• Smurfan 81

    Tårttråden del 16

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.


    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.




    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1


    Tråd nr 15 


     


    Bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48253316.html




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 21:22
    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-28 20:01
    Ny CupCaketråd!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48321652.html
  • Svar på tråden Tårttråden del 16
  • Smurfan 81
    Kindibary skrev 2009-11-03 08:17:26 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-11-02 22:00:46 följande: Vad bra, jag hade inte heller något bra recept. Men vad ställer man ugnen på och hur länge ska den vara inne?
    175°C i ca 40 min (beroende på ugn)
    MissMurrig skrev 2009-11-03 13:23:52 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-11-02 22:00:46 följande: Hmm gjorde det receptt.. blev jättedåligt. Torr, inte alls fluffig, o smakade blä... Får ge det receptet en chans till kanske.
    Den blir jätteluftig när jag gör! På 4 ägg använder jag en form som är 22cm i diameter, då kan jag dela botten i 2 delar och skär av det översta och slänger. Barnen äter botten som sockerkaka, själv tycker jag den är lite smaklös att äta som den är men det är ju mousserna som ska smaka!
  • miamartini
    MissMurrig skrev 2009-11-03 13:23:52 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-11-02 22:00:46 följande: Hmm gjorde det receptt.. blev jättedåligt. Torr, inte alls fluffig, o smakade blä... Får ge det receptet en chans till kanske.
    De bottenreceptet som finns i bloggen e kanon.... Monnies tårtbottenrecept.... De brukar jag använda o de blir luftigt o gott....    men glöm inte sätta stödkrage på formen när du gör de för de behövs

    till 24cm form
    175 grader i 30-40 min
    Mamma till världens underbaraste lillkille
  • miamartini
    miamartini skrev 2009-11-03 17:32:37 följande:
    De bottenreceptet som finns i bloggen e kanon.... Monnies tårtbottenrecept.... De brukar jag använda o de blir luftigt o gott....    men glöm inte sätta stödkrage på formen när du gör de för de behövs till 24cm form
    glömde skriva de att min erfarenhet är att ju längre man vispar socker o ägg ju fluffigare blir de o ju luftigare blir kakan.... så vispa de lääänge    o sen vänd ner de torra ingredienserna... vispa inte
    Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Egensinnig
    Bambusa skrev 2009-11-03 13:36:30 följande:
    puffar lite...
    Väga hjälper tyvärr inte när man har med MMF o SP att göra. Det kan skilja åtskilliga dl från gång till gång vad gäller florsockret pga luftfuktighet, märke på marschmallows, hur långe man micrar mm. Jag börjar med ca hälften av florsockret och kollar konsistensen sen lite till tills jag är nöjd. Låter den vara rejält kladdig och lägger den i en påse att vila ett par timmar el över natten. Om den känns stum och seg är det för mycket florsocker - pröva att knåda i lite smaklös matolja eller kokosfett så ska du se att den blir smidigare. Är den för kletig så knådar man i mer florsocker. Så ta alltid mindre florsocker än du tror går åt till att börja med. Man lär sig efterhand vilken konsistens som blir bäst att jobba med.
    Ett annat alternativ är att man knådar ihop MMF med kanske 1/3 så mycket SP - det ger också en bättre konsistens. Good luck!

    Ang daisychain:en tycker jag den är kass, använder vanliga daisy-utstickare istället.....Men generellt när man jobbar med utstickare så se till att ha på generöst med florsocker så fastnar det inte. En del förordar kokosfett/olja men det är en smaksak.
    Matilda, Matilda........
  • Bambusa
    Egensinnig skrev 2009-11-03 18:06:14 följande:
    Väga hjälper tyvärr inte när man har med MMF o SP att göra. Det kan skilja åtskilliga dl från gång till gång vad gäller florsockret pga luftfuktighet, märke på marschmallows, hur långe man micrar mm. Jag börjar med ca hälften av florsockret och kollar konsistensen sen lite till tills jag är nöjd. Låter den vara rejält kladdig och lägger den i en påse att vila ett par timmar el över natten. Om den känns stum och seg är det för mycket florsocker - pröva att knåda i lite smaklös matolja eller kokosfett så ska du se att den blir smidigare. Är den för kletig så knådar man i mer florsocker. Så ta alltid mindre florsocker än du tror går åt till att börja med. Man lär sig efterhand vilken konsistens som blir bäst att jobba med. Ett annat alternativ är att man knådar ihop MMF med kanske 1/3 så mycket SP - det ger också en bättre konsistens. Good luck! Ang daisychain:en tycker jag den är kass, använder vanliga daisy-utstickare istället.....Men generellt när man jobbar med utstickare så se till att ha på generöst med florsocker så fastnar det inte. En del förordar kokosfett/olja men det är en smaksak.
    okej, jo jag hade i lite kokosfett medans ja knådade den mjuk,så den vart kladdig, men tyckte att den inte gick att kavla så tunn att daisychain skar igenom helt.. fastnade inte nå alls.. ska ha tårtan klar på fredag kväll hade ja tänkt.. hade eldorados stora marschmallows, som jag slet i mindre delar.. micrade i flera omgångar, rörde emellanåt för att se så allt smällt som de skulle.. ska nog köpa nya marschmallows imorrn å prova igen.. får se om de blir bättre..
  • Mael

    Först av allt vill jag tacka för Homer-idén till Fars dag. Den ska jag absolut göra något av. Ska bli kul att se vilka varianter som dyker upp

    Sen skulle jag vilja göra någon helt annan botten än den vanliga ljusa eller chokladvarianten. Nån med lite spännande/kul smak i. Känner att jag kan exprimentera lite mer när den är en överraskning än när det är en beställning och det skulle vara kul att få en lite bredare arsenal.

    Har läst igenom JFL:s blogg och funderar lite på Tobleronebotten, men skulle jättegärna få lite fler ideér. 


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • hotflower

    Hua mek...har precis försökt mig på att modellera en Westies terrier!!! Åh usch vad jag är kass på att modellera...hur fixar ni alla era underbara verk?
    Min hund ser nu ut som ett...får!

    Vet ni några bra sidor man kan gå in å kika på hur man modellerar?
    Desperat!

  • joseline
    joseline skrev 2009-11-03 13:33:12 följande:
    Ni som gjort pollyfluff, vad har ni haft till ?Vad tror ni om jordgubbsmousse och polly? Vill gärna ha förslag =)
    puff
  • hotflower
    joseline skrev 2009-11-03 13:33:12 följande:
    Ni som gjort pollyfluff, vad har ni haft till ?Vad tror ni om jordgubbsmousse och polly? Vill gärna ha förslag =)
    Låter gott tycker jag...
    Har själv haft tillsmmans med glasscremé och det var helt ok det med ...
Svar på tråden Tårttråden del 16