• Moloko

    Hörselskadade och döva barn del 4

    *Kikar in*

  • Moloko

    "Enligt Inger så är det en jobbig process för ett så litet barn att pröva ut hörapparater"

    Pitan: Jag blir oxå förvånad när jag läste detta. Clara var 11 veckor gammal när hon fick sina hörapparater utprovade. Och precis som andra skrivit här, deras vilja blir ju bara starkare och starkare. Håller tummarna att det löser sig i maj!

  • Moloko

    Min man fick inte ta TFP för att jag gick på FP när vi gick steg 1 och steg 2. Bra att veta att man ska överklaga, tack för tipset. Jag tycker inte att det är klokt hur försäkringskassan kan göra ta så olika beslut, vad gäller detta och vårdbidrag.

    Vi har ju gjort en om-ansökan (fick bara på ett år) av vårt vårdbidrag (fick fullt efter att ha överklagat beslutet om 1/4). Nu gick vår om-ansökan till samma människa som först rekomenderade 1/4 och det kändes ju så där smart liksom. Men jag ringde henne och hennes rekomendation var att vi skulle få behålla vårt fulla vårdbidrag. Skönt!!

  • Moloko

    Lycka1: Åh så tungt ni har det just nu. Men barn är som svampar när det gäller tecken. Handla in Teckenhatten idag så har du skivan inom några dagar och sen är det bara att sätta igång och plugga och teckna. Du ska se att ni snart kommunicerar fin-fint med er lilla tjej. Har för mig att någon här inne skrivit att de träffat folk på sommarläger som inte gått steg 1 och 2... Och du, jag är helt övertygad om att du och din dotter kommunicerar idag på ett eller annat sätt så gå inte och må dåligt över det!!! Du har ju viljan att rivstarta nu och det är ju en kanon-början! Kram på dig!!

  • Moloko

    Lycka1: Ah, men du det kan vara så att ditt operativsystem bara behöver ett litet tilläggsprogram. Det gjorde min dator i alla fall, och det kan man ladda ner på deras hemsida: http://www.hattenforlag.se/index.asp?textid=303

    Eller det gick inte alls att köra igång skivan? Tycker du ska kontakta Hattenförlaget och berätta, kanske de är hygglo och skickar en ny om du skickar tillbaka din?

  • Moloko

    zharmy: Håller med radhusanna och Lejon Sthlm, jag tror att det är fel att man som vuxen hörselskadad liknar sig mot dagens barn som har helt andra förutsättningar inte bara tekniskt utan även att det upptäcks mycket tidigare. Vi vet ju nu att de första 5-6 åren är extremt viktiga.

    Däremot tror jag precis som du att det gäller att förskola och vanlig skola möter upp barnet och gör de anpassningar som behövs för att barnet ska kunna hänga med. Mindre grupper, mer stöd rent språkligt och rätt hjälpmedel.

    Har man teckenspråk som första språk så är det givetvis viktigt att gå med barn som även har det, men för oss som inte valt teckenspråk finns ingen anledning att sätta vårt barn på en skola där talet är ett extraval som det finns på dövskolorna om jag förstått det rätt. Talet ska vara första val för vår dotter, inte tillval. Och på samma sätt är det viktigt att hon omger sig av människor som talar.

    Den sociala känslan tror jag att vi kan skaffa ändå, genom att vara aktiv i organisationer som barnplantorna (för oss med ett CI-barn), och se till att vara med på träffar, sommarläger, kurser etc. Jag tror inte att Clara MÅSTE vara runt CI-barn varje dag för att kunna få en bra själv-känsla. Jag hoppas att vi kan bygga upp hennes själv-känsla kring normalhörande barn också.

    Det här med att sätta barnet på en specialskola eller hörselskola för att säkra att det hänger med till 100%, då bör man kanske läsa rapporten från specialskolemyndighetens rapport ”Måluppfyllelse för döva och hörselskadade i skolan”: http://www.spsm.se/Skolor/Kristinaskolan/Nyheter---Kristinaskolan/Ny-rapport-Maluppfyllelse-for-dova-och-horselskadade-i-skolan/

    Länkar till barnplantornas ordförandes funderingar kring rapporten: http://www.barnplantorna.se/UserFiles/file/ledare/ledare_bp08-2.pdf?PHPSESSID=c9if5si3o40p2eqj9q08ri3vq4 

    Oavsett vilken skolform vi sätter våra barn i så finns det svårigheter som vi måste vara medvetna om. Det ena valet innebär inte att det garanterat kommer att fungera.  Det gäller att ha täta utvecklingssamtal för att säkra upp att det fungerar oavsett vilken skolform vi väljer. Vi träffar exempelvis rektor och förskolepersonal var 8e vecka tillsammans med vår specialpedagog för uppföljning. 

    Ja, det är verkligen inte lätt att veta vad som är rätt och fel, det som är rätt för mitt barn kan vara helt fel för ett annat barn. De är ju alla individer. Man får gå på sin magkänsla, och det är väl egentligen det som föräldraskapet går ut på

  • Moloko

    radhusanna: Vi resonerar exakt som er vad gäller talet och kör oxå AVT stenhårt. Jag tycker AVT är superkul och vår dotter tycker det är superroligt. Önskar att alla kunde få ta del av AVT.

  • Moloko

    Lycka1: Om jag inte missminner mig så ska man höra sämre än 80 db. Men jag tror att man försöker trycka ner den siffran något då de ser att de som hamnar strax under även skulle behöva tekniken.

    Vi har snart gått AVT i ett år, vi körde varje vecka det första halvåret och nu varannan vecka. Den första tiden gick åt att träna Clara att lyssna med sina CI. Sen att detektera ling-ljuden (a,o,i,s,sch,m). När man kan konstatera att barnet hör dessa ljud vet man att barnet kan utveckla talet. Nästa steg var att få henne att säga ling-ljuden. I vårt fall arbetar vår specialpedagog med IKEAs leksak MULA (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60061967). Första gångerna vi träffade henne hade hon 2 st av denna leksak. Hon la alla klossar på bordet och lyfte sedan en kloss, sa till Clara: Lyssna! Sen satte hon klossen till sitt eget öra samtidigt som hon sa: mmmmmmm. Sen trädde hon klossen på pinnen.
    Sen lyfte hon en kloss till Claras öra från Claras stapel, sa mmmmm igen och när hon såg att Clara reagerade på ljudet trädde hon Claras kloss på Claras stapel. Så repeterade hon alla ljudet. Andra gången visste Clara att hon skulle sätta en kloss till sitt öra, och när hon hörde ljudet trädde hon själv på klossen på pinnen. Efter ytterliggare några veckor härmade hon plötsligt ljuden. Sen skiftade vi vem av oss som sa ljuden så att de kommer från olika håll. Här är en av filmerna från vår AVT-träning:
    ">



    Träningen går ut på att undervisa oss föräldrar, så att vi vet hur vi kan 'träna' Clara i hemma-miljö. Saken är ju bara den att man 'tränar' inte AVT, man 'lever' det. Man lär sig helt enkelt strategier för att kommunicera med sitt hörselskadade barn. Allt från att repetera, till att vänta några extra sekunder på svaret, till att hela tiden höja ribban. Önskar verkligen att alla skulle få chansen att gå det.

  • Moloko

    Japp, som de andra säger. Sök nu! Vi fick fullt redan när Clara var inne i CI-utredningen. Dåligt av kuratorn tycker jag.

  • Moloko

    Fast även om handläggningen tar tid så gäller beslutet från den dagen ansökan kommer in.

Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 4