• Anonym (orolig!!)

    Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!

    Hej!

    Jag har fött barn för 10 dagar sedan, jag har haft dubbelslag/extraslag på hjärtat förrut i perioder, men då bara några dubbelslag då och då, sen har dom försvunnit.

    Igår åkte jag till akuten för att hjärtat slår extraslag 20 ggr per minut, alltså var 5:e slag, ibland ännu oftare.
    Jag fick ta massa prover och EKG och träffade en hjärtläkare.
    Han tyckte att det var lite mång extraslag för att var normalt och jag ska få göra arbets EKG och ultrsljud.

    Själv undrar jag om det har med allt som händer i kroppen att göra så här 10 dagar efter förlossning och amningen och allt.

    Även fast han har sagt att jag inte ska vara orolig i dagsläget så kan jag inte tänka på nåt annat och går hela tiden och känner efter.
    Men hjärtat hoppar där inne precis hela tiden så det är inte så lätt.

    Undra om någon annan har upplevt att ha så mycket dubbelslag under så lång tid?

  • Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!
  • ondella

    Jag har ju också en del arytmier(som sagt),och undrar om man kan ha PÅ utan att ha en aning om det själv? En del säger att man kan det,men jag har ju inga andra sympton av PÅ alls?
    Bara spånar lite nu...

  • Anonym (HjärtSSK)

    Nu får du ursäkta men det är inget uttrycks om vi använder..

    Vad menar du med PÅ ??

    /Sköterska

  • vadskajaghetadå

    känner att jag måste svara

    min mamma, mormor farmor har alltid haft dubbelslag, alla läkare har sagt att det har vart ofarligt.

    undermin grav för 2,5 år sen hade jag det varje dag i slutet, 2-3 månader.

    det försvann sen.

    men dock nu var jag sååå nervös inför en grej med mitt jobb och efter det kom det tillbaka, ungefär lika mkt som du TS, fast under 2-3 veckor.

    ringde sjukvården och hon trodde absolut det hade med jobbet att göra.

    nu har jag semester och jag har mindre dubbelslag.

    det förvånar mig att bara en av er har sagt nåt om magen!
    det påverkar supermycket om man är spänd och gasig.
    jag har börjat ära linssoppa med lök i och fiser som bara den och då blir dubbelslagen 7 resor värre, det påvärkas massor av det - en tanke bara!

    sen det här med inderal, vadan allt prata om att ta den lägsta dosen?
    DE FLESTA JAG SNACKAT MED INOM SJUKVÅRDEN SÄGER ATT DET ÄR EN ÄNDÅ MILD TABLETT SOM MAN kan ta väldigt många av utan att överskriva dygnsdosen.

    jag tar den enbart pga struman jag hade förr, då hade jag superhög puls, sen när jag blev bättre från den hade min kropp blivit van vid den.

    jag skickar en kram till dig TS detta är skitjobbigt - jag vet!!!!


  • Anonym (orolig!!)

    Jag tittar in lite snabbt och skriver mer sen, ska iväg med sönerne på hockey.

    ssk, då ska jag försöka hålla mig lugn, men det är INTE lätt

    Sannispannisen, dig har jag läst om mycket, när jag kollade i gamla trådar
    Föstod då att jag har de som du hade, dunk, dunk,.......dunk..dunk....dunk.......osv dagarna igenom.
    Du beskrev det så bra precis så känns det hela tiden.
    Det där med magen har jag hört, läst om det också, jag har behov av att rapa och har halsbränna och känner mig uppkörd, säkert hänger allt samman.

    Vad bra att så många hittat hit, skönt att stötta varandra och dessutom ha ett hjärtssk också som kan svara på frågor!!!

    Ha en bra dag!!!

  • ondella

    Ursäkta ,Det är som sagt panikångest-förkortning här på fl.

  • Anonym (överfunk.)

    Har inte läst igenom tråden. Men efter förlossningen av mitt första barn så slog mitt hjärta jättesnabbt och konstigt. Det visade sig att jag hade en överfunktion av sköldkörteln (Hypertyreos).

  • Anonym (HjärtSSK)

    Ondella:
    Alltså...jag är ingen expert på panikångest.....men jag vet att stress är en oerhört stor faktor gällande hjärtat över lag. har t o m haft patienter som haft alla symtom på hjärtinfarkt men så klart inga ekg negativiseringar och enzymutsläpp....men smärtan kallsvettig...mm mmm och det har visat sig vara stress.

    I mina öron så kanske du känner av rejäl stress och lite ångest utan att det behöver vara panikångestattacker? Låter lite konstigt att det enda en panikångeststtack ska visa är extra slag....har jag aldrig hört talas om.
    men som sagt jag är ingen psykiatri sköterska ..... utan en hjärt sköterska

    Alla är så klart välkommen att ställa frågor så svarar jag på det jag kan.

    Mvh SSK

  • Anonym (orolig!!)

    Ondella, jag tror att det kan vara så att man tex får mycket extraslag pga stress eller nåt annat och då blir mna så rädd och orolig för det och har man tendens till lite panikångest så kan man säkert få det och det stressar ju på ännu mer.
    Man hamnar i en ond cirekel av oro och stress vilket sedan gör att man säkert kan få extraslag.
    Det är min lilla teori, tror det är lite så för mig.

    Överfunk., sköldkörtelprov har dom tagit 2 ggr, ett på akuten och ett på vc, så det vet jag att jag inte har nåt onormalt med.
    Men det kan vara en anledning till extraslag annars.

    Det värsta för mig är att jag tror hela tiden att det är farligt även fast alla har sagt att det inte är det.
    När hjärtat hoppar över vartannat slag flera gånger irad så blir jag skiträdd och tror jag har nåt fel som inte någon har sett.
    Nu ska jag vara ensam med barnen hela veckan och känner mig jätterädd att det ska bli värre och då kommer panikångesten krypande.
    Usch, jag blir tokig på det här!!
    Jag vill att det ska förvinna NU!

  • Anonym (orolig!!)

    SSK, jag har hört om att det är vanligt att folk får symtom på hjärtproblem pga stress.
    Det är bara det att jag haft det här så länge nu så jag undrar om det kommer gå över eller om jag får ha det så här resten av mitt liv, det vill jag inte ens tänka på!

    Trodde aldrig att man kunde drabbas på det här viset av extraslag, så lång tid och ihållande.
    I början kände jag nog mer av det hela tiden, nu kan jag gå och tro att jag inte har extraslag, men när jag känner på pulsen så känner jag att den "hoppar över" då och då och ibland vartannat salg eller 3-10 slag, lite olika, men ofta.

    Har varit ute och gått en del snabba promenader och det har kännts jättebra, det är bara så läskigt efteråt när pulsen ska gå ner, då hoppar det och slår jättekonstigt.
    Jag förstår inte vad kroppen håller på med?!

Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!