• Jellybeanbaby

    Bevara Gamla Ord-tråden, låt dem inte dö ut!

    Hej!
    Här tänkte jag vi skulle försöka "spara" gamla, fina ord som håller på att dö ut men som är så häftiga att de förtjänar att leva kvar. Vissa av orden har säkert redan försvunnit ur SAOL men jag vill göra ett försök i alla fall, Hoppas ni kommer tycka idén är lika rolig/lärande/intressant som jag. Åtminstone kan vi kanske förlänga livslängden på några ord.

    Börjar med några härliga gamla svenska ord.

    POSITIVHALARE
    För många är ordet "positiv" bara en sinnesstämning, men detta var ett gatuyrke förr i tiden.
    Yrket lockade mest äldre män. De stod på gatorna och spelade musik ur ett handvevat positiv, som spelade gamla omtyckta musikstycken via ett hjul med taggar på, liknande det som små speldosor har.
    De hade ofta apor till hjälpredor som höll fram en liten mugg som åskådare kunde stoppa en slant i.
    För den som vill läsa på om positivhalare rekommenderar jag en Google-sökning.



    SKÄPPA
    Skäppan är ett mycket gammalt spannmålsmått med olika definitioner.
    Helt enkelt en liten hink för uppmätning av spannmål och andra torra varor.
    För den som vill veta mer rekommenderar jag Wikipedia.


    GÅRDFARIHANDLARE
    Helt enkelt  kringresande försäljare som reste med fullpackade väskor med tyger, kryddor, leksaker, böcker, kläder, tidningar osv mellan byarna förr i tiden.


    SKÅLPUND
    Wikipedia säger:

    Skålpund är en viktenhet som användes innan SI-systemet infördes. I äldre litteratur användes en speciell symbol; ett förvrängt lb, en förkortning av libra.


    Storleken på skålpund kunde också vara olika i olika länder. Inom samma land kunde definitionen skilja mellan olika städer. I hela Europa var det före metersystemets införande en fullständig oreda med olika mått.
    Heter "pound" på engelska.


  • Svar på tråden Bevara Gamla Ord-tråden, låt dem inte dö ut!
  • Jellybeanbaby
    Hugenotter

    Hugenotter (franska huguenot) var de franska kalvinister som levde på 1500- och 1600-talen, det vill säga under och efter de franska religionskrigen. Hugenotterna förföljdes av den franska staten/kronan och katolska kyrkan. Efter upphävandet av Ediktet i Nantes 1685, som gett dem viss religionsfrihet, lämnade mer än 300 000 hugenotter landet. Ett hundratal kom under 1600-talet till Sverige. Hugenotterna i Frankrike fick full religionsfrihet först i och med franska revolutionen 1789.

    Etymologi
    Ordet hugenotts ursprung är oklart men anses vara en förvrängning av tyskans Eidgenossen, "edsförbundare", som anhängare till det schweiziska edsförbundet kallade sig. Det kan också vara knutet till namnet Besançon Hugue, en reformert “edsförbundare” som levde i början av 1500-talet.

    Andra menar att ordet hugenott antingen är diminutiv av Hugon eller kommer av Le roi Huguets. Hugon är en plats i Tours där hugenotterna i staden brukade träffas och som enligt folktron hemsöktes av kung Hugo Capets vålnad.

    Källa: Wiki

    Bilder:

    Hugo Vogel: Fredrik Vilhelm av Brandenburg, "den stora kurfursten" möter i Potsdam hugenotterna som flydde från Frankrike, trästick 1885


    Hugenott-korset. Hmm, både korset (maltesiskt) och örnen känns igen...


    My other avatar is a Toyota
  • Jellybeanbaby

    Lyfter denna tråd med ett av mina favoritord av NYARE modell. Nu blev ni allt chockade vaaa.

    pryl =
    skräddarpryl används för att göra: hål för löstagbara västknappar, snörhål, samt även hål i engelskt vitbroderi. Kallas även ibland bara för "pryl" och är en form av syl.
    Senare benämning:


    sak ting föremål mackapär (något slags maskin, eller annat som förväntas uträtta något) mojäng (dito) grej pryttel grunka manick
    m fl bög =
    uttal: /bøːg/ (vardagligt, kan verka stötande) homosexuellmanHan "kom ut" med att han var bög.Synonymer: (skämtsamt) akterseglare, bajspackare, böckling, fikus, fjolla, gay, homo, homofil, kuddbitare, skinkryttare, sodomit, stjärtgosseAntonymer: flata Etymologi

    Av omdiskuterat ursprung. Troligen från månsingens bögis "lättlurad man", egentligen "bonde" eller av franska bougre "usling" från medeltidslatin Bulgarus "kättare", egentligen "bulgar". Eventuellt även av fornsvenska bög, böj "(kniv)slida".


    Användning

    Ordet kan uppfattas och användas nedsättande, men används också ofta som en neutral benämning av homosexuella män på sig själva. Idag vanligt förekommande i både etermedia och tryckta texter.


    Modernt ord:

    prylbög


    (slang)manlig person som har ett stort intresse eller besatthet av att konsumera och äga (moderna) konsumtionsvaror (som då skulle vara av hankön), oftast hemelektronik och liknande; kan vara nedsättandeEfter att han köpt sin tredje mp3-spelare på lika många månader började hans vänner kalla honom prylbög. Etymologi

    Åtminstone sen 1990-talet av pryl och bög, med det senare ledet med betydelsen "person som är överdrivet intresserad av något" snarare än "homosexuell man".


    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Jellybeanbaby
    Kalasbyxor

     är detsamma som tjockare strumpbyxor – alltså inte tunna nylonstrumpor, utan oftast kulörta, stickade barnstrumpbyxor. Det är ett idiom i svenska språket som uppstod möjligen under 1960-talet men hörs alltmer sällan. Förklaringen till ordet är att kvinnorna smidigt kunde avlägsna de tjocka och värmande strumpbyxorna när de kom till ett "kalas", och lika lätt ta på dem igen när de skulle gå hem.

    Strumpbyxe-utvecklingen under 1950-talet kom även barnen till godo. De kunde nu slippa strumpor med livstycke och liknande anordningar.

    Samlarbild:


    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Ramborg

    Majeutik

    Sokrates pedagogiska metod. Hans mor var barnmorska och han ansåg sig också syssla med förlossningar. Men istället för barn förlossade han tankar. Metoden innebär ungefär att pedagogen ställer frågor och får adepten att tänka själv.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Pedagogik


    42.
  • Jellybeanbaby
    Ramborg skrev 2013-02-19 09:04:31 följande:
    Majeutik

    Sokrates pedagogiska metod. Hans mor var barnmorska och han ansåg sig också syssla med förlossningar. Men istället för barn förlossade han tankar. Metoden innebär ungefär att pedagogen ställer frågor och får adepten att tänka själv.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Pedagogik#section_2
    Intressant! Aldrig hört förr faktiskt.
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Jellybeanbaby

    GAMLA SVENSKA VÅTA MÅTT

    Halvstop
    Halvstop Ett halvstop är ett äldre svenskt rymdmått för våta varor.
    1 halvstop = 1/2 krus = 2 kvarter = ungefär 0,65 liter.
    Engelska samt amerikanska "pint" är aningen mindre än det svenska halvstopet.

    Stop:
    Wiki säger:


    Ett stop är ett gammalt rymdmått som motsvarar = 4 kvarter = 1/2 kanna = 1,308 liter.


    Stop namnet betyder ett "urholkat kärl med branta stupande väggar". Begreppet har använts på lite olika typer av kärl. De första beläggen härrör från 900-talet och då är det raka bägare utan grepar, men redan på 1500-talet omtalas stop med grepe och lock. Har kunnat åsyfta såväl, trä, silver, tenn. Det verkar också som ordet delvis ersätter stånkan. Senare har även kannor som fungerat som rymdmått fått överta benämningen stop.


    Jämför med:


    Stånka Sejdel Kanna Sejdel
    En sejdel är ett dryckeskärl i glas eller keramik främst avsett för öl. Om sejdeln har lock kallas den oftast stånka.
    / wiki

    Stånka
    Stånka är ursprungligen ett medeltida kärl. "Stenneka" var en medeltida serveringskanna – det som i vissa dialekter ännu kallas stånda – ett kärl som står. De kan vara urholkade trädstammar eller laggade kar och tunnor. Stenneka och stånka är diminutivform och betyder "den lilla ståndan". De stånkor som omtalas under medeltiden är huvudsakligen träkärl. / wiki


    orka
  • FuckGoggleAskMe

    Nar jag var 7-8 ar och skrev min forsta uppsats i skolan, insag jag tydligen stundens allvar och lyckades anvanda bade "ehuru" "pilt" och "synnerligen delikat" ... froken rapporterade tydligen till mina foraldrar, som insag att jag nog hade en hel del aldre barnbocker hemma ...

    Jag trodde att uppsats innebar att man skulle anvanda de krangligaste orden man kande till, och "skriv som du talar" var inte uppfunnit pa den tiden.

    Darfor rekommenderar jag hjartligt dessa ord. 

  • Jellybeanbaby
    FuckGoggleAskMe skrev 2013-03-07 21:06:41 följande:
    Nar jag var 7-8 ar och skrev min forsta uppsats i skolan, insag jag tydligen stundens allvar och lyckades anvanda bade "ehuru" "pilt" och "synnerligen delikat" ... froken rapporterade tydligen till mina foraldrar, som insag att jag nog hade en hel del aldre barnbocker hemma ...

    Jag trodde att uppsats innebar att man skulle anvanda de krangligaste orden man kande till, och "skriv som du talar" var inte uppfunnit pa den tiden.

    Darfor rekommenderar jag hjartligt dessa ord. 
    Underbar berättelse!
    orka
  • Ramborg

    Jag lyckade nyss använda ordet "vägnar" i en post och är mycket nöjd. "Syskonen kände sig förolämpade å sitt älskade föräldrahems vägnar."

    De kände alltså att någon hade förolämpat föräldrahemmet.


    42.
  • Jellybeanbaby
    Ramborg skrev 2013-03-08 07:22:13 följande:
    Jag lyckade nyss använda ordet "vägnar" i en post och är mycket nöjd. "Syskonen kände sig förolämpade å sitt älskade föräldrahems vägnar."

    De kände alltså att någon hade förolämpat föräldrahemmet.
    Jag vill bara utbrista i ett "LOVE that shit!" men känner att det passar ju inte tråden. Kyss Så istället säger jag:

    På min ära, Ramborg, på min ära! Det där gjorde du bra.
    orka
  • Ramborg
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-08 11:00:39 följande:
    Jag vill bara utbrista i ett "LOVE that shit!" men känner att det passar ju inte tråden.  Så istället säger jag:

    På min ära, Ramborg, på min ära! Det där gjorde du bra.



    /bugar/
    42.
  • Pentra

    Jag använder ordet 'vrångbild' ibland när jag finner att det lämpar sig. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Mentat

    "finge", "hölle", "låge" m.m. böjningsformer i konjunktiv, ett idag närmast utdött modus. Jag gillar det, det ger möjlighet att uttrycka sig väldigt lakoniskt. "Vore" är väl det enda som används idag.

Svar på tråden Bevara Gamla Ord-tråden, låt dem inte dö ut!