• Anonym (Kejsarsnitt)

    Vilja om kejsarsnitt

    Hej på er. 
    Jag är gravid i vecka 35 (34+3) och idag ska jag på mitt första Aurora-samtal. Jag är så sinnessjukt nervös och kunde knappt sova någonting inatt. 
    Jag har aldrig varit på ett sånt samtal förut så jag vet inte riktigt hur det fungerar och hur det går till.
     Mitt mål med samtalet är att försöka få en bokad tid till en läkare och få ett snitt beviljat. Hur det nu skulle gå till.. Jag har hört att det är väldigt svårt att få ett snitt beviljat utan medicinsk anledning. 
     Jag är väldigt rädd för att genomgå en vaginal förlossning och det finns inte på världskartan för mig att föda vaginalt. 
     Jag känner ändå att det är MIN kropp, MIN förlossning. Så varför skulle det beslutet, om hur jag känner mig tryggast och bekvämast i att föda, ligga i en läkares händer? Varför ska rätten om min kropp, läggas i en läkares händer? 
      JA, jag är medveten om att ett kejsarsnitt kostar mer än en vaginal förlossning. Men jag känner ändå att rätten om min kropp och min trygghet väger tyngre än pengar i detta. VARFÖR ska inte JAG få välja själv hur mitt barn ska förlösas. 

    Men men, nog om det. Nu frågar jag er som fått beviljat snitt utan medicinsk anledning, att ge mig lite tips och råd inför detta samtal. Det skulle uppskattas till max. 

    Tack på förhand! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-09 11:01
    Och anledningen till att jag vill ha snitt är för att jag har en kronisk tarmsjukdom som påverkar ändtarmen och är rädd för de skador en vaginal förlossning kan ge.

  • Svar på tråden Vilja om kejsarsnitt
  • Ignoramus

    Utgången är väl detsamma? Att det bedöms som betydligt SÄKRARE än vaginala förlossningar? Hade personen ignorerat kravet på kejsarsnitt och kört på ändå hade det kanske inte blivit så lyckat... Trots att det förlossningssättet är "sååååä säkert och naturligt".


    Anonym (J) skrev 2019-01-08 17:19:49 följande:

    Men snälla du. Är du över huvud taget medveten om att det finns otaliga tillstånd som kräver PLANERADE snitt?


  • Ignoramus

    Jo, men jag är inte så dum att jag förnekar riskerna. Man ska vara medveten om riskerna vid båda alternativen. Och sannolikt vet jag mer om kejsarsnitt än profylaxtanten, då jag till skillnad från henne har genomgått ett.

    Andningen gör säkert skillnad, men hade den varit naturlig hade hon inte behövt lära sig den.


    Anonym (J) skrev 2019-01-08 17:22:47 följande:

    Och det gör det inte vid snitt? Hur många snitt har du medverkar vid? Vet du vad andning gör vid smärta? Läs på innan du skriver en massa dumheter.


  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:29:04 följande:

    Utgången är väl detsamma? Att det bedöms som betydligt SÄKRARE än vaginala förlossningar? Hade personen ignorerat kravet på kejsarsnitt och kört på ändå hade det kanske inte blivit så lyckat... Trots att det förlossningssättet är "sååååä säkert och naturligt".


    Föd hur du vill men för inte över din osäkerhet, rädsla och okunskap på andra. Vem som helst inom obstetriken skulle skaka på huvudet åt dina inlägg.

    Det finns för din kunskap tillstånd som är ett absolut förlossningshinder, ex placenta praevia och bäckenträngsel. Tror du på riktigt att vården skulle köra på en vaginal förlossning där pga att det i normalfallet är det absolut bästa för mor och barn att bli förlöst på? Tack och lov att sectio finns, när det verkligen behövs.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:31:42 följande:

    Jo, men jag är inte så dum att jag förnekar riskerna. Man ska vara medveten om riskerna vid båda alternativen. Och sannolikt vet jag mer om kejsarsnitt än profylaxtanten, då jag till skillnad från henne har genomgått ett.

    Andningen gör säkert skillnad, men hade den varit naturlig hade hon inte behövt lära sig den.


    Profylaxtanten födde sina barn vaginalt med hjälp av andning. Helt återställd direkt efteråt. Du genomgick en stor bukoperation (i onödan) som i framtiden riskerar att påverka dig negativt vid framtida graviditeter, andra bukop eller smärtor pga sammanväxningar. Men för all del, klanka ner på profylaxtanten när det är du och dina rädda medsystrar utan ngn egentlig kunskap inom området som får en förhöjd risk för vidriga (livshotande) komplikationer vid nästa graviditet medan profylaxtanten riskerar att vara en av de ca 4 % som får en sfinkterskada men som trots det högst troligt inte blir en av få som får bestående men och hörs och syns här på fl.

    Profylax är bra för alla smärttillstånd förresten. Testa vet jag!
  • Ignoramus

    Jag känner mycket väl till de fallen, och tycker såklart också att det är jättebra att kejsarsnitt finns även av medicinska skäl. Förstår inte riktigt hur du tillskriver mig de åsikterna?

    Hela diskussionen grundar sig i att någon som haft hemska kejsarsnittupplevelser (som inte varit frivilliga, vare sig de varit akuta eller planerade) ondgör sig över kejsarsnitt när en vaginal förlossning sannolikt hade kostat henne eller barnet livet. Ja, det är himla tråkigt när något går snett, men bevisligen var det fortfarande bättre än alternativet?

    Jag har väl för fan själv varit i ts sits för inte alltför längesedan. Livrädd över att få fel beslut av någon oinkännande läkare och sen inte veta var man i så fall ska vända sig. Det sista jag (och förmodligen hon) behövde var såna som er, som hånar rädslan och kallar den obefogad. Vi skrämmer inte upp varandra eller sprider någon okunskap. Tvärtom så stöttar vi varandra eftersom vi känner samma rädsla och vill guida varandra till säkerhet.

    Om något säger jag att snittet var en dröm, och att jag lyckades få det beviljat av humanitära skäl trots att min kommun är erkänt sträng. Det inger hopp, inte skräck. Skärp dig.


    Anonym (J) skrev 2019-01-08 17:42:02 följande:

    Föd hur du vill men för inte över din osäkerhet, rädsla och okunskap på andra. Vem som helst inom obstetriken skulle skaka på huvudet åt dina inlägg.

    Det finns för din kunskap tillstånd som är ett absolut förlossningshinder, ex placenta praevia och bäckenträngsel. Tror du på riktigt att vården skulle köra på en vaginal förlossning där pga att det i normalfallet är det absolut bästa för mor och barn att bli förlöst på? Tack och lov att sectio finns, när det verkligen behövs.


  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:51:54 följande:

    Jag känner mycket väl till de fallen, och tycker såklart också att det är jättebra att kejsarsnitt finns även av medicinska skäl. Förstår inte riktigt hur du tillskriver mig de åsikterna?

    Hela diskussionen grundar sig i att någon som haft hemska kejsarsnittupplevelser (som inte varit frivilliga, vare sig de varit akuta eller planerade) ondgör sig över kejsarsnitt när en vaginal förlossning sannolikt hade kostat henne eller barnet livet. Ja, det är himla tråkigt när något går snett, men bevisligen var det fortfarande bättre än alternativet?

    Jag har väl för fan själv varit i ts sits för inte alltför längesedan. Livrädd över att få fel beslut av någon oinkännande läkare och sen inte veta var man i så fall ska vända sig. Det sista jag (och förmodligen hon) behövde var såna som er, som hånar rädslan och kallar den obefogad. Vi skrämmer inte upp varandra eller sprider någon okunskap. Tvärtom så stöttar vi varandra eftersom vi känner samma rädsla och vill guida varandra till säkerhet.

    Om något säger jag att snittet var en dröm, och att jag lyckades få det beviljat av humanitära skäl trots att min kommun är erkänt sträng. Det inger hopp, inte skräck. Skärp dig.


    Nej det inger inte hopp. Det är bara som du tror men hade du sett detta dagligen hade du tänkt om. Din rädsla ger dig inte rätt i att snitt bör beviljas utan medicinsk indikation. Helt fel väg att gå. Men det kommer du aldrig inse.

    Nu har du troligen (brukar låta så) fått de barn du vill ha, men om inte.. så är du nog inte så övertygad om att det var rätt val att ge efter för rädslan när du sitter där med två barn och inte önskar något hellre än att få ett tredje men din läkare starkt avråder dig ifrån det pga riskerna att du och barnet kan dö i en ruptur vid ytterligare graviditet.

    Att snitta förstföderskor utan medicinsk indikation är aldrig rätt. Om folk tänkte på detta skulle det se annorlunda ut.
  • Ignoramus

    Ok, jag kände iofs i princip ingen smärta så jag vet inte hur användbart det är för mig, men... Profylaxtanten VILLE föda vaginalt, det är väl hela skillnaden i det här fallet. En andningskurs hade inte hjälpt mig. Psykologsamtal hade inte hjälpt mig. För min anledning är inte botbar, den är vad den är och det kan ingen göra något åt.

    Operationen var inte i onödan. Risken är jag medveten om men är villig att ta. Om det bara blir det här barnet så tycker jag fortfarande det var värt det, för nu fick jag åtminstone ett barn. Och tro mig, vi läser på. Vi vet vad vi ger oss in på.

    Hehe alla jag känner i alla generationer har fått ordentliga skador eller blivit traumatiserade. Alla utom två. Det är inga vackra siffror, och betydligt högre än dina 4%. Maximal (statistiskt osannolik) otur eller en eftervård som inte lyckas fånga upp alla? Jag vet vad jag tror.


    Anonym (J) skrev 2019-01-08 17:50:48 följande:

    Profylaxtanten födde sina barn vaginalt med hjälp av andning. Helt återställd direkt efteråt. Du genomgick en stor bukoperation (i onödan) som i framtiden riskerar att påverka dig negativt vid framtida graviditeter, andra bukop eller smärtor pga sammanväxningar. Men för all del, klanka ner på profylaxtanten när det är du och dina rädda medsystrar utan ngn egentlig kunskap inom området som får en förhöjd risk för vidriga (livshotande) komplikationer vid nästa graviditet medan profylaxtanten riskerar att vara en av de ca 4 % som får en sfinkterskada men som trots det högst troligt inte blir en av få som får bestående men och hörs och syns här på fl.

    Profylax är bra för alla smärttillstånd förresten. Testa vet jag!


  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:59:57 följande:

    Ok, jag kände iofs i princip ingen smärta så jag vet inte hur användbart det är för mig, men... Profylaxtanten VILLE föda vaginalt, det är väl hela skillnaden i det här fallet. En andningskurs hade inte hjälpt mig. Psykologsamtal hade inte hjälpt mig. För min anledning är inte botbar, den är vad den är och det kan ingen göra något åt.

    Operationen var inte i onödan. Risken är jag medveten om men är villig att ta. Om det bara blir det här barnet så tycker jag fortfarande det var värt det, för nu fick jag åtminstone ett barn. Och tro mig, vi läser på. Vi vet vad vi ger oss in på.

    Hehe alla jag känner i alla generationer har fått ordentliga skador eller blivit traumatiserade. Alla utom två. Det är inga vackra siffror, och betydligt högre än dina 4%. Maximal (statistiskt osannolik) otur eller en eftervård som inte lyckas fånga upp alla? Jag vet vad jag tror.


    Exakt du tror. Tror du att man suturerade grad 2 bristningar korrekt förr? Att musklerna sattes ihop så att de kunde läka? Tror du den kunskapen som finns idag fanns förr? För bara 10 år sedan? Små enkla bristningar gav men som de inte gör idag.

    Och om du ska köra med hemmagjord statistik kan jag säga att av alla i hela min släkt och av alla mina vänner (jävligt många barn)så har jag inte en enda som har blivit traumatiserad eller fått stora skador. Du tror för mycket. Tråkigt när man låter rädslan för nojig man inte känner till ta över så.

    Du borde verkligen praktisera på mvc ett tag.. träffa folk på efterkontrollerna och se vad de säger. Då skulle du nog tänka om i frågan.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:59:57 följande:

    Ok, jag kände iofs i princip ingen smärta så jag vet inte hur användbart det är för mig, men... Profylaxtanten VILLE föda vaginalt, det är väl hela skillnaden i det här fallet. En andningskurs hade inte hjälpt mig. Psykologsamtal hade inte hjälpt mig. För min anledning är inte botbar, den är vad den är och det kan ingen göra något åt.

    Operationen var inte i onödan. Risken är jag medveten om men är villig att ta. Om det bara blir det här barnet så tycker jag fortfarande det var värt det, för nu fick jag åtminstone ett barn. Och tro mig, vi läser på. Vi vet vad vi ger oss in på.

    Hehe alla jag känner i alla generationer har fått ordentliga skador eller blivit traumatiserade. Alla utom två. Det är inga vackra siffror, och betydligt högre än dina 4%. Maximal (statistiskt osannolik) otur eller en eftervård som inte lyckas fånga upp alla? Jag vet vad jag tror.


    Du kan ju använda profylax vid behov i framtiden.. om du får svåra sammanväxningar eller andra smärttillstånd.
  • Anonym (Malin)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:31:42 följande:

    Jo, men jag är inte så dum att jag förnekar riskerna. Man ska vara medveten om riskerna vid båda alternativen. Och sannolikt vet jag mer om kejsarsnitt än profylaxtanten, då jag till skillnad från henne har genomgått ett.

    Andningen gör säkert skillnad, men hade den varit naturlig hade hon inte behövt lära sig den.


    Och jag har förlöst med profylax två gånger, så sannolikt vet jag mer om det än du kejsarsnittstanten.

    Du kan ha god nytta av profylaxen även under andra smärttillstånd.
    Andningen påverkas även vid andra tillstånd, damen lilla.
    Vet du något alls om profylax? 

    Du måste vara den enda som inte ser det naturligt att andas! Flört
Svar på tråden Vilja om kejsarsnitt