• Anonym (Arg kund)

    Har de rätt att vägra byte?

    Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

    Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

    Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?

  • Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?
  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (P) skrev 2019-05-06 18:44:07 följande:

    Okej, ber om ursäkt att jag missuppfattade dig. Synd att du har sån otrevlig ton mot alla som försöker hjälpa dig.

    Varför reklamerar du inte varan? Du besvarar inga kommentarer om hur man går vidare med en reklamation eller vilka rättigheter du som konsument har. Vill du bara hålla tråden vid liv? Läs igenom kommentarerna och du har riktigt bra tips på hur du går vidare samt vilka rättsliga åtgärder du kan ta. Uppenbarligen är drycken värd det.


    Jag är inte otrevlig?

    Jag har läst allt och planen var att gå tillbaka idag, men barnen blev sjuka.
  • Anonym (Soe)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-06 11:26:23 följande:
    Det som skrivits är: "den är dyr och det är inget man bara dricker."
    I min värd är det något som kostar fyrsiffrigt per liter.

    Okej, en 500 för en juice känns lite väl mycket att lägga ut om man ska köpa två. Men 200kr/st är liksom inga pengar och man kan lätt köpa den rätta och spara den i fel smak. Alt. ge bort till någon.
    En dryck "som är dyr och det är inget man bara dricker" får min hjärna att spinna igång. Vad är det för dryck är jag väldigt nyfiken på!

    Olivolja låter ju som en bra gissning, men att kalla olja för dryck? Ja iofs om man inte vill vara specifik så kanske, även om jag har svårt att tro att man ens dricker olivolja. Det skulle kanske kunna vara äppelcidervinäger? Eller en annan sorts vinäger men av samma typ som äppelcidervinäger, som man ju kan dricka för att det påstås vara nyttigt, men även har andra användningsområden?
    Annars tänker jag på Blutsaft, en sådan flaska går väl på minst 300 och dricks men anses även gå under kosttillskott. Men har blutsaft utökats till ett flertal smaker? Dessutom står det alltid på tyska eller svenska när jag köpt det.
    Tryffelolja, kanske det kan drickas av någon orsak?

    Som sagt, funderingarna är många!
  • Åsa

    Det är mycket funderingar och skoj runt "dyr juice". Men är det så relevant?
    Den springande punkten är att TS - så som hon beskriver det - bad att få en vara, fick en annan och nekas rättelse med hänvisning till att det är livsmedel (?).

    Jämför med vad som helst annat: Jag ber att få Börlind-kräm men får Clarins som ger mig eksem. Jag ber att få ett trepack släta svarta Sloggi men får syntettrosor i string och spets.  Jag ber chokladaffären plocka ihop en kartong blandade praliner utan nötter eller mjölkchoklad och kommer hem med en låda som är enbart sådana. Ingetdera går att byta. Jo, i de första fallen hade de flesta kunnat läsa eller gissa av bild att det var fel men inte med pralinasken. Eller som jag själv varit med om, jag ber att få en mini-USB-kabel och upptäcker hemma att jag fått en mikro-USB. (Jag fick dock byta.)

    Den principiella frågan i fall som detta är inte om det handlar om livsmedel utan om TS fått den vara hon haft anledning att förvänta sig. Tror vi på att hon var tydlig med vad hon skulle ha och fick något annat är frågan om det är rimligt att förvänta sig att en svensktalande kund i Sverige kan läsa franska förpackningar. Inte självklart tycker jag.
    Jag hade självklart inte fått lämna tillbaka praliner till chokladaffären men nog sjutton hade jag blivit sur om jag slängt ut 3-400 på finchoklad familjen inte kan äta. och inte fick min reklamation godkänd om jag gett min beställning i klartext. Oavsett om jag skulle kunna ge bort den till någon.

  • Physalis
    Anonym (Goodwill) skrev 2019-05-06 16:02:07 följande:

    Gäller inte vid köp över disk, men då ska personalen kunna svara på dina frågor. I detta fallet var det ju personalen som tog fram flaskan så det är att ses som köp över disk.

    Annars håller jag med de som skriver att det är konstigt av butiken. Det blir ju bara badwill för dem. Enda undantaget är om det är en kyl- eller frysvara då den inte får tas tillbaka på grund av bruten kyl/fryskedja. Å andra sidan kan de ju ändå ta tillbaka den för att slippa badwill, de kan då bara inte sälja den så de får ta det som en förlust av våran.


    Från vad jag kan läsa mig till så gäller det oförpackade livsmedel, inte allt som står bakom en disk. Men jag kanske missar var det du nämner är skrivet?

    Resten är jag fullt med på.
    Korrekturläser som en kratta
  • K Kalle
    Anonym (P) skrev 2019-05-06 18:17:03 följande:

    Det intressanta är att du själv inte kan se någon skillnad på denna produkt från den du ville ha, du ska inte använda produkten (den ska alltså inte förtäras har du själv skrivit) och den var värd väldigt mycket pengar. Om inte ens du ser skillnad på den, och ingen ska dricka den, vad spelar det då för roll?


    Naturligtvis ska den drickas och eftersom det är fel vara kommer den att smaka fel.
  • K Kalle
    Åsa skrev 2019-05-07 00:57:55 följande:

    Det är mycket funderingar och skoj runt "dyr juice". Men är det så relevant?
    Den springande punkten är att TS - så som hon beskriver det - bad att få en vara, fick en annan och nekas rättelse med hänvisning till att det är livsmedel (?).

    Jämför med vad som helst annat: Jag ber att få Börlind-kräm men får Clarins som ger mig eksem. Jag ber att få ett trepack släta svarta Sloggi men får syntettrosor i string och spets.  Jag ber chokladaffären plocka ihop en kartong blandade praliner utan nötter eller mjölkchoklad och kommer hem med en låda som är enbart sådana. Ingetdera går att byta. Jo, i de första fallen hade de flesta kunnat läsa eller gissa av bild att det var fel men inte med pralinasken. Eller som jag själv varit med om, jag ber att få en mini-USB-kabel och upptäcker hemma att jag fått en mikro-USB. (Jag fick dock byta.)

    Den principiella frågan i fall som detta är inte om det handlar om livsmedel utan om TS fått den vara hon haft anledning att förvänta sig. Tror vi på att hon var tydlig med vad hon skulle ha och fick något annat är frågan om det är rimligt att förvänta sig att en svensktalande kund i Sverige kan läsa franska förpackningar. Inte självklart tycker jag.
    Jag hade självklart inte fått lämna tillbaka praliner till chokladaffären men nog sjutton hade jag blivit sur om jag slängt ut 3-400 på finchoklad familjen inte kan äta. och inte fick min reklamation godkänd om jag gett min beställning i klartext. Oavsett om jag skulle kunna ge bort den till någon.


    Om jag köpt finchoklad för flera hundra kronor, specifikt bett om choklad utan nötter  pga allergi men bara fått det, då hade jag gått tillbaka med chokladen. Jag tror faktiskt att jag fått pengarna tillbaka, i alla fall om jag handlat chokladen i den affär som jag brukar handla i. Nötallergi är inte att leka med och att utsätta en kund för livsfara på det sättet är inte särskilt bra reklam.
  • BurningDiamond
    K Kalle skrev 2019-05-07 07:47:18 följande:
    Om jag köpt finchoklad för flera hundra kronor, specifikt bett om choklad utan nötter  pga allergi men bara fått det, då hade jag gått tillbaka med chokladen. Jag tror faktiskt att jag fått pengarna tillbaka, i alla fall om jag handlat chokladen i den affär som jag brukar handla i. Nötallergi är inte att leka med och att utsätta en kund för livsfara på det sättet är inte särskilt bra reklam.
    Hade du haft nätallergi hade du inte gått in i en chocolatier-butik.
  • K Kalle
    BurningDiamond skrev 2019-05-07 11:57:14 följande:
    Hade du haft nätallergi hade du inte gått in i en chocolatier-butik.
    Eh, jaha? Min man är nötallergiker och har inga som helst problem att gå in i en chokladbutik. Han kan äta all choklad utom choklad med nötbitar i, som tex schweizernöt. Det kan ju dessutom vara så att jag, eller min man, köper choklad till en vän som har betydligt allvarligare nötallergi.
  • MR Xyz
    Physalis skrev 2019-05-07 01:10:04 följande:

    Från vad jag kan läsa mig till så gäller det oförpackade livsmedel, inte allt som står bakom en disk. Men jag kanske missar var det du nämner är skrivet?

    Resten är jag fullt med på.


    Nu var inte frågan ställd till mig, men jag kan svara på det.

    Finns förtydligande från livsmedelsverket angående detta. Se t.ex. livsmedelsverkets svar på en direkt fråga om just detta, finns på s. 3 i detta dokument:

    www.miljosamverkanvg.se/SiteCollectionDocuments/Projekt och rapporter/Livsmedel/Märkning/Uppdaterad bilaga, exempel på färdigförpackat och förpackat för direkt försäljning.pdf

    Observera att det är en massa blanksteg i länken så den kan ev fungera dåligt från en post i ett forum.

    Där hänvisar de till informationsskyldighet enligt 10 paragrafen i livsfs, vilken handlar om oförpackade livsmedel, även om livsmedlet är förpackat. Dvs så länge personalen kan ge rätt information och varan säljs över disk så spelar det ingen roll om den är färdigförpackad eller ej.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?