• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • Lillsnörpa
    Jmia skrev 2009-10-06 13:55:58 följande:
    Nu vart man ju intresserad. Ska läsa din länk däruppe.. men om det är svårt att få hjälp med det kan man säkert glömma det enligt min erfarenhet.
    Njaa... man kan nog få hjälp om man är ihärdig det står inte så jättemycket i länken men det var vad jag hittade i en hast. Det finns nog en del info i gamla trådar också
  • NoMercy

    Karpaltunnelsyndrom? Nån som haft det?
    Hur är det med andra autoimmuna sjukdomar ihop med hypo? Min läkare har idag tagit prover, mest för att utesluta eg.
    Och förresten, tror jag idag fått diagnosen hypotyreos "på riktigt", trots mina bra värden och min kosmetiskt förstorade sköldkörtel (ny doktor som tyckte det var självklart varför jag mått som jag mått och att Levaxin hjäpte, jag fick hjälp i tid helt enkelt).

  • michiara

    har kollat er tråd lite grann, ända sedan min läkare sa att det borde tas ett prov på mig för han tyckte mina symtom var rätt förenliga med hypotyreos. tog prover förra veckan men eftersom min läkare enbart jobbar måndagar så kontaktar han inte mig förrän nästa vecka. jag ringde dock idag för att kolla värdet och sköterskan sa 1,4. det är väl ett bra värde? min läkare sa att även om man ligger inom normalvärdena så kan det vara bra att prova medicin om man har mkt symtom, håller ni med?

  • Pucko Buffy
    michiara skrev 2009-10-06 15:16:50 följande:
    har kollat er tråd lite grann, ända sedan min läkare sa att det borde tas ett prov på mig för han tyckte mina symtom var rätt förenliga med hypotyreos. tog prover förra veckan men eftersom min läkare enbart jobbar måndagar så kontaktar han inte mig förrän nästa vecka. jag ringde dock idag för att kolla värdet och sköterskan sa 1,4. det är väl ett bra värde? min läkare sa att även om man ligger inom normalvärdena så kan det vara bra att prova medicin om man har mkt symtom, håller ni med?
    Din läkare är klok. Så ja jag håller med. Det är nog TSH de tagit och ja det är ett bra värde. Men även T4 spelar in och antikroppar.

    Håller tummarna att du får hjälp av din läkare.
    /PB
  • Pucko Buffy
    NoMercy skrev 2009-10-06 14:39:19 följande:
    Karpaltunnelsyndrom? Nån som haft det? Hur är det med andra autoimmuna sjukdomar ihop med hypo? Min läkare har idag tagit prover, mest för att utesluta eg. Och förresten, tror jag idag fått diagnosen hypotyreos "på riktigt", trots mina bra värden och min kosmetiskt förstorade sköldkörtel (ny doktor som tyckte det var självklart varför jag mått som jag mått och att Levaxin hjäpte, jag fick hjälp i tid helt enkelt).
    Karpaltunnelsyndrom är något som ofta hänger ihop med hypo då man svullnar i hela kroppen. Har man sedan en autoimmun sjukdom kan man drabbas av fler. Diabetes, vitiglio, fibromyalgi, Lupus m.fl är vanliga autoimmuna sjukdommar som oftare drabbar de med sköldkörtelproblematik i botten.

    Har ditt levaxin gjort att du mår bättre så ja då har du hypo. Så visst har du fått diagnosen. Duktig läkare har du oxå var glad för honom eller henne.

    /PB
  • Strix

    Michiara - jag hade TSH på 3,3 och T4 på 8 när jag fick medicin. Inga antikroppar, men symtom på hypo. Fick inte levaxin för det för någon endo gick det inte att få tag i med mina värden. Däremot skrev en IVF-läkare ut det för att jag skulle ned under 2 innan jag får påbörja nästa försök. Mår otroligt mycket bättre nu. Framförallt är det en fröjd att kunna gå på toa som en vanlig människa och inte gå med förstoppning hela tiden.

  • NoMercy

    Pucko Buffy skrev 2009-10-06 16:30:30 följande:


    Karpaltunnelsyndrom är något som ofta hänger ihop med hypo då man svullnar i hela kroppen. Har man sedan en autoimmun sjukdom kan man drabbas av fler. Diabetes, vitiglio, fibromyalgi, Lupus m.fl är vanliga autoimmuna sjukdommar som oftare drabbar de med sköldkörtelproblematik i botten. Har ditt levaxin gjort att du mår bättre så ja då har du hypo. Så visst har du fått diagnosen. Duktig läkare har du oxå var glad för honom eller henne./PB
    Är fibromyalgi en autoimun sjukdom?
  • Pucko Buffy

    Eg vet de inte riktigt vad den beror på men som jag förstått det så räknas den till de sjukdomarna ja. Många med fibro har i botten sköldkörtelproblem.

  • NoMercy

    Pucko Buffy skrev 2009-10-06 17:11:27 följande:


    Eg vet de inte riktigt vad den beror på men som jag förstått det så räknas den till de sjukdomarna ja. Många med fibro har i botten sköldkörtelproblem.
    Ok, iom att det väl varit en ganska ny diagnos, och väldigt omtvistad, att man inte vet så mkt om det osv.
    Sen har jag fattat det som att många får diagnosen fibro men när de sen börjar behandla mot hypo (kanske inte alltid enl gängse svenska metoder) så har dom sluppit sin värk.
    men alltid lär man sig nåt nytt
  • Pucko Buffy
    NoMercy skrev 2009-10-06 17:14:56 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-10-06 17:11:27 följande:
    Ok, iom att det väl varit en ganska ny diagnos, och väldigt omtvistad, att man inte vet så mkt om det osv. Sen har jag fattat det som att många får diagnosen fibro men när de sen börjar behandla mot hypo (kanske inte alltid enl gängse svenska metoder) så har dom sluppit sin värk. men alltid lär man sig nåt nytt
    Så sant... tror faktiskt att det hänger ihop.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14