• Anonym (förbluffad)

    Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?

    Jag är riktigt förbluffad faktiskt. Min man är den försiktigaste förare jag någonsin stött på. Han håller aldrig ens ett par kilometers överhastighet under ligger jämt några kilometer under tillåten hastighet. För mig kan det ibland vara lite störande under långa körsträckor på över 90 mil då man inte är så sugen på att sitta så långa stunder i bil. Men samtidigt är det ju skönt, man slipper oroa sig för att någon onödig olycka skall inträffa eller risk för böter.

    Hur som helst, idag kommer det hem ett brev från polisen. Jag och min man äger ingen egen bil utan vi lånar då behov uppstår. Sker väldigt sällan men någon gång i månaden kanske. Nu hade en kamera fångat honom på bild och det står att han höll 78 på 70 väg. Det är så märkligt. Han själv är också förbluffad och förstår det inte. Han vet ju med sig att han är noga med att kolla hastigheten. Men ägaren till bilen som är hans styvmamma menar att bilen nog inte visar för lite i hastighet än vad den egentligen håller. Jag tycker bara att det är märkligt och han själv känner ju för att aldrig sätta sig i en bil igen och köra efter detta.

    Nästa fråga är ju hur man skall ställa sig till brevet. Erkänna eller förneka? Det känns ju hemskt att erkänna då man är en person som verkligen inte kör för fort. Som inte myglar. Detta är alltså en person som inte behöver sakta ner inför fartkameror då han aldrig håller för mycket hastighet. Det känns så märkligt att detta kunde hända just honom. Jag skulle förstå vem som helst annan som jag åkt bil med för alla andra förare jag känner kör allmänt lite mer än tillåtet när de känner att de kan komma undan med det. Men han här gör inte det. Så att erkänna känns olustigt. Speciellt då han inte känner och vet med sig att han faktiskt kört för fort.

    Vidare är bilden på honom väldigt olik körkortsbilden som polisen lagt upp. Jag som känner min man ser att det är han såklart, men skillnaden mellan föraren och körkortsbilden är enorm. Finns starka misstankar att tro att det inte är samma person. Samtidigt så är det bara att ringa svärmor och fråga vem som körde bilen. Tror inte hon skulle vilja neka inför en polis.

    Men vad händer om man nekar då? Och finns det någon som kan hänvisa till lagtext om just detta? Har lagboken hemma men hittar inte lagarna om fortkörning och dylikt.

    Vad skall man göra? Känns så fel att just denna man skall falla för fortkörning! 

  • Svar på tråden Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?
  • Anonym (förbluffad)
    Nightmare skrev 2011-04-06 08:53:32 följande:
    Men herregud håller du fortfarande på?

    Han har kört för fort eftersom kameran har tagit en bild av honom svårare än så är det inte och har polisen en bild av honom och en bild av hans körkort så är han skyldig.

    vad ska du hävda att han inte har gjort nästa gång? Ska du skydda honom om han gör ett inbrott eller slår ihjäl någon?

    Ta sitt ansvar är vuxet att skylla på andra och försöka sjanta sig bort från ansvaret är fruktansvärt omoget och riktigt lågt!
    Du kan tycka att just denna sak låter fjantig. Men jag just nu tycker du tar det till extrema och fjantiga mått. Håll dig till denna sak enbart och läs inte in vad du tror jag skulle tänka och tycka vid helt andra sorters lagbrott.

    Jag upplever inte att svara på inlägg som dykt upp i ens egen startade tråd är att "hålla på."  För mig hör det till att man svarar på inlägg som dyker upp i ens egen gjorda tråd. Tycker det är rätt oansvarigt att starta trådar och sedan skita i dem, spelar roll om folk svarar eller inte. Vad finns det annars för orsak att starta trådar om TS bara försvinner?

    Jag har heller inte skylt något på någon annan. Det enda jag hävdar är att om man verkligen inte kan tro på en anklagelse man får in så tycker jag inte att man rätt och slätt tar och erkänner. Vaknade du en natt med blod i hela sängen och din man brevid dig död skulle du tro på anklagelsen från polisens sida att det var du som dödat din man? Du kanske finns inspelad på kamera då du gör det men för dig är det helt osannolikt att du någonsin skulle göra en sådan sak. Bara att erkänna? Du kanske gjorde det i sömnen (finns sådana fall). Oavsett, du skulle bara erkänna rätt och slätt?

    Och jo jag vet, det är en helt annan sak när det kommer till mord och det kan låta helt absurt och jätte fjantigt men då du inte verkar förstå hur man inte så där bara tar och erkänner något man själv inte tror på att man gjort får jag väl ta till extrema scenarion för att det kanske skall gå att förstå tankegången.

    Men, jag verkar tala med väggar på FL. Märkligt att alla jag talar med IRL förstår helt och hållet vad det är jag menar. Och då är det inte brottslingar jag talar med utan ostraffade personer med helt normal moralisk känsla i kroppen.

    Vill du däremot att jag skall vara tyst och inte skriva något mer i denna tråd, svara då inte på mitt inlägg för jag lär svara dig igen. Så får du hoppas på att ingen annan skriver i tråden heller för då svarar jag där också om det finns något speciellt att kommentera. Bäst för dig är nog bara att ta bort tråden ur dina favoriter så slipper du se den om jag och min åsikt stör dig. 
  • Nightmare
    Anonym (förbluffad) skrev 2011-04-06 13:46:00 följande:
    Du kan tycka att just denna sak låter fjantig. Men jag just nu tycker du tar det till extrema och fjantiga mått. Håll dig till denna sak enbart och läs inte in vad du tror jag skulle tänka och tycka vid helt andra sorters lagbrott.

    Jag upplever inte att svara på inlägg som dykt upp i ens egen startade tråd är att "hålla på."  För mig hör det till att man svarar på inlägg som dyker upp i ens egen gjorda tråd. Tycker det är rätt oansvarigt att starta trådar och sedan skita i dem, spelar roll om folk svarar eller inte. Vad finns det annars för orsak att starta trådar om TS bara försvinner?

    Jag har heller inte skylt något på någon annan. Det enda jag hävdar är att om man verkligen inte kan tro på en anklagelse man får in så tycker jag inte att man rätt och slätt tar och erkänner. Vaknade du en natt med blod i hela sängen och din man brevid dig död skulle du tro på anklagelsen från polisens sida att det var du som dödat din man? Du kanske finns inspelad på kamera då du gör det men för dig är det helt osannolikt att du någonsin skulle göra en sådan sak. Bara att erkänna? Du kanske gjorde det i sömnen (finns sådana fall). Oavsett, du skulle bara erkänna rätt och slätt?

    Och jo jag vet, det är en helt annan sak när det kommer till mord och det kan låta helt absurt och jätte fjantigt men då du inte verkar förstå hur man inte så där bara tar och erkänner något man själv inte tror på att man gjort får jag väl ta till extrema scenarion för att det kanske skall gå att förstå tankegången.

    Men, jag verkar tala med väggar på FL. Märkligt att alla jag talar med IRL förstår helt och hållet vad det är jag menar. Och då är det inte brottslingar jag talar med utan ostraffade personer med helt normal moralisk känsla i kroppen.

    Vill du däremot att jag skall vara tyst och inte skriva något mer i denna tråd, svara då inte på mitt inlägg för jag lär svara dig igen. Så får du hoppas på att ingen annan skriver i tråden heller för då svarar jag där också om det finns något speciellt att kommentera. Bäst för dig är nog bara att ta bort tråden ur dina favoriter så slipper du se den om jag och min åsikt stör dig. 
    Man allvarligt träffade jag en öm punkt eller? Din man har kört för fort och fått böter, face it som vi andra normala medborgare gör. Begår man ett lagbrott så är det bara att bend over för straffet!

    Jag har inte trott något utan jag ställde frågan för du är  bra upprörd över att din man har kört för fort och du är säker på att han inte har gjort det. Dessutom ska du veta att det är skillnad på att lösa ett mord än att titta på bilderna i den högtekonologiska kameran som har fotograferat din man körandes för fort! betala bötern och håll er ifrån vägarna om man inte kan göra fel och städa upp efter sig!
  • Anonym (förbluffad)

    Nej du nightmare, ingen öm punkt. Jag ser bara att du inte överhuvudtaget förstår varför man inte direkt erkänner något man inte tror på själv. Sådan är jag, sådan är tydligen min man också och vissa andra. Inte många på familjeliv dock, åtminstone inte de som svarat i tråden. Men där tror jag som sagt att det handlar om normen. De flesta bilister kör medvetet lite för fort ibland och vet man med sig att man gör det så är det ju inga problem alls att erkänna en sådan bot. 

    Det verkar dock som om folk har svårt att tro på att man verkligen inte kör mer än tillåtet. Det är tydligen fullkomligt omöjligt att tro på. Vilket också visar för mig att de allra flesta kör för fort ibland. Det är dessa personer som borde få böter hemskickade. Inte de extrema som är ytterst noggranna med att hålla rätt hastighet.

    Tyckte det var uppenbart att jag vet att det är skillnad på att lösa mord och en hastighetsbot med tanke på vad jag skrev i inlägget.

    Dessvärre, min åsikt jag har i detta fall kommer du inte ändra på. Vill du fortsätta mala på, eller hålla på (dina egna ord) så varsågod. Mig gör det inget. 

  • SVejsan

    Ibland kan man faktiskt vara lite ouppmärksam i trafiken och då kan det hända även om man som policy har att alltid vara laglig. Kan vara annat i trafiken som din man ansett vara viktigare än att hålla stenkoll på hastighetsmätaren. Bad Luck liksom...

  • Nightmare
    Anonym (förbluffad) skrev 2011-04-06 14:00:43 följande:
    Nej du nightmare, ingen öm punkt. Jag ser bara att du inte överhuvudtaget förstår varför man inte direkt erkänner något man inte tror på själv.
    Det verkar dock som om folk har svårt att tro på att man verkligen inte kör mer än tillåtet. Det är tydligen fullkomligt omöjligt att tro på. Vilket också visar för mig att de allra flesta kör för fort ibland. Det är dessa personer som borde få böter hemskickade. Inte de extrema som är ytterst noggranna med att hålla rätt hastighet.
    Hahaha hahahaha hahahaha
    Tack jag skrattar så jag dör lite grann!

    Du försöker få din man att framstå som om han var något av en ängel, tyvärr det funkar inte på mig jag är inte riktigt så naiv att jag tror på dessa sagor. Finns man på bild hos polisen så är det bara att se glad ut och betala bötern.
  • qwoxy
    logg81 skrev 2011-04-06 08:26:58 följande:
    Ja... det kanske fungerar så i ditt län... vad vet jag. I övriga Sverige får ägaren bötern hem och sen är det upp till denne att meddela polisen om vem som lånat bilen då.

    Som jag ser det har ni några få alternativ.

    1. Betala böterna och stå för det faktum att bilen susat förbi en fartkamera för snabbt när mannen din körde.
    2. Strunta i att betala böterna och neka till att det är han som kört.
    3. Kolla bilen på verkstad

    Att älta 8 km fram och tillbaka får inte böterna att försvinna...
    Det heter boten i bestämd form. Böter är plural. I singular heter det bot. Och det kommer inte en bot om inte föraren är identifierad. Det kommer möjligen en förfrågan, men inte en bot. Ägaren kan inte straffas för hur någon annan framfört dennes fordon med få undantag såsom vid parkering där föraren och ägaren är solidariskt betalningsskydliga.
  • Anonym (förbluffad)

    Skulle jag gnälla skulle jag låta så här

    "Det är orättvist att han fått en bot!"

    "Han borde inte behöva betala boten!"

    "Det här är så fel!"

    etc etc.. Och jag skulle skriva i tid och otid oavsett om någon skrivit i tråden eller inte. Det är gnäll. Att svara i en tråd man skapat själv då någon skrivit i den, det är inte vad jag kallar gnäll. Men samtidigt, det kan ju vara något annat man syftar på också såklart men använder fel ord, med tanke på att en ganska hög procent av befolkningen i detta land inte klarar av grundskolans svenska.

  • Anonym (förbluffad)
    Nightmare skrev 2011-04-06 14:04:24 följande:
    Hahaha hahahaha hahahaha
    Tack jag skrattar så jag dör lite grann!

    Du försöker få din man att framstå som om han var något av en ängel, tyvärr det funkar inte på mig jag är inte riktigt så naiv att jag tror på dessa sagor. Finns man på bild hos polisen så är det bara att se glad ut och betala bötern.
    Men gud så du håller på. Nej jag försöker inte få min man att framstå som en ängel då jag inte anser honom vara det själv ens. Men i detta läge, denna situation så är det fullkomligt osannolikt att han kört för fort. Har man suttit brevid en förare i 8 år och gjort det ganska så mycket (har inte körtkort själv) och inte en enda gång sett att mätaren varit på högre hastighet än tillåtet då blir det rätt svårt att tro på något annat. Även om det kommer hem en bild i brevlådan. 

    Finns det en bild i brevlådan är det bara att betala säger du, men det finns kameror som faktiskt gjort missar i detta land tidigare. Teknologi i alla ära men det är inte alltid den är pålitlig.

    Är helt enkelt en kritisk människa som dessutom beräknar sannolikheter. För mig gick inte detta ihop med tanke på de erfarenheter jag har av föraren i fråga och då är det inte så där bara att glatt betala en bot. Är det så svårt att förstå är det bara att lämna tråden. För som sagt, svarar du och jag känner för att kommentera dig, då gör jag det och det upplevdes som om du tycker det är jobbigt att jag skriver i den här tråden. 
  • Anonym (testing)

    Men oavsett hur din man gör så kommer han i slutänden få betala boten. Största skillnaden blir att han får åka till tingsrätten där körkortsfotot samt fotot från kameran visas upp som bevis, samt kommer de lägga fram bevis på att fartkameran fungerar som den ska utifrån de tester som görs i samband med att man inte erkänner.

    Så frågan är ju egentligen bara, vill ni betala nu eller senare när tingsrätten dömer att boten ska betalas?

Svar på tråden Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?