Inlägg från: Anonym (Längtar också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Längtar också)

    Följas åt till + efter MA?

    Hej!

    Hänger gärna på här om det går bra?

    Har nämligen inte haft MA men missfall för drygt en vecka sedan. Kom bara till mitten av vecka 6. Kroppen tog hand om det själv och när jag gjorde VUL en vecka efter blödningen startade var allt borta.

    Har precis börjat med ÄL-test varje morgon, så får vi se om och när kroppen kommer igång igen.

  • Anonym (Längtar också)
    springa skrev 2016-01-05 21:12:26 följande:

    Häng på bara :) 

    Beklagar missfallet!

    Skönt att allt varit borta iaf. 

    Jag känner ju verkligen att processen här blivit grymt utdragen till skillnad från när jag fått mf tidigare som varit ganska tidiga. Har ni blödit i 2 veckor och doktorn gissade ju på en månad till med tanke på livmoderslemhinnans skick..suck! 

    Hoppas din äl visar sig snart..hoppas jag mirakulöst slutar blöda så snart som möjligt och också får äl! 


    Ja, jag försöker tänka positivt, att det hände tidigt och att kroppen tog hand om det själv.

    Åh jag förstår verkligen det, måste vara jättefrustrerande att inte veta och att det kanske kommer ta så lång tid innan du slutar blöda :(

    Ja jag hoppas att ägglossningen kommer runt dag 14 efter missfallet, att kroppen "såg det som en mens", men man har ju verkligen ingen aning när ÄL kan tänkas komma egentligen. Det tycker jag känns så himla surt, innan hade man (eller iallafall jag) väldigt bra koll på cykeln men nu finns det ju egentligen ingen logik, bara att prova sig fram.

    Hoppas du slutar blöda snart och att kroppen kommer igång :)
  • Anonym (Längtar också)
    springa skrev 2016-01-06 11:26:13 följande:

    Jag blev ju gravid ca 1 vecka efter mitt MF med min dotter sist så det går absolut att bli gravis supersnabbt igen men tydligen är det annorlunda med tabletter. 

    Men livet går ju vidare så planerar för framtiden. Känner jag inte bara kan sitta och vänta på att bli gravid heller! Man vet ju aldrig om det skulle dröja nu även om jag blir gravid snabbt i vanliga fall. Har också haft 100 koll på min cykel innan. Känner också av ägglossning starkt. 


    Okej, hade du ägglossning redan en vecka efter första missfallet?

    Nej det förstår jag verkligen, samtidigt är det så svårt att tänka på något annat. Jag har också blivit gravid snabbt, andra försöket båda gångerna. Men då har jag haft "stenkoll" med både tydliga ÄL-känningar, ÄL-test och väldigt regelbunden cykel. Så nu känns det som det kommer bli svårt om kroppen ballar ur och kommer vara oförutsägbar eller vad man ska kalla det. Vill bara antingen få utslag på testet eller mens så man liksom vet var man är i cykeln, samtidigt som man egentligen vet att man inte kan vara säker på något ändå. Får försöka slappna av och tänka att jag kan inte påverka detta ändå och låta det ta sin tid, men det är svårt... :)
  • Anonym (Längtar också)
    springa skrev 2016-01-09 18:27:04 följande:

    Ja, missfallet räknades som senaste mens eftersom jag inte hann få någon mens mellan så antar det var äl veckan efter. Hade bf ganska exakt en månad efter bf jag hade graviditeten innan också. Var iofsig tidigt gravid då, kanske v.5-6 och blödde bara i någon vecka. Är ju på dag 20 nu av blödningar. 

    Jag tänker också på det men har hittat något slags lugn nu. 

    Kommer ju köra på så snabbt det bara slutat blöda. Eller blöda och blöda..är mer röda flytningar nu. Tror inte att det blir 4-6 veckor till som doktorn trodde. Kroppen känns som den snart gjort sig av med det. Men kan ju ha fel, kan ju börja igen. 

    Sen har jag inte förstått om mensen kommer vara första steget till en normal cykel eller om man får äl nu efter det slutat blöda? Är kanske olika för alla. 

    Jag tänker att jag blir gravid när det är meningen men har ändå räknat med att det borde ha hänt i mitten/slutet av februari. Isåfall blir det en slutet på oktober/början på november bebis, vilket känns sjukt långt efter den beräknade juli bebisen vi hade. Skulle ju ändå varit i v.13-14 nu så är ju logiskt när man tänker på det. 

    Jag är ju trots allt ett kontrollfreak, antar det är därför jag planerar fast jag egentligen inte gör det. Är en sådan som tänker ut allt innan och måste ha stenkoll på allt. Är både på gott och ont det där.

    Har snart gått en hel månad sen mitt MA vilket också känns sjukt att tiden gått så fort. 

    Det jag känner är drygast nu är folk som vet om att det hänt och jag inte träffat än. Vill liksom inte att folk ska fråga något eller nämna det överhuvudtaget. 

    Vi skulle ju åka på julfirande samma dag jag börja störtblöda så det blev att vi fick berätta det och vips visste typ halva min mans släkt om det..Hade föredragit att inte behöva träffa dem alls innan jag är gravid igen och är så långt gången att man kan berätta det men vår sån fyller år i mars så blir bara att bita ihop. 

    Kan väl hoppas folk har vett att inte ta upp sånt på kalas. 


    Det är säkert olika för alla, ibland kan man ju tydligen ha mens flera gånger efter ett missfall men ändå inte ha någon ÄL och vissa får ÄL med en gång. Det är ju det som är så frustrerande, det finns liksom inget facit på att såhär funkar det efter missfall, utan man får vänta och se.

    Ja jag försöker också tänka så, man blir nog gravid igen när det är meningen. Och man kan ju faktiskt inte påverka eller bestämma/planera särskilt mycket när det gäller att "skaffa barn", man kan ha tur och bli gravid när man tänkt sig att bli det, eller så tar det tid. Och man kan få missfall och så blir inget som man tänkt sig. Är också sådan som vill planera och veta exakt när saker ska ske, men det har man ju verkligen fått uppleva att så funkar det inte med detta. Tyckte det var så perfekt att det skulle skilja nästan exakt två år mellan barnen men så blir det ju inte nu.

    Förstår precis hur du menar, tänker likadant. Ska börja jobba i mars igen efter min mammaledighet med dottern vilket känns både tråkigt och lite tungt. Jag vet ju att folk kommer fråga "när är det dags för nästa då" . Hade allt gått bra skulle jag vara i vecka 18 då och glatt kunnat svara att det redan ligger en bebis i magen. Nu blir det ju inte så (även OM jag skulle blivit gravid tills dess så är det ju inte särskilt långt gånget och rädslan för missfall igen kommer vara stor) så vet redan nu att det kommer bli jobbigt med frågor, som folk i allmänhet tycker sig ha rätt att ställa om andras privatliv.

    Vi hade bara berättat för min syster så det var väldigt skönt att inte behöva prata och berätta om missfallet med några andra, men förstår dig att det känns jobbigt om folk tar upp det igen. Hoppas verkligen dom har vett nog att låta bli, för man vill ju inget annat än att gå vidare.
  • Anonym (Längtar också)
    springa skrev 2016-01-10 08:18:32 följande:

    Precis! Jag var ju så naiv att tro det skulle gå vägen eftersom jag aldrig gått så långt tidigare och fått MF. Nästa gång jag blir gravid kommer jag inte berätta för en själ förrän det verkligen syns att magen är där. Känner ändå en viss tacksamhet att det hände så tidigt som det gjorde med tanke på att det händer så mycket senare för vissa och det måste ju vara tusen resor värre.

    Nu har jag mest rosa flytningar och det kommer inget blod när jag går upp på morgonen så hoppas innerligt att detta är helt över snart.(ursäkta detaljerna här ;) )

    Saknar ju intimiteten med min man också. Har ju gått mer än 2 månader nu eftersom jag mådde så fruktansvärt illa när jag var gravid. 

    Om man ska hitta något positivt i det hela var jag lite nervös över beslutet att bli gravid förra gången, vilket jag antar man oftast är oavsett om det är planerat eller ej med allt som ska pusslas ihop i livet. Nu vill jag så himla gärna bli gravid, typ nununu och det känns som det absolut finaste jag skulle kunna få av livet. Som att sorgen av detta barn som skulle ha blivit fick mig att inse hur himla gärna vi vill ha en till. Sen är det inte så lätt att känna så när man mår illa 24/7, så antar det hade kommit senare. Kommer definitivt ta medicin nästa gång. Kommer inte funka med soffläge och knappt kunna äta en gång till. 

    Funderar om jag ska testa med äl stickor eller inte. Har inte gjort det innan då jag tänkt att det tar lite död på romansen då det blir så tekniskt. 

    Doktorn sa även att ett grav test borde visa positivt på mig fortfarande(i måndags) eftersom det tar tid för kroppen att bryta ner alla hormoner. Så antar att så länge det ligger till så kan jag ju inte ens bli gravid igen. Känner heller inte för att testa mig nu för att se ett plus på stickan fortfarande. Hade varit för jobbigt..eller en märklig känsla iaf..som att få se en tom livmoder nu på skärmen efter behandlingen..

    Undrar även om detta med livmoderslemhinnan som var 16 mm tjock på bredaste stället..hon sa att de skrapar om den är över 20 mm. Har ju inte alls blödit särskilt mycket. Minns att en doktor på ett ultraljud jag fick under grav sa att min slemhinna var väldigt tjock så jag undrar om den inte är det i vanliga fall? Då betyder det ju inte att jag kommer blöda jättelänge till per automatik. Min tapp var fortfarande lite öppen också..

    Har så mycket frågor egentligen som det känns svårt att få svar på. 


    Ja det är ju lätt att tänka att ju närmare vecka 12 man kommer desto säkrare blir det, men så är det ju inte och tyvärr inte ens säkert efter den veckan. Nästa gång kommer jag nog göra ultraljud i typ vecka 15 (om ingen blödning eller nåt inträffar) och inte berätta för någon förens då. Nu gjorde vi ju inte det denna gången heller, bara min syster som sagt, men definitivt inte för någon annan förens man sett tickande hjärta några veckor efter magiska vecka 12.

    Vad skönt att det verkar som att blödningarna håller på att sluta helt, det låter ju definitivt som det :)

    Försöker också tänka positivt, det var tidigt och man hade ju iallafall inte vetat om det jättelänge. Och att det kanske fanns en mening med det hela. För din del att du verkligen är helt säker på att du vill ha ett syskon (som faktiskt när man "bestämmer" sig för det är både spännande och lite läskigt). För min del verkar det som det fanns en mening också. Min man frågade om vi inte kunde vänta någon månad med försök igen, han har vart lite "ur gängorna" sen jul och känt sig nere och lite utmattad. Inte så lägligt med tanke på att jag inte varit lyckligast i världen direkt efter missfallet. Så det var nog bara inte meningen denna gången. Får försöka tänka att det kanske är bra ändå även för mig så får kroppen komma igång och man kanske kommer få koll på cykeln igen. Men det känns både tungt och frustrerande att man ska vara den "starka" så tätt inpå missfall.

    Ja det finns ju definitivt både fördelar och nackdelar med ÄL-test. Man får ju hyfsat säkert svar att och när man har ÄL men det är ju som du säger inte så romantiskt och lite stressande. Ni kan ju kanske försöka utan någon månad och händer inget kanske testa med ÄL-test.

    Förstår att du har många frågor, kan du inte ringa till din MVC och prata med en barnmorska och kanske få lite svar på dina funderingar?
  • Anonym (Längtar också)
    springa skrev 2016-01-10 21:24:37 följande:

    Tänkte ta eventuella frågor när jag har tid för utredning efter nästa vecka. Ska bli skönt att få det gjort men tvivlar på att det visar något. Bara känner att det varit ren och skär otur..även om 5 gånger totalt är mycket! 


    Ja men det är ju bra att du får tillfälle att fråga om det du grubblar på. Och skönt att du får göra utredning, visar det att inget är fel så är det ju bara positivt och hittar man något som ligger bakom det så kan du förhoppningsvis få hjälp. Hoppas det går bra och lycka till :)
  • Anonym (Längtar också)

    Åh, så tråkigt att gravtest visar plus såpass långt efter :( jag har inte gjort något test sen missfallet och kommer nog inte göra det heller. Hade riktigt tydliga tecken på ÄL igår, riktigt ont som jag får och mycket ÄL-flytningar (ursäkta infon). Men vi ska ju vänta en månad till min stora frustration så nästa ÄL borde ett gravtest ändå inte visa positivt eftersom det verkar som kroppen kommit igång igen.

  • Anonym (Längtar också)
    springa skrev 2016-01-12 18:26:31 följande:

    Skönt ändå att det verkar som att kroppen är på G för dig igen. Försöker tänka att även om det fortfarande visar plus borde det ju inte göra det om en månad, då har det gått nästan 8 veckor sen jag startade behandlingen. Och en månad är ju inte jättelänge egentligen. Blev väl bara besviken då jag verkligen vill bli gravid så fort som möjligt igen..


    Ja det känns väldigt skönt:)

    Precis, nästa månad borde det ju faktiskt inte bli positivt när det gått så många veckor sedan behandlingen. Och då borde ju kroppen komma igång kan man tycka.

    Nej en månad är ju egentligen ingenting, men när man vill eller försöker bli gravid känns det som en evighet. Har du slutat blöda helt nu eller är det fortfarande litegrann?
  • Anonym (Längtar också)
    springa skrev 2016-01-13 13:06:50 följande:

    Hur länge blödde du förresten? 


    Okej, jobbigt att det inte slutar helt och att det håller på fram och tillbaka. Kan tänka mig att det blir ännu jobbigare att få upp hoppet att nu, nu är det nog över och sen kommer det lite mer ändå.

    Såg att jag missat ett av dina svar längre upp, läste bara det allra nyaste då. Vad skönt att din man vart så bra stöd. Vet att min hade varit det med för han är en riktigt bra kille, men när han själv inte mått så bra nu så blir det ju inte att han kunde ge det stödet man faktiskt behöver. Tror det kan vara svårt att förstå vilken sorg det är att få missfall, även om det såklart drabbar partnern också. Men det är ju som du skrev, det är kvinnan som tar allt det tyngsta. Det är vi som får alla hormoner, det är vi som blöder och det är vi som får så jävla ont. Känns riktigt jobbigt att behöva vänta, speciellt nu när det verkar som kroppen börjar bli redo igen. Jobbigt psykiskt att veta att nu hade jag förmodligen ÄL, och tänk om det var just det här ägget som hade blivit perfekt. Jobbiga tankar som snurrar. Samtidigt vill jag ju såklart inte försöka när han inte känner sig hundra. Man behöver ju verkligen sin partner helt närvarande eller vad man ska säga. Skönt att ventilera med någon annan som vet hur det är att få missfall. Har ingen i min närhet som haft det (vad jag vet) och har ju ändå inte berättat om graviditeten.

    Jag blödde bara i fyra dagar, väldigt sparsamt två sista dagarna och på femte dagen tror jag det var så sa läkaren att allt var borta. Så det kom ut snabbt, vilket såklart var väldigt skönt. Kan tänka mig att det ofta gör det när det är såpass tidigt. Det är kanske därför du blött så utdraget, både för att du gick längre och fick behandla det. Att det liksom tar längre tid för kroppen att få ut allt och att sedan komma igång när man blivit tvungen att ta tabletter.

    Hoppas att utredningen kan ge många svar, dom kan nog se med VUL om ÄL är på gång ganska långt innan. Det finns ju dom fått ÄL innan blödningarna slutat helt. Men läkaren kommer säkert säga att ni ska vänta en mens innan ni försöker, det sa hon till mig. Nu gör vi ju det men av andra anledningar :/
  • Anonym (Längtar också)
    springa skrev 2016-01-13 19:26:32 följande:

    Ja, antagligen därför. När jag fått MF tidigare har jag också bara blött några dagar, max 1 vecka kanske. Nu när moderkakan och allt hunnit växa fast antar jag att processen blir längre och hormonerna har ju varit väldigt höga när det avbröts och hade ju fortfarande ökat lite tills jag tog tabletterna. 

    Jag bara känner att utredningen inte kommer ge några svar. De doktorer jag frågat som hört vi fått två friska barn strax efter MF menar på att det mycket väl kan vara slump. Känns bara skit alltihop. Vill verkligen inte vänta en ägglossning då barnen kommit till direkt efter MF och det känns som oddsen är störst då.. fast man vet ju aldrig. 

    Om oddsen är riktigt bra nu skulle jag kunna vara gravid om en månad. Jag tänker så, även om det kanske inte är riktigt realistiskt! Hoppet är det sista som lämnar en ;) 


    Ja precis, man kan ju ändå förstå att det tar längre tid för kroppen ju längre man gått. Både att få ut allt och att återgå till det normala och börja få ÄL igen.

    Spännande att båda barnet blivit till precis efter missfall. Jag har läst mycket om det, att många tycker och tror att det faktiskt är lättare att bli gravid direkt för att kroppen är inställd på graviditet, och jag tror verkligen på det. Ännu en grej som gör det jobbigare att vi inte försökte med en gång. Kan inte sluta tänka att det här kanske var bästa chansen att bli gravid och att det nu kommer ta evigheter att bli gravid igen. Men men man kan ju inte hålla på att tänka så och vara negativ, det är nog bättre att försöka vara positiv.

    Men även om utredningen inte ger något, alltså att det inte finns något särskilt bakom missfallen, så kanske det ändå kommer kännas skönt för dig att få veta det "svart på vitt". Då vet du att det var otur eller slumpen som låg bakom det. Så får du ändå ut något av det även om det inte blir något konkret svar :)

    Och hoppas att dom kan se om kroppen är på gång och att det är fritt fram att börja försöka igen för er :)
Svar på tråden Följas åt till + efter MA?