Knäckt bärarm bakom Gröna Lund-olycka

En knäckt bärarm under den främre vagnen gjorde att bergochdalbanan Jetline spårade ur vid dödsolyckan på Gröna Lund i somras. En kvinna dog och nio personer skadades i olyckan.

Bärarmen på Jetline brast

Bärarmen brast först på höger sida i tågets färdriktning, vilket gjorde att hjulenheten på den sidan lossnade. Sedan hände samma sak på vänster sida. Följden blev två tvärnitar efter varandra, uppger åklagaren och Haverikommissionen för Ny Teknik.

– I samband med att det blir tvärnit kastas passagerarna framåt mot den så kallade säkerhetsbygeln, vilket gör att den böjer sig. Låsningen fungerar perfekt men metallen böjer sig när vuxna kastas emot den, säger åklagare Christer B Jarlås, som leder polisutredningen, till tidningen.

En omkommen och nio skadade

Tre personer föll ur. En kvinna i 30-årsåldern omkom och totalt nio personer skadades.

– Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig, säger Jarlås.

Bärarmen var ny

Eftersom bara en av den främre vagnens två bärarmar gick sönder spårade vagnen inte ur helt. Den knäckta bärarmen var ny och bara använd någon månad, enligt åklagaren.

Haverikommissionens Tomas Ojala uppger för Ny Teknik att man har "en bra bild" av varför bärarmen gick av men att han inte vill "förmedla det just nu".

Olyckan inträffade den 25 juni. Varken polisens eller Haverikommissionens utredning är i mål än. Fler tekniska undersökningar återstår. Haverikommissionens slutrapport väntas i maj eller juni.

Fakta: Olyckan på Gröna Lund

Söndagen den 25 juni inträffade en allvarlig olycka på Gröna Lund i Stockholm när bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur.

14 personer befann sig ombord på åkattraktionen när olyckan inträffade.

En kvinna i 30-årsåldern omkom sedan hon slungats ut från vagnen och fallit ned mot marken. Nio personer skadades.

Jetline genomgick den senaste besiktningen, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmärkningar.

Resultatet av besiktningen före säsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.

Gröna Lund, polisen och Statens haverikommission har inlett utredningar med anledning av olyckan.