• Papi Jo

    Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.

    Europarådet beslutade häromdagen att anta en resolution om samvetsfrihet för all vårdpersonal inom EU.
    Nu kan Svenska  barnmorskor, sköterskor och gynekologer vägra att underlätta, assistera eller utföra abort och enligt europarådet får dom inte diskrimineras för det.

    Detta är ett slag för samvetsfrihet, och i förlängningen religionsfrihet och politisk frihet. Man kan få följa sin magkänsla, sitt samvete. Och var behövs det mer än i vården?

    Ur texten:
    No person, hospital or institution shall be coerced, held liable or discriminated against in any manner because of a refusal to perform, accommodate, assist or submit to an abortion, the performance of a human miscarriage, or euthanasia or any act which could cause the death of a human foetus or embryo, for any reason.

    Länk till resolutionen:
    http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta10/eres1763.htm

  • Svar på tråden Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.
  • listo

    Gissningsvis kommer resolutionen inte göra särskilt stor skillnad i Sverige, men jag förutsätter att samvetsfriheten är något som avhandlas mellan arbetstagare och arbetsgivare.

    I länder där abort är tillåtet måste det alltid, precis på samma sätt som innan denna resolution, finnas möjlighet för en patient att göra abort om patienten så önskar UTAN att patienten ska behöva mötas av tveksam personal. Sådant ska vara avklarat på förhand så att patienten kan få ett medmänskligt och professionellt bemötande i enlighet med den lagstiftning som finns på området i respektive land (i vårt fall Hälso- och sjukvårdslagen)

    Jag får intrycket att många ser framför sig att det skulle vara så att Anna som vill göra abort riskerar att mötas i receptionen av Agda som säger att HON inte vill utföra aborten, och att det sedan ska utspela sig något slags drama där Anna får sitta i väntrummet och vänta på att Agda ska leta upp någon kollega som kan tänka sig att utföra aborten... allt medan Anna ser och hör vad som pågår.
    Ett sådant scenario skulle strida helt mot Hälso- och sjukvårdslagen, så jag förutsätter som sagt att patienter ALDRIG skulle behöva drabbas av något liknande, utan få den vård de behöver/vill ha oavsett om det finns enskild personal på vårdinrättningen som inte vill utföra aborter.

    Med det sagt tycker jag ändå att detta på sätt och vis är en sorglig resolution och inget att fira. Vi kommer nog inte att märka av den särskilt mycket, men så har vi det också väldigt väl förspänt i Sverige... jämfört med många andra länder där en sådan resolution kan ställa till med ofantligt mycket elände (som flera redan har tagit upp i diskussionen).


    Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • mirre67

    Jag tycker att kan man inte tänka sig att utföra aborter, ska man inte jobba som barnmorska eller något annat yrke där man kan "riskera" att behöva utföra detta överhuvudtaget.

  • Phlippan87
    ciccir skrev 2010-10-15 23:56:07 följande:
    Verkligen OT. Marginalexempel i den bemärkelsen att det är så pass få kvinnor som faktiskt blir gravida av den anledningen. Antalet kvinnor som blivit oönskat gravida, verkligen övervägt abort pga hemsk situation eller liknande/osv och sedan av någon anledning ändå valt att behålla barnet och som nu inte skulle göra sitt barn "ogjort" för något i hela världen, är FLER än de som blivit gravida genom våldtäkt eller helt rätt använt preventivmedel som inte fungerat.

    Men detta var ingen fri abort/anti abort-tråd, så nu - back to topic! 
    ciccir skrev 2010-10-15 23:22:14 följande:
    Jag dömer ingen, bara mig själv. Och jag vill att andra ska ha den möjligheten också - utifrån sitt samvete.

    Som en parentes utbildade sig min mamma barnmorska I SVERIGE innan fri abort infördes - ändå blev hon tvingad (fast hon sa upp sig when it came to it. (Inte sparkad som jag tror att jag skrev tidigare...)). Blir nog samma sak om aktiv dödshjälp skulle bli aktuellt.
    Svar på detta tack. :)
    vad ska jag svara på? jag har redan sagt min åsikt ang de som är utbildade FÖRE lagens instiftan, att det inte funkar/funkat så i verkliga livet är ju ett annat problem
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110616 | phlippans.blogg.se
  • ragatan

    Om man valt att utbilda sej och jobba inom ett yrke borde man vara tillräckligt informerad och motiverad att ytföra alla arbetsuppgifter som ryms inom det yrket. Oavsett vad det gäller.
    Jag vet inte av något annat yrke där man ska kunna välja bort vissa saker för att det inte passar ens övertygelse, religion eller mage.
    Som vårdpersonal har man som uppgift att sätta patienten i främsta rummet. Klarar man inte av det, oavsett vad som gäller, ska man söka sej från vården. Man kan inte tvinga patienter att genomgå undersökningar och behandlingar mot deras vilja, lika lite som man har rätt att neka dem undersökningar och behandlingar de har rätt att kräva.
    Som personal har man inte rätt att tala med patienter (som pga beroendeställning och sjukdom är  mottagliga för påverkan) om min  eventuella religiösa övertygelse eller min politiska åsikt. Men jag ska ha rätt att vägra behandla patienter som väljer att göra något jag inte tror på?
    Vart ska gränsen dras för vad mitt samvete ska få bestämma över vad jag ska behöva göra inom mitt  yrke?

    I rimlighetens namn borde i så fall varje person som av samvetsbetänkligheter vägrar utföra aborter, eller befatta sej med någon del av den verksamheten. ha en väl synlig märkning på sin ID-bricka så att jag som patient kan välja huruvida jag vill bli undersökt och behandlad av den personen.
    Om de vägrar befatta sej med vissa patienter, borde jag som patient ha rätt att vägra befatta mej med viss personal. Oavsett vad jag söker för.

  • frk Carlsson
    mirre67 skrev 2010-10-16 07:21:19 följande:
    Jag tycker att kan man inte tänka sig att utföra aborter, ska man inte jobba som barnmorska eller något annat yrke där man kan "riskera" att behöva utföra detta överhuvudtaget.
    word!
    Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Lena
    mirre67 skrev 2010-10-16 07:21:19 följande:
    Jag tycker att kan man inte tänka sig att utföra aborter, ska man inte jobba som barnmorska eller något annat yrke där man kan "riskera" att behöva utföra detta överhuvudtaget.
    Här håller jag inte med dig. Däremot bör man inte ta en anställning som kan komma att innefatta aborter.

    Nr jag söker jobb får jag ofta frågan om jag kan tnka mig att jobba inom försvarsidustrin. Svarar jag nej blir jag då inte aktuell för det jobbet eftersom det ingår i vad jag kan behöva göra.
  • DeadLikeMe

    Skall vi verkligen fira att sjukvårdspersonal nu p g a religion, kultur eller personlig övertygelse har rätt att neka patienter den vård de enligt lag har rätt till?

    Det tycker jag snarare är ett steg tillbaka i utvecklilngen.


    Stupid is forever, ignorance can be fixed.
  • Matillin
    Shadilly skrev 2010-10-16 02:47:20 följande:
    Fast man aborterar inga friska foster om det inte är en väldigt svår situation för mamman. Med väldigt svår menas då inte att pappan till barnet dragit eller att man ångrat sig. Så även om man tycker den sena aborten i sig är tragisk kan man kanske tänka sig att det är mera tragiskt att låta graviditeten fortsätta.
    Du menar inga friska "foster/barn" över vecka 18 antar jag?

    För innan vecka 18 aborteras nog väldigt många friska foster.
    Skulle nog tro att dom allra flesta som aborteras just är friska livsdugliga foster?

    Även om jag är för abort tycker jag tanken är rätt hemsk att 30-40 000 blivande barn kastas bort varje år :-0
  • guldplutt

    hipp hurra? seriously? har man sådana invändningar mot svensk lag om en kvinnas frihet så kan man söka sig till andra yrken, anser jag.

Svar på tråden Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.