• Kajsa123

    Varför är män så lättkränkta?

    Något jag ständigt förundras över är hur så många män i olika forum generellt är så lättkränkta? Det är klart att man kan ha olika åsikter om saker och ting, men det kan man väl ha utan att bli aggressiv och kränkt? Vad kommer denna ilska ifrån egentligen?

  • Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?
  • oanonym
    Ignoramus skrev 2018-12-08 20:29:07 följande:

    Har sällan sett män så uppriktigt engagerade i en fråga som när Peder Fredricson hade fräckheten att vinna jerringpriset två år i rad. Många höll ju nästan på att gå under av orättvisan, trots att det var resultatet av en demokratisk röstning...


    Då kan du ta den diskussionen med de männen, tycker jag.

    Det finns kvinnor som tycker det är lika orättvist att män tjänar mycket mer än kvinnor på att spela fotboll. Eller att media bevakar herrfotboll mer.

    Men jag skulle aldrig generalisera som du gör och tillskriva dessa åsikter till de som inte har dom.
  • pyssel
    Moderatorn har damp skrev 2018-12-08 20:54:21 följande:

    Ledsen, men det är de facto väldigt tunt med feministkrönikor som fokuserar på religöst kvinnoförtryck. Men det är klart att det säkert finns nåt om man verkligen letar, vilket jag inte tänker göra dårå.

    Nejdu, jag stöder inget förtryck, tycker du det var ett bra argument?

    Till sist så behöver jag ingen offerkofta. Den knäppa delen av feminismen påverkar mig inte överhuvudtaget. Jag tycker bara det är synd att ert arrangemang gör en massa skada för kvinnor.

    Om ni sansade er lite skulle jag kunna "vara med på tåget". Men ni ger er på helt fel grupper. Det fungerar inte. Ingen tar åt sig. Ni blir bara idiotförklarade när ni ylar om att män t.ex inte borde få kolla på fotboll på sin fritid. Det är mycket som är så oerhört korkat. Men det är ju inget som drabbar mig. Jag kollar ju på fotboll precis när jag vill. Ni är bara en skrattretande hop i pereferin. Varken mer eller mindre.


    Skrattretande är att du låter sig påverkas mer än mig av en klunga rödgröna antifeminister som utger sig för att vara feminister. Ditt "ni" biter därför inte på mig.
    Alla hästar hemma
  • nihka
    den demokratiske professorn skrev 2018-12-08 20:12:22 följande:
    Ptja,

    En notering från verkligheten är ju att riktigt dåliga män har exakt noll problem med att hitta kvinnor som dras till dem. Beundrarbreven till mördare är ju bara toppen av ett isberg.
    Störda människors beteende ska inte generaliseras på allmänheten eller som du så mycket gillar att göra generaliseras på kvinnor i allmänhet.

    Vad kommer härnäst? den lättkränkte lismaren eller varför inte den hysteriske hycklaren.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Kolsäcken
    nihka skrev 2018-12-08 22:19:29 följande:
    Störda människors beteende ska inte generaliseras på allmänheten eller som du så mycket gillar att göra generaliseras på kvinnor i allmänhet.

    Vad kommer härnäst? den lättkränkte lismaren eller varför inte den hysteriske hycklaren.
    Nejnejnejnej, dessa störda individer som söker sex med mördare är bara toppen av det strukturella isberget. Bakom dem finns horder av kvinnor som söker sig alfa-hannar med extremt taskig kvinnosyn och dessutom nära till våldshandlingar.
  • nihka
    Ignoramus skrev 2018-12-08 20:13:49 följande:

    Ok om kvinnoföraktet jag pratar om bara är påhittat, varför värderas då manliga egenskaper och intressen som något positivt, och kvinnliga som något negativt.


    Här kan man läsa om hur Ingvar och Ingvor respektive Mattias och Karin bedöms olika när man läser en text (samma) som man tror de har skrivit:

    https://www.mdh.se/polopoly_fs/1.105670!/Menu/general/column-content/attachment/Stereotypa%20uppfattningar%20om%20kvinnor%20och%20man.pdf

    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Kolsäcken skrev 2018-12-08 23:35:34 följande:
    Nejnejnejnej, dessa störda individer som söker sex med mördare är bara toppen av det strukturella isberget. Bakom dem finns horder av kvinnor som söker sig alfa-hannar med extremt taskig kvinnosyn och dessutom nära till våldshandlingar.
    Inte så lång livlsängd på nicken. 13 minuter denna gång.

    Nej, det är inte typiskt kvinnligt att söka sig till dåliga män lika lite som det är typiskt manligt att söka sig till dåliga kvinnor.

    Man ska inte ta ut sina personliga misslyckanden på resten av befolkningen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • oanonym
    nihka skrev 2018-12-08 23:57:33 följande:

    Inte så lång livlsängd på nicken. 13 minuter denna gång.

    Nej, det är inte typiskt kvinnligt att söka sig till dåliga män lika lite som det är typiskt manligt att söka sig till dåliga kvinnor.

    Man ska inte ta ut sina personliga misslyckanden på resten av befolkningen.


    Så är det. Dock verkar s.k. bad boys ha lätt att få tjejer. Men det betyder inte att tjejer, som grupp, dras till bad boys. Bara att vissa gör det.

    Det är fel att generalisera åt ?båda hållen?.
  • KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-12-08 03:04:09 följande:

    Ja, det är en jättebra idé. Sen tycker jag att genusdiskussioner ska införas väldigt tidigt, redan på förskolan ska det arbetas aktivt med dessa frågor. Barn är ofta mycket mer accepterande än vuxna, och är de inte det så är det ju för att de vuxna aktivt präntat in fördomar. Lyfta fram känslighet hos pojkar som något väldigt positivt. Visa att flickor kan leka med bilar och spela fotboll. Prata mycket om respekt och tolerans.

    Och så fortsätter man med, och bygger på, det här arbetet uppåt i åldrarna. När jag ser tillbaka på min skolgång så särbehandlades dels killar och tjejer verkligen mycket. På gott och ont för bägge parter. Och de här frågorna lyftes ALDRIG. Inte en enda gång under hela förskolan, grundskolan eller gymnasiet. Att ifrågasätta könsnormerna fanns verkligen inte på kartan, utan det var skrivet i sten.

    Men tar man tag i det direkt blir det inte de här lägren mellan kvinnor och män, kvinnor och kvinnor eller män och män. Utan man får en större förståelse för varandra redan från start. Tanken är att ingen ska behöva känna sig anklagad eller i underläge, utan att det ska finnas en gemensam respekt och tolerans redan från start.

    Såg på Fråga doktorn häromveckan om en pojke som föddes i en tjejkropp men en dag kom till skolan som en kille istället. Alla klasskompisar var okej med det, och stöttande. Barn är många gånger fantastiska på det viset. Lycka till att välkomnas med öppna armar om du dyker upp som det motsatta könet på din arbetsplats från en dag till en annan. Tyvärr betvivlar jag starkt att det inte går direkt smärtfritt.

    Sen tror jag också att mycket kommer lugna sig när dammet lagt sig. Vi är förmodligen mitt uppe i revolutionen nu, och det rör om starka känslor från båda håll. Om några år kommer det normaliseras så pass mycket att ingen (ok, de flesta) kommer förstå varför det blev ett sådant liv. Typ som homosexualitetens resa från olaglig till sjukdom till en läggning som vilken annan (här i Sverige).


    Genusfrågor....ett av problemen är ju att de som fått tolkningsföreträde inom området förnekar att det jag länkat nedan inte existerar





    James Damore of Google recently wrote a memo detailing his thoughts about Google's diversity initiatives. Within a month, it went viral, and he was fired, for "perpetuating gender stereotypes." The problem is that everything James claimed is solidly backed by well-developed scientific literatures. Thus, the company in charge of much of the world's communication has now fired an excellent engineer for citing established scientific truths.

    In this full 50 min interview, James and I discuss his motivations, and the consequences of his actions. We are joined (audio only) by another Google employee who wishes, for obvious reasons, to remain anonymous.

    Here are a series of references buttressing the claims of James' memo:

    Sex differences in personality/cognition:
    Lynn (1996): (PDF) Gender Differences in Extraversion, Neuroticism, and Psychoticism in 37 Nations
    www.researchgate.net/publication/14018323_Gender_Differences_in_Extraversion_Neuroticism_and_Psychoticism_in_37_Nations
    Lippa (2008): Sex Differences in Personality Traits and Gender-Related Occupational Preferences across 53 Nations: Testing Evolutionary and Social-Environmental Theories
    www.researchgate.net/publication/23179757_Sex_Differences_in_Personality_Traits_and_Gender-Related_Occupational_Preferences_across_53_Nations_Testing_Evolutionary_and_Social-Environmental_Theories
    Lippa (2010): Sex Differences in Mental Rotation and Line Angle Judgments Are Positively Associated with Gender Equality and Economic Development Across 53 Nations | Request PDF
    www.researchgate.net/publication/23765001_Sex_Differences_in_Mental_Rotation_and_Line_Angle_Judgments_Are_Positively_Associated_with_Gender_Equality_and_Economic_Development_Across_53_Nations
    Weisberg (2011): Gender Differences in Personality across the Ten Aspects of the Big Five
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3149680/
    Del Giudice (2012): The Distance Between Mars and Venus: Measuring Global Sex Differences in Personality
    journals.plos.org/plosone/article

    Larger/large and stable sex differences in more gender-neutral countries: (These findings run precisely contrary to social constructionist theory: it's been tested, and it's wrong).

    Katz-Gerrog (2000): (PDF) Culture consumption in Sweden: The stability of gender differences
    www.researchgate.net/publication/223529887_Culture_consumption_in_Sweden_The_stability_of_gender_differences
    Costa (2001): (PDF) Gender Differences in Personality Traits Across Cultures: Robust and Surprising Findings
    www.researchgate.net/publication/11825676_Gender_Differences_in_Personality_Traits_Across_Cultures_Robust_and_Surprising_Findings
    Schmitt (2008): www.researchgate.net/publication/24001221_Why_Can't_a_Man_Be_More_Like_a_Woman_Sex_Differences_in_Big_Five_Personality_Traits_Across_55_Cultures_vol_94_pg_168_2008
    Schmitt (2016): (PDF) Personality and gender differences in global perspective
    onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/ijop.12265

    Differences in men and women's interest/priorities:
    Lippa (1998): Gender-Related Individual Differences and the Structure of Vocational Interests: The Importance of the People?Things Dimension
    www.researchgate.net/publication/13710155_Gender-Related_Individual_Differences_and_the_Structure_of_Vocational_Interests_The_Importance_of_the_People-Things_Dimension
    Rong Su (2009): (PDF) Men and Things, Women and People: A Meta-Analysis of Sex Differences in Interests
    emilkirkegaard.dk/en/wp-content/uploads/Men-and-things-women-and-people-A-meta-analysis-of-sex-differences-in-interests.pdf
    Lippa (2010): Gender Differences in Personality and Interests: When, Where, and Why? - Lippa - 2010 - Social and Personality Psychology Compass - Wiley Online Library
    onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1751-9004.2010.00320.x
    See also Geary (2017) blog:Straight Talk About Sex Differences in Occupational Choices and Work-Family Tradeoffs | Institute for Family Studies
    ifstudies.org/blog/straight-talk-about-sex-differences-in-occupational-choices-and-work-family-tradeoffs

    Life paths of mathematically gifted females and males:
    Lubinski (2014):(PDF) Life Paths and Accomplishments of Mathematically Precocious Males and Females Four Decades Later
    www.researchgate.net/publication/268228333_Life_Paths_and_Accomplishments_of_Mathematically_Precocious_Males_and_Females_Four_Decades_Later

    Sex differences in academic achievement unrelated to political, economic, or social equality:
    Stoet (2015): Sex differences in academic achievement are not related to political, economic, or social equality - ScienceDirect
    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289614001688

    Big Five trait agreeableness and (lower) income (including for men):
    Spurk (2010): Who Earns More and Why? A Multiple Mediation Model from Personality to Salary | SpringerLink
    link.springer.com/article/10.1007/s10869-010-9184-3
    Judge (2012): Do Nice Guys?and Gals?Really Finish Last? The Joint Effects of Sex and Agreeableness on Income
    ww.timothy-judge.com/documents/Doniceguysandgalsreallyfinishlast.pdf

    The general importance of exposure to sex-linked steroids on fetal and then lifetime development:
    Hines (2015): (PDF) Early androgen exposure and human gender development
    www.researchgate.net/publication/273146299_Early_androgen_exposure_and_human_gender_development

    Exposure to prenatal testosterone and interest in things or people (even when the exposure is among females):
    Berenbaum (1992): (PDF) Early Androgens Are Related to Childhood Sex-Typed Toy Preferences | Request PDF
    www.researchgate.net/publication/237560821_Early_Androgens_Are_Related_to_Childhood_Sex-Typed_Toy_Preferences
    Beltz (2011): Gendered Occupational Interests: Prenatal Androgen Effects on Psychological Orientation to Things Versus People | Request PDF
    www.researchgate.net/publication/51234997_Gendered_Occupational_Interests_Prenatal_Androgen_Effects_on_Psychological_Orientation_to_Things_Versus_People
    Ngun (2010): The Genetics of Sex Differences in Brain and Behavior
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3030621/

    Status and sex: males and females
    Perusse (1993): (PDF) Cultural and Reproductive Success in Industrial Societies: Testing the Relationship at the Proximate and Ultimate Levels
    www.researchgate.net/publication/247372679_Cultural_and_Reproductive_Success_in_Industrial_Societies_Testing_the_Relationship_at_the_Proximate_and_Ultimate_Levels
    Perusse (1994): Mate choice in modern societies | SpringerLink
    link.springer.com/article/10.1007/BF02692154
    Buss (2008): (PDF) Attractive Women Want it All: Good Genes, Economic Investment, Parenting Proclivities, and Emotional Commitment1
    labs.la.utexas.edu/buss/files/2015/09/attractive-women-want-it-all-2008.pdf
    de Bruyn (2012): Dominance-Popularity Status, Behavior, and the Emergence of Sexual Activity in Young Adolescents - Eddy H. de Bruyn, Antonius H. N. Cillessen, Glenn E. Weisfeld, 2012
    journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/147470491201000209

    To quote de Bruyn et al: high status predicts more mating opportunities and, thus, increased reproductive success. ?This is true for human adults in many cultures, both ?modern? as well as ?primitive? (Betzig, 1986). In fact, this theory seems to be confirmed for non-human primates (Cheney, 1983; Cowlishaw and Dunbar, 1991; Dewsbury, 1982; Gray, 1985; Maslow, 1936) and other animals from widely differing ecologies (Ellis, 1995) such as squirrels (Farentinos, 1972), cockerels (Kratzer and Craig, 1980), and cockroaches (Breed, Smith, and Gall, 1980).? Status also increases female reproductive success, via a different pathway: ?For females, it is generally argued that dominance is not necessarily a path to more copulations, as it is for males. It appears that important benefits bestowed upon dominant women are access to resources and less harassment from rivals (Campbell, 2002). Thus, dominant females tend to have higher offspring survival rates, at least among simians (Pusey, Williams, and Goodall, 1997); thus, dominance among females also appears to be linked to reproductive success.?

    Personality and political belief:
    Gerber (2010): (PDF) Personality and Political Attitudes: Relationships Across Issue Domains and Political Contexts
    www.researchgate.net/publication/228984558_Personality_and_Political_Attitudes_Relationships_Across_Issue_Domains_and_Political_Contexts
    Hirsh (2010): (PDF) Compassionate Liberals and Polite. Conservatives: Associations of Agreeableness With Political Ideology and Moral Values
    pdfs.semanticscholar.org/dace/92341dcb7be513e7fc3868db80a7144edbd2.pdf
    Gerber (2011): The Big Five Personality Traits in the Political Arena | Request PDF
    www.researchgate.net/publication/228194331_The_Big_Five_Personality_Traits_in_the_Political_Arena
    Xu (2013): Does Cultural Exposure Partially Explain the Association Between Personality and Political Orientation?
    www.yorku.ca/mar/Xu%20et%20al%202013_PSPB_cultural%20exposure%20mediations%20relation%20betwen%20personality%20and%20political%20orientation.pdf
    Burton (2015): Why Do Conservatives Report Being Happier Than Liberals? The Contribution of Neuroticism | Burton | Journal of Social and Political Psychology
    jspp.psychopen.eu/index.php/jspp/article/view/117/html
    Bakker (2016): Personality Traits, Income, and Economic Ideology: Personality and Economic Ideology | Request PDF
    www.researchgate.net/publication/304535770_Personality_Traits_Income_and_Economic_Ideology_Personality_and_Economic_Ideology

    Occupations by gender:
    Women's Bureau (WB) In-Demand Occupations (2010-2020) - Occupations by gender shares of employment(text version)
    www.dol.gov/wb/stats/occ_gender_share_em_1020_txt.htm

    Problems with the measurement and concept of unconscious bias:
    Fielder (2006): (PDF) Unresolved problems with the ?I?, the ?A?, and the ?T?: A logical and psychometric critique of the Implicit Association Test (IAT)
    www.researchgate.net/publication/241639981_Unresolved_problems_with_the_I_the_A_and_the_T_A_logical_and_psychometric_critique_of_the_Implicit_Association_Test_IAT
    Blanton (2009): (PDF) Strong Claims and Weak Evidence: Reassessing the Predictive Validity of the IAT (this one is particularly damning)
    www.researchgate.net/publication/24434856_Strong_Claims_and_Weak_Evidence_Reassessing_the_Predictive_Validity_of_the_IAT

    Microaggressions: Strong claims, weak evidence:
    Lilienfeld (2017): Microaggressions: Strong Claims, Inadequate Evidence
    www.researchgate.net/publication/312402985_Microaggressions_Strong_Claims_Inadequate_Evidence

    And, just for kicks, two links discussing the massive over-representation of the left in, most particularly, the humanities:
    Klein (2008): Liberal Versus Conservative Stinks
    econfaculty.gmu.edu/klein/PdfPapers/LvCStinks.pdf
    Langbert (2016): Faculty Voter Registration in Economics, History, Journalism, Law, and Psychology · Econ Journal Watch : Voter registration, academia, ideology, political parties, professors
    econjwatch.org/articles/faculty-voter-registration-in-economics-history-journalism-communications-law-and-psychology


    Bret Weinstein en.wikipedia.org/wiki/Bret_Weinstein




    Debra W. Soh en.wikipedia.org/wiki/Debra_W._Soh

















    Markus Heilig - Linköpings universitet liu.se/medarbetare/marhe41
    Katarina Gospic sv.wikipedia.org/wiki/Katarina_Gospic



    Biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat - regeringen.se
    www.regeringen.se/49b719/contentassets/01904bc2d1aa46d5b9412f8eb66a4b41/biologiska-faktorer-och-konsskillnader-i-skolresultat-sou-201052

    "Såg på Fråga doktorn häromveckan om en pojke som föddes i en tjejkropp men en dag kom till skolan som en kille istället. "





    The suprachiasmatic nucleus (SCN) of the anterior hypothalamus has also been found to relate to sexual orientation, as it is larger in size and more elongated in shape in homosexual males than in heterosexual males and females. The vasopressin-containing subnucleus of the SCN of homosexual men is twice as large and has 2.1 times as many cells than the vasopressin-containing subnucleus of the SCN in heterosexual men


    en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_and_sexual_orientation

    another study published in 2008, Swaab and a coauthor examined the postmortem volume of the INAH3 subnucleus, an area of the hypothalamus previously linked to sexual orientation. The researchers found that this region was about twice as big in cisgender men as in women, whether trans- or cisgender.4


    https://www.the-scientist.com/features/are-the-brains-of-transgender-people-different-from-those-of-cisgender-people-30027

    Previous research has shown that homosexuality is associated with gender-variant behaviour in childhood. All 11 studies following gender dysphoric children over time show the same finding ? if they don't transition, 60 to 90 per cent desist upon reaching puberty and grow up to be gay.

    www.theglobeandmail.com/opinion/dont-treat-all-cases-of-gender-dysphoria-the-same-way/article37711831/



    The relationship of female physical attractiveness to body fatness [PeerJ]

    peerj.com/articles/1155/
  • KlunsSmurfen

    Ignoramus skrev 2018-12-08 00:56:05 följande:

    För att väldigt, väldigt, väldigt många ropar "INTE ALLA MÄN, HUR FAN KAN DU ENS GÅ OMKRING OCH SÄGA SÅ DIN FEMINAZI?!?" så fort man nämner något om patriarkatet eller destruktiva strukturer.

    Varför är reaktionen på utlåtandet "män våldtar, hotar, slåss och mördar" inte "ja, herregud, hur ska vi göra för att stoppa det?" utan "hur vågar du dra alla över en kam?"/"kvinnor gör också det!"/"det rör sig om en liten, sjuk klick som gör sånt, och det har ingenting att göra med ett strukturellt kvinnoförakt och/eller ett skadligt mansideal!"

    Och jo, troligtvis har du det. Skulle bli myyycket förvånad om du lyckats undgå det, i alla fall på ett undermedvetet plan. De allra, allra flesta måste jobba emot det vi blivit indoktrinerade med i hela våra liv, och lyckas man ta sig förbi det och börja tänka på ett nytt sätt så är man vanligtvis medveten om kampen som har tagit en dit, och skulle inte påstå att man aldrig varit påverkad av strukturerna.

    Alla kvinnor jag känner - ALLA - har fått ta så mycket skit av män och knappt ens reflekterat över det förrän de senaste fem-tio åren, eftersom det var så FULLKOMLIGT normaliserat. Det är KLART att killar kommer glida förbi och tafsa på högstadiet eller när du är ute och dansar med dina vänner. Det är klart att din äldre manliga kollega får komma med oanständiga anspelningar, det hör liksom till. Ja osv i all oändlighet.


    Detta existerar knappt inom feministiska våldsteorier
    2013-267 Orsaker till kriminalitet ... - Kriminalvården
    www.kriminalvarden.se/globalassets/publikationer/forskningsrapporter/7063_orsaker-till-kriminalitet---sammanfattningsrapport.pdf

    Så botas en sexualbrottsling | Modern Psykologi
    modernpsykologi.se/2014/10/09/sa-botas-en-sexualbrottsling/
    (starka bilder)












  • KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-12-08 01:36:40 följande:

    Okej. Lite exempel på strukturer: pojkar på dagis som blir retade för att de har klänning och vill leka med dockor eller hästar, eller för att de gillar att dansa. Pojkar som inte får någon uppmärksamhet när de är tysta och försiktiga, men däremot när de är bråkiga. Pojkar som lär sig att det är omanligt att gråta och att de behöver tuffa till sig. Pojkar som inte kan prata känslor utan blir utåtagerande istället.

    Unga män som hela tiden hör att tjejer inte gillar snälla killar. Unga män som får lära sig att tjejen bara spelar svår när hon säger "nej". Att man faktiskt har rätt att ligga när man vill när man är i ett förhållande, och att det är okej - ibland nödvändigt - att tjata till sig sex. Som lär sig att om en tjej inte aktivt säger nej så är det fritt fram - oavsett om hon sover, är redlös eller för rädd för att säga nåt. Ja, osv. Naturligtvis blir män också offer för de här skadliga könsrollerna, och det är såklart väldigt synd om dem också. Speciellt de små pojkarna som inte har en chans att värna sig mot det. Vad jag inte förstår är varför ni i regel inte vill hoppa på det här tåget?

    Som sagt, det är lättare att "ta skit" när man är högst upp i hierarkin. Med det sagt ska kvinnor naturligtvis inte heller komma med oanständiga kommentarer, men liksom att kvinnor också mördar, slåss och våldtar så gör de inte heller detta i samma utsträckning som männen.


    Ja*g har gått på dagis och har jobbat som "dagisfröken" och känner inte igen det du skriver. Ett dagisbarn har noll koll på vad maskulinitet och manlighet är.

    "Unga män som hela tiden hör att tjejer inte gillar snälla killar."
    Har tidigare diskuterat detta med en nybliven vänsterfeminist av hankön
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-11 01:42:31 följande:
    jrockyracoon skrev 2018-02-24 19:59:37 följande:
    Det finns en enkel förklaring till varför jag vill kalla mig själv och andra som är/var i min situation för "snälla". Det är för att det är precis det som är deras (mitt) problem. Det var i mitt fall en slags moralisk kompass av hänsyn till andra som ställde till det för mig. Jag kunde inte ta för mig, eftersom jag prioriterade andra före mig själv.

    Det skulle aldrig falla mig in att använda det begreppet som något slags slagträ mot kvinnor. Jag har aldrig skyllt mitt problem med snällhet på någon annan. Däremot har jag känt ilska mot att ha blivit lurad - eftersom alla under min uppväxt har förmedlat att snällhet är viktigt och en viktig väg mot ett lyckligt liv. I sagor och andra berättelser som jag säkert tagit intryck av, har den snälla alltid vunnit - livet har i dessa berättelser framställts som rättvist. Den som handlar moraliskt riktigt mot andra - får i slutänden sin belöning. I livet har jag upptäckt att snällhet snarare är en begränsande faktor och inget som ger mig fördelar. Livet har ingen inneboende rättvisa. Däremot fungerar det bättre att hålla sanningen högt, och ha en mer pragmatisk inställning till bra strategier och dåliga. Utvärdera sina beteenden, och välja de handlingssätt som leder mot det mål man satt upp.

    Det finns alltid en risk att andra läser in saker i det man säger som man inte menar. Men det är inte mitt fel om andra tolkar mig fel, åtminstone om jag har varit tydlig med det jag sagt. Om du är frustrerad över de män som hävdar att kvinnor vill ha män som misshandlar dem, så tycker jag att du ska vända dig till dem, och inte mig.

    Jag sysslar ofta med att ge råd till (främst) män med tips om vad jag tycker de kan göra för att förbättra sina chanser hos kvinnor. Även i denna tråd har jag i några inlägg gett sådana råd och fokuserat på konkreta råd i förhoppning att hjälpa någon.

    Samtidigt tror jag att den här debatten är viktig, och jag försöker visa hur vi står i olika läger, med olika historisk bakgrund och olika kön och erfarenheter - och definierar snäll utifrån detta. Det är inte fel att vi har olika definitioner om snäll, men det är viktigt att vi är tydliga vad vi menar när vi använder ordet - så att det blir tydligt vad det är vi kommunicerar.

    Jag tänker att debatten visar att just ordet  "snäll" har så olika betydelse, att man lätt pratar förbi varandra av den anledningen. Du har inte ensamrätt på definitionen av "snälla män" även om du tror det. Det är inte så enkelt att man kan slå upp ordet snäll i en ordbok och helt och hållet luta sig på det. "Snälla män", kan ses som ett begrepp som formats fram, och jag tror inte att det är en slump att t.ex. D.D. och jag och många andra definierar det på precis samma sätt trots att vi aldrig träffats eller pratat om detta tidigare.

    Jag vill också gärna ta upp att de män som kommer från samma bakgrund som mig, de snälla männen, inte kommer att bli elaka även om de tuffar till sig. Även om man jobbar hårt med sig själv finns det "snälla" ändå kvar. Risken för att den snälla blir en missdådare är i princip obefintlig. Det handlar mer om att den snälle ska kunna växa och genomgå en personlig resa för att kunna bli mer attraktiv och få tillgång till vänner, kärleksrelationer och en vanligt liv.

    Det har inte du heller.
    "snälla killar" (nice guy/nice guy syndrome) = "för snälla killar"
    "snälla" killar (fake nice guy) = killar som inte är snälla men påstår att de är.

    Din definition av snäll är ungefär:
    "snäll" = initiativlös, timid, tillbakadragen, taskig social kompetens?
    Det verkar också vara någon som saknar ryggrad och är feg.

    Att någon är för snäll betyder inte att den personen har de egenskaperna.
    Det är egentligen inte snällt eller ädelt att göra snälla saker för att få något tillbaka eller för att bli omtyckt eller för att man inte vågar göra annat men de upplevs som snälla.
    Ska man vara snäll på riktigt så måste man ju också ha ett valet att inte vara snäll men du jämför de personlighetsdragen med narcissister och våldtäktsmän för att komma fram till att de personlighetsdragen du nämnt hör till den som är snäll och ädel.

    Jag kan förstå att vissa är för snälla men att intala sig att "snäll" är att vara snäll, ädel och att det skulle vara moraliskt är att ljuga för sig själv.

    "snälla män", tja många med de personlighetsdrag som du vill definiera som snäll delas också med våldtäktsmän och de som kan bete sig som riktiga svin så vi kanske ska hålla oss till definitionen av snäll så att "snälla män" = "för snälla män" och så att de inte blir blir hopbuntade med "snälla" män utan moral.

    Du lyckades konstatera att det inte funkade att vara för snäll och "snäll" ( initiativlös, timid, tillbakadragen, taskig social kompetens) för att det innebär att de blir olyckliga och sprider ångest och ev. hat, det var inte heller speciellt sexuellt attraktivt. Din slutsats blir att det inte är någon mening att vara snäll för att det är inte det kvinnor vill ha men där är verkar du helt plötsligt komma närmare den rätta definitionen av snäll och hålla på som en osäker tonåring som överkompenserar.

    "och jag tror inte att det är en slump att t.ex. D.D. och jag och många andra definierar det på precis samma sätt trots att vi aldrig träffats eller pratat om detta tidigare."
    Jag är inte helt övertygad om det eftersom han jämför det med en mes = någon som inte har något annat val än att vara för snäll = någon som upplevs som för snäll men jag tror att båda trasslar till det.

    Jag länkade förut till ett klipp där en psykolog sa att kvinnor verkar finna "bad guys" mer sexuellt attraktiva men att de i längden föredrar de som kan bete sig civiliserat så man är inne på det som D.D. skriver men det handlar om att ha den potentialen i sig om den behövs, de som är "snälla" för att de inte har något val har inte den potentialen. D.D. skriver också att "Snäll är positivt i rätt dos", den som är för snäll har inte så bra förutsättningar att dosera det rätt.
    I slutänden handlar det om att de flesta tjejer ändå vill ha ömsesidig respekt och man kan inte riktigt säga att mesighet är att ge respekt.

    www.familjeliv.se/forum/thread/78440209-ar-det-sant-att-kvinnor-inte-faller-for-snalla-och-forsiktiga-man/69
Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?