• Anonym (Tjockmensöt)

    Kropp eller anikte, vad går ni efter först?

    Jag och en tjejkompis hade en liten diskussion med några manliga bekanta i helgen om bl.a skönhetsideal och förhållanden och jag skulle väldigt gärna vilja veta hur fler tänker här. För att kortfatta: jag är 171 cm lång, väger 114 kg så har långt ifrån en killerbody men många har sagt att jag har ett vackert ansikte med stora, klara ögon o.s.v. min väninna är runt 165 cm, väger ca 55 kg och har verkligen skitsnygg kropp! (Den jäveln;)) men är kanske inte jättesöt vad gäller ansiktet. Hon har partner, jag har precis gått ur ett långt förhållande. Dessa killar sa att hon kommer aldrig lida brist på karlar eftersom hon har den kropp hon har men jag är tvungen att gå ner i vikt om jag ska få någon, hur än fin jag än är i ansiktet, eftersom att i slutändan så är det kroppen som överväger vid första mötet.( Puh, sorry för långt inlägg...) vad anser och tänker ni

  • Svar på tråden Kropp eller anikte, vad går ni efter först?
  • Xzx
    Anonym (ansikte och hår) skrev 2019-10-23 00:37:45 följande:
    Sen mediciners påverkan. Det finns en känd antidepp medicin som har den trissta biverkningen att så gott som alla går upp drastiskt på kort tid utan att öka sitt kaloriintag. Mirtzasapin heter den. Hade en kompis och en släkting som gick upp 10-20 kg på ett par månader Det var helt galet tyckte otroligt synd om dem särskilt då båda mådde förträffligt bra på den för övrigt.

     Även kvinnor i klimakteriet får viktökning i och med östrogenet går ur kroppen. Så vissa saker är faktiskt helt utan människans kontroll men det vägrar fettförnekarna att inse eftersom de måste ha en syndabock och något att förakta.

    Det finns grejer som påverkar, absolut.


    Men då får man jobba hårdare, och se det ur ett längre perspektiv. Viktnedgång är sällan linjär. Den går lite upp och ned, men trenden behöver fortfarande vara åt rätt håll.


    Och vill folk sitta med offerkoftan på och behålla allt fett får dom väl göra det. Men gnäll då inte för tusan, utan ta konsekvenserna av dom livsval som gjorts.

  • Anonym (ansikte och hår)
    Xzx skrev 2019-10-23 00:41:59 följande:

    Det finns grejer som påverkar, absolut.


    Men då får man jobba hårdare, och se det ur ett längre perspektiv. Viktnedgång är sällan linjär. Den går lite upp och ned, men trenden behöver fortfarande vara åt rätt håll.


    Och vill folk sitta med offerkoftan på och behålla allt fett får dom väl göra det. Men gnäll då inte för tusan, utan ta konsekvenserna av dom livsval som gjorts.


    Nej självklart ska de inte ge upp och försöka så gott det går men förstår om det känns motigt med så taskiga förutsättningar och kanske fel proportioner på kroppen, kort längd osv. Hade inte velat byta om man säger så och försöker vara ödmjuk. Har också en ett par bekanta som skadat sig svårt och aldrig mer kommer att kunna röra sig eller motionera som normala och fått hemska följdsjudomar nu pga allt fett som aldrig kan förbrännas. Man får vara glad så länge man kan röra sig och förbränna skiten.
  • Anonym (Hejsvejs)
    Xzx skrev 2019-10-23 00:18:29 följande:

    Jag citerar:

    "Men om man funderar lite på det kan man inse att man egentligen inte kan resonera så därför att man aldrig blir fet om man inte äter för mycket. Därför kan man säga att det alltid är omgivningsfaktorer. Om man inte äter för mycket så utvecklar man ingen fetma vilken genetik man än har, säger Claude Marcus, professor vid Karolinska Institutet och forskningsledare för Rikscentrum Barnfetma vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. Inte ens Peter Arner, som nyligen publicerade den första genen som styr fettcellsutvecklingen, menar att genetiken är av avgörande betydelse."


    Det som är genetiskt är hungerkänslorna. Tänk dig att du som inte har anlag för matmissbruk äter en stek, det är gott. Tänk dig att du äter två stekar, så är det också gott. Äter du däremot 6 stekar samtidigt, eller 10 så är det inte gott längre. Vid 20 stekar hatar du stekar. En person med gener för matmissbruk saknar detta stopp. Alltså är den 20:e steken för dem exakt lika god som den första så därför överäter de jämt. Dessutom hanterar de känslor genom gmufsandet och har en mental besatthet som ständigt och jämt kretsar kring mat. Psykologhjälp behövs. Denna än så länge obevisade missbrukargenetik finns hos dessa människor och mat är deras drog som har samma effekt på dessa överviktiga som annat missbruk har hos de som missbrukar annat - det är okontrollerbart hos individen som inte kan sluta efter EN stek utan överkonsumtion.
  • dream on
    Anonym (Hejsvejs) skrev 2019-10-23 01:41:21 följande:

    Det som är genetiskt är hungerkänslorna. Tänk dig att du som inte har anlag för matmissbruk äter en stek, det är gott. Tänk dig att du äter två stekar, så är det också gott. Äter du däremot 6 stekar samtidigt, eller 10 så är det inte gott längre. Vid 20 stekar hatar du stekar. En person med gener för matmissbruk saknar detta stopp. Alltså är den 20:e steken för dem exakt lika god som den första så därför överäter de jämt. Dessutom hanterar de känslor genom gmufsandet och har en mental besatthet som ständigt och jämt kretsar kring mat. Psykologhjälp behövs. Denna än så länge obevisade missbrukargenetik finns hos dessa människor och mat är deras drog som har samma effekt på dessa överviktiga som annat missbruk har hos de som missbrukar annat - det är okontrollerbart hos individen som inte kan sluta efter EN stek utan överkonsumtion.


    Ja ungefär min poäng. Den är dessutom inte helt obevisad. Det verkar (föga förvånande) röra sig om en genvariation:

    www.vetenskaphalsa.se/upptackt-av-en-gen-som-ar-kopplad-till-svar-barnfetma/

    Men vill mössen ha på sig offerkoftan istället för ut och springa blir de feta.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on
    Xzx skrev 2019-10-23 00:15:55 följande:

    Ser inget i det du länkat som går på tvärs med det jag sagt?

    Och det är klart att gener spelar en viss roll, men knappast en avgörande sådan. Vad som spelar roll är hur mycket du springer jämfört med hur mycket du äter - det är där du kan göra något. Att bara ligga på sofflocket, ge upp och skylla på dåliga gener är inte ursäkt. Har man taskiga gener får man jobba hårdare. Och nej, livet är inte rättvist alla gånger. Deal with it.


    Du sa att antalet fettceller inte spelar någon roll men det gör det. Står tydligt i angivna länkar. Inte heller har jag sagt att det inte spelar någon roll om du ligger på sofflocket eller ej men fetma förklaras inte enbart av lathet. Anledningen till jämförelsen med andra tillstånd.

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/rad-mot-fetma-hjalper-inte
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Bjoer

    Alltså, ni pratar om olika saker. En pratar om orsakerna till fetma (man äter mer än man gör av med) medan den andra pratar om orsakerna till att man äter mer än man gör av med (hungerskänslor, depression, belöningssystem osv.).

    För att gå ner i vikt måste du äta mindre än du gör av med. Då går man ner i vikt. Nått annat är en fysikalisk omöjlighet. Var den gränsen går beror på hur lätt din kropp tar upp energi, hur effektiv den är på att använda energi osv. För att behålla din nya vikt kan du inte gå tillbaka till dina gamla matvanor. Då kommer du gå upp igen.

    Det svåra är att lyckas med ovanstående just pga. hur vi fungerar psykologiskt. Vissa klarar det inte, vissa gör det. Vissa kräver operation eller psykologhjälp för att lyckas. Det är ok. Men att säga att ovanstående inte gäller för vissa pga. gener eller liknande är att blunda för var orsaken ligger. Orsaken är alltid att du äter mer än vad du gör av med.

  • Anonym (blandat)
    Anonym (Tjockmensöt) skrev 2019-10-21 12:19:53 följande:

    Jag och en tjejkompis hade en liten diskussion med några manliga bekanta i helgen om bl.a skönhetsideal och förhållanden och jag skulle väldigt gärna vilja veta hur fler tänker här. För att kortfatta: jag är 171 cm lång, väger 114 kg så har långt ifrån en killerbody men många har sagt att jag har ett vackert ansikte med stora, klara ögon o.s.v. min väninna är runt 165 cm, väger ca 55 kg och har verkligen skitsnygg kropp! (Den jäveln;)) men är kanske inte jättesöt vad gäller ansiktet. Hon har partner, jag har precis gått ur ett långt förhållande. Dessa killar sa att hon kommer aldrig lida brist på karlar eftersom hon har den kropp hon har men jag är tvungen att gå ner i vikt om jag ska få någon, hur än fin jag än är i ansiktet, eftersom att i slutändan så är det kroppen som överväger vid första mötet.( Puh, sorry för långt inlägg...) vad anser och tänker ni


    Jag är man och jag går först efter ansiktet. Sedan längden för jag vill inte ha en kvinna som är längre än jag. Sedan till slut på kroppen. Jag vill inte ha en alltför stor tjock kvinna utan en ganska normal/liten smal/atletisk kvinna. Lite fett går bra. Men inte för mycket dock. Ska vara sportig. Bra utstrålning.
    Så jag vill alltså ha en kvinna som är lite mindre än jag i storlek och längd. Det är min preferens. Men sen måste det ju vara kemi och dessutom en bra person till slut som avgör.
    Men en del killar gillar stora kvinnor så jag tror inte du behöver bry dig så mycket om vikt och sånt. Huvudsaken att du är trevlig så hittar du snart någon. 
  • Anonym (Ll)

    Jag har inget emot lite övervikt men 114 kg är för mycket för min del.

  • dream on
    Bjoer skrev 2019-10-23 10:32:08 följande:

    Alltså, ni pratar om olika saker. En pratar om orsakerna till fetma (man äter mer än man gör av med) medan den andra pratar om orsakerna till att man äter mer än man gör av med (hungerskänslor, depression, belöningssystem osv.).

    För att gå ner i vikt måste du äta mindre än du gör av med. Då går man ner i vikt. Nått annat är en fysikalisk omöjlighet. Var den gränsen går beror på hur lätt din kropp tar upp energi, hur effektiv den är på att använda energi osv. För att behålla din nya vikt kan du inte gå tillbaka till dina gamla matvanor. Då kommer du gå upp igen.

    Det svåra är att lyckas med ovanstående just pga. hur vi fungerar psykologiskt. Vissa klarar det inte, vissa gör det. Vissa kräver operation eller psykologhjälp för att lyckas. Det är ok. Men att säga att ovanstående inte gäller för vissa pga. gener eller liknande är att blunda för var orsaken ligger. Orsaken är alltid att du äter mer än vad du gör av med.


    De hänger väl ihop? Det är uppenbarligen så att överskott av kalorier ger mer övervikt. Problemet är ju dock att även med förändrade matvanor går feta som gått ner i vikt lätt upp i vikt igen. Antalet fettceller är konstant, även om de byts ut.

    Jag menar mera att psykologin rimligen inte kan vara helt frånkopplad biologin och är inte helt inom vår kontroll. Jag kan ju inte med bästa vilja i världen sluta producera insulin t.ex. eller få hjärtat att sluta slå.

    Flera av de tjockisar jag känner har ju svårt med aptit åt båda hållen. Känner inte av hungerssignaler, utan kan gå en hel dag utan mat och lassar sen kanske in fel och för mycket senare istället. Jag tänker att om man har en någorlunda fungerande aptitreglering så har man inga större problem med att stå emot frestelsen att överäta för att den impulsen helt enkelt inte infinner sig. Mättnadskänslan finns. Då är det ju lätt att säga att man är stark psykiskt, att det bara handlar om att bestämma sig.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Liberté
    Anonym (ansikte och hår) skrev 2019-10-23 00:37:45 följande:

    Sen mediciners påverkan. Det finns en känd antidepp medicin som har den trissta biverkningen att så gott som alla går upp drastiskt på kort tid utan att öka sitt kaloriintag. Mirtzasapin heter den. Hade en kompis och en släkting som gick upp 10-20 kg på ett par månader Det var helt galet tyckte otroligt synd om dem särskilt då båda mådde förträffligt bra på den för övrigt.

     Även kvinnor i klimakteriet får viktökning i och med östrogenet går ur kroppen. Så vissa saker är faktiskt helt utan människans kontroll men det vägrar fettförnekarna att inse eftersom de måste ha en syndabock och något att förakta.


    Fast om man vet att man kommer äta en medicin som har viktuppgång / nedsatt ämnesomsättning som bieffekt kanske man ska vara en smula försiktig med kosten ?

    20 kilo på ett par månader motsvarar drygt 2 chipspåsar om dagen i överskott efter baseline.

    Får du en medicin som gör att du håller vätska är det lätt att gå upp med, då kanske man ska vara försiktig med saltet osv.

    Man får anpassa sig och göra informerade val. Det är inte utanför människans kontroll då samma lagar som styr i naturen även appliceras på människor.

    Att säga att det inte går att göra något åt pga X anledning är vekt, svagt och dumt.
  • Anonym (ansikte och hår)
    Liberté skrev 2019-10-24 13:30:16 följande:
    Fast om man vet att man kommer äta en medicin som har viktuppgång / nedsatt ämnesomsättning som bieffekt kanske man ska vara en smula försiktig med kosten ?

    20 kilo på ett par månader motsvarar drygt 2 chipspåsar om dagen i överskott efter baseline.

    Får du en medicin som gör att du håller vätska är det lätt att gå upp med, då kanske man ska vara försiktig med saltet osv.

    Man får anpassa sig och göra informerade val. Det är inte utanför människans kontroll då samma lagar som styr i naturen även appliceras på människor.

    Att säga att det inte går att göra något åt pga X anledning är vekt, svagt och dumt.
    Du verkar ha svårt att förstå att allting inte är inom människors kontroll. Ditt sätt är ytterst nedlåtande och ovetenskapligt och bygger bara på provokation och ovilja att flytta perspektivet utanför dig själv. Mycket oempatisk världssyn.
  • Liberté
    Anonym (ansikte och hår) skrev 2019-10-24 13:43:50 följande:

    Du verkar ha svårt att förstå att allting inte är inom människors kontroll. Ditt sätt är ytterst nedlåtande och ovetenskapligt och bygger bara på provokation och ovilja att flytta perspektivet utanför dig själv. Mycket oempatisk världssyn.


    Sluta vara ett offer för dig själv och lägg ned dina ursäkter.

    DU väljer vad du äter , du är även den som avgör hur mycket du rör på dig samt vilken livsstil du följer.

    Varför skulle det vara ovetenskapligt att följa termodynamikens andra lag ? Det du säger är omöjligt i denna värld annars skulle man kunna äta ett piller och skita i mat helt.. förstår du hur korkat det låter ?

    Om du inte är multihandikappad i en permobil med limiterad möjlighet till varierad kost så kan du påverka vad du äter.

    Det har inte med empati eller ej att göra utan att det är jobbigt med förändring av livsstil samt begränsa det som är roligt.

    Du väljer att vara ett offer ingen annan.
Svar på tråden Kropp eller anikte, vad går ni efter först?