• Anonym (inte normalt)

    Får man kritisera homopropaganda på FL?

    Om jag säger att homosexualitet inte är normalt eftersom endast 15 % av alla människor är homosexuella, hur bryter jag då mot FLs regler? En i redaktionen får gärna svara, för det går ju inte att kontakta er på annat sätt.

    Om jag säger att jag är trött på HTBQ-gullandet, på vilket sätt är det att vara hatisk mot den typen av människor?

    Man måste kunna få prata om homosexualitet utan att i samma andetag prisbelöna alla bögar. Gråskalan är bredare än bara hat och kärlek.

  • Svar på tråden Får man kritisera homopropaganda på FL?
  • Moiranna
    Anonym (M) skrev 2015-03-06 22:59:55 följande:

    Jag kan inte låta bli att skicka en till Tom of Finland:


    Du inser, att om det hade varit en naken kvinna som legat där (ett lika fysiskt praktexemplar och lika ung) och en påklädd man, så hade det ansetts sexistiskt och snudd på straffbart, va..? Det är bara för att det är två män, som Etablissemanget ska låtsas att de gillar det där.
  • Moiranna
    Batmamba skrev 2015-03-06 23:59:20 följande:
    Ok, nu ändrade vi inriktning...

    Det är alltid intressant när kultur berör så starkt, tycker jag som jobbar med det. Det här är länge sedan men väcker fortfarande så stora känslor. Spännande!

    Personligen tycker jag att man som enskild manusförfattare/konstnär/regissör mm bör ha en stor frihet att uttrycka sig. Kulturutbudet skulle bli mycket fattigt om vi införde censur och SVT bara sände sådant som gick i linje med vad tex Socialstyrelsen tycker. Det fina med SVT är ju just oberoendet från staten och marknadskrafter (när det funkar som det ska).

    Om du går igenom SVT:s sändningar vid den här tiden vågar jag jag nästan lova att majoriteten av de lyckliga barnfamiljer som visades var med heterosexuella föräldrar.

    Tror du att många riksdagsledamöter följde Rederiet och ändrade inställning i frågan pga det här händelseförloppet?
    Jag kan inte svara på dina frågor. Jag såg inte Rederiet alls när det sändes (hade annat för mig på kvällarna då än att sitta vid dumburken!), utan jag såg om det nu för några månader sedan. Och då slog det mig, att när avsnitten om Miki och hans gulliga homofamilj sändes, så var det precis innan frågan om homodebatter gick upp i Riksdagen. Det kan absolut inte ha varit en tillfällighet.

    SvT är ju helt uppenbart inte skilt från Staten på riktigt. De politiskt korrekta budskapen trummas ut HELA tiden på bästa sändningstid, och ingen motpol visas någonsin.

    Tänk på den svarta Lucian för två (eller var det tre?) år sedan t.ex.. Då hade produktionsbolaget specifikt frågat körledaren efter en mörkhyad tjej. Helt oavsett alla andra egenskaper hos flickorna som stod till buds. Svenska folket (eller kören själv, eller körledaren, eller...) fick ingen möjlighet att välja om de ville ha en traditionell blond, svensk lucia eller inte - de skulle uppfostras att tycka att en svart går lika bra numera. (Samma Luciaprogram innehöll för övrigt en svarthårig kille från förorten som rappade.)

    Nationaldagsfirandet från Skansen är alltid proppat med svarthåriga, mörkhyade och utlevande homosexuella och transpersoner.

    Eller för att gå till Rederiet (igen) och Skärgårdsdoktorn som sändes vid samma tid. I båda serierna finns det en episod där illegala invandrare håller sig gömda. Och i båda serierna är det de GODA människorna (Kapten Lager, Uno och Joker respektive Skärgårdsdoktorn och hans sköterska) som hjälper dom att gömma sig och att fly. Medan de ONDA (i Rederiet var det den elaka kvinnliga säkerhetschefen Bengtsson) människorna vill lämna över dem till polisen. Ingen tvekan om vad budskapet är där...

    Och sedan detta med könen. I Rederiet är hälften av kaptenerna - samt säkerhetschefen - kvinnor, fast det knappast förekommer i verkligheten ÄN...

    Man förstår att folk slutar betala licensen. Varför ska de betala för att bli uppfostrade..?
  • Moiranna
    Batmamba skrev 2015-03-07 00:11:39 följande:
    Jag såg en dokumentärfilm på SVT för inte så länge sedan där en psykolog behandlade homosexuella så att de skulle bli heterosexuella.

    Stephen Fry gjorde en hel serie för inte så länge sedan, som jag tror sändes i SVT (eller var det 4:an?), där han träffade och intervjuade flera personer som inte uppskattade homosexualitet i varje avsnitt.
    Jaså? Det har jag inte sett. Men då gissar jag att budskapet och "tonen" var att "den här galna, fnoskiga bakåtsträvande psykologen tror att man kan bota homosexuella, men det vi ju alla att det inte går. Och förresten finns det ingen anledning att "bota" något som inte är något fel."
  • Moiranna
    Batmamba skrev 2015-03-07 00:20:14 följande:

    Vad i hela fridens namn gör det att homosexualitet inte är det vanligaste (=normalt)? Vari ligger själva problemet?

    Att vara rödhårig, vänsterhänt, ha utstående öron eller vara musikaliskt begåvad är inte heller normalt (i bemärkelsen "det vanligaste").

    Min mamma kan inte skilja på höger och vänster - det är inte heller normalt. Jag borde skämmas för att vara hennes dotter... Och hon får definitivt aldrig komma till tals i media. Ungdomarna kan ju tro att SVT tycker att det är bra med folk som aldrig kan ge korrekta vägbeskrivningar!


    Fast vänster- och högerhänthet är ju ingen religiös eller moralisk fråga. (Jo lite moral kan man kanske hitta i den - företags skyldighet att skaffa fram maskiner som passar vänsterhänta med skydden på rätt sida och sådant, men du förstår vad jag menar.) Det står ingenstans i någon religiös skrift för de stora religionerna, att folk som är vänsterhänta bör lära om, eller annars straffas på något sätt.
  • SecretMe
    Moiranna skrev 2015-03-07 09:08:29 följande:
    Jag kan inte svara på dina frågor. Jag såg inte Rederiet alls när det sändes (hade annat för mig på kvällarna då än att sitta vid dumburken!), utan jag såg om det nu för några månader sedan. Och då slog det mig, att när avsnitten om Miki och hans gulliga homofamilj sändes, så var det precis innan frågan om homodebatter gick upp i Riksdagen. Det kan absolut inte ha varit en tillfällighet.

    SvT är ju helt uppenbart inte skilt från Staten på riktigt. De politiskt korrekta budskapen trummas ut HELA tiden på bästa sändningstid, och ingen motpol visas någonsin.

    Tänk på den svarta Lucian för två (eller var det tre?) år sedan t.ex.. Då hade produktionsbolaget specifikt frågat körledaren efter en mörkhyad tjej. Helt oavsett alla andra egenskaper hos flickorna som stod till buds. Svenska folket (eller kören själv, eller körledaren, eller...) fick ingen möjlighet att välja om de ville ha en traditionell blond, svensk lucia eller inte - de skulle uppfostras att tycka att en svart går lika bra numera. (Samma Luciaprogram innehöll för övrigt en svarthårig kille från förorten som rappade.)

    Nationaldagsfirandet från Skansen är alltid proppat med svarthåriga, mörkhyade och utlevande homosexuella och transpersoner.

    Eller för att gå till Rederiet (igen) och Skärgårdsdoktorn som sändes vid samma tid. I båda serierna finns det en episod där illegala invandrare håller sig gömda. Och i båda serierna är det de GODA människorna (Kapten Lager, Uno och Joker respektive Skärgårdsdoktorn och hans sköterska) som hjälper dom att gömma sig och att fly. Medan de ONDA (i Rederiet var det den elaka kvinnliga säkerhetschefen Bengtsson) människorna vill lämna över dem till polisen. Ingen tvekan om vad budskapet är där...

    Och sedan detta med könen. I Rederiet är hälften av kaptenerna - samt säkerhetschefen - kvinnor, fast det knappast förekommer i verkligheten ÄN...

    Man förstår att folk slutar betala licensen. Varför ska de betala för att bli uppfostrade..?
    Du har helt rätt!
  • MadHatter
    Batmamba skrev 2015-03-07 00:20:14 följande:

    Vad i hela fridens namn gör det att homosexualitet inte är det vanligaste (=normalt)? Vari ligger själva problemet?

    Att vara rödhårig, vänsterhänt, ha utstående öron eller vara musikaliskt begåvad är inte heller normalt (i bemärkelsen "det vanligaste").

    Min mamma kan inte skilja på höger och vänster - det är inte heller normalt. Jag borde skämmas för att vara hennes dotter... Och hon får definitivt aldrig komma till tals i media. Ungdomarna kan ju tro att SVT tycker att det är bra med folk som aldrig kan ge korrekta vägbeskrivningar!


    Samtidigt får man nog vara medveten om att det kan provocera om man startar en tråd som heter "det är inte normalt att vara rödhårig".

    Det tolkas nog inte enbart som uppräknande av fakta kring hur vanligt det är att vara rödhårig, för det brukar man inte starta trådar om. Typ "smörblommor är gula" eller "fiskar lever i vatten". Den typen av trådar som bara konstaterar fakta brukar man inte se på diskussionsforum.

    Man kan därför anta att det ligger en värdering i själva trådarbeten och behovet att fastställa att något inte är normalt.
  • MadHatter

    Oj, formulerade mig lite tokigt. Det låter som att jag diskuterar emot Batmambas inlägg, det var inte meningen.

  • Moiranna
    SecretMe skrev 2015-03-07 09:17:10 följande:
    Du har helt rätt!
    Tack! Vi är fler som ser det!
  • Moderator

    Det går bra att diskutera det mesta på Familjeliv beroende på hur det uttrycks.
    Hets mot folkgrupp eller andra former av lagbrott tas alltid bort.
    Vad som gäller i TS fall kan jag inte uttala mig om. Gäller det enskilda ärenden så vänligen vänd dig till supporten. Mejla till support@familjeliv.se
    Mvh
    Moderator


    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Rikard

    Det finns en hel del begreppsförvirring i den här tråden, främst hos TS.


     


    Normal - används i betydelserna vanligt, naturligt, friskt. Dessa tre ord är dock inte synonyma vilket gör att begreppet normalt ofta blir missvisande.


    Man tar det faktum att homosexualitet är ovanligare än heterosexualitet som motivering för att säga att det inte är normalt. Sedan glider man över till de andra betydelserna och får det till att homosexualitet inte är naturligt eller friskt.


    Men det finns massa saker som är ovanliga (och på det sättet inte normala) men som ändå är både naturliga och friska. T.ex. vänsterhänthet och rött hår.


     


    Att något är onaturligt är sällan något argument i andra sammanhang. T.ex. klagar ingen på Familjeliv på att det är onaturligt att föra debatter på internet med främmande personer. Sådan förekommer faktiskt inte alls i naturen, medan homosexualitet förekommer.


     


    Homopropaganda och HBTQ-gullande. Vad är det? En rollgestalt i Rederiet för 20 år sedan? Att en ståuppkomiker är bög? Av hur många? Att värdparet i Melodifestivalen 2003 var bögar? Ett år av 50? Varför inte också kritisera att Petra Mede var ensam värld och att Gina, Helena och Sara var tre kvinnor?

    Om 15% av Sveriges befolkning är homosexuella är det väl inte konstigt att de också finns representerade i kulturlivet? Om ni på allvar tror att homosexualitet är överrepresenterat i media, så föreslår jag att ni börjar föra statistik över hur många heterosexuella respektive homosexuella förhållanden som skildras, och om det verkligen hamnar på över 15% för bögeriet.


     


     

Svar på tråden Får man kritisera homopropaganda på FL?