• mrsdalloway

    Varför går jag inte ner i vikt?

    Jag blir helt knäpp och hoppas att någon som vet kan hjälpa mig. Efter nyår började jag banta. Med det innebär det för mig att jag äter betydligt mindre portioner än vad jag tidigare gjort. Såhär kan en dag se ut i matväg:

    Frukost: En halv portion havregrynsgröt eller två ägg
    Lunch: Omelett eller kött/fisk/kyckling med sallad eller grönsaker och i bland lite bulgur eller potatis
    Mellis: Frukt eller avocado
    Middag: Olika sallader, tonfisk el. grekisk, kyckling, lax eller kött med en lätt sås.

    I och med att portionerna är så små så ligger mitt kaloriintag mellan 800 och 1200 kcal dagligen. Jag dricker varmt citronvatten ett par gånger i veckan och jag tränar ca 4 gånger i veckan. Då löper jag eller gymmar. I bland powerwalkar, simmar eller cyklar jag. Varje vardag går jag ut med min grannes hund på en lätt promenad vid lunch. Jag äter inget godis, läsk mm. Alkohol har jag bestämt att max ta två glas torrt vitt vin, jämförelsevis med förut då det lätt blev 1 flaska och kanske mer när det var fest. 

    Första veckan rasade jag ner, 2,2 kilo försvann direkt. Sen dess har ingenting hänt förutom att jag har gått UPP 7 hekto. Jag fattar inte hur det är möjligt och jag vet inte vad mer jag kan göra för att sätta fart på detta.

    Till saken hör att jag går en utredning kring ifall jag har IBS eller liknande, går på toa och gör tvåan kanske två gånger i veckan. Jag är dessutom väldigt stressad i allmänhet för tillfället pga en grej som händer i mitt förhållande. Kan något av detta spela in? 

    Jag är 162 cm lång och startade på 74,2 kilo. Mitt första mål är 65.

    Vad fan är problemet!? Är det fysiskt omöjligt för mig att gå ner i vikt?!  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-05 21:11
    Jahapp nu har det gått över en månad sen tråden startades, och jag valde att mäta midja, lår, rumpa, överarm för drygt en månad sen. Nu var det då dags. Vågen visar på exakt samma sak som för en månad sen, 70,0 kilo. Efter denna tråd startades gick jag ner till 70 blankt, och sen till och med till 69,8. Nu väger jag alltså 70. Jag mätte mig och mina lår hade minskat två centimeter, rumpan hade blivit två centimeter större. Utöver det INGEN skillnad alls.

    I går bara grät jag och grät jag. Min kille försökte trösta och sa att jag ju kunde ha mina "smalbyxor" nu och att det visst hade hänt massor, han säger att det syns jättemycket. Men hur är det fysiskt möjligt? Det är det inte!!

    Hela dagen i går och i dag har jag varit så ledsen, känner mig jättemisslyckad trots att jag varit så duktig. Har fruktansvärd ångest nu, får jättemycket ångest efter jag har ätit och när jag går från gymmet för att jag känner att jag borde stannat längre. Det blir moment 22, för utan ångesten skulle jag förmodligen skita i det här och vara glad ändå. Men jag VILL träna, och min ångest gör att jag gör det, ändå mår jag inte bra av det. Det enda jag vill är att gå ner i vikt så att VÅGEN och MÅTTBANDET säger det, ingen annan.

    Jag vet inte vad jag ska göra längre, börjat med några receptfria piller från apoteket som reducerar fett och kolhydrat-intaget. Sitter och funderar på laxermedel, efedrin, fettsugning, bulimi ja FAN vet allt.

    Vet inte längre vad jag ska ta mig till, känner mig ätstörd utan att göra något fel.

  • Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • XcsM
    FrökenVärmeljus skrev 2013-01-24 21:54:44 följande:
    Din pojkvän har rätt svältläge ÄR en myt. Det är korrekt att man inte ska ligga på ett för lågt kaloriintag under en lång period eftersom det kan vara skadligt för kroppen men du slutar inte gå ner i vikt för att du äter för lite.

    Dina celler omvandlar energi och använder till att hålla din kropp vid liv HELA tiden. Processen kallas cellandning (look it up). Vid cellandningen så behöver kroppen syre för att kunna omvanda energin till en form den kan förbränna. Det är därför kroppen behöver syre öht. Så med logiken att kroppen sparar all energi när man äter lite så skulle vi inte heller behöva andas när kroppen är i "svältläge".

    Det är många som tror på myten om svältläge och om du nu tycker att det känns logiskt så kan du väl förklara hur det kommer sig att människor i extrem fattigdom som inte får någon mat är så smala? Med "er" logik så skulle det inte finnas några underviktiga människor. Är det människor med ätstörningar och som ser ut som vandrande skelett som är en myt kanske? Flört
    Jo för all del, jämför du oss med dem i u-länder som inte har mat, med judar som satt i fångläger under andra världskriget eller med människor som är sjuka i anorexia. Det är ju verkligen rimligt Drömmer
  • XcsM
    bebis maj 12 skrev 2013-01-25 07:45:24 följande:
    På mig stämmer det inte att jag ska kunna äta Max 2300 kcal utan att gå upp i vikt. Jag har i några veckor ätit enligt shape up,dvs ca 1350-1400 kcal och knappt gått ner alls. Löptränar ca 4 ggr i veckan. Nu senaste veckan har jag dock legat på mellan 1500-2000 kcal per dag och gått upp 0,2 kg. Och det är inte för att jag samlat vätska eller så,inte den delen av månaden...fattar inte. ...HUR ska jag lyckas gå ner dom sista 4 kg??!!
    Mäter du centimeter på kroppen?

    Om du ser till program som "du är vad du äter" så är det många som under en tvåmånadersperiod inte går ner eller tappar speciellt mycket i vikt, däremot kan deras midjemått ändå ha minskat med 20-30centimeter.
    Mindre vikt betyder inte mindre kropp


    Här på bilden har du ett kilo fett och ett kilo muskler. De väger lika mycket, men muskeln är betydligt mindre
    Mät centimeter och ta kort och se om du ändå inte ser någon skillnad.
    Sen krävs det att man hänger i lite med sina nya vanor. Kroppen tycker om vanor och det kan ta ett tag innan vanorna sätter sig och ger resultat. 
     
  • Beya

    Det diskuteras en del också om det är bra att ha en "ätardag". En del säger att det ökar förbränningen? Jag har det och då äter jag godis bara den dagen. Vet inte hur mycket det stjälper min viktnedgång egentligenObestämd

  • bebis maj 12
    XcsM skrev 2013-01-25 10:48:35 följande:
    Mäter du centimeter på kroppen?

    Om du ser till program som "du är vad du äter" så är det många som under en tvåmånadersperiod inte går ner eller tappar speciellt mycket i vikt, däremot kan deras midjemått ändå ha minskat med 20-30centimeter.
    Mindre vikt betyder inte mindre kropp


    Här på bilden har du ett kilo fett och ett kilo muskler. De väger lika mycket, men muskeln är betydligt mindre
    Mät centimeter och ta kort och se om du ändå inte ser någon skillnad.
    Sen krävs det att man hänger i lite med sina nya vanor. Kroppen tycker om vanor och det kan ta ett tag innan vanorna sätter sig och ger resultat. 
     

    Jag mäter mig en gång i månaden,har gjort i några år..har aldrig haft problem att gå ner när jag bestämt mig..så jag fattar inte.....

    Ska mäta mig den sista och jämföra med sist... 
    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • veh

    Man kan ju gå ner väldigt mycket i vikt, med ett stort uttag. Men jag tror, som någon var inne på, att kroppen måste ha en grundnivå med energi för att inte ställa in sig på "sparlåga". Ser man till att man får i sig det (prova du med ca 1500 kcal/dag, som du räknade fram) så tror jag man kan öka viktnedgången genom mer träning. Och gärna då varva lågintensiv och högintensiv träning, men när träningsmängden ska ökas så är det bra att lägga till lågintensiv... Svårt att hålla uppe energin när kroppen går på fettförbränning, så man blir lätt onödigt trött under högintensiv träning och riskerar att skada sig. Han som gick ner absolut mest per vecka under "Biggest Loser Sverige" fick ju inte träna som de övriga´i början, pga misstänkta hjärtproblem, så han gick istället många långa promenader. Var ute och gick flera timmar per dag...

  • XcsM
    Beya skrev 2013-01-25 11:13:08 följande:

    Det diskuteras en del också om det är bra att ha en "ätardag". En del säger att det ökar förbränningen? Jag har det och då äter jag godis bara den dagen. Vet inte hur mycket det stjälper min viktnedgång egentligenObestämd


    Anledningen till att man skall ha en "ätardag" i veckan eller en varannan vecka är väl snarare att många upplever det lättare att hålla sig till ordentlig mat och nyttiga måltider i veckorna om man har en dag där man får äta lite godis eller liknande  
    Om man tycker väldigt mycket om godis eller sötsaker så blir det liksom lättare om man har en dag där en mindre mängd med sådant är okej, än om man skall försöka hålla sig ifrån det hela tiden.
    Jag hade också det när jag började gå ner i vikt. Först en gång i veckan och sen en gång varannan vecka och tillslut tog jag bort den helt. Man kan väl se det som antingen ett sätt att unna sig eller ett sätt att trappa ner.

    Men har aldrig hört talas om att man uteslutande skall käka godis en dag för att det skulle vara bra för förbränningen.
  • bebis maj 12

    Jag tränar 4-5 ggr per vecka,då går jag och springer i ca 30 min ( 10 min snabb gång och 20 min löpning) Ska börja med lite vikter nu då vi ska köpa en träningsbänk samt skivstång. Då jag skulle ner i vikt efter graviditet nr 3 och det stod still dom sista 2 kg så testade jag varannan dags dieten, äta 600 kcal varannan dag och som jag ville varannan dag,då rasade jag 9 kg på tre månder. Men nu med fyra barn,varav tre under 4 år så pallar jag inte det


    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • XcsM
    veh skrev 2013-01-25 11:31:22 följande:
    Man kan ju gå ner väldigt mycket i vikt, med ett stort uttag. Men jag tror, som någon var inne på, att kroppen måste ha en grundnivå med energi för att inte ställa in sig på "sparlåga". Ser man till att man får i sig det (prova du med ca 1500 kcal/dag, som du räknade fram) så tror jag man kan öka viktnedgången genom mer träning. Och gärna då varva lågintensiv och högintensiv träning, men när träningsmängden ska ökas så är det bra att lägga till lågintensiv... Svårt att hålla uppe energin när kroppen går på fettförbränning, så man blir lätt onödigt trött under högintensiv träning och riskerar att skada sig. Han som gick ner absolut mest per vecka under "Biggest Loser Sverige" fick ju inte träna som de övriga´i början, pga misstänkta hjärtproblem, så han gick istället många långa promenader. Var ute och gick flera timmar per dag...
  • mrsdalloway
    XcsM skrev 2013-01-25 10:48:35 följande:
    Mäter du centimeter på kroppen?

    Om du ser till program som "du är vad du äter" så är det många som under en tvåmånadersperiod inte går ner eller tappar speciellt mycket i vikt, däremot kan deras midjemått ändå ha minskat med 20-30centimeter.
    Mindre vikt betyder inte mindre kropp

     


    Här på bilden har du ett kilo fett och ett kilo muskler. De väger lika mycket, men muskeln är betydligt mindre
    Mät centimeter och ta kort och se om du ändå inte ser någon skillnad.
    Sen krävs det att man hänger i lite med sina nya vanor. Kroppen tycker om vanor och det kan ta ett tag innan vanorna sätter sig och ger resultat. 
     
    Hahhaha eeeuuuww vilken äcklig bild! Ja man har ju hellre den lilla muskeln än den stora fettgrejen haha. Jag ska börja mäta i stället faktiskt, låter som det är vettigare. Trögt bara att hålla igång motivationen, men skam den som ger sig! :)
  • XcsM
    mrsdalloway skrev 2013-01-25 15:29:20 följande:
    Hahhaha eeeuuuww vilken äcklig bild! Ja man har ju hellre den lilla muskeln än den stora fettgrejen haha. Jag ska börja mäta i stället faktiskt, låter som det är vettigare. Trögt bara att hålla igång motivationen, men skam den som ger sig! :)
    Stort lycka till! Posta gärna info om hur det går om ett tag!
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?