• Anonym (Trådstarten)

    Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!

    Detta är en uppföljning av tråden som handlar om skollärare. Den här tråden handlar om FÖRSKOLEPERSONAL.

    Jag förstår inte att det fortfarande är tillåtet att dagis:

    1. Håller stängt flera arbetsdagar per år pga "studiedagar"

    2. Håller stängt 5 veckor i sträck på sommaren.

    3. Håller stäng under mellandagarna och även 2,3,4 januari.

    Vi hänvisades till jourdagis under mellandagarna och hela förra veckan. Det blir som en extra inskolning och det finns inte en chans att min 3-åring skulle gå med på att stanna på ett okänt ställe med okända människor ens en dag.

    Varför är det en mänsklig rättighet att dagispersonalen har ledigt när det passar dem och inte när det passar föräldrar som inte har lov? Är det någon som drivit frågan i sin kommun?

  • Svar på tråden Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Fsklärare) skrev 2019-01-07 18:37:12 följande:

    Men oj, vilket fruktansvärt nedlåtande inlägg. Helt otroligt att du ens kunnat lämna dina barn på så fruktansvärda verksamheter.

    Och du, de flesta inom förskolan har också 5 veckors semester, som vi också vill ta ut under sommar och jul när våra egna barn är lediga.

    Just det, nej, om förskolan stänger 18 kan man inte bara önska om att hämta 18:30 hur som haver. Då får man ansöka hos kommunen vilket är fullt möjligt om man nu behagar att anstränga sig lite. I min kommun har vi flexibel omsorg som innebär att när förskolorna stänger 18:00 tar en annan verksamhet över. Och vet ni varför vi har den? Jo, för att minst två föräldrar har meddelat behov av detta till kommunen och då är de SKYLDIGA att ordna det.

    Förresten, jag bryr mig inte ett dugg om man kommer på utvecklingssamtalet eller inte. Tycker själv att de ofta känns överflödiga. Men enligt läroplanen måste vi erbjuda det minst en gång per år. Typ som att någon som sitter i kassan måste fråga om man vill ha kvittot. Man kan gott tacka nej.


    Skillnaden är att ni stänger er verksamhet. Det rimmar illa. Det var längesedan industrisemestern avskaffades och folk var lediga 5 veckor efter midsommar. Numera fördelar de flesta arbetsgivare semestern över hela sommarperioden juni - augusti just för att kunna tillgodose sina kunders behov och ha öppet. Förskolan bryr sej inte alls om sina kunder, dvs föräldrar och barn. 

    Det är inte alla kommuner som erbjuder barnomsorg efter kl 18. Vår kommun gör det inte även om man ansöker. I många kommuner där det finns är det ändå inte möjligt att utnyttja tjänsten. T ex min väninna som hade behövt använda sej av det en dag i veckan skulle behöva åka 1,5 timme kommunalt med sitt barn i varje riktning för att kunna lämna på just den förskolan. Inte praktiskt möjligt. 
  • hammarhajen
    Anonym (Sanna) skrev 2019-01-07 19:10:50 följande:
    Skillnaden är att ni stänger er verksamhet. Det rimmar illa. Det var längesedan industrisemestern avskaffades och folk var lediga 5 veckor efter midsommar. Numera fördelar de flesta arbetsgivare semestern över hela sommarperioden juni - augusti just för att kunna tillgodose sina kunders behov och ha öppet. Förskolan bryr sej inte alls om sina kunder, dvs föräldrar och barn. 

    Det är inte alla kommuner som erbjuder barnomsorg efter kl 18. Vår kommun gör det inte även om man ansöker. I många kommuner där det finns är det ändå inte möjligt att utnyttja tjänsten. T ex min väninna som hade behövt använda sej av det en dag i veckan skulle behöva åka 1,5 timme kommunalt med sitt barn i varje riktning för att kunna lämna på just den förskolan. Inte praktiskt möjligt. 
    Förskolans "kund" är väl snarare kommunen, som både står för fiolerna och regler. Den låga lilla avgift föräldrar betalar gör dem inte till kunder likvärdiga kunder till ett vinstdrivande företag.

    Grejen är att förskolor har så snålt med resurser att det inte är möjligt att hålla öppet året om. Den personal som jobbar mitt under sommaren måste ju då ha sin semester vid ett annat tillfälle när fler barn är på plats, och det klarar inte verksamheten. 

    Man kan ju tycka vad man vill om det, men barnpengens storlek och förskolornas ekonomiska förutsättningar är det våra politiker som beslutar om. Inte förskolans personal. 
  • Anonym (öojkls)
    Anonym (Blir ledsen) skrev 2019-01-07 19:08:42 följande:

    Men om inte förskolorna ska kunna stänga på sommaren och runt jul blir det problem. När ska personalen kunna ta ut sin ledighet är det tänkt? Har ibte förskolepersonalen rätt att ta ut föräldradagar precia som andra föräldrar eller hur tänker ni? De har lika stor rätt som alla andra att ha ledigt. Men för all del..... ta bort all sommarsemester och annan ledighet så lär ni få annat att gnälla över. Då lär det inte finnas någon som vill jobba inom förskolan och då måste ni pussla ännu mer än nu. Sist jag kollade var förskolepersonalen inte slavar utan de är anställda på precis samma villkor som all annan personal i Sverige.

    Sedan är det inte en mänsklig rättighet att ha barnen på dagis utan vi lever i ett samhälle där det finns folk som förväntar sig att ändra ska ta hand om ens barn.


    Har man valt att arbeta inom förskolan får man enkelt tänka om och inse att man får arbeta när verksamheten behöver det. Jul -och sommarledighet får helt enkelt ske på samma sätt som på andra arbetsplatser. Man har inte MER rätt till sommarledigt och ledigt runt jul som förskolepersonal, eller hur?
    ENDA anledningen till jag varit ledig runt jul är pga. stängd förskola. Jag har ett barn med funktionshinder och kan inte lämna honom någon annanstans. Under de två senaste somrarna har jag haft semester under de mest attraktiva veckorna av samma skäl.
    På mitt arbete hade jag verkligen behövts under dessa perioder, minst sagt och hade inte förskolan varit stängd hade jag åtminstone delvis både kunnat och velat arbeta under dessa perioder.
  • Anonym (***)

    Här var jag bor så fyller man alltid i hur barnen åtminstone kommer att vara lediga innan jul och sommar. Staden delar ut en lapp med info om hur förskolan preliminärt kommer att vara öppet och vilken förskola som fungerar som jour. Där kruxar man sedan i.

    Baserat på hur barnen kommer att vara lediga så fastställer man sedan när förskolorna i staden öppnar och stänger. Först när barnmängden är klar så beviljas personalens semester.

    Det är inte lönt att ha alla förskolor öppna under jul och sommar, för inte ens av de barn som går på de jouröppna förskolorna är det särskilt många som behöver vård under jourtiden.

    För att hålla öppet en förskola för bara några få barn krävs ändå minst 2, ibland 3, i personalen för att täcka öppethållningstiden + städ- och kökspersonal.

  • Anonym (öojkls)
    hammarhajen skrev 2019-01-07 19:23:57 följande:
    Förskolans "kund" är väl snarare kommunen, som både står för fiolerna och regler. Den låga lilla avgift föräldrar betalar gör dem inte till kunder likvärdiga kunder till ett vinstdrivande företag.

    Grejen är att förskolor har så snålt med resurser att det inte är möjligt att hålla öppet året om. Den personal som jobbar mitt under sommaren måste ju då ha sin semester vid ett annat tillfälle när fler barn är på plats, och det klarar inte verksamheten. 

    Man kan ju tycka vad man vill om det, men barnpengens storlek och förskolornas ekonomiska förutsättningar är det våra politiker som beslutar om. Inte förskolans personal. 
    Detta är helt sant, och av den anledningen blir det så fånigt när förskolepersonalen ska gå i försvar.
  • Anonym (Fsklärare)
    Anonym (Sanna) skrev 2019-01-07 19:10:50 följande:
    Skillnaden är att ni stänger er verksamhet. Det rimmar illa. Det var längesedan industrisemestern avskaffades och folk var lediga 5 veckor efter midsommar. Numera fördelar de flesta arbetsgivare semestern över hela sommarperioden juni - augusti just för att kunna tillgodose sina kunders behov och ha öppet. Förskolan bryr sej inte alls om sina kunder, dvs föräldrar och barn. 

    Det är inte alla kommuner som erbjuder barnomsorg efter kl 18. Vår kommun gör det inte även om man ansöker. I många kommuner där det finns är det ändå inte möjligt att utnyttja tjänsten. T ex min väninna som hade behövt använda sej av det en dag i veckan skulle behöva åka 1,5 timme kommunalt med sitt barn i varje riktning för att kunna lämna på just den förskolan. Inte praktiskt möjligt. 
    Nja, som jag redan skrivit så stänger VI inte helt. Jag vet inte var i Sverige du bor, men i min kommun (utanför Stockholm) så är det i stort sett alltid två eller tre förskolor som samarbetar och man turas om att vara den förskolan som är "semesteröppen" och det måste alltid finnas minst två ordinarie pedagoger från varje förskola. Den enda förskolan jag vet om i min kommun som faktiskt stänger helt utan att samarbeta med någon annan förskola är ett föräldrakooperativ. Alltså den enda förskolan där föräldrarna faktiskt sitter i styrelsen och bestämmer. Tänka sig! 

    Skulle aldrig falla mig in att se föräldrar och barn som våra kunder. Om något så är vi kund till kommunen och vi följer de regler och bestämmelser som de ger oss.

    Och än en gång, jag verkar arbeta i en kommun som bryr sig mer om barnens bästa än vad ni bor i. Här ordnas skolskjuts till alla de barn som ska ta sig till flexibel omsorg. Däremot ansvarar de själva för hämtning. Samma i kommunen intill som även de erbjuder flexibel omsorg.

    Problemet med hela den här tråden är att en enskild förskola bestämmer väldigt lite. Kommunerna styr oss i stort sett helt och de flesta kommuner är intresserade av en sak, att man inte går över budget. Det är dit den här tråden borde vara riktad. Inte mot förskolor och förskolepersonal som i (de flesta fall) gör sitt absolut bästa med minimala resurser och stora barngrupper. 
  • Anonym (Blir ledsen)

    Men vi har en lag som säger att vi har rätt till 4 v sammanhängande semester under sommaren. Som det ser ut i dag är det inte stor personaltillgång på förskolorna. Kommer några av personalen och säger att de ska vara föräldraledig under sommaren samtidigt som det kanske blir kvar 3 personal som inte ska vara föräldraledig innebär det oftast att förskolan måste stänga för det går inte att vara 1-2 personal på 15 barn. Det blir inte säkert för varken barn eller personal med så liten personalstyrka.

  • annabellelee
    Anonym (Sanna) skrev 2019-01-07 18:26:09 följande:

    Har efter att ha haft gäng par barn i barnomsorgen lärt mej hur det fungerar.

    - Förskolan är en skola och barnen är där för att lära sej saker. Dom är inte där för att föräldrarna behöver barnpassning när dom jobbar. Något så nedlåtande som att passa barn ägnar sej inte förskollärare åt.

    - All personal ska vara pedagogiskt utbildad annars klarar dom inte av sitt jobb. Erfarenhet och en trygg famn är ingenting värt om du inte har förskollärarutbildning. Inga problem att byta ut hela personalstyrkan mot unga nyutexaminerade som kan byta blöja på pedagogiskt sätt. Att det sen måste kallas in extrapersonal för att det inte fungerar har inget med att dom är oerfarna att göra. Dom är ju  utbildade vilket vi föräldrar ska vara tacksamma för.

    - Föräldrar förväntas ta ledigt när skolan har stängt. Att dom flesta föräldrar bara har 5 veckors semester och vill ta ut den vid andra tillfällen än när förskolan stängt ställer dom sej helt oförstående till. Vad då barn behöver också ledigt är deras argument. Och ja visst behöver dom det, men att Agda 2 år inte bryr sej om i fall hennes föräldrar tar sin semester på skollovet eller ett par veckor senare förstår inte förskollärare. Dom vill ju vara ledig då ju. Det är alltid viktigare att tillgodose personalens önskemål om ledighet än din egen familjs.

    - Att någon kan ha önskemål om att få hämta sina barn efter kl 18 ställer sej förskolan helt oförstående till. Dom har helt missat att arbetstiderna i dag varierar. Av någon anledning tror dom att personer som jobbar i affärer eller inom vården eller något annat yrke med senare arbetstider per automatik har någon anhörig kopplad till sej som kan hämta för att förskolepersonalen går hem då. Inte sällan hör man att det är misshandel att ha sina barn så länge på förskolan. Det gäller även om barnet lämnas kl 15 på eftermiddagen. Motsvarande gäller aldrig om barnets slits upp tidigt och lämnas kl 6 under förutsättning att barnet hämtas senast kl 18. Till nåds kan det finnas kanske ett dagis som har öppet kvällstid. Utnyttjar man det måste man veta vilket besvär man åsamkar personalen.

    - Utvecklingssamtalen ska tas på största allvar. Att man varje dag vid hämtning och lämning stämt av hur dagen har varit och redan sett till att få all information om hur ens barn har det och vad som hänt spelar ingen roll. När det är utvecklingssamtal kommer man. Punkt!.


    Mycket av det du skriver är det ju inte den enskilda förskoleläraren som bestämmer, så att sitta och göra sig lustig över förskolepersonalen är ju ganska meningslöst. Vill du inte ha utvecklingssamtal föreslår jag att du tackar nej. De är inte tvingande.
  • Anonym (Sanna)
    hammarhajen skrev 2019-01-07 19:23:57 följande:
    Förskolans "kund" är väl snarare kommunen, som både står för fiolerna och regler. Den låga lilla avgift föräldrar betalar gör dem inte till kunder likvärdiga kunder till ett vinstdrivande företag.

    Grejen är att förskolor har så snålt med resurser att det inte är möjligt att hålla öppet året om. Den personal som jobbar mitt under sommaren måste ju då ha sin semester vid ett annat tillfälle när fler barn är på plats, och det klarar inte verksamheten. 

    Man kan ju tycka vad man vill om det, men barnpengens storlek och förskolornas ekonomiska förutsättningar är det våra politiker som beslutar om. Inte förskolans personal. 
    Nej kommuen är arbetgivaren.  Det är inget krav att vara vinstdrivande företag för att ha kunder. Med ditt resonemang skulle inte dina barn vara patienter hos läkaren eller tandläkaren heller. 

    Och nog betalar varje förälder mer pengar än förskoleavgiften för att finansiera förskolorna. Det förutsätter jag att du redan vet.

    Jag är inte säker på att ditt resonemang om att inte hålla öppet året om håller. Jag som t ex jobbar som tandsköterska får anpassa min semester efter hur många personer som förväntas komma. Under t ex juli har vi mindre tryck, men vi kan inte stänga. Likaså under augusti och sista veckorna i juni. Genom att kalkylera hur mycket personal som behövs kan vi minska personalstyrkan men ändå hålla öppet hela sommaren samtidigt som vi alla får semester under sommarperioden. Surt att inte alltid få när man vill, men så är det för alla. Det som var ännu surare var att det inte fanns barnomsorg om man hade semester fel period. Alla som har små barn vet att man inte vill lämna dom på en annan avdelning eller förskola med annan personalsammansättning. Det innebar att jag ibland inte fick semester tillsammans med min man. Ni kunde gjort likadant. Kollat när föräldrar har semester och fördelat era perioder efter hur många barn ni har. Är inte säker på att det skulle bli dyrare. Det är ju inte så att dom fasta kostnaderna försvinner bara för att ni förskollärare har semester. Hyran, elen och vattnet ska betalas ändå. Likaså er lön. Den ändras inte för att ni fördelar semestern. Inte antal barn som behöver omsorg heller. För alla föräldrar har väl semsterledighet någon period under sommaren.
  • Anonym (öojkls)
    Anonym (Blir ledsen) skrev 2019-01-07 19:37:50 följande:

    Men vi har en lag som säger att vi har rätt till 4 v sammanhängande semester under sommaren. Som det ser ut i dag är det inte stor personaltillgång på förskolorna. Kommer några av personalen och säger att de ska vara föräldraledig under sommaren samtidigt som det kanske blir kvar 3 personal som inte ska vara föräldraledig innebär det oftast att förskolan måste stänga för det går inte att vara 1-2 personal på 15 barn. Det blir inte säkert för varken barn eller personal med så liten personalstyrka.


    Det är bara att studera hur andra verksamheter, exempelvis, akutsjukvården löser detta.Alla har RÄTT till 4 veckors sommarsemester, inte bara förskolepersonal. Tvingad till det är man inte.
    Men visst är det syvende og sidst en resursfråga, som politikerna är ansvariga för. Gå till dem och kräv mer resurser, istället för att försvara stängning.
Svar på tråden Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!