• Anonym (Torris)

    Efter 6 år är lusten borta

    Ännu en tråd om minskad lust hos kvinnan... Förlåt!

    Jag och min sambo har varit tillsammans i drygt 6 år, vi har ett bra förhållande när det gäller allt förutom sexet. Det klart att vi inte alltid är helt överens om precis allt, men vi bråkar aldrig. Vardagen är friktionsfri, vi är engagerade i varandras intressen, bor fint och är nöjda med livet. MEN, jag vill inte ha sex. Jag älskar min sambo, kramas och pussas och myser gärna i soffan och sängen. Men jag är inte kåt. Inte alls, det är inte bara honom jag inte vill ha sex med. Intresset för onani är även det bortblåst.

    För min del hade jag kunnat nöja mig med att leva utan sex, men det är min sambo givetvis inte med på. Jag har föreslagit möjligheten för honom att vara med andra men det vill han inte heller, och jag misstänker att pressen som då sätts på mig inte direkt hjälper mig att hitta tillbaka till min lust...

    Jag har förstått att problemet inte är helt ovanligt, så hur har ni andra gjort? Jag är väldigt nyfiken på både kvinnors och mäns perspektiv och råd!

  • Svar på tråden Efter 6 år är lusten borta
  • Anonym (Quinna)
    Anonym (Ka) skrev 2019-01-12 16:13:06 följande:
    Jag vet inte om jag har fel, men denna tråden började med att en kvinna hade tappat lusten för sin man, trots kärlek.
    Den kom, genom Man och norway, in på ett sidospår som jag tycker är både intressant och missförstått...Mannens sexualitet..
    Tycker detta är väldigt intressant för att det är sällan detta diskuteras till skillnad från kvinnans sexualitet, som har stötts och blötts i flera år så alla är nog medvetna om vad kvinnor vill ha (generaliserar...Visst)

    Mannens sexualitet har bara varit töm och glöm...kan alltid...med vem som helst som har ett hål. Det är så förenklat, och för den delen rent kränkande, för så funkar inte alla män. Speciellt inte i långa förhållanden. Därför blir det intressant när någon tar upp en annan aspekt på detta ämne, som jag dessutom kan känna stämmer och kan skriva under på.

    Men du kan naturligtvis inte hålla dig ifrån att blanda in kvinnlig sexualitet eller sexualitet bland dom som lever i öppna förhållanden od.
    Ok det är fritt för dig att förstöra en intressant frågeställning som dessutom är ganska viktig. men det är upp till dig...
     
    Kanske på samma sätt som du Ka förstör TS frågeställning i tråden "har en älskare" för att du inte ansåg hennes frågeställning var intressant.
    Med motiveringen: "Jag inser att jag likt Don Quijote slåss mot väderkvarnar, men lite gött känns det när typ, sådana som du tycker jag är en pain in the ass." tyckte du det var ok att bombardera tråden med dina åsikter om otrohet istället för att ha minsta intresse att diskutera på trådskaparens frågeställning.

  • Anonym (Ka)
    Anonym (Quinna) skrev 2019-01-12 16:55:34 följande:
    Kanske på samma sätt som du Ka förstör TS frågeställning i tråden "har en älskare" för att du inte ansåg hennes frågeställning var intressant.
    Med motiveringen: "Jag inser att jag likt Don Quijote slåss mot väderkvarnar, men lite gött känns det när typ, sådana som du tycker jag är en pain in the ass." tyckte du det var ok att bombardera tråden med dina åsikter om otrohet istället för att ha minsta intresse att diskutera på trådskaparens frågeställning.
    Folk som försvarar otrohet har jag väldigt lite till övers för...När man dessutom inte kan försvara, eller ens förklara vad problemet är, utan att det stora problemet är att älskaren inte hör av sig dagen efter, och gör det till den stora frågeställningen, samtidigt som man talar om att man redan avhandlat problemen i äktenskapet i andra trådar???
    Det blir liksom "varför är himlen blå" 
    Då tryter mitt tålamod. Det stora problemet borde vara hennes relation till sin man och varför hon överhuvudtaget är otrogen. Inte varför älskaren är avslagen dagarna efter.
    Men vem vet... hon kanske kan hitta en förståelse genom att läsa denna tråden om manlig sexualitetFlört
  • New  Dawn
    Anonym (Ka) skrev 2019-01-12 16:13:06 följande:

    Jag vet inte om jag har fel, men denna tråden började med att en kvinna hade tappat lusten för sin man, trots kärlek.

    Den kom, genom Man och norway, in på ett sidospår som jag tycker är både intressant och missförstått...Mannens sexualitet..

    Tycker detta är väldigt intressant för att det är sällan detta diskuteras till skillnad från kvinnans sexualitet, som har stötts och blötts i flera år så alla är nog medvetna om vad kvinnor vill ha (generaliserar...Visst)

    Mannens sexualitet har bara varit töm och glöm...kan alltid...med vem som helst som har ett hål. Det är så förenklat, och för den delen rent kränkande, för så funkar inte alla män. Speciellt inte i långa förhållanden. Därför blir det intressant när någon tar upp en annan aspekt på detta ämne, som jag dessutom kan känna stämmer och kan skriva under på.

    Men du kan naturligtvis inte hålla dig ifrån att blanda in kvinnlig sexualitet eller sexualitet bland dom som lever i öppna förhållanden od.

    Ok det är fritt för dig att förstöra en intressant frågeställning som dessutom är ganska viktig. men det är upp till dig...

     


    Så du tycker inte att vi behöver diskutera kvinnans sexlust...för alla vet ju vad kvinnor vill ha.?!?!

    Berätta! Vad vill kvinnor ha?

    Tråden handlar faktiskt ursprungligen om minskad lust hos en kvinna, så det är minst lika aktuellt att diskutera kvinnors lust. Jag behandlar exakt det ämnet tråden handlar om (och jag har svarat TS som iofs inte synts till.)

    Det där om töm och glöm får står för dig. Det är inte någon åsikt jag har.

    Som du ser i mina inlägg visar jag mycket förståelse för de män som lever sexlöst, och jag förstår att män vill ha sex av stark kärlek och att sex är viktigt för att ni ska känna er viktiga och älskade. Däremot kan män (precis som vissa kvinnor, tex jag) ha sex även om känslor svalnat av den enkla anledningen att de tycker om sex, de är kåta, de tänder på kvinnans kropp osv. Det är inget konstigt med det och man kan visa mycket omsorg och respekt även då.( Även om kärleken svalnat.)

    Jag tycket det är intressant hur Noway uttrycker att det är skillnad mellan mäns emotionella koppling till sex, medan hon menar att kvinnor inte blir så känslomässigt påverkade av sexets vara eller inte. Jag köper inte den synen på kvinnors sexualitet, att det inte är något speciellt jobbigt om mannen inte vill ha sex, eller att kvinnor är inte behöver känna att mannen åtrår dem, bara de får annan närhet. Jag tror det är vanligare att kvinnor lämnar mannen om han inte vill ha sex eller visar åtrå.

    (Nu kan ju givetvis Noway berätta hur hon fungerar men eftersom hon också skriver att det är motsats till mäns sexualitet, blir det ett genusfokus)

    Jag tycker dels att hon underminerar betydelsen av uteblivet sexliv när hon tar med faktorer som att hon ju får sexuell bekräftelse genom vardagsrommantiska saker. Det får man normal sett inte om sexlust och åtrå saknas.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Noway) skrev 2019-01-12 09:23:49 följande:

    Jag skulle klara mig rätt bra utan sex en längre period, om bara min man fortsatte vara kärleksfull på alla andra sätt. Hur länge det skulle funka och exakt hur mycket jag skulle sakna sex är ju inte relevant.

    ;


    Jag undrar verkligen vad du menar med en längre period?

    Du tycker inte att det är relevant(!?) hur länge det skulle funka och exakt hur mycket du skulle sakna sex. Det är ju väldigt relevant för diskussionen, för om du saknar sex jättemycket efter sex 6 månader, eller endast lite efter ett år är ju extremt stor skillnad. Det kanske skulle bli som för männen, dvs känslomässigt, efter ett tag.

    Du vet ju inte heller om det verkligen är en period eller inte när det pågår. Särskilt inte om han inte berättar något om orsakerna. Är det så att det är något uppenbart yttre påverkar, tex en depression, sorg och dödsfall i familjen, förstår man ju att det antagligen är en period, men annars.... Det är lätt att skriva att man kan leva utan sex i en period, men när man är i det vet man inte ATT det är en period, OM det är en period, och hur lång den i så fall blir, eller om det överhuvudtaget ändrar sig någon gång i livet.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (agree) skrev 2019-01-12 16:15:20 följande:

    Insiktsfullt inlägg som därtill är välformulerat och intelligent, tack för det (och för att du inte använder dig av ohederlig diskussionsteknik). 


    Den där parantesen kan du kanske beskriva? Väldigt fegt att inte stå för den kritik du tydligen har på inlägg här i tråden. Vad är det som är "ohederligt"? Visa gärna vad som är ohederligt. Jag är inte dum, så jag förstår ju att du syftar på mina inlägg. Törs du stå för din kritik?

    Noway beskriver väldigt bra hur tomt det kan kännas med sex när man inte känner kärlek, annan närhet, omtanke och omsorg. Jag tror att många kvinnor har svårt att uppskatta sex när annat brister, även om inte alla kvinnor är lika "beroende" för att uppskatta sex. Jag tycker också att hon har förståelse för att sex kan vara viktigt för välbefinnande och viktigt för att känna emotionell närhet.

    Delar du även hennes åsikt att kvinnor klarar sig ganska bra utan sex och att det inte är av så stor emotionell betydelse för kvinnor?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Noway)
    New Dawn skrev 2019-01-12 18:25:17 följande:

    Jag undrar verkligen vad du menar med en längre period?

    Du tycker inte att det är relevant(!?) hur länge det skulle funka och exakt hur mycket du skulle sakna sex. Det är ju väldigt relevant för diskussionen, för om du saknar sex jättemycket efter sex 6 månader, eller endast lite efter ett år är ju extremt stor skillnad.


    Nej, det är inte relevant i diskussionen eftersom mitt utgångsläge var att ställa uteblivet sex mot uteblivet allt annat.

    Och då är skillnaden glasklar för mig. Enligt mina erfarenheter upplever män en liknande skillnad, men tvärtemot mig om man ska förenkla det.

    Jag har inte gissat något om hur bra och hur länge män klarar sig i en relation utan all annan bekräftelse, om de fortsätter få sex. Det är inte heller relevant. Det enda jag har försökt säga är att många män behöver sex för sitt emotionella behov på samma sätt som jag behöver annan närhet och connection för att få mitt emotionella behov tillgodosett så att jag ska vilja ha sex.

    Och så här jag sagt att jag inte är ensam om mitt sätt att vara. Inte heller de män jag har haft nära relationer med. Mer genusinriktad än så tänker jag inte vara.

    Nu låter jag tråden återgå till topic.
  • New  Dawn
    Anonym (Noway) skrev 2019-01-12 21:06:32 följande:

    Nej, det är inte relevant i diskussionen eftersom mitt utgångsläge var att ställa uteblivet sex mot uteblivet allt annat.

    Och då är skillnaden glasklar för mig. Enligt mina erfarenheter upplever män en liknande skillnad, men tvärtemot mig om man ska förenkla det.

    Jag har inte gissat något om hur bra och hur länge män klarar sig i en relation utan all annan bekräftelse, om de fortsätter få sex. Det är inte heller relevant. Det enda jag har försökt säga är att många män behöver sex för sitt emotionella behov på samma sätt som jag behöver annan närhet och connection för att få mitt emotionella behov tillgodosett så att jag ska vilja ha sex.

    Och så här jag sagt att jag inte är ensam om mitt sätt att vara. Inte heller de män jag har haft nära relationer med. Mer genusinriktad än så tänker jag inte vara.

    Nu låter jag tråden återgå till topic.


    Det är ON topic att prata om kvinnors sexlust.

    TS själv svarar ju inte.

    Varför är det så svårt att prata om sexlust och vad sex i sig betyder för dig UTAN att du måste jämföra med att allt det är värre om dina emotionella behov inte blev fyllda.

    I verkligheten behöver dessa saker inte ställas mot varandra.

    Jag, tex, tycker att mental närhet, kärlek och icksexuell närhet är avgörande för att jag ska må bra i en relation och det är också avgörande för att utveckla och berika sexlivet. Däremot skulle jag må dåligt om jag aldrig fick sex och om min man inte åtrådde mig. Dessa saker behöver inte ställas mot varandra. Det skulle onekligen göra mig orolig att inte duga och orolig att vår relation var döende. Jag skulle känna mig osexig och värdelös om jag upprepade gånger avvisades och fick sköta mina sexuella behov i min ensamhet.

    För övrigt vet jag många män som saknar närhet mer än sex, och inte blir tillfredställda mentalt om kvinnan är "pang på" och flera män här klagar över att deras kvinnan bara vill att båda ska få orgasm och sedan är det slut. Det är många män som klagar över att kvinnan hänger över sociala medier och inte umgås. Jag tror att det ofta hänger ihop.

    Tror du verkligen att du skulle uppfatta romantiska saker i vardagen som en bekräftelse på att din man tände på dig om han aldrig visade åtrå eller ville ha sex. Det tror inte jag.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn

    Jag tror mycket utav problemen med minskad sexlust i långa relationer är att man tror att det ska funka av sig själv, och inte är beredd på att lusten ändrar karaktär Andra problem är att man inte pratar om sex, sexuella känslor och svårigheter. (samtalen kommer när det gått alldeles för långt och då blivit väldigt laddat och känsligt) Vi förväntar oss att lusten ska tändas på samma sätt som från början och bäras av attraktion... Det gör den sällan helt och hållet efter många år, och då måste man förhålla sig till det. Här har män antagligen det lättare som tänder lite mer allmänt på kvinnans kropp. Män har dessutom ofta lättare att njuta av sex där samlaget är centralt, och att män kan dessutom få hjälp av impotensmedel. Men även normer och kulturella förväntningar gör att män är vana vid att fokusera på sex. En del är säkert biologiskt också, att män kanske har lite lättare att tända.

    Jag tror att kvinnor generellt tar för lite ansvar för sin sexualitet. Om man läser här ovan i tråden är det många som skriver under att sex helt enkelt är viktigare för män. Man ser också uttalanden att sex inte är så viktigt för kvinnor om kvinnan får annan närhet. Flera som håller med om detta. Är det verkligen så... egentligen? (Varför är det i så fall så viktigt när kvinnan byter partner)

    Tänk om det många gånger bara är skillnaden i hur lätt man tänder och hur ofta man vill ha sex. Om kvinnan inte vill lika ofta kanske hon får "för mycket sex", (eller för täta sexuella inviter)än hon klarar av.(Under förälskelse funkar det kanske) Mat är viktigt, men får man för mycket, uppskattar man det inte. Får man för lite längtar man enormt. (Ja, mat är livsavgörande, det är inte sex, men jag hoppas ni kan köpa tanken) Det kan vara allt möjligt. Det kan vara jätteskönt att få massage i en timme, men 5 timmar vore förskräckligt. Det är trevligt med gäster i bland, men om gäster kom varje dag skulle det inte bli samma sak... Det går igen på mycket. Man kan njuta av viss musik, men om man får för mycket orkar man inte lyssna till slut.

    Här i tråden kan vi läsa att det liksom hänger på mannen. Kvinnor förväntar sig att hon ska bli tänd AV mannen. Här ser man att det finns beskrivningar att kvinnan måste få sina emotionella behov tillfredställda AV mannen för att tända, men ändå är det så många män som beskriver att de verkligen jobbar på allt detta utan att få något resultat. De ger kärlek omsorg, men får ändå inget tillbaka.

    Så länge kvinnor inte tror/tycker att så sex är viktigt för dem, riskerar sexlivet att dö ut. Så länge kvinnor hänger upp sin lust på att mannen ska skänka den till henne kommer det att fallera.

    Det kan dock vara så att mannen kan bli den som får initiatiera sex även hos par med välfungerande sexliv, men om kvinnan och mannen förstår att kvinnan vill ha det så, och tänder på det, kan det funka ändå. Dvd om hon ändå är delaktig och engagerad.

    Jag tror dock att kvinnor skulle må bra av att våga initiera sex oftare. Varför kvinnor inte tar initiativ kan beror på att kvinnor (oftare) har lite längre startsträcka och det kan ju vara konstigt att börja med något när man inte vet om man blir sugen. Då riskerar man ju hamna i en knepig sits när mannen blivit tänd men inte hon själv. Sedan tror jag ibland att sex inte är tillräckligt skönt och att man måste jobba på att utveckla sexlivet och njutning. I början kanske pirret och förälskelsen bär sexlusten, men med tiden måste lusten ha mer som driver.

    Man har sett att män onanerar lite oftare än kvinnor, men det är inte så stor skillnad. Jag tror definitivt att Kvinnor behöver också sex, både fysiskt och emotionellt.


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Torris)

    Hej igen. Jag har absolut inte övergivit tråden. Jag läser och är väldigt tacksam för alla svar och diskussionen som uppstått men i den stressiga vardagen har det känts övermäktigt att sätta sig och skriva bra svar. Så mitt tack gäller er alla. Jag har verkligen fått mycket att tänka på och reflektera över. Speciellt detta med att sex har blivit kravfyllt, det är väl i sig inte grundproblemet, eller så är det det? Men det finns absolut en prestationsångest knuten till sex i nuläget. Speciellt då jag upplever att min sambo lite tar illa vid sig om jag skulle bli upphetsad av något annat än honom. Alltså att läsa erotiska noveller eller dylikt. Och där var det ju någon tidigare i tråden som beskrev problemet med att mäns och kvinnors sexualitet ter sig på lite olika sätt och kan leda till missförstånd. Min sambo har nog förutsatt att min lust skall komma av någon typ av stimuli från honom, för det omvända räcker för honom. Och visst, min sambo har verkligen varit den som har dikterat villkoren för vårat sexliv, så det har säkert gett oss en skevhet i samlivet. Men var tusan börjar man reda upp allt? Schemalagt sex en dag i veckan som någon annan här hade, eller avhållsamhet, tid och tålamod i väntan på att lusten väcks? Egentligen vill jag inte ha sex utan att vara upphetsad, för det har jag haft så länge nu att sex för mig är lika med ett besvär, en plikt och i viss mån även fysiskt obehag...

    Sist men inte minst, jag håller med New Dawn i sex såklart är viktigt för kvinnor också, behovet borde rimligen vara ungefär lika stort hos båda könen och så länge vi antar att sex inte är lika viktigt för kvinnor så kommer männens sexualitet få mest uppmärksamhet. Jag kan inte påstå att jag lever som jag lär, men jag tycker att kvinnor borde bli bättre på att äga och stå för sin sexualitet. Hade jag gått in i ett nytt förhållande nu hade jag nog agerat annorlunda. Men man lär så länge man lever....

  • Maximus Decimus
    Anonym (Torris) skrev 2019-01-13 20:37:58 följande:

    Hej igen. Jag har absolut inte övergivit tråden. Jag läser och är väldigt tacksam för alla svar och diskussionen som uppstått men i den stressiga vardagen har det känts övermäktigt att sätta sig och skriva bra svar. Så mitt tack gäller er alla. Jag har verkligen fått mycket att tänka på och reflektera över. Speciellt detta med att sex har blivit kravfyllt, det är väl i sig inte grundproblemet, eller så är det det? Men det finns absolut en prestationsångest knuten till sex i nuläget. Speciellt då jag upplever att min sambo lite tar illa vid sig om jag skulle bli upphetsad av något annat än honom. Alltså att läsa erotiska noveller eller dylikt. Och där var det ju någon tidigare i tråden som beskrev problemet med att mäns och kvinnors sexualitet ter sig på lite olika sätt och kan leda till missförstånd. Min sambo har nog förutsatt att min lust skall komma av någon typ av stimuli från honom, för det omvända räcker för honom. Och visst, min sambo har verkligen varit den som har dikterat villkoren för vårat sexliv, så det har säkert gett oss en skevhet i samlivet. Men var tusan börjar man reda upp allt? Schemalagt sex en dag i veckan som någon annan här hade, eller avhållsamhet, tid och tålamod i väntan på att lusten väcks? Egentligen vill jag inte ha sex utan att vara upphetsad, för det har jag haft så länge nu att sex för mig är lika med ett besvär, en plikt och i viss mån även fysiskt obehag...

    Sist men inte minst, jag håller med New Dawn i sex såklart är viktigt för kvinnor också, behovet borde rimligen vara ungefär lika stort hos båda könen och så länge vi antar att sex inte är lika viktigt för kvinnor så kommer männens sexualitet få mest uppmärksamhet. Jag kan inte påstå att jag lever som jag lär, men jag tycker att kvinnor borde bli bättre på att äga och stå för sin sexualitet. Hade jag gått in i ett nytt förhållande nu hade jag nog agerat annorlunda. Men man lär så länge man lever....


    "Men var tusan börjar man reda upp allt?"
    www.adlibris.com/se/bok/the-sex-starved-marriage-boosting-your-marriage-libido-a-couples-guide-9780743227339
    av Michele Weiner Davis.

    För perspektiv och förslag på lösningar, en bok för bägge.

  • Anonym (Quinna)

    Ytterligare boktips: Esther Perell, Lust - håll glöden levande i långa relationer. Klok kvinna, psykolog med inriktning på par.

  • Ascendere
    New Dawn skrev 2019-01-13 14:22:10 följande:

    Jag tror mycket utav problemen med minskad sexlust i långa relationer är att man tror att det ska funka av sig själv, och inte är beredd på att lusten ändrar karaktär Andra problem är att man inte pratar om sex, sexuella känslor och svårigheter. (samtalen kommer när det gått alldeles för långt och då blivit väldigt laddat och känsligt) Vi förväntar oss att lusten ska tändas på samma sätt som från början och bäras av attraktion... Det gör den sällan helt och hållet efter många år, och då måste man förhålla sig till det. Här har män antagligen det lättare som tänder lite mer allmänt på kvinnans kropp. Män har dessutom ofta lättare att njuta av sex där samlaget är centralt, och att män kan dessutom få hjälp av impotensmedel. Men även normer och kulturella förväntningar gör att män är vana vid att fokusera på sex. En del är säkert biologiskt också, att män kanske har lite lättare att tända.

    Jag tror att kvinnor generellt tar för lite ansvar för sin sexualitet. Om man läser här ovan i tråden är det många som skriver under att sex helt enkelt är viktigare för män. Man ser också uttalanden att sex inte är så viktigt för kvinnor om kvinnan får annan närhet. Flera som håller med om detta. Är det verkligen så... egentligen? (Varför är det i så fall så viktigt när kvinnan byter partner)

    Tänk om det många gånger bara är skillnaden i hur lätt man tänder och hur ofta man vill ha sex. Om kvinnan inte vill lika ofta kanske hon får "för mycket sex", (eller för täta sexuella inviter)än hon klarar av.(Under förälskelse funkar det kanske) Mat är viktigt, men får man för mycket, uppskattar man det inte. Får man för lite längtar man enormt. (Ja, mat är livsavgörande, det är inte sex, men jag hoppas ni kan köpa tanken) Det kan vara allt möjligt. Det kan vara jätteskönt att få massage i en timme, men 5 timmar vore förskräckligt. Det är trevligt med gäster i bland, men om gäster kom varje dag skulle det inte bli samma sak... Det går igen på mycket. Man kan njuta av viss musik, men om man får för mycket orkar man inte lyssna till slut.

    Här i tråden kan vi läsa att det liksom hänger på mannen. Kvinnor förväntar sig att hon ska bli tänd AV mannen. Här ser man att det finns beskrivningar att kvinnan måste få sina emotionella behov tillfredställda AV mannen för att tända, men ändå är det så många män som beskriver att de verkligen jobbar på allt detta utan att få något resultat. De ger kärlek omsorg, men får ändå inget tillbaka.

    Så länge kvinnor inte tror/tycker att så sex är viktigt för dem, riskerar sexlivet att dö ut. Så länge kvinnor hänger upp sin lust på att mannen ska skänka den till henne kommer det att fallera.

    Det kan dock vara så att mannen kan bli den som får initiatiera sex även hos par med välfungerande sexliv, men om kvinnan och mannen förstår att kvinnan vill ha det så, och tänder på det, kan det funka ändå. Dvd om hon ändå är delaktig och engagerad.

    Jag tror dock att kvinnor skulle må bra av att våga initiera sex oftare. Varför kvinnor inte tar initiativ kan beror på att kvinnor (oftare) har lite längre startsträcka och det kan ju vara konstigt att börja med något när man inte vet om man blir sugen. Då riskerar man ju hamna i en knepig sits när mannen blivit tänd men inte hon själv. Sedan tror jag ibland att sex inte är tillräckligt skönt och att man måste jobba på att utveckla sexlivet och njutning. I början kanske pirret och förälskelsen bär sexlusten, men med tiden måste lusten ha mer som driver.

    Man har sett att män onanerar lite oftare än kvinnor, men det är inte så stor skillnad. Jag tror definitivt att Kvinnor behöver också sex, både fysiskt och emotionellt.


    Du har väldigt många bra poänger även om jag inte håller med om allt.

    Har bara tid att kommentera en punkt: felet många män gör är att de ger kärlek och omsorg för att de vill ha sex tillbaks. Det är feltänkt. Det är aldrig fel att visa kärlek och omsorg, men att göra det i syfte att få något tillbaks blir fel. Det som får igång en kvinna är när hon känner att han Väljer att ge just Mig detta och ingen annan. Kvinnor är evolutionärt betingade att tända på män som har sitt på det torra bär det gäller tillgången på sex, så är det bara. Hon behöver känna att han Behöver inte få sex av mig, för han kan lika lätt få det annorstädes. Han Vill ha det med mig för att det är just Mig han vill connecta med sexuellt. Då kan hon slappna av och njuta. Sen om det beror på att han knullar andra vid sidan av, det bryr sig liksom inte reptilhjärnan om, den vill bara bli befruktad.
  • New  Dawn
    Anonym (Torris) skrev 2019-01-13 20:37:58 följande:

    Hej igen. Jag har absolut inte övergivit tråden. Jag läser och är väldigt tacksam för alla svar och diskussionen som uppstått men i den stressiga vardagen har det känts övermäktigt att sätta sig och skriva bra svar. Så mitt tack gäller er alla. Jag har verkligen fått mycket att tänka på och reflektera över. Speciellt detta med att sex har blivit kravfyllt, det är väl i sig inte grundproblemet, eller så är det det? Men det finns absolut en prestationsångest knuten till sex i nuläget. Speciellt då jag upplever att min sambo lite tar illa vid sig om jag skulle bli upphetsad av något annat än honom. Alltså att läsa erotiska noveller eller dylikt. Och där var det ju någon tidigare i tråden som beskrev problemet med att mäns och kvinnors sexualitet ter sig på lite olika sätt och kan leda till missförstånd. Min sambo har nog förutsatt att min lust skall komma av någon typ av stimuli från honom, för det omvända räcker för honom. Och visst, min sambo har verkligen varit den som har dikterat villkoren för vårat sexliv, så det har säkert gett oss en skevhet i samlivet. Men var tusan börjar man reda upp allt? Schemalagt sex en dag i veckan som någon annan här hade, eller avhållsamhet, tid och tålamod i väntan på att lusten väcks? Egentligen vill jag inte ha sex utan att vara upphetsad, för det har jag haft så länge nu att sex för mig är lika med ett besvär, en plikt och i viss mån även fysiskt obehag...

    Sist men inte minst, jag håller med New Dawn i sex såklart är viktigt för kvinnor också, behovet borde rimligen vara ungefär lika stort hos båda könen och så länge vi antar att sex inte är lika viktigt för kvinnor så kommer männens sexualitet få mest uppmärksamhet. Jag kan inte påstå att jag lever som jag lär, men jag tycker att kvinnor borde bli bättre på att äga och stå för sin sexualitet. Hade jag gått in i ett nytt förhållande nu hade jag nog agerat annorlunda. Men man lär så länge man lever....


    Som alltid gäller det först att ta reda på vilka känslor som ligger bakom. Det är liksom grunden.

    Först måste du göra klart för dig hur ni ligger till i själva relationen. Älskar ni varandra? Vill du hitta en lösning på sexlivet?Vill du leva med din man? Tycker du om att vara nära, ser du fram emot att göra något på tu man hand med honom. (gå på restaurang, åka på semester).

    Näsra fråga gäller honom. Älskar han dig? Känner du dig älskad? Är han respektfull och förstående? Förstår du honom? Försöker du förstå hans känslor?

    När det kommer till sex så beskriver du att det finns problem med prestationsångest. Det kan ju i sig döda sexlusten, och om du har sex utan att vara upphetsad riskerar du begrava din lust ännu mer. Att flera gånger ha sex utan lust är något väldigt negativt, för hjärnan kopplar då inte ens inhop sex med något positivt.

    För att du ska få igång din lust måste sex bli något positivt.

    För att det ska bli det måste ni reda ut vilka känslor som hindrar dig. Han är antagligen rädd att han inte duger och kanske rädd att förlora dig, så i alla samtal måste du vara tydlig med att du älskar honom och vill hitta en lösning. Visa gärna det genom att samtidigt ge honom närhet. (krama/håll om) Om du gör det kanske han sänker axlarna och börjar lyssna. När det gäller dig själv måste du vara tydlig med vad du känner. Tex om du känner stress att inte bli kåt, inte komma, prestationsångest osv. Jag skulle rekommendera att ni rör varandra nakna med samlagsförbud. Han rör dig, smeker dig, utan att du måste bli kåt. Det är mycket troligt att han blir kåt och då måste du förhålla dig till det med förståelse och inte prestationsångest. Fundera på om du kan tillfredställa honom då. Eller kanske bara att du tittar medan han runkar. För att allt detta ska funka måste ni rett ut var ni står och vad ni känner och att detta är ett medvetet sätt att hitta tillbaka till varandra. Då får det inte kännas som misslyckande. Det är något lyckat att börja jobba på det. Ang noveller kanske ni kan läsa tillsammans.

    Det kan vara bra att du också onanerar någon gång, och även då bara fokuserar på vad som är skönt. Inte att ligga och pressa fram orgasm. Använd glidmedel, både vid onani och smekningar tillsammans. Det blir så mycket skönare, men låt inte glidmedel blir ersättning för kåthet för att kunna ha sex.

    Jag ställde några frågor tidigare i tråden som jag upprepar :

    Vad är det bästa med sex? Har du någonsin upplevt det värdefullt och underbart? I så fall varför? Var det hånglet, närheten, spänningen, orgasmerna, eller vad?

    Finns det någon närhet du njuter av? (måste inte vara sexuellt) Gör ni det någon gång?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2019-01-14 21:21:19 följande:

    Du har väldigt många bra poänger även om jag inte håller med om allt.

    Har bara tid att kommentera en punkt: felet många män gör är att de ger kärlek och omsorg för att de vill ha sex tillbaks. Det är feltänkt. Det är aldrig fel att visa kärlek och omsorg, men att göra det i syfte att få något tillbaks blir fel. Det som får igång en kvinna är när hon känner att han Väljer att ge just Mig detta och ingen annan. Kvinnor är evolutionärt betingade att tända på män som har sitt på det torra bär det gäller tillgången på sex, så är det bara. Hon behöver känna att han Behöver inte få sex av mig, för han kan lika lätt få det annorstädes. Han Vill ha det med mig för att det är just Mig han vill connecta med sexuellt. Då kan hon slappna av och njuta. Sen om det beror på att han knullar andra vid sidan av, det bryr sig liksom inte reptilhjärnan om, den vill bara bli befruktad.


    Jag tror inte på fyrkantighet. Relationer är komplexa och beroende av känslor. Sexuella problem kan ha olika orsaker. Inte sällan är sexproblem egentligen ett kärleksproblem, antingen från den som vill ha sex, eller från den som inte vill.... Eller från båda.

    Om du din resonemang är allmänt rådande ligger tex dina egna sexuella problem i att du inte är attraktiv för andra kvinnor, eller att du kvinna inte inser detta. Du har inte beskrivit det som att det är där problemet ligger. Det är inte heller något långsiktigt sätt att få sexliv att fungera genom att få den andre svartsjuk. Kanske kan funka på kort sikt. Det är så mycket mer som måste funka.

    Jag håller med om att det inte är hållbart att ge kärlek och omsorg för att få sex. Självklart blir det helt fel då och inte ärligt. Om man då förstår att den sk omsorgen och kärleken egentligen är ett uttryck för att försöka få sex tappar man ofta respekten och dessutom blir sex i sig blir syndabock.

    Jag tror att attraktion gynnas att att man ser sin kärlek i nya miljöer, i sociala interaktioner med andra (så länge man tycker att partnern hanterar dem väl)

    Jag känner mig extra förälskad när jag ser min man vara vänlig och uppmuntrande med min släkt, med mina barn, med mina föräldrar och andra personer. När jag ser honom agera socialt i nya miljöer ser jag honom lite utifrån och det stärker kärleken, känslan av förälskelse, och det påverkar indirekt även lusten.

    Jag vet att min man skulle få sex hos andra, men jag blir ändå inte lika lätt kåt på honom som i början. Nu inleder vi ofta sex med njutning och smekningar. Det är liksom inte attraktionen som styr. Även om jag tycker han är attraktiv räcker inte det för att jag ska bli kåt.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Just så!)
    Anonym (Ka) skrev 2019-01-10 12:17:30 följande:
    Precis...Tror dessutom att mannen i de flesta fall blir mer nöjd bara att få kvitto på att kunna tillfredsställa sin kvinna. När sexlusten börjar dala hos kvinnan uteblir den tillfredsställelsen och boosten det innebär för självförtroendet, och det är då otrohet kan uppstå. Givetvis gäller inte det alla, men det är ganska typiskt som ts man reagerar...Han vill inte ha någon annan..han vill duga åt sin fru...
    Just så! Därav att många kvinnor börjar fejka njutning och orgasm skulle jag tro. För att göra mannen glad. 
Svar på tråden Efter 6 år är lusten borta