• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • syntetica

    idag ska jag fynda massor, var ner snabbt till ica men hann inte riktigt handla alla rea varor.

    det fanns fiskbullar 2 för 17
    och det fanns tomat eller grönsaks soppor för 10kr/st

    och sen fanns det en hel del mer men som sagt hann jag inte kika.

    sa middag idag blir soppa med bröd, och skinka (fryst julskinka)

  • Pippi på kafferep

    Åh, jag kom på en sak! Jag måste få tipsa om jätte, jätte goda "kikärtsbiffar" fast dessa är gjorda på gula ärtor.ör dubbel sats och frys in! De är jätte smarriga att servera med klyftpotatis och tzatziki eller bearnaise. Jag brukar snabbkoka ärtorna -dagen innan- så här:

    Lägg 500g gula ärtor i en kastrull med 12 dl vatten. Koka med lock på svag värme i 25 minuter. Stäng värmen och låt kastrullen stå kvar i ytterligare 20 min.

    Biffarna gör man så här:

    7-8 dl kokta ärter
    1 stor gul lök
    1/2 dl potatismjöl
    1/2 - 1 tsk spiskummin
    1/2 tsk malen koriander
    1 tsk salt
    1 msk hackad persilja
    olivolja till stekning
    Mixa allt till en smet och forma biffar. stek tills de blir gyllene... mmmm!

  • Night Angel

    Gjorde en god billig köttfärssås idag!!

    ca 500g färs
    2msk vetemjöl
    1 hackad lök
    5 dl vatten
    6-8msk tomatpure
    ca 2 tsk paprikapulver
    ca 2 tsk koriander
    ca 2-2 1/2 tsk salt
    sen hade jag i  chilipulver med efter smak.


    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Pippi på kafferep

    Vi har nästan alltid en jätte god 14-dagars sallad hemma i kylen som bas. Den blir godare ju längre den står och ungarna älskar den.
    Tycker den är billig och bra!

    1/2 vitkålshuvud
    4 rivna morötter
    2 paprikor
    1 dm purjolök

    Lag:
    1 dl vitvinsvinäger (Äppelcidervinäger går utmärkt)
    1 dl olivolja
    1 tsk salt
    1/2 dl socker
    grovmalen svartpeppar

    Strimla grönsaker och blanda till en sallad. Koka ingredienserna till lagen och slå den över salladen när lagen svalnat något. Smaka av med svartpeppar.

    (jag följer inte receptet slaviskt! Ibland har jag fler morötter, ibland mer vitkål. Jag har testat blomkål och färsk broccoli i också... men då har jag gjort mindre satser och vi har ätit upp den snabbare. Ja, det går att slänga i lite vad man känner för!)

  • misstristess

    Är där några basvaror ni alltid vill ha hemma? Något ni alltid har på lager?

    Här är det passerade tomater, champinjoner på burk, sojagranulat, grädde, creme fraice, bönor, lök, potatis och färs.

    Brukar alltid fylla på när pengarna kommer.

  • Karlsson

    mjöl, bönor, krossade tomater, grädde, lök, vitkål, morötter, potatis, pasta, ris, färs och hel kyckling.

    Det finns alltid med på handlingslistan.

    Jag gjorde förresten pannkakorna utan mjölk igår. Det är alltid min man som steker dom så jag gjorde smeten innan han kom hem och sa bara att jag hade i lite grövre mjöl för bättre mättnandskänsla

    Han steker alltid pannkakorna lövtunna och han började genast beklaga sig över att dom gick sönder vid vändningen

    Jag var tvungen att berätta sanningen, haha. Dom var väldigt goda i varjefall nästan frasigare än vanligt! Ungarna tyckte också dom var jättegoda, men jag kommer nog ha hälften mjölk hälften gröt nästa gång

  • misstristess

    När vi steker pannkakor så har vi alltid två stekpannor! Gräddar sida ett i den ena och när det är dags att vända så slår vi bara över den i den andra. Ny smet i ettan medans baksidan av pannkakan gräddas klart i tvåan.

    Sparar både tid och tålamod. Antagligen därför jag inte märkte om de var svåra att vända.

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget