• Anonym (Kärnan)

    Det är svaga människor som väljer att vara otrogna

    Har själv varit otrogen OCH varit utsatt för otrohet. Min slutsats är att det är svaga personer som inte mår bra som är otrogna.

    Reflektioner?

  • Svar på tråden Det är svaga människor som väljer att vara otrogna
  • Anonym (Josefin)

    ]AnnaZL skrev 2019-03-17 12:07:58 följande:

    Jag tycker inte heller att ett förhållande med någon som inte vill ha sex med mig och vägrar jobba mot en lösning kan vara ?bra på alla andra sätt?. Någon som så medvetet förvägrar mig sex skulle aldrig kunna vara mitt livs kärlek. Visst, en kunde ju tro att så var fallet, tills denna situation uppkom, men inte efter att partnerns otroligt sadistiskta beteende kom i dagern.[/quote]

    Jag tänker inte detaljerat outa alla detaljer om min man, men det som från mitt håll såg ut som total vägran att prata senare visade sej vara oförmåga att prata för att det var för jobbigt. Jag är i alla fall glad att jag inte lämnade eftersom jag orkade fortsätta att driva mot att få tillbaka sexet. När det väl började lossna och han kunde hitta orden och lusten så har vi det nu bra och många bra decennier framför oss. Andra med sämre förhållanden är fria att ge upp med en gång.

    Nyfiken bara, om en kvinna tappar lusten efter problem, barnafödande eller stress, kallar du det också ett sadistiskt beteende mot hennes man? Här på fl brukar nämligen sympatin ligga hos kvinnan då, medan mannen är en bekräftelsekåt idiot.

  • Anonym (Josefin)

    ]AnnaZL skrev 2019-03-17 12:07:58 följande:

    Jag tycker inte heller att ett förhållande med någon som inte vill ha sex med mig och vägrar jobba mot en lösning kan vara ?bra på alla andra sätt?. Någon som så medvetet förvägrar mig sex skulle aldrig kunna vara mitt livs kärlek. Visst, en kunde ju tro att så var fallet, tills denna situation uppkom, men inte efter att partnerns otroligt sadistiskta beteende kom i dagern.[/quote]

    Jag tänker inte detaljerat outa alla detaljer om min man, men det som från mitt håll såg ut som total vägran att prata senare visade sej vara oförmåga att prata för att det var för jobbigt. Jag är i alla fall glad att jag inte lämnade eftersom jag orkade fortsätta att driva mot att få tillbaka sexet. När det väl började lossna och han kunde hitta orden och lusten så har vi det nu bra och många bra decennier framför oss. Andra med sämre förhållanden är fria att ge upp med en gång.

    Nyfiken bara, om en kvinna tappar lusten efter problem, barnafödande eller stress, kallar du det också ett sadistiskt beteende mot hennes man? Här på fl brukar nämligen sympatin ligga hos kvinnan då, medan mannen är en bekräftelsekåt idiot.

  • Thereisthat
    Anonym (Tablett) skrev 2019-03-17 13:12:39 följande:

    Vänta själv...jag skrev inte att du skrev att just otrogna har en psykisk störning. Läs igen snälla du. Jag skrev att du skrev i ditt första inlägg att folk som är svaga, inte tänker på andra därmed saknar empati och om man saknar empati är man psykisk instabil. Var det inte det du skrev? Tolkade jag det fel på något sätt? Jag har inte läst allt du skriver här så jag kan inte svara för det andra du har skrivit bara det jag själv har svarat på.

    Jag argumentet emot för att jag inte håller med om din människorsyn. Att man är svag och psykiskt instabil för att man i vissa lägen agerar fel. Det är FEL att bedra någon precis som mycket annat kan vara fel men man är väldigt sällan psykiskt instabil för det.


    Du får läsa igen. Jag sa att det berodde på likgiltighet inför andras känslor och därför bedrar man någon. Och sen sa jag dessutom inte att det gäller alla utan jag sa att det oftast var så, vilket är en hypotes från min sida och ingen fastslagen sanning. Sen om du tycker att såna saker beror på psykiska störningar så får det stå för dig för det har jag aldrig sagt.

    När man begår något impulsivt så tror jag inte att man är speciellt rationell (vilket torde vara en självklarhet) och därför tycker jag definitivt att det är ett tecken på svaghet i den stunden det sker. Däremot säger jag inte att det är en fullbordad egenskap hos de som gjort fel bara för att de i stundens hetta gör något fel. Så vad är egentligen problemet? Och vad har det med människosyn att göra? Jag tycker att det agerandet tyder på att något inte står rätt till. Betyder det att jag har en dålig människosyn?
  • Anonym (Esme)
    Anonym (Josefin) skrev 2019-03-17 12:01:17 följande:

    Anonym (Esme) skrev 2019-03-17 11:22:19 följande:[/quote-nick]Jag tänker inte fel. Om relationen är bra i övrigt så diskuterar man problemet med sin partner och kommer fram till en lösning. Antingen kräva öppet förhållande, att man får medgivande att vara med en annan eller att man hittar på nya saker om sexlivet är trist.

    Det finns inga ursäkter för otrohet. I ett förhållande kommunicerar man med varandra.Om allt annat är bra och man vill behålla sin partner trots att sexlivet inte funkar, varför ska man då vara otrogen och riskera förstöra sitt förhållande? Då kan man lika gärna lämna på en gång utan att såra någon i onödan.

    Kommunikation is the key. Om den inte fungerar så är det ren lögn att förhållandet är bra i övrigt.[/quote]

    Jo du tänker fel för du förutsätter att folk är idioter som inte kommer på att man kan prata om saker. Tro mej, prata är det första man försöker med. På tusen olika vis. Kommunikation bygger dock på att båda vill prata. Den som inte tycker sexlösheten är ett problem öht tycker inte det behöver pratas. Eller kan inte hitta orden. Det går inte att tvinga någon att kommunicera. Självklart är det nyckeln, det håller jag helt med om men det räcker tyvärr inte att ena parten vill och kan prata.

    Hur tänker du i sista stycket, om man vill behålla sin partner ska man lämna på en gång? Verkar lite bakvänt. Jag hoppas att du aldrig behöver hamna i situationen att behöva välja mellan att leva med ditt livs kärlek eller uppfylla ett av livets basbehov sex. Finns det mindre barn inblandade så är det ännu mer komplicerat och alla är förlorare.


    Ok, men du sade om allt fungerar utmärkt utom sexlivet.

    Anser du att ett förhållande fungerar bra om inte kommunikationen fungerar? Om den ena inte bryr sig om att lyssna på den andres känslor och behov?  Den ena inte ser den andre?  Är det verkligen bara sexbristen som är dåligt i förhållandet då? 


    Jag anser att det i sådana fall att relationen saknar så mycket mer än bara sex. I det stora hela saknar den respekt, hänsyn, kommunikation m.m.

    I en bra relation ska man kunna kommunicera om hur man känner. Det är basic och A och O i hela relationen. Därför är det inte bara sexet som saknas i den relationen, utan den saknar det mest grundläggande. En sådan relation skulle jag lämna direkt, Inte för sexbrist utan p.g.a att partnern inte lyssnar på mig, och inte bryr sig vad jag tycker och tänker! Kommunikationen är väsentlig och en av de viktigaste byggstenarna i ett förhållande.Det kanske inte är så märkligt att inte sexet fungerar, om inte kommunikationen gör det?

    Det jag menade i sista stycket var att det är bättre att lämna på ett bra sätt. Att inse att det inte fungerar (då man är så olika)  och sörja det bra man hade. Än att vänta på den dagen otroheten upptäcks och man sårar någon djupt. För att inte tala om de år man slösar både av partnerns liv och sitt egna. 

  • AnnaZL
    Anonym (Josefin) skrev 2019-03-17 13:15:10 följande:

    ]AnnaZL skrev 2019-03-17 12:07:58 följande:

    Jag tycker inte heller att ett förhållande med någon som inte vill ha sex med mig och vägrar jobba mot en lösning kan vara ?bra på alla andra sätt?. Någon som så medvetet förvägrar mig sex skulle aldrig kunna vara mitt livs kärlek. Visst, en kunde ju tro att så var fallet, tills denna situation uppkom, men inte efter att partnerns otroligt sadistiskta beteende kom i dagern.


    Nyfiken bara, om en kvinna tappar lusten efter problem, barnafödande eller stress, kallar du det också ett sadistiskt beteende mot hennes man? Här på fl brukar nämligen sympatin ligga hos kvinnan då, medan mannen är en bekräftelsekåt idiot.[/quote]

    Om ens partner tappar lusten pga skada, sjukdom, olycksfall eller barnafödande är det vettigt och rimligt att kommunicera det till sin partner, likaså vettigt för den med lusten kvar att inte tjata utan låta partnern få vård och tillfriskna.

    En partner som inte vill ha sex, inte vill prata om varför eller söka vård och inte heller är öppen för att låta den med lusten kvar ha sex med andra beter sig extremt sadistiskt. OBS- gäller endast i de fall där den med lust inte misshandlar den utan lust fysiskt eller psykiskt, alltså alla dessa förhållanden där ?allt annat är bra?.
  • Anonym (Josefin)

    @esme, vi får hoppas att du aldrig går in i väggen, mår psykiskt dåligt, drabbas av sorg, drabbas av jobbrelaterade problem så att du tappar orden. Och om det ändå händer och du blir lämnad av din partner för att du inte förmår prata, hoppas att du orkar uppskatta det då.

  • Krydolf
    Anonym (Josefin) skrev 2019-03-17 13:52:25 följande:

    @esme, vi får hoppas att du aldrig går in i väggen, mår psykiskt dåligt, drabbas av sorg, drabbas av jobbrelaterade problem så att du tappar orden. Och om det ändå händer och du blir lämnad av din partner för att du inte förmår prata, hoppas att du orkar uppskatta det då.


    Är det inte bättre att försöka få den som mår dåligt att få hjälp av expertis istället för att "hjälpa" sig själv att orka med situationen genom att gå bakom ryggen och svika?
  • Krydolf
    Anonym (Josefin) skrev 2019-03-17 13:52:25 följande:

    @esme, vi får hoppas att du aldrig går in i väggen, mår psykiskt dåligt, drabbas av sorg, drabbas av jobbrelaterade problem så att du tappar orden. Och om det ändå händer och du blir lämnad av din partner för att du inte förmår prata, hoppas att du orkar uppskatta det då.


    Personen som mått dåligt som kommer förmodligen må sämre om otroheten uppdagas menar jag...
  • Anonym (Svaghet i två grader)

    Svaga människor planerar sin otrohet och väljer att vara det. Ännu svagare människor bara flyter med, och är otrogna spontant. "Det bara hände".

  • Anonym (U)
    Anonym (Josefin) skrev 2019-03-17 12:01:17 följande:

    Anonym (Esme) skrev 2019-03-17 11:22:19 följande:[/quote-nick]Jag tänker inte fel. Om relationen är bra i övrigt så diskuterar man problemet med sin partner och kommer fram till en lösning. Antingen kräva öppet förhållande, att man får medgivande att vara med en annan eller att man hittar på nya saker om sexlivet är trist.

    Det finns inga ursäkter för otrohet. I ett förhållande kommunicerar man med varandra.Om allt annat är bra och man vill behålla sin partner trots att sexlivet inte funkar, varför ska man då vara otrogen och riskera förstöra sitt förhållande? Då kan man lika gärna lämna på en gång utan att såra någon i onödan.

    Kommunikation is the key. Om den inte fungerar så är det ren lögn att förhållandet är bra i övrigt.


    Jo du tänker fel för du förutsätter att folk är idioter som inte kommer på att man kan prata om saker. Tro mej, prata är det första man försöker med. På tusen olika vis. Kommunikation bygger dock på att båda vill prata. Den som inte tycker sexlösheten är ett problem öht tycker inte det behöver pratas. Eller kan inte hitta orden. Det går inte att tvinga någon att kommunicera. Självklart är det nyckeln, det håller jag helt med om men det räcker tyvärr inte att ena parten vill och kan prata.

    Hur tänker du i sista stycket, om man vill behålla sin partner ska man lämna på en gång? Verkar lite bakvänt. Jag hoppas att du aldrig behöver hamna i situationen att behöva välja mellan att leva med ditt livs kärlek eller uppfylla ett av livets basbehov sex. Finns det mindre barn inblandade så är det ännu mer komplicerat och alla är förlorare.[/quote]

    Och du tänker fel att du förutsätter att barn är idioter.
Svar på tråden Det är svaga människor som väljer att vara otrogna