• Anonym (Lillejag)

    Din sämsta julklapp! Fått el givit själv.

    Har du givit någon " helt fel" julklapp eller själv fått någon som du helst hade varit utan? Berätta här.

    Själv lyckades jag förväxla 2 paket så jag lyckades ge min bror ett hundben i oxhud och min hund manschettknappar. Vi firade jul på varsit håll och min bror öppnade sina först. Han funderade en bra stund (han har ingen hund) innan han ringde och sa: jag ger upp, kan inte komma på vad du menar så berätta nu varför jag fått ett hundben? Vad du än gjort så hoppas jag att du inte har skaffat mig en hund?!

    Vi har skrattat många gånger åt min miss och den julen glömmer vi inte. ( hunden ville inte ha manshettknapparna så vi böt tillbaka benet).

  • Svar på tråden Din sämsta julklapp! Fått el givit själv.
  • cupcakemom
    helenen skrev 2015-11-27 10:51:21 följande:

    Jag var kanske sju-åtta år gammal och hade verkligen tänkt till. Eller ... ?

    Mamma fick ett extremt skevt glasögonfodral som jag fixat ihop av en tygbit och textillim. (Mamsen tar på sig sina glasögon innan hon kliver ur sängen, tar inte av dem förrän hon släcker sänglampan för natten och har aldrig använt eller behövt ett glasögonfodral, men jag hade läst det i någon tips-och-trix-och-pyssel-tidning...)

    Pappa fick en stickad slips. Bara räta maskor, i tjockt, klumpigt bomullsgarn, sned och ojämn och framför allt på tok för kort för att ens få runt halsen och knyta.

    Ett par år senare hade jag sett på TV att man kunde gjuta egna ljus av överblivna ljusstumpar. Det jag möjligen missat var 1. att man kanske inte ska smälta de gamla ljusen i en vanlig kastrull på spisen, 2. att plastmuggar är bättre än dricksglas om man sedan vill få ut ljusen samt 3. att det hade varit listigt att knyta fast veken på en pinne i stället för att stå och hålla upp den för hand tills stearinet stelnat... Inga julklappsljus blev det, och både gryta och glas var minst sagt svårdiskade.

    Nu i vuxen ålder pysslar jag fortfarande mycket och gärna, men betydligt mer genomtänkt och förberett.


    Gast det där tycker jag bara är charmiga presenter att få av barn.. Skitsamma om man behöver det liksom det är nåt dom gjort... Eller vad som helst som dom valt själva.... Dom har ju valt nåt dom verkligen tycker om.... Sånt blir jag glad av.. Likadant från vuxen om man märker att det finns en tanke bakom spelar det inte sån stor roll om jag behöver det eller inte.. Jag uppskattar det ändå men jag kanske aldrig använder det... Däremot är det trist när man märker att man köpt första nästa grej... Då kan man lika gärna sluta byta tycker jag
  • MrsWolverine

    När jag var 12-13 så slog mamma in en av mina gamla serietidningar som hon hade hittat i källaren. Hon tyckte att jag have ju inte sett den på länge så den var ju som ny.

    Hmmm........

  • Anonym (Lillejag)
    helenen skrev 2015-11-27 10:51:21 följande:

    Jag var kanske sju-åtta år gammal och hade verkligen tänkt till. Eller ... ?

    Mamma fick ett extremt skevt glasögonfodral som jag fixat ihop av en tygbit och textillim. (Mamsen tar på sig sina glasögon innan hon kliver ur sängen, tar inte av dem förrän hon släcker sänglampan för natten och har aldrig använt eller behövt ett glasögonfodral, men jag hade läst det i någon tips-och-trix-och-pyssel-tidning...)

    Pappa fick en stickad slips. Bara räta maskor, i tjockt, klumpigt bomullsgarn, sned och ojämn och framför allt på tok för kort för att ens få runt halsen och knyta.

    Ett par år senare hade jag sett på TV att man kunde gjuta egna ljus av överblivna ljusstumpar. Det jag möjligen missat var 1. att man kanske inte ska smälta de gamla ljusen i en vanlig kastrull på spisen, 2. att plastmuggar är bättre än dricksglas om man sedan vill få ut ljusen samt 3. att det hade varit listigt att knyta fast veken på en pinne i stället för att stå och hålla upp den för hand tills stearinet stelnat... Inga julklappsljus blev det, och både gryta och glas var minst sagt svårdiskade.

    Nu i vuxen ålder pysslar jag fortfarande mycket och gärna, men betydligt mer genomtänkt och förberett.


    Måste säga att det var verkligen inte något fel på din kreativitet och det räknas också. Du hade ju verkligen en tanke med dina klappar. Som mamma skulle jag ha blivit jätteglad. Stor gullighetsfaktorgullighetsfaktor i mina ögon ;)
  • Fjäril kär

    min svärmor är den enda som har modet att köpa underkläder till mig och i 9 fall av 10 så prickar hon helt rätt i både utseende och storlek. Oavsett om det gäller bh, trosor eller neglige.

    Men en gång vet jag inte hur hon tänkte...   Hon gav mig ett grisrosa linne i spets, just lagom när jag var nyförlöst med mitt tredje barn och både såg ut och kände mig som en valross... 

    det linnet användes aldrig och åkte sedan ut i en påse med saker till Erikshjälpen.  Även fast jag sen gick ner 25 kilo så var det linnet aldrig ens provat. 

  • Anonym (Mmmm)

    Utav mitt ex för många års sen så fick jag en stor låda med kakor i julklapp, men det var bara det att jag inte kunde äta det. Håll på bantning o jag är sträng med det. Då fick han glatt smälla i sig alla kakor själv. O det gjorde han med glädje.

  • muffinsmagen

    Mitt ex är så pinsam när det kommer till julklappar och presenter.

    Ett år gick han och köpte en svindyr skinnjacka, till sig själv och lämnade kvittot till sin mamma och sa:

    -Den här kan du ge mig pengar för så får jag den i julklapp.

    Till sin pappa, som redan då var över 70 köpte han jämnt dvd-filmer. Gubben tittade aldrig på film utan bara nyheter o trav. Men filmerna var action och Västern-filmer.....just såna som exet gillade så gissa varför han köpte dem. Han lånade ju alltid med sig dem hem.

    Efter att vi separerat har han börjat göra likadant mot vår son. Ett år köpte han ett dataspel- deerhunter. Pojken var typ fem då och spelet var på tok för avancerat och pohken berättade för mig att pappa spelade och han fick titta på.

    Nu är pojken i lägre tonåren och hade panik inför fars dag eftersom pappa mer eller mindre beordrat honom att köpa present. Pojken sparar sin veckopeng hos pappa till en dator men pappan säger att"egentligen är det ju hans pengar" det har hänt att pappan köpt present till sig själv "från sonen" och antingen tagit pengar från hans plånbok eller gjort avdrag på veckopengen.

    När vi kevde ihop fick jag Dr Phils bok relationsakuten och dr phils bantningsbok.

    Jag fick också en bärbar cd-spelare ( det var år 1999 typ) med nån slags anti-skak som var jättebra när man sprang......det var bara det att pga en knäskada fick jag inte springa alls...men han sprang.

    Gissa vem som använde den?

    När vi separerade ville han dessutom att jag gav tillbaka en hel del presenter, särskilt dem jag fått av hans mamma (som var mycket bra på att köpa presenter ) för han tyckte att sakerna inte tillhörde mig längre när vi nu gick i sär. De presenter han fått av mig eller min familj skulle HAN inte lämna tillbaka för de hade inget värde.

  • Anonym (Lillejag)
    muffinsmagen skrev 2015-11-28 12:47:36 följande:

    Mitt ex är så pinsam när det kommer till julklappar och presenter.

    Ett år gick han och köpte en svindyr skinnjacka, till sig själv och lämnade kvittot till sin mamma och sa:

    -Den här kan du ge mig pengar för så får jag den i julklapp.

    Till sin pappa, som redan då var över 70 köpte han jämnt dvd-filmer. Gubben tittade aldrig på film utan bara nyheter o trav. Men filmerna var action och Västern-filmer.....just såna som exet gillade så gissa varför han köpte dem. Han lånade ju alltid med sig dem hem.

    Efter att vi separerat har han börjat göra likadant mot vår son. Ett år köpte han ett dataspel- deerhunter. Pojken var typ fem då och spelet var på tok för avancerat och pohken berättade för mig att pappa spelade och han fick titta på.

    Nu är pojken i lägre tonåren och hade panik inför fars dag eftersom pappa mer eller mindre beordrat honom att köpa present. Pojken sparar sin veckopeng hos pappa till en dator men pappan säger att"egentligen är det ju hans pengar" det har hänt att pappan köpt present till sig själv "från sonen" och antingen tagit pengar från hans plånbok eller gjort avdrag på veckopengen.

    När vi kevde ihop fick jag Dr Phils bok relationsakuten och dr phils bantningsbok.

    Jag fick också en bärbar cd-spelare ( det var år 1999 typ) med nån slags anti-skak som var jättebra när man sprang......det var bara det att pga en knäskada fick jag inte springa alls...men han sprang.

    Gissa vem som använde den?

    När vi separerade ville han dessutom att jag gav tillbaka en hel del presenter, särskilt dem jag fått av hans mamma (som var mycket bra på att köpa presenter ) för han tyckte att sakerna inte tillhörde mig längre när vi nu gick i sär. De presenter han fått av mig eller min familj skulle HAN inte lämna tillbaka för de hade inget värde.


    Låter som om du ska vara glad över att han är ditt ex! Vilken totalt egotrippad typ du hade oturen att hitta:(
  • muffinsmagen
    Anonym (Lillejag) skrev 2015-11-28 12:56:00 följande:

    Låter som om du ska vara glad över att han är ditt ex! Vilken totalt egotrippad typ du hade oturen att hitta:(


    Typ....lite trist att pojken hamnar i detta men jag brukar låta grabben köpa presenter till sin pappa så betalar jag

    Min nuvarande köpte en bil till mig när jag fyllde år...inte ny men en bil jag kan ha i typ 8-10 år iaf. . Minen på exet var obetalbar när han hörde det????...fast jag tror att min reaktion när jag fick bilen var rätt obetalbar också iofs
  • Anonym (Blä)
    muffinsmagen skrev 2015-11-28 12:47:36 följande:

    Mitt ex är så pinsam när det kommer till julklappar och presenter.

    Ett år gick han och köpte en svindyr skinnjacka, till sig själv och lämnade kvittot till sin mamma och sa:

    -Den här kan du ge mig pengar för så får jag den i julklapp.

    Till sin pappa, som redan då var över 70 köpte han jämnt dvd-filmer. Gubben tittade aldrig på film utan bara nyheter o trav. Men filmerna var action och Västern-filmer.....just såna som exet gillade så gissa varför han köpte dem. Han lånade ju alltid med sig dem hem.

    Efter att vi separerat har han börjat göra likadant mot vår son. Ett år köpte han ett dataspel- deerhunter. Pojken var typ fem då och spelet var på tok för avancerat och pohken berättade för mig att pappa spelade och han fick titta på.

    Nu är pojken i lägre tonåren och hade panik inför fars dag eftersom pappa mer eller mindre beordrat honom att köpa present. Pojken sparar sin veckopeng hos pappa till en dator men pappan säger att"egentligen är det ju hans pengar" det har hänt att pappan köpt present till sig själv "från sonen" och antingen tagit pengar från hans plånbok eller gjort avdrag på veckopengen.

    När vi kevde ihop fick jag Dr Phils bok relationsakuten och dr phils bantningsbok.

    Jag fick också en bärbar cd-spelare ( det var år 1999 typ) med nån slags anti-skak som var jättebra när man sprang......det var bara det att pga en knäskada fick jag inte springa alls...men han sprang.

    Gissa vem som använde den?

    När vi separerade ville han dessutom att jag gav tillbaka en hel del presenter, särskilt dem jag fått av hans mamma (som var mycket bra på att köpa presenter ) för han tyckte att sakerna inte tillhörde mig längre när vi nu gick i sär. De presenter han fått av mig eller min familj skulle HAN inte lämna tillbaka för de hade inget värde.


    Säger om honom som mitt nick, bläääää vilken "pojke"

    Hoppas sonen skäller ut pappan en dag.
  • MrsWolverine

    Tur att han är ett ex nu!


    muffinsmagen skrev 2015-11-28 12:47:36 följande:

    Mitt ex är så pinsam när det kommer till julklappar och presenter.

    Ett år gick han och köpte en svindyr skinnjacka, till sig själv och lämnade kvittot till sin mamma och sa:

    -Den här kan du ge mig pengar för så får jag den i julklapp.

    Till sin pappa, som redan då var över 70 köpte han jämnt dvd-filmer. Gubben tittade aldrig på film utan bara nyheter o trav. Men filmerna var action och Västern-filmer.....just såna som exet gillade så gissa varför han köpte dem. Han lånade ju alltid med sig dem hem.

    Efter att vi separerat har han börjat göra likadant mot vår son. Ett år köpte han ett dataspel- deerhunter. Pojken var typ fem då och spelet var på tok för avancerat och pohken berättade för mig att pappa spelade och han fick titta på.

    Nu är pojken i lägre tonåren och hade panik inför fars dag eftersom pappa mer eller mindre beordrat honom att köpa present. Pojken sparar sin veckopeng hos pappa till en dator men pappan säger att"egentligen är det ju hans pengar" det har hänt att pappan köpt present till sig själv "från sonen" och antingen tagit pengar från hans plånbok eller gjort avdrag på veckopengen.

    När vi kevde ihop fick jag Dr Phils bok relationsakuten och dr phils bantningsbok.

    Jag fick också en bärbar cd-spelare ( det var år 1999 typ) med nån slags anti-skak som var jättebra när man sprang......det var bara det att pga en knäskada fick jag inte springa alls...men han sprang.

    Gissa vem som använde den?

    När vi separerade ville han dessutom att jag gav tillbaka en hel del presenter, särskilt dem jag fått av hans mamma (som var mycket bra på att köpa presenter ) för han tyckte att sakerna inte tillhörde mig längre när vi nu gick i sär. De presenter han fått av mig eller min familj skulle HAN inte lämna tillbaka för de hade inget värde.


  • Pirum

    Mest besviken på en julklapp blev jag på en från mina föräldrar när jag gick i gymnasiet. Jag önskade mig en Filofax i svart skinn. När jag smygkikade under granen innan julklappsöppningen fanns det ett paket i rätt storlek och rätt tyngd med mitt namn på. Jag var sjukt glad.

    Sedan, när jag öppnade var det visserligen en sådan kalender, bara med den lilla skillnaden att istället för svart neutralt skinn var den helt silverfärgad och med BjörnBorglogga på. Lite som en discokula. Jätteful, inte alls min stil och jag skämdes för att använda den.

    Året efter fick jag en riktig och den använder jag fortfarande 20 år senare.

  • Phalaenopsis

    Vad gäller värdefulla men ouppskattade gåvor så har jag nog gett en. När jag var på Filippinerna var jag på en jättestor pärlmarknad. Eftersom allting var så otroligt mycket billigare än i Sverige så köpte jag ett pärlhalsband med äkta pärlor stora som spelkulor. I svenska butiker hade det kostat 4-5000. Det gav jag sedan till min "speciella" lillasyster (21 till åren, kanske 14 i sinnet) som har en ganska extravagant smak. Hon mumlade ett trumpet "tack" och det var det. Jag skulle gett henne något i illrosa. Skrattande

Svar på tråden Din sämsta julklapp! Fått el givit själv.