• Anonym (3,33333)

    Du som Är feminist, se hit.

    HUR mycket hatar du Män, på en 10-gradig skala?

  • Svar på tråden Du som Är feminist, se hit.
  • Anonym (3,33333)
    Anonym (orka) skrev 2018-03-16 08:44:47 följande:

    Nej, det är inte ett dugg mer motsägelsefullt än att jag fullt frivilligt är medlem i en kristen rörelse (Svenska kyrkan) trots att baptistkyrkan i Westboro också är en kristen rörelse. 

    Jag har inget problem med Svenska kyrkans värderingar, men känner väldigt sällan att jag måste stå till svars för pastor Phelps för den sakens skull. Det är som att folk faktiskt lyckas skilja mig och mina åsikter från de mest högljudda provokatörerna på den fronten. Undrar varför. 


    Det är inte det som stör, utan det faktum att ens egen rörelse och tillhörande namn kidnappats av (vad man själv uppfattar som) extremister lämnar en obrydd. Det är i själva verket ett slags politisk urkundsförfalskning, kan man säga.
  • TeresB
    Anonym (3,33333) skrev 2018-03-16 09:10:24 följande:

    För du någon statistik över detta, eller hur kan du vara så säker? Säger inte att det inte skulle vara så, bara blir lite skeptisk när man säger sig vara bomsäker på något.

    Med risk för att låta lite tråkig så kan jag bara säga att jag håller med till fullo i det du tar upp i mittstycket.

    Absolut inte, jag bara menar på att det är dessa frågor som ligger mig varmast om hjärtat. Man väljer ju sina strider, så att säga, vilket också förklarar varför en del feminister nästan uteslutande arbetar med kvinnofrågor.


    Nej.. kan givetvis bara dra referenser till min krets av vänner. Och se på hur start stöd typ FI! har, inte speciellt stort stöd alls. Jag vågar nog vara bombsäker på att de flesta kvinnor bara vill ha lika lön, lika sjukvård, kunna känna att om hon utsätts för brott så ska man inte hänvisa till hennes kläder som orsak osv. Det har väl egentligen aldrig handlat om att kvinnor ska ha mer, att vågskålen ska tippa åt andra hållet utan att vi ska vara så jämställda som det bara går. Vissa saker är omöjliga att ändra på och det får ju vara så, men mkt kan man jobba med inkl de normer som gäller för män och som skapar problem.
  • Anonym (3,33333)
    TeresB skrev 2018-03-16 09:25:29 följande:

    Bara sådär så tycker jag att känner man oro så ska man inte åka med den mannen hem eller ta med honom hem.

    Men visst kan jag känna ett visst obehag om jag går ensam sent och jag möter en man eller om en man går bakom etc...


    Trist för oss hyggliga män att vi på så sätt blir misstänkliggjorda, trots det att vi aldrig ens tänkt tanken att överfalla en kvinna. What to do, what to do...
  • TeresB
    Anonym (3,33333) skrev 2018-03-16 09:32:14 följande:

    Trist för oss hyggliga män att vi på så sätt blir misstänkliggjorda, trots det att vi aldrig ens tänkt tanken att överfalla en kvinna. What to do, what to do...


    Ja det kanske är tråkigt för dig men i just den frågan är det väl värre att behöva vara rädd?

    Det har ju bara med att ta det säkra före det osäkra att göra.

    Tänker mig att den känslan du nämner är något som många invandrare får känna av, de får liksom bli misstänkliggjorda för andras brott.
  • Anonym (3,33333)
    TeresB skrev 2018-03-16 09:31:45 följande:

    Nej.. kan givetvis bara dra referenser till min krets av vänner. Och se på hur start stöd typ FI! har, inte speciellt stort stöd alls. Jag vågar nog vara bombsäker på att de flesta kvinnor bara vill ha lika lön, lika sjukvård, kunna känna att om hon utsätts för brott så ska man inte hänvisa till hennes kläder som orsak osv. Det har väl egentligen aldrig handlat om att kvinnor ska ha mer, att vågskålen ska tippa åt andra hållet utan att vi ska vara så jämställda som det bara går. Vissa saker är omöjliga att ändra på och det får ju vara så, men mkt kan man jobba med inkl de normer som gäller för män och som skapar problem.


    Jag tror inte heller att *matriarkat-feminister* är särskilt förekommande, däremot i något större utsträckning s.k. *män för väl sköta sina problem själva*-feminister. Jag kan köpa att det är lite svårt att alliera sig med det kön som man upplever förtrycker en, bara så där - men det är det som måste till. Separatismens tidevarv får vara slut nu; jämställdhet är ju per definition *könsförenande*.
  • Anonym (3,33333)
    TeresB skrev 2018-03-16 09:38:15 följande:

    Ja det kanske är tråkigt för dig men i just den frågan är det väl värre att behöva vara rädd?

    Det har ju bara med att ta det säkra före det osäkra att göra.

    Tänker mig att den känslan du nämner är något som många invandrare får känna av, de får liksom bli misstänkliggjorda för andras brott.


    Absolut, jag säger inte att mitt liv går under bara pga det - utan bara att det är trist, helt enkelt.

    Ja, även om det i det fallet handlar om att folk låter det faktum att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, spela något slags roll i deras undvikande av att råka ut för något tråkigt.
  • Anonym (man2)
    TeresB skrev 2018-03-16 09:38:15 följande:
    Ja det kanske är tråkigt för dig men i just den frågan är det väl värre att behöva vara rädd?

    Det har ju bara med att ta det säkra före det osäkra att göra.

    Tänker mig att den känslan du nämner är något som många invandrare får känna av, de får liksom bli misstänkliggjorda för andras brott.
    Njae, inte om man börjar försöka lösa problemen genom att dra alla män över en kam och göra oss alla till potentiella as. Om man utgår ifrån att män är ett problem som behöver lösas så hamnar hela debatten och efterföljande "lösningar" ganska fel redan från början. Att problematisera ett kön pga vad ett fåtal gör är inte en bra lösning.

    Dessutom tycker jag det är fel att inpränta en offermentalitet hos unga kvinnor. Det finns risk att man problematiserar män och skapar en generation lättkränkta kvinnor som anser sig ha rätt att bete sig illa mot killar för killar är ju våldsverkare och som får svårt att skilja på verklig kränkning och inbillad kränkning. Många  tjejer verkar till exempel ha svårt att skilja på "du gör inte som jag vill" och "du kränker mig".
  • TeresB
    Anonym (man2) skrev 2018-03-16 09:56:08 följande:
    Njae, inte om man börjar försöka lösa problemen genom att dra alla män över en kam och göra oss alla till potentiella as. Om man utgår ifrån att män är ett problem som behöver lösas så hamnar hela debatten och efterföljande "lösningar" ganska fel redan från början. Att problematisera ett kön pga vad ett fåtal gör är inte en bra lösning.

    Dessutom tycker jag det är fel att inpränta en offermentalitet hos unga kvinnor. Det finns risk att man problematiserar män och skapar en generation lättkränkta kvinnor som anser sig ha rätt att bete sig illa mot killar för killar är ju våldsverkare och som får svårt att skilja på verklig kränkning och inbillad kränkning. Många  tjejer verkar till exempel ha svårt att skilja på "du gör inte som jag vill" och "du kränker mig".
    Det är väl ingen som försöker lösa problemen på det sättet heller. Det är en förklaring över hur det i många fall är att leva som kvinna eller tjej. Inte ett försök till en lösning. 

    Tyvärr är det inte bara ett fåtal män som tafsar helt planlöst/ i förbifarten på krogen etc.. 
    Lösningen ligger väl snarare i att man uppmärksammar en problematik, funderar på hur man är en del av problemet och vad man i sin vardag kan göra för att det ska bli bättre. Kanske tex säga till sin polare om hen tafsar. 
    Detsamma gäller såklart kvinnor, jag funderar ofta på hur jag kan göra för att min son ska slippa växa upp och känna att man måste vara på ett visst sätt för att han är man. 

    Det hjälper ju inte att gnälla om att det inte är jag personligen som satt normen. Och därför inte vill delta i att göra det bättre.  Det är ju bara genom att vi alla ser och gör som det blir bättre. 

    De som oftast drar till med offermentalitet på detta forumet är ju iaf män som är kränkta av " feminister". 
  • Anonym (Josefin)

    Definierar mig som feminist.

    Hur mycket hatar män: 0
    Hur mycket jag hatar provokatörer på FL: 10

  • Anonym (man2)
    TeresB skrev 2018-03-16 11:25:45 följande:
    Det är väl ingen som försöker lösa problemen på det sättet heller. Det är en förklaring över hur det i många fall är att leva som kvinna eller tjej. Inte ett försök till en lösning. 

    Tyvärr är det inte bara ett fåtal män som tafsar helt planlöst/ i förbifarten på krogen etc.. 
    Lösningen ligger väl snarare i att man uppmärksammar en problematik, funderar på hur man är en del av problemet och vad man i sin vardag kan göra för att det ska bli bättre. Kanske tex säga till sin polare om hen tafsar. 
    Detsamma gäller såklart kvinnor, jag funderar ofta på hur jag kan göra för att min son ska slippa växa upp och känna att man måste vara på ett visst sätt för att han är man. 

    Det hjälper ju inte att gnälla om att det inte är jag personligen som satt normen. Och därför inte vill delta i att göra det bättre.  Det är ju bara genom att vi alla ser och gör som det blir bättre. 

    De som oftast drar till med offermentalitet på detta forumet är ju iaf män som är kränkta av " feminister". 
    Jasså, jag tycker det är precis så man till stor del gör. Man sätter ett kvinnligt perspektiv i fokus och gör det till norm och försöker "rätta till" det manliga perspektivet så att det ska passa in i den kvinnliga. Man utgår ifrån att det ena är rätt och det andra fel och behöver anpassas. På vilket sätt gynnas män av det? På inget sätt alls, tanken är redan från början anpassat för att gynna kvinnor eftersom man anser att kvinnor har de sämre än män och det är helt ok så länge det är rättvist, men om man börjar gynna kvinnor på mäns bekostnad, där kvinnor får det bättre än män så är det inte längre rättvist, varför ska män finna sig i det?

    Ja, det är inte ok att tafsa, men det är heller inte ok att anklaga folk för kränkning bara för att de inte beter sig som man vill som allt för många gör. Och det är absolut inte ok att bete sig minst lika illa som det man säger sig kämpa emot och skylla det på att andra faktiskt har betett sig illa först. Skitbeteende är skitbeteende oavsett vilket kön man har och vilken ursäkt man anser sig ha.

    Det bästa vore som du säger att inrikta sig på problemet och inte på könet. Om en person beter sig som en idiot så beror det på att personen är en idiot inte pga personen kön. Folk som tafsar på krogen ska slängas ut, men det gäller då även kvinnor. I arbetslivet ska man få jobbet på kvalifikationer och inte baserat på kön. I universitet ska vi inte kvotera in kvinnliga författare i kursmaterial utan det ska avgöras efter kvalitet. 

    Om du inte vill att din son ska behöva växa upp med att behöva bete sig på ett visst sätt bara för att han är man så är det väl kanske ingen bra idé att uppfostra honom att skämmas över att vara en man och bete sig som en kvinna. Varför inte låta honom växa upp och vara den han är istället för att göra det till ett problem?
    Varför ska han gå omkring som och begränsa sig själv för att inte uppfattas som "manlig"? Varför är manligt ett problem öht?

    Ja, många män känner sig absolut kränkta av att vissa feminister snackar skit om män, skulle inte du känna dig kränkt av män som snackar skit om kvinnor? Det är ju det som är det cyniska. Man snackar så mycket om att få bort könsroller men när det kommer till kritan så tycker man att män ska hålla käften och sluta gnälla, men det är tydligen helt ok att gnälla om man är kvinna. Är det så vi ska uppfostra våra barn? Om det är en pojke så får han inte klaga om han anser sig orättvist behandlad av tjejer. Är det en flicka så är det däremot helt ok?
Svar på tråden Du som Är feminist, se hit.