• Jag är bara jag

    Vad är oxfilé för sorts mat för dig?

    Vissa anser att oxfilé är vardagsmat man absolut inte bjuder gäster på och andra anser det är ren lyxmat man möjligen bjuder på till nyår. Vad är oxfilé för dig?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är oxfilé för sorts mat för dig?
  • Fotbollsfantast
    Pripps Vichy skrev 2017-12-31 13:13:17 följande:

    Folk köper Oxfile för att det rent traditionellt ses som "lyxmat", och då skryter vissa om att de äter det till vardags för att framstå som så rika att de inte behöver äta "dålig" mat, för att de vet att det sticker i ögonen på de som inte har råd.

    I mitt tycke är Oxfile ett mediokert kött som inte smakar något speciellt (har provat både att grilla, ugnssteka och koka), kan inte för mitt liv begripa varför man säljer så medelmåttigt kött så dyrt. Fläskfile är mycket godare, och mer "maffigt".

    Alla tycker ju olika men min åsikt är att om fläskfilén smakar bättre har man misslyckats katastrofalt med oxfilén . Missförstå mig inte, fläskfilé är gott men en perfekt oxfilé är himmelsk .


  • Pripps Vichy
    Fotbollsfantast skrev 2017-12-31 15:59:07 följande:
    Eller så kanske det helt enkelt är så att människor har olika smak och tycke, Jag t.ex. tycker att Sushi är vidrigt, men det är inte politiskt korrekt att tycka det i en tid där de flesta kändisars favoritätt är Sushi. Och jag har alltid föredragit fläskkött framför nötkött och oxkött. Men tillbehören gör naturligtvis mycket för smaken överlag.

  • LauraPalmer
    tobbe01 skrev 2017-12-31 15:55:47 följande:

    Ja är man bara två som ska äta så är ju inte köttet en så svettig utgift! även om man väljer butikens dyraste.


    Det blir inte dyrt alls egentligen. Vi köper på oss när det är extrapris.
  • gbgumman

    Mycket god helgmat men tråkig att tillreda. Gör mer avancerad mat på helger för det är kul. Idag blir det dock biff Wellington.

  • HelaGotland
    gbgumman skrev 2017-12-31 16:51:46 följande:
    Mycket god helgmat men tråkig att tillreda. Gör mer avancerad mat på helger för det är kul. Idag blir det dock biff Wellington.

    Ååh det är ju jättegott mmm
  • Excentriskan

    Oxfilé är för mig ett rätt fantasilöst val. Det har en bra konsistens, men så lite smak i sig självt att det måste man tillföra efter eget tycke och smak. En annan fördel med just oxfilé är att det inte är lika känsligt som exempelvis vilt för de som inte gillar att ha sitt kött tillagat annat än welldone.

    Går man däremot till en bättre sorterad butik med bredare sortiment av fryst viltkött så finns det betydligt mer spännande att välja på. Kött som har så god smak i sig självt att de enda kryddor som behövs är lite salt och peppar. Men då ska man helst vara mer tolerant till rosa-röd tillagning. Ex rådjur är extremt känsligt för överstekning. Det blir mossa med leversmak om man försöker göra den välstekt..

    Sen har jag märkt att även produkter som hela harar och kaniner verkar vara på framfart. Och att inte förglömma fasanfilé och ripfilé. Sistnämnda ska bara ner och tvärvända i stekpannan så är det klart.

    Bison är också ett väldigt gott kött.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Rafael90

    Aldrig-mat av andra anledningar. Killen tycker inte om det och jag vägrar äta kött som inte är väldigt genomstekt, och det är tydligen inte okej med oxfilé som inte dryper blod.

  • klyban
    Rafael90 skrev 2018-01-02 17:46:32 följande:
    Aldrig-mat av andra anledningar. Killen tycker inte om det och jag vägrar äta kött som inte är väldigt genomstekt, och det är tydligen inte okej med oxfilé som inte dryper blod.

    Kött dryper inte blod, då detta är redan är dränerat.
    Du kan äta en oxfilé genomstekt, men nu pratar vi exakta temperaturer, för sen blir det torrt och tråkigt.


    Väldigt genomstekt, vad är det?
    Varför räcker inte genomstekt?


    hur många meter var det?
  • Rafael90
    klyban skrev 2018-01-02 18:48:33 följande:

    Kött dryper inte blod, då detta är redan är dränerat.
    Du kan äta en oxfilé genomstekt, men nu pratar vi exakta temperaturer, för sen blir det torrt och tråkigt.


    Väldigt genomstekt, vad är det?
    Varför räcker inte genomstekt?


    För det första har jag bacillskräck och har delvis av den anledningen aldrig kunnat äta blodigt kött eller typ löskokta ägg. Sen tycker jag det smakar äckligt också. Vissa älskar saftigt kött men för mig ska det vara torrare än torrt, gärna lite halvbränt på ytan också. En riktigt torr och "tråkig" kycklingfilé är t.ex. festmat för mig. Är galen i sås också så just torrheten har aldrig varit tråkig för mig.
  • klyban
    Rafael90 skrev 2018-01-02 20:46:58 följande:
    För det första har jag bacillskräck och har delvis av den anledningen aldrig kunnat äta blodigt kött eller typ löskokta ägg. Sen tycker jag det smakar äckligt också. Vissa älskar saftigt kött men för mig ska det vara torrare än torrt, gärna lite halvbränt på ytan också. En riktigt torr och "tråkig" kycklingfilé är t.ex. festmat för mig. Är galen i sås också så just torrheten har aldrig varit tråkig för mig.

    Hur går det med frukt och grönt då, nått som verkligen har bakterier.
    Svårt och förlika mig att äta oxfilé som är som tuggummi.
    Du gillar tuggummin väldigt mycket eller?

    Men kyckling kör jag två varianter, en där jag prickar tempen för en supersaftig kyckling.
    Och sen har jag en annan, då jag skär kycklingen i tunna skivor, och sen steker hårt.
    Ofta dessa i sallad, men även i annat också.
    Men blir lite som crunchy kyckling, och välkryddade, visst är det gott.


    Men jag förstår att det handlar om din hjärna uppfattar mat, och inte vad som faktiskt är godast.
    Och förstår inget kommer ändra detta.


    hur många meter var det?
  • Rafael90
    klyban skrev 2018-01-02 23:05:46 följande:

    Hur går det med frukt och grönt då, nått som verkligen har bakterier.
    Svårt och förlika mig att äta oxfilé som är som tuggummi.
    Du gillar tuggummin väldigt mycket eller?

    Men kyckling kör jag två varianter, en där jag prickar tempen för en supersaftig kyckling.
    Och sen har jag en annan, då jag skär kycklingen i tunna skivor, och sen steker hårt.
    Ofta dessa i sallad, men även i annat också.
    Men blir lite som crunchy kyckling, och välkryddade, visst är det gott.


    Men jag förstår att det handlar om din hjärna uppfattar mat, och inte vad som faktiskt är godast.
    Och förstår inget kommer ändra detta.


    Du verkar ha en rätt skruvad syn på mat. Det enda kött jag ätit som varit som tuggummi har varit nötkött i nån gryta som inte var riktigt färdig. Oavsett hur torra mina köttbitar är har de aldrig varit sega eller som tuggummi. Frukter och grönsaker kan/bör man som bekant tvätta eller skala innan man förtär dem. Det kanske låter helt galet i dina öron, men skär du upp en frukt så brukar den faktiskt inte innehålla blod. Något som förmodligen låter lika galet är att folk faktiskt har olika smak och åsikter om vad som är godast, annars hade det ju varit trist om jag ÄLSKADE oxfilé men bara inte kunnat äta den för att jag föredrar tuggummikött.
  • klyban
    Rafael90 skrev 2018-01-03 20:36:08 följande:
    Du verkar ha en rätt skruvad syn på mat. Det enda kött jag ätit som varit som tuggummi har varit nötkött i nån gryta som inte var riktigt färdig. Oavsett hur torra mina köttbitar är har de aldrig varit sega eller som tuggummi. Frukter och grönsaker kan/bör man som bekant tvätta eller skala innan man förtär dem. Det kanske låter helt galet i dina öron, men skär du upp en frukt så brukar den faktiskt inte innehålla blod. Något som förmodligen låter lika galet är att folk faktiskt har olika smak och åsikter om vad som är godast, annars hade det ju varit trist om jag ÄLSKADE oxfilé men bara inte kunnat äta den för att jag föredrar tuggummikött.

    Så hur bryter du ned köttet i en stekpanna så det inte längre blir segt?
    För det kräver ju tid som bekant.

    Eftersom du verkar inte ha koll på hur jävla perfekt kött kan vara när man prickar temperaturer, så frågan är berättigad.

    När jag läser om hur du ser på frukt och grönt, så inser jag detta är bara i ditt huvud.
    Men oroa dig inte, jag har också såna tankar om viss mat.


    hur många meter var det?
  • Virriga Vera
    Rafael90 skrev 2018-01-03 20:36:08 följande:
    Du verkar ha en rätt skruvad syn på mat. Det enda kött jag ätit som varit som tuggummi har varit nötkött i nån gryta som inte var riktigt färdig. Oavsett hur torra mina köttbitar är har de aldrig varit sega eller som tuggummi. Frukter och grönsaker kan/bör man som bekant tvätta eller skala innan man förtär dem. Det kanske låter helt galet i dina öron, men skär du upp en frukt så brukar den faktiskt inte innehålla blod. Något som förmodligen låter lika galet är att folk faktiskt har olika smak och åsikter om vad som är godast, annars hade det ju varit trist om jag ÄLSKADE oxfilé men bara inte kunnat äta den för att jag föredrar tuggummikött.
    Köttet du skär upp innehåller inte blod, den vätska du ser är vatten och myoglobin.
  • Rafael90
    klyban skrev 2018-01-03 20:49:45 följande:

    Så hur bryter du ned köttet i en stekpanna så det inte längre blir segt?
    För det kräver ju tid som bekant.

    Eftersom du verkar inte ha koll på hur jävla perfekt kött kan vara när man prickar temperaturer, så frågan är berättigad.

    När jag läser om hur du ser på frukt och grönt, så inser jag detta är bara i ditt huvud.
    Men oroa dig inte, jag har också såna tankar om viss mat.


    Det är nog bäst att vi avslutar den här diskussionen, jag tror jag verkar lika galen i dina ögon som du verkar i mina, dessutom verkar du knappt läskunnig så jag tror inte vi kommer nånvart.
  • Rafael90
    Virriga Vera skrev 2018-01-04 05:27:02 följande:
    Köttet du skär upp innehåller inte blod, den vätska du ser är vatten och myoglobin.
    Om det är köttsaft ja, inte om det faktiskt är blod från en köttbit som knappt ens svingats över stekpannan.
  • klyban
    Rafael90 skrev 2018-01-04 16:44:18 följande:
    Det är nog bäst att vi avslutar den här diskussionen, jag tror jag verkar lika galen i dina ögon som du verkar i mina, dessutom verkar du knappt läskunnig så jag tror inte vi kommer nånvart.

    Vad skulle vara galet i det jag säger och undrar?
    Jag hållit på med mat ett tag, och en sån som dig har jag aldrig träffat på.
    Även om jag träffat på många som ska ha kött genomstekt.

    Du pratar som att köttets egenskaper inte existerar för dig.
    Köttet måste genomgå en del processer för bli mört igen, när man väl har genomstekt det ordentligt.
    Alternativt en Italiensk oxfilé jag träffade på för ett par år sedan.
    Som inte spelade någon roll hur länge man stekte den, så var den lika mör ändå.
    Men stekte man det som den den bör, så vart den slemmig och konstig.

    Kan även vara så att du inte ens vet skillnaden, och tror det du har är bra.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Rafael90 skrev 2018-01-04 16:45:10 följande:
    Om det är köttsaft ja, inte om det faktiskt är blod från en köttbit som knappt ens svingats över stekpannan.
    Man tömmer djuren på blod, då det förstör köttet om man låter det vara kvar.
    hur många meter var det?
  • Rafael90
    klyban skrev 2018-01-04 18:54:26 följande:

    Vad skulle vara galet i det jag säger och undrar?
    Jag hållit på med mat ett tag, och en sån som dig har jag aldrig träffat på.
    Även om jag träffat på många som ska ha kött genomstekt.

    Du pratar som att köttets egenskaper inte existerar för dig.
    Köttet måste genomgå en del processer för bli mört igen, när man väl har genomstekt det ordentligt.
    Alternativt en Italiensk oxfilé jag träffade på för ett par år sedan.
    Som inte spelade någon roll hur länge man stekte den, så var den lika mör ändå.
    Men stekte man det som den den bör, så vart den slemmig och konstig.

    Kan även vara så att du inte ens vet skillnaden, och tror det du har är bra.


    Du verkar som en extremt jobbig typ att äta med. Bara för att det "ska" vara godare med nåt så tycker automatiskt alla att det är så, annars är de konstiga? Jag har också hållit på med mat ett bra tag och vet mycket men det ändrar inte mina smakpreferenser, och ditt tjatande om vad som självklart smakar bäst för varenda människa på jordklotet kommer tyvärr inte heller göra det. Jag kanske föddes med en extremt ovanlig smaklökssukdom, vad vet jag.
  • klyban
    Rafael90 skrev 2018-01-04 19:14:11 följande:
    Du verkar som en extremt jobbig typ att äta med. Bara för att det "ska" vara godare med nåt så tycker automatiskt alla att det är så, annars är de konstiga? Jag har också hållit på med mat ett bra tag och vet mycket men det ändrar inte mina smakpreferenser, och ditt tjatande om vad som självklart smakar bäst för varenda människa på jordklotet kommer tyvärr inte heller göra det. Jag kanske föddes med en extremt ovanlig smaklökssukdom, vad vet jag.

    Alla får äta sin mat som de vill, men det finns ofta en vedertagen standard på olika saker, och du tillhör verkligen inte den.


    Dina smakpreferenser vet jag vad de är, dock är jag undrande hur du gör för skippa köttets egenskaper och får det mört i stekpannan.
    Normalt är det bara tid som fixar detta.


    hur många meter var det?
  • Virriga Vera
    Rafael90 skrev 2018-01-04 16:45:10 följande:
    Om det är köttsaft ja, inte om det faktiskt är blod från en köttbit som knappt ens svingats över stekpannan.
    Det du ser är INTE blod, det är köttsaft. Det finns inte blod kvar i köttet efter slakt.
Svar på tråden Vad är oxfilé för sorts mat för dig?