnern, träning, studier och möten med vänner är vardagens höjdpunkter.
  • ttr

    Nej, det är ingen höjdpunkt alls)) Jag gör det för att få det överstökat och är nöjd med mitt sätt)
    Men nu kom denna igen) Att du försöker ge mig dåligt samvete som att du aldrig går på BVC, akuten, dina barn får hemundervisning, ingen av dina äldre släktingar har hemtjänst eller bor på boende osv osv. Trött på detta verkligen som jag sa. 

  • Anonym (Po)
    sextiotalist skrev 2017-08-18 13:47:31 följande:
    Och förresten, mycket av detta hann jag med när jag var arbetslös, då sökte jag även arbete samtidigt. Inte det som kostade mycket pengar, men när man var arbetslös och tight med pengar, då fick man tänka till många gånger för att få god mat med billiga ingredienser.
    Det ser väldigt mycket ut, men allt har du inte gjort på en dag, utan det är saker som alla gör, fast de gör det på sin lediga tid istället.

    Tycker sista meningen "saker som alla gör, fast de gör det på sin lediga tid istället." ändå sammanfattar ganska bra. Man har mer ledig tid helt enkelt. Ja, jag som arbetande med tre barn hade gärna haft mer ledig tid. Säger inte att jag garanterat skulle ta chansen att bli hemmafru om den uppstod men kan ändå tycka att de ganska offensiva påhoppen som går ut på att det är meningslös tillvaro att var hemmafru (och därmed ha mer ledig tid) känns lite falska. Ärligt talat tror jag vi alla har en hel del trista dagar på jobbet också.
  • Anonym (Peter)
    No Logo skrev 2017-08-18 12:56:10 följande:

    Förutom disk, städ, tvätt och strykning så handlar man och förbereder middagen så att den är nästan klar när man hämtar barnen när skolan slutar och tar med dem antingen till parken, aktiviteter, till någon kompis eller låter någon kompis följa med hem/till parken/badhuset etc. Då har man 3-4 timmar när man kan umgås med barnen innan middagen.

    Inte allt varje dag, men åtskilliga av nedanstående exempel:

    Man har dessutom hunnit rengöra den urvuxna cykeln, tagit foton på den och lagt ut på Blocket samt kollat annonser efter en större cykel, samt sprungit förbi Kappahl och köpt fingervantar och namnat dem. Sorterat ut för små kläder, jagat runt efter nya på rea. Gjort matlådor till svärfar, ringt en gammal moster samt mailat att barnet kommer på kalas och köpt present till kalaset. Sen har man lunchat med en väninna, eller fikat med gamla jobbkompisar eller tränat/spelat golf/gått promenad med hunden. Burit upp alla skridskor på vinden. Tvättat bilen, bytt till vinterdäck. Planterat om blommor, rensat ogräs, plockat äpplen, klippt gräset, skottat snö. Gjort äppelmos och flädersaft. Bakat bröd. Lagar komplicerade maträtter till vardags. Läst en bok, pluggat. Varit hos frisören/naprapaten/fixat naglarna. Lagat trasiga jeansknän, sytt en Pippi-dräkt, målat om en möbel. Planerat meny inför middagsbjudning på fredag, gått på Systemet och saluhallen. Samt sett på Netflix medan man strök ; ) Sådant som andra gör på helger och kvällar, på arbetstid, lunchrasten eller när de har barnvakt.

    På kvällar och helger umgås vi, förutom mat/disk och när det finns arbetsinsatser som kräver två vuxna.


    Som du säger, allt det där gör ju andra FAST de jobbar, så några 8h/dag kan jag för mitt liv inte få det till.
Svar på tråden Hemmafru: För och nackdelar?