• Anonym (Var kommer pengar ifrån?)

    Hus runt 3-4 milj

    Vi är ute efter nytt boende. I staden här vl bor så går husen för runt 3-3,8milj för nåt skapligt. Tidigare/ förra året/ 2år sen, så skulle de kanske gå för ca 2,5-3,2 milj. Självklart blir det alltid budgivning på de intressanta objekten. Men var får folk alla pengar ifrån? Har folk blivit så mkt rikare på senare år? Eller tar de större lån?? Var kommer all kapital ifrån? Vilka är ni? Berätta hur ni gör! När man kommer upp i 3-4 milj klassen. Hur mkt har ni då i kontanter att stoppa in? Eller hur stora blir era lån då? Klarar ni av pantbrev o lagfart och 15 procent kontant? Var kommer era pengar ifrån?

  • Svar på tråden Hus runt 3-4 milj
  • ploffsan

    När man hyr en bostad får man ju betala för nån annans räntor, då betalar jag lika gärna för mina egna. Man kan ju fundera över hur man ska kunna bo i storstadsområdena i hus då, om man inte ska ha Högås lån. Där jag bor är medelpriset för en villa 3 milj. Alla är ju inte rika som troll som bor här för det.

  • Evm

    Vi väntade! Vi var 32 och 34 när vi köpte hus och vi var färdiga med föräldraledigheterna och hade båda fast jobb med ok lön. Vi hade då även hunnit sälja två lägenheter med vinst så vi hade till en ok kontantinsats. Vi hade aldrig kunnat köpa ett så här dyrt hus för 10 år sen.

  • Anonym (Högutbildad)

    Första gången jag tog lån var jag 19 och min man 23. Vi ljög och sa att vi skulle jobba - även om vi skulle plugga. Vi tjänade en del på den lägenheten så vi beslutade att låna igen. Problemet var att jag gick på provanställning och min man precis tagit examen som civilekonom. Banken tyckte inte det var ett problem eftersom vi var högutbildade "han får jobb inom en månad". Så vi tog lånet på bara mig, ca 1,9 milj. 

    Vi tjänade på det huset och gick vidare och köpte en lägenhet (3,2 milj) som vi aldrig flyttade in i utan sålde med vinst efter ett tag. Nu är vi 27 och 32 och köpte ett hus för ca 4,5 milj. Tror att det gick igenom för vi hade kontantinsatsen och har skött alla våra lån sedan tidigare. Dessutom har ju lönerna gått upp även om vi båda fortfarande är i början av våra karriärer. 

    Vårt första lån låg bara på 750.000 kr och sen har vi liksom "arbetat oss upp". Jobbigt med alla flyttar bara men så gick det till för oss. 

    Vi var noga med att ordna allt detta innan vi skaffade barn. De drar tydligen ner extremt mycket. 

  • Anonym
    Lord Hans skrev 2014-09-03 18:58:38 följande:

    Hemligheten är den att Svensson inte kan räkna. Det tar lån på 3-4 mille utan minsta plan på amortera bort lånet. De tänker att de kan ju alltid sälja och göra vinst pga bostädernas konstanta värdeökning. Det som de inte fattar är att köper banken ett hus åt dem för 3 mille, och de sen fem år senare väljer att sälja för 5 mille så har de inte gjort någon vinst överhuvudtaget. Eftersom då kostar ett motsvarande hus som det de sålde nämligen fem miljoner. Eller tänker de kanske bo på gatan?

    Mycket ränta har de i alla fall fått betala.


    Eller så har de betalat av delar av lånet kunnat bo i ett fint stort hus under tiden barnen är små och flyttar till något mindre när barnen är utflugna och har därmed pengar över att ha skoj för.
  • Anonym (A)

    Vi har inte hängt med på bostadsmarknaden riktigt då vi bor i en HR. Dock har vi ett landställe som ger en liten slant när vi säljer det och de pengarna går då till kontantinsatsen samt att vi får ta ett litet lån på sidan om för att få ihop det. Surt som fasen, men bor man i Stockholm och inte vill bosätta sig var som helst så kostar det massor. Hus har vi inte råd med då de ligger kring 7-10 milj där vi vill bo. En lgh kan gå på 5-6 milj på dessa ställen. Vi har inte fått till en flytt ännu, men hoppas på det inom ett år.

  • Anonym (A)

    Tillägger att trots dessa priser så skulle vi ha lägre kostnad i månaden om vi sålde landet och köpte en BR. Vi har hög hyra, garage tillkommer osv så det är inte nåt billig boende som det är idag.

  • Anonym (Lån)
    Anonym (Högutbildad) skrev 2014-09-09 09:04:12 följande:

    Första gången jag tog lån var jag 19 och min man 23. Vi ljög och sa att vi skulle jobba - även om vi skulle plugga. Vi tjänade en del på den lägenheten så vi beslutade att låna igen. Problemet var att jag gick på provanställning och min man precis tagit examen som civilekonom. Banken tyckte inte det var ett problem eftersom vi var högutbildade "han får jobb inom en månad". Så vi tog lånet på bara mig, ca 1,9 milj. 

    Vi tjänade på det huset och gick vidare och köpte en lägenhet (3,2 milj) som vi aldrig flyttade in i utan sålde med vinst efter ett tag. Nu är vi 27 och 32 och köpte ett hus för ca 4,5 milj. Tror att det gick igenom för vi hade kontantinsatsen och har skött alla våra lån sedan tidigare. Dessutom har ju lönerna gått upp även om vi båda fortfarande är i början av våra karriärer. 

    Vårt första lån låg bara på 750.000 kr och sen har vi liksom "arbetat oss upp". Jobbigt med alla flyttar bara men så gick det till för oss. 

    Vi var noga med att ordna allt detta innan vi skaffade barn. De drar tydligen ner extremt mycket. 


    Fantastiskt. Ni måste vara oerhört intelligenta?
  • Anonym (Lån)
    Anonym (A) skrev 2014-09-09 09:44:24 följande:

    Tillägger att trots dessa priser så skulle vi ha lägre kostnad i månaden om vi sålde landet och köpte en BR. Vi har hög hyra, garage tillkommer osv så det är inte nåt billig boende som det är idag.


    Det är väl där problemet ligger. Att de flesta räknar som ni. Man ser till månadskostnaden, that's it. Inte undra på att priserna har stigit som de har gjort.

    Får jag fråga, har ni för avsikt att amortera och i så fall hur mycket per månad? Det påverkar ju månadskostnaden lite. Det, och ett eventuellt ändrat amorteringskrav.
  • Anonym (Lån)

    Att räntan stiger kraftigt de närmsta åren är ju inte så sannolikt med tanke på läget med deflation just nu. Det tycks vara det enda man fokuserar på annars; hur räntorna påverkar lånen. Visst har de en stor betydelse på ett mångmiljonlån men det är inte allt som kan påverka ekonomin. Får bankerna kraven på sig att de måste kräva tillbaka "sina" pengar fortare i form av kortare anorteringstid så kan vi snart se nya tider i Sverige. Och det är just det som är målet med de nya reglerna. Det är inte ok att svenskarna fortsätter att skuldsätta sig så hårt som de gjort de senaste åren. Och måste man stoppa det, ja, då måste man stoppa det. Kom inte och säg att huspriserna kommer att hållas uppe oavsett om sådana regler kommer

  • Anonym (A)

    (Lån) du beskyller mig för priserna på lgh för att jag inte vill bo kvar i vår sketna hyresrätt och således måste betala de priser som är för det jag vill ha?
    Det känns ju sådär. Men du, då bor jag kvar ett tag till och mår dåligt i mitt hem eftersom jag inte bör flytta.

    Vad gäller amortera så får du faktist inte fråga för jag har inte en susning Jag brukar luta mig tillbaka och litar på att min man har räknat på allt  och att han räknar korrekt då siffror inte är något för mig. (Ja, jag framställer mig själv som extra korkad nu)

  • Anonym (Högutbildad)
    Anonym (Lån) skrev 2014-09-09 12:10:53 följande:
    Fantastiskt. Ni måste vara oerhört intelligenta?
    Tack det är din tolkning :) Jag berättade bara hur det gick till. Vi började smått och nu har vi det vi vill ha. För det var väl det som var frågeställningen? 

    Puss 
  • Anonym
    Anonym (Högutbildad) skrev 2014-09-09 09:04:12 följande:

    Första gången jag tog lån var jag 19 och min man 23. Vi ljög och sa att vi skulle jobba - även om vi skulle plugga. Vi tjänade en del på den lägenheten så vi beslutade att låna igen. Problemet var att jag gick på provanställning och min man precis tagit examen som civilekonom. Banken tyckte inte det var ett problem eftersom vi var högutbildade "han får jobb inom en månad". Så vi tog lånet på bara mig, ca 1,9 milj. 

    Vi tjänade på det huset och gick vidare och köpte en lägenhet (3,2 milj) som vi aldrig flyttade in i utan sålde med vinst efter ett tag. Nu är vi 27 och 32 och köpte ett hus för ca 4,5 milj. Tror att det gick igenom för vi hade kontantinsatsen och har skött alla våra lån sedan tidigare. Dessutom har ju lönerna gått upp även om vi båda fortfarande är i början av våra karriärer. 

    Vårt första lån låg bara på 750.000 kr och sen har vi liksom "arbetat oss upp". Jobbigt med alla flyttar bara men så gick det till för oss. 

    Vi var noga med att ordna allt detta innan vi skaffade barn. De drar tydligen ner extremt mycket. 


    din sista mening tänker jag mkt på.

    vi har precis gjort 1 mille på en brf-försäljning (i sthlm) och utbidlat oss och jobbar (gemensam inkomst innan skatt: 50 000kr) och hoppas få låna närmare 3 mille. hoppas de räcker till ett hus vi gillar i sthlm :)
  • Johan75
    Anonym skrev 2014-09-09 12:32:36 följande:
    din sista mening tänker jag mkt på.

    vi har precis gjort 1 mille på en brf-försäljning (i sthlm) och utbidlat oss och jobbar (gemensam inkomst innan skatt: 50 000kr) och hoppas få låna närmare 3 mille. hoppas de räcker till ett hus vi gillar i sthlm :)
    Så fyra miljoner totalt? Storstockholm funkar nog, men knappast inom kommunen Stockholm. Det blir nog en bra bit ut.
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Lån)
    Anonym (A) skrev 2014-09-09 12:26:09 följande:

    (Lån) du beskyller mig för priserna på lgh för att jag inte vill bo kvar i vår sketna hyresrätt och således måste betala de priser som är för det jag vill ha?

    Det känns ju sådär. Men du, då bor jag kvar ett tag till och mår dåligt i mitt hem eftersom jag inte bör flytta.

    Vad gäller amortera så får du faktist inte fråga för jag har inte en susning Jag brukar luta mig tillbaka och litar på att min man har räknat på allt  och att han räknar korrekt då siffror inte är något för mig. (Ja, jag framställer mig själv som extra korkad nu)


    "Tyck synd om mig - strategin" funkar inte på mig. Få personer är tvingade att flytta till större och dyrare och man väljer själv att ge sig in i vanvettiga budgivningar. Det har hur som helst lett till ett gigantiskt problem i Sverige idag som inte bara uppmärksammas av Riksbanken och nationellt utan även internationellt och förr eller senare så går det inte att undgå problemen som detta leder till.

    Att du inte sätter dig in i er gemensamma ekonomi kan jag bara beklaga. Det är också ovanligt idag och det är bara att hoppas att du är lika nöjd med det beslutet även om situationen ändras och det börjar gå dåligt.
    Anonym (Högutbildad) skrev 2014-09-09 12:31:13 följande:

    Tack det är din tolkning :) Jag berättade bara hur det gick till. Vi började smått och nu har vi det vi vill ha. För det var väl det som var frågeställningen? 

    Puss 


    Det är ingen tolkning, såhär måste det ju onekligen vara.

    Det är bara så lustigt med alla dessa exempel på hur smarta affärer man har gjort och vips så har man på några år lyckats bli miljonär bara genom att bo. Det som förvånad mig är att ingen tycks se några orosmoln alls i att priserna kunnat stiga så snabbt och så lätt. Är det VERKLIGEN bra......?
  • Anonym (A)

    Jag tyckter att du vill framstå som viktig och duktig på ett otrevligt sätt (Lån), mot flera, så jag bemödar mig inte att svara mer.

  • Anonym (Högutbildad)
    Anonym skrev 2014-09-09 12:32:36 följande:
    din sista mening tänker jag mkt på.

    vi har precis gjort 1 mille på en brf-försäljning (i sthlm) och utbidlat oss och jobbar (gemensam inkomst innan skatt: 50 000kr) och hoppas få låna närmare 3 mille. hoppas de räcker till ett hus vi gillar i sthlm :)
    Haha jo jag vet - alltså man ska ju inte skippa att skaffa barn bara för en sådan sak, men jag tror att det förenklar en hel del när det gäller att få ta lån. och vi valde att göra så eftersom vi inte var intresserade av barn vid tillfället. 

    Grattis vad kul att ni gjorde vinst :) Räcker ju till ett mindre hus i storstockholm. Själv köpte jag en bit utanför och där kostar radhusen 3. Det är ju en fördel om ni kan lägga in hela millen. 
  • Anonym (Högutbildad)
    Johan75 skrev 2014-09-09 12:39:30 följande:
    Så fyra miljoner totalt? Storstockholm funkar nog, men knappast inom kommunen Stockholm. Det blir nog en bra bit ut.
    Bromma kan du lätt få för fyra mill. Men de huset har ofta arrende och hög radon. Du vet de där mindre trähusen. 
  • Anonym (Högutbildad)
    Anonym (Lån) skrev 2014-09-09 12:39:49 följande:
    Det är bara så lustigt med alla dessa exempel på hur smarta affärer man har gjort och vips så har man på några år lyckats bli miljonär bara genom att bo. Det som förvånad mig är att ingen tycks se några orosmoln alls i att priserna kunnat stiga så snabbt och så lätt. Är det VERKLIGEN bra......?

    Ja du - jag som är så intelligent kan meddela att det är bostadsbrist i Sthlm. Klart som fan priserna kan gå ner och räntan kan höjas osv - det är därför lånen kalkyleras med 8 % och det är därför jag undvikit att ta ut det högsta jag får. Jag amorterar och sparar så det finns en buffert för min del. Du kanske ska sluta "oroa" dig över andras ekonomi - du låter mest bara?avundsjuk. 

    "Vanvettiga budgivningar" - haha, jag gav underbud och fick huset för 700.000 mindre än vad de gick ut med från början. 

  • Johan75
    Anonym (Högutbildad) skrev 2014-09-09 13:09:23 följande:
    Bromma kan du lätt få för fyra mill. Men de huset har ofta arrende och hög radon. Du vet de där mindre trähusen. 
    Jo, det stämmer. En sökning på Hemnet gav 14 villor till salu i Stockholm för 4 miljoner eller mindre. Max fem av dessa lär hamna under 4 miljoner även efter budgivning. Inte så många objekt och en majoritet av renoveringsbehov eller boyta på ca 60 m2. 

    Fast visst - det går. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Högutbildad)
    Johan75 skrev 2014-09-09 13:49:08 följande:
    Jo, det stämmer. En sökning på Hemnet gav 14 villor till salu i Stockholm för 4 miljoner eller mindre. Max fem av dessa lär hamna under 4 miljoner även efter budgivning. Inte så många objekt och en majoritet av renoveringsbehov eller boyta på ca 60 m2. 

    Fast visst - det går. 
    Jo absolut! Du får ju inte drömvillan för det priset i Stockholms kommun. Det blir en hel del skavanker - och arrende skulle jag aldrig vilja ha. Boytan brukar ju vara övervåningen och oftast har villorna i Bromma källare så det brukar bli i alla fall 100-120 kvm om man renoverar lite. Köpte själv i en förort då jag inte tycker det var prisvärt i Sthlm. 

    Oktober/november är en bra månad att spana har jag hört. Inte så het marknad då och man kan lägga underbud. 
Svar på tråden Hus runt 3-4 milj