• Maxipaxi

    Samma FP till alla!

    Föräldrapenningen (FP) debatteras mycket i dagens Sverige. Jag tänkte ta upp en aspekt på FP som sällan eller aldrig har framförts och det vore roligt om ni ville diskutera saken från den.

    Som det är nu grundar sig FP på den sjukpenningsgrundade inkomsten (SGI). Taket i FP är 410 000 kr. Har du en SGI som är högre än detta belopp så får du inte högre FP för det. Har du ingen SGI eller en mycket låg slik, så får du FP enligt Grundnivån, som är 180 kr/dag.

    "Taket" i FP diskuteras friskt och flera partier har framfört att de vill höja det. Oavsett om det blir Alliansen eller de röd-gröna som vinner valet till Hösten så kommer det att höjas.

    Jag tycker det är fel.

    Jag förstår inte varför vi skattebetalare ska betala ut vrålhöga ersättningar för att folk ska gå hemma.

    Jag tycker att alla ska få precis samma ersättning. Feministparollen nummer ett är "lika lön för lika arbete" men i det här fallet har man aldrig den! För att ta hand om barnen under 360 dagar får en del 300 000/år och andra 120 000! Är det "lika lön för lika arbete det"? Och nu ska man alltså höja taket!

    Låt alla få samma FP, t.ex. motsvarande en SGI-nivå på 250 000.

  • Svar på tråden Samma FP till alla!
  • Koffie
    fegapantern skrev 2010-05-03 17:44:46 följande:
     Nu har jag bara läst de första 10 inläggen..Men alla kan ju inte vara höginkomsttagare med långa utbildningar o därmed dryga lån att betala.. Ha fina jobb där man får höga löner o bonusar ! Ni som har det så, grattis till er, MEN, om inte snabbköpskassörskan o bilmekanikern o undersköterskan som torkar din ända på hemmet sen, o alla andra jobb som ger lite skit under naglarna o som inte anses som så fina fanns,  så skulle även era liv bli en aning svårare.. det måste finnas plats för oss alla!  Den svenska missunnsamheten den finns i alla skikt o klasser oavsett lön. Ingen vill ställa upp på sin nästa o ändå slår vi oss för bröstet o talar om hur jämnlikt det är i Sverige fast det eg. blir det allt tuffare för de som redan har det svårt o vem vill hjälpa dem ?? De har väl sig själva att skylla..  Själv är jag en medelinkomsttagare som valt att jobba mindre för att få vara hemma med mina barn mer, min man blev plötsligt av med sitt jobb en månad in i min nya graviditet.. Vi har gått från 45.000kr  i mån till 25.000 i inkomst o mindre lär det bli när jag ska vara mammaledig, men vi kanske borde ha tänkt på det innan vi valde att skaffa ett barn till, vi får väl också skylla oss själva!? Jag kan tycka att samma FP för alla vore trevligt, jag skulle tjäna på det o om det inte passar den rika mamman så kanske hon borde  planera sina graviditeter o spara lite innan som hon kan slösa med sen, annars kanske inte hon borde skaffa några barn?!
    Visst - jag bara undrar hur du ska definiera vad som är "hög inkomst" och vad som är "rik"?

    Sedan beror det ju också på på vilken nivå den här ersättningen skulle komma att ligga - om man tjänar på det eller inte, menar jag.

    Man kan ju också gå in i hela diskussionen med en allmän hållning om att alla får skylla sig själva och själva får avgöra om de kan skaffa barn eller inte - eller får avgöra själva om de ska tjäna bra eller dåligt, men jag vet inte om det liksom är nåt som håller i längden eller är värst konstruktivt.
  • Lavish
    annbom skrev 2010-05-03 17:36:18 följande:
    Det är inte säkert. Man får även 180 om dan ifall man pluggat. Eller tjänat dåligt. Eller missat byråkratiska regler och inte skrivit in sig på AF om man någon dag varit arbetslös.
  • Maxipaxi
    annbom skrev 2010-05-03 17:36:18 följande:
    Märklig inställning du har.

    Jag ser det som att dessa kvinnor helt enkelt får chansen att skaffa barn och dessutom att ge dem också ett materiellt sett vettigt liv.

    Varför skulle du störas av att lågavlönade män/kvinnor kan bilda familj och dessutom kan ge barnen en del av allt det som de medel-högavlönade ger sina barn.

    Är det nån slags missunnsamhet gentemot dem från din sida?

    Ponera en skolresa. "Barnen" ska skjuta in 300 kronor för resan, per person. Det där barnet med mamman som får 180kr/dag, kan inte åka med. Barnet får hitta på en ursäkt, t.ex. att han/hon har ont i huvudet. Varje gång det är skolresa, samma svepskäl.

    Jag tycker mamman ska ha råd att skicka iväg barnet med de andra. Inte du, uppenbarligen. Hur är du egentligen funtad?
  • Maxipaxi
    Koffie skrev 2010-05-03 17:01:15 följande:
    *gapskratt* Nä, det där är ju en ideologisk avvägning man får göra - det beror ju helt på vad "man" tycker är viktigt och värt att prioritera.
    Du ska väl inte använda citattecken runt "man"; det är ju helt enkelt opersonligt subjekt...
  • annbom
    Hur är du funtad frågar du mig. Tillåt mig att småle och ställa samma fråga tillbaka.

    Jag tillhör inte höginkomsttagarna som skulle tjäna på din idee. Däremot så tycker jag att man får vänta med att skaffa barn tills man har råd med det.

    Sedan så har knappast en mamma med så pass stora barn en fp på endast 180kr om hon jobbat och haft en inkomst innan så barnet kunde säkert följa med i alla fall. Kanske är det till och med så att mamman i och med att hon är barnledig faktiskt har 180kr mer per dag än vad hon hade innan och därmed har råd att skicka i väg barnet.

    Du glömmer också att det är någon som ska betala kalaset också. Du tycker kanske att det är "alla rika" som ska betala för din konsumtion. Jag tycker att din idee är dålig och mycket illa underbyggd. Känns mer som ett klagande på att du själv vill ha mer pengar utan att behöva göra något för det. Dvs slå två flugor i en smäll, vara mammaledig OCH få mer pngar.

    Maxipaxi skrev 2010-05-03 18:08:40 följande:
    Märklig inställning du har.Jag ser det som att dessa kvinnor helt enkelt får chansen att skaffa barn och dessutom att ge dem också ett materiellt sett vettigt liv.Varför skulle du störas av att lågavlönade män/kvinnor kan bilda familj och dessutom kan ge barnen en del av allt det som de medel-högavlönade ger sina barn.Är det nån slags missunnsamhet gentemot dem från din sida?Ponera en skolresa. "Barnen" ska skjuta in 300 kronor för resan, per person. Det där barnet med mamman som får 180kr/dag, kan inte åka med. Barnet får hitta på en ursäkt, t.ex. att han/hon har ont i huvudet. Varje gång det är skolresa, samma svepskäl.Jag tycker mamman ska ha råd att skicka iväg barnet med de andra. Inte du, uppenbarligen. Hur är du egentligen funtad?
  • annbom
    Så för dessa ska vi ha ett system så att alla får med pengar? Har man tjänat dåligt så får man ju i alla fall baserat på sin inkomst och förlorar inte så speciellt mycket. Däremot kan jag hålla med dig om att om man har pluggat så borde det räknas som ett arbete och att man skulle få motsvarande som studiemedel efter skatt. Har man innan bara varit hemma så anser inte jag att man ska ha mer.

    Lavish skrev 2010-05-03 18:03:11 följande:
    Det är inte säkert. Man får även 180 om dan ifall man pluggat. Eller tjänat dåligt. Eller missat byråkratiska regler och inte skrivit in sig på AF om man någon dag varit arbetslös.
  • Lavish
    annbom skrev 2010-05-03 18:46:35 följande:
    Ja jag tycker 180 kr dag är en absurt låg ersättning för att arbeta 24 timmar om dygnet med att uppfostra nya svenska medborgare. Har man tjänat under ca 90 000 om året får man ändå lägsta ersättningen.
  • PerG
    Lavish skrev 2010-05-03 19:17:18 följande:
    Ja jag tycker 180 kr dag är en absurt låg ersättning för att arbeta 24 timmar om dygnet med att uppfostra nya svenska medborgare. Har man tjänat under ca 90 000 om året får man ändå lägsta ersättningen.
    Man får inte betalt för att ta hand om sitt eget barn.... man får ersättning för att täcka inkomstbortfallet
  • Lavish
    PerG skrev 2010-05-03 19:52:12 följande:
    Man får inte betalt för att ta hand om sitt eget barn.... man får ersättning för att täcka inkomstbortfallet
    Men det kanske man borde få?
  • Tandvärk

    "Jag förstår inte varför vi skattebetalare ska betala ut vrålhöga ersättningar för att folk ska gå hemma."

    Haha, fast det är ju de som rånas på MEST pengar av staten i form av skatt som får tillbaka MEST pengar i form av fp. De som inte bidrar till skattekassan (arbetslösa, låginkomsttagare m fl) får heller inte ta del av kakan i någon vidare utsträckning. Helt och fullt rättvist med andra ord.

    Vore ju rent av äckligt om jag betalade tre gånger så mycket skatt som dig och ändå fick lika lite fp som dig.

    Enkelt. Att höja taket är helt rätt. Vi måste sluta curla alla låginkomsttagare. Var och en ansvarar för sig själv. Slopa Storebror.

Svar på tråden Samma FP till alla!