• ceciliaa

    Nu ställer jag till rabalder...

    I senaste numret av Vi Föräldrar fanns det artiklar om könsuppdelade kläder i butikerna och vice versa. En sjuk bild (som jag får hoppas att det var på skoj) en pojk i PRINSESSKJOL!!! Herregud ska det inte få synas att flickor är flickor och pojkar är pojkar. Ska pojkar ha kjol oxå på sig nu eller? Och flickor ha pojkkläder?
    NÄ vet ni vad, min dotter kommer aldrig ha pojkkläder på sig och får vi en pojk får han minsann inte gå runt i kjol! Rosa är och förblir en typisk flickfärg, MEN det kan va fint på pojkar att ex ha rosa tröja.
    Med detta vill jag säga att allt gått för långt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 12:53:55:
    Att barn klär ut sig på dagis är fullt normalt och så SKA de va. Men tänk de föräldrar som tycker det är OK att deras son går runt i kjol...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 12:45:00:
    Om det nu är så att många föräldrar mer än gärna skulle klä sin pojk i kjol/klänning i skolan/förskolan, varför gör ni inte det då? Vi ser ju aldrig killar i kjol. Tar ni på era pojkar trosor oxå? Eller flickorna kalsonger? Om ni nu vill ha det så "jämnställt" så kanske jag borde köpa kalsonger åt mig?

  • Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...
  • snart tre

    Men vem har pratat om att bestämma att barnen ska gå i klänningar på vintern och frysa??? Det är inte det vi diskuterar här.

  • Rokka Jill

    en kjol på pojke.. en klänning på flicka.. hmmmm hade det varit annorlunda om jag hade haft en snopp eller?

  • backtimjan

    Barnklänningar är oftast korta och går alldeles utmärkt bra att ha under overallen. Inte behöver det vara kallt, inte!

  • Veladis

    Rokka Jill: Nej, barn ska inte bestämma allt. Men de ska ha rätt att utrycka sin åsikt och tas på allvar, och om man som förälder säger nej åt något, skall man ha en bra förklaring till varför. Jag anser att stereotypa könsroller inte är en tillräckligt bra förklaring om min son säger att han vill ha kjol.

    Snart tre: Ja, jag har läst om hans forskning, och skulle gärna köpa hans kläder om det nu inte var så att jag syr i liknande stil själv...

    Backtimjan: jag skulle nog agera på ett likartat sätt.

    Vad jag ville få fram vad hur vissa tänker. De tycker inte att en pojke ska få gå iklädd kjol i skolan om det vill, för att han kan bli retad. Betyder det då att de som retar har rätt att reta honom om han går i kjol? Att det är kjolpojken som gör fel, och retstickorna som gör rätt? Förstår ni resonemanget.

  • Mums

    "Se till att alla barn blir likadant bemötta, inte som idag att pojkarna får mycket mer tid och uppmärksamhet i klassrummen medan flickorna får mycket mer ord och positiv beröring."

    Jag menade såklart likadant bemötta statistiskt sett, enligt förtydligandet att pojkar SOM GRUPP inte ska få mer tid etc., som det är idag.

    Självklart har olika individer olika behov; det är ju det som är hela poängen med att sluta fokusera på könsorganet.

    Men när man frågar en förskolepedagog "hur jobbar ni för jämställdhet" och får svaret "vi behandlar inte barnen utifrån kön, vi behandlar varje barn som en individ", så är det ett PROBLEM, eftersom massor av undersökningar visar att man behandlar flickor och pojkar olika.

    För att veta att man inte gör olika beroende på kön, måste varje förskola regelbundet studera och utvärdera sin verksamhet, t.ex. videofilma och analysera och räkna hur man pratar med barnen etc. Sedan kan man ta fram strategier och bestämma vilka olika aktiviteter man ska göra för att nå framåt.

    Innan vi VET hur vi gör kan vi inte säga hur vi gör. Och innan vi VET hur vi gör kan vi inte heller bestämma hur vi ska utveckla, förändra och bli bättre. Eller hur?

  • backtimjan

    Ja, fast det måste väl vara ett ännu värre problem om de inte ens VILL behandla barnen som individer utan håller på med "stora pojkar gråter inte" och "vad fin du är idag" (varje dag typ och bara till flickorna) och sådant helt öppet.

    Om de SÄGER att de vill behandla alla som individer kan de väl uppskatta lite hjälp för att göra det?

  • Eli

    Jag har förstås inte läst hela tråden. Men om jag får en pojke nästa gång (gravid nu) så är det klart att han ska få ha kjol om han vill. Dottern har inte det eftersom hon inte tycker om kjolar.

    Jag förstår ingenting av TS inlägg. Vad är det som är så upprörande? Varför ska man vara så intresserad av att visa upp sitt barns könstillhörighet?

    För min del tycker jag inte att andra har med det att göra. Faktiskt tycker jag att det är ganska äckligt, ja rent ut sagt halvperverst att vilja göra små "män" och "kvinnor" av BARN. Kom igen - det är ju små barn vi pratar om! Ni föräldrar som tycker att det är viktigt att omgivningen snabbt får reda på vad barnet har för kön - varför vill ni det egentligen? Till vilken nytta är den informationen?

  • Fastidious

    Mums: jag tänkte precis börja skriva och berätta om den där studien och arbetet på förskolan i Gävle.. men såg att du hade en länk till en artikel om den i din pres.. Det var härlig läsning när det kom ut i lärartidningen. Små små saker kan förändra så mycket.. bara det att när barnens saker hade gått sönder så var det inte självklart att säga: Ta hem den till pappa så lagar han den säkert.. Utan de bytte ut det till mamma. För mamma kan också.

    Häromdan var jag och min bästa vän och hämtade hennes barn på förskolan. När vi skulle hämta den yngsta sonen på 2 år så var han inne i ett annat rum, bakom en glasdörr.. Han höll för fullt på att prova ett par röda pumps! Min kompis sa lite på skämt INNAN vi hade öppnat dörren.. "jaha, nu blir det en fjolla alltså..."
    När vi öppnade dörren och han såg oss sa vi: MEN vilka fiiina skor du har!!

    Lite OT men himla kul när det hände!

    Hennes pojkar är himla "killiga", men gillar ändå att sitta och göra armband etc..och ville de testa nagelllack och ha glittriga fiiiina (som de uttryckte det)tröjor så fick de ha det. No problem.

  • Aunt Molly

    Ja, inte tappar ens pojkar könet för att de har glitter och rosa eller ens pumps på sig!

    Mode har ju varierat väldigt mycket, men många verkar tro att pojkar har haft blått med bilar på och flickor rött med glitter sedan stenåldern. Det stämmer ju inte riktigt. I den katolska världen är ju blått en riktig flick-färg (jungfru Marias färg) och långt fram i vår egen tid har randiga tyger varit reserverade för prostituerade och interner på fängelse. Ingen tvekar väl att ta på sig en randig tröja idag; som tur är ändras uppfattningen om vad som är OK. Smink och högklackat var modernt bland män på 1700-talet och byxor förbjudet för kvinnor för bara 100 år sedan. Hästar har varit manliga attribut tills nyligen, nu är det typiskt tjejigt osv, osv, osv. Man kan komma på hur många exempel som helst som visar att det är det yttre sociala trycket som bestämmer vad som är manligt och kvinnligt och det är tragiskt att många avfärdar det med att det mode som gäller nu skulle vara genetiskt!

    Jag tror som många andra att "det börjar med en stoppnål och slutar med en silverskål", dvs gör vi stor skillnad på små pojkar och flickor som kommer löneskillnader och ojämlikheter i samhället att bestå. Därför är det viktigt att inte lägga för stor vikt vid barnens kön och pådyvla dem egenskaper som är kopplade till kön och fördomar om kön.

    Att "alla flickor vill ha rosa" beror på att vuxna präntat in att det ska vara så, inte på att de rent genetiskt tycker rosa är finast!

Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...