• Miss Mango

    14, gravid vill behålla men alla är emot det

    Hej, jag är i 7-8:e veckan, vilket betyder att jag blev gravid redan första gången jag och min pojkvän gjorde det. Vi var tillsammans sju månader via internet innan vi träffdes IRL.

    Jag fick veta i förrgår att jag var gravid på ungdomsmottagningen, två kompisar följde med dit och visade var det låg någonstans. Väl där fick jag göra kissprov som visade att jag blev gravid för ca 7 veckor sen, tanten pratade en massa om abort och försökte påstå att det skulle vara olagligt för mig att ha sex, men men.

    Jag vill jättegärna behålla barnet, lyckades ta mig modet att berätta för mamma igår. Både hon och pappa är väldigt mycket emot att jag är gravid och säger att jag måste göra abort för att annars så kommer hela byn att snacka skit, Soc kommer att vara på oss igen, och att det kommer att förstöra min utbildning och att jag aldrig kommer att få något jobb i framtiden.

    Till och med min pojkvän som har sagt flera gånger att han vill ha barn är emot att jag är gravid, och att jag får två veckor på mig att göra mig av med "Det", för annars gör han slut, vilket är jättejobbigt! Jag älskar verkligen honom väldigt mycket, och han verkar så himla lycklig när han är med mig, önskar att jag kunde övertyga honom. Han säger att han vill vänta me å skaffa barn tills han är 29...

    Min äldsta bror är väl den enda som känns vettig just nu, han säger att han tycker ju att jag är på tok för ung, men att jag ska göra det val som känns rätt för mig å att han kommer att ställa upp oavsett vad jag gör för val.

    Problemet är bara det att jag börjar tvivla på vad jag egentligen vill!.. :'( Jag vill ju behålla barnet, men vill inte heller förlora min kille. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden 14, gravid vill behålla men alla är emot det
  • Miss Mango
    Noname00 skrev 2014-06-27 20:43:41 följande:

    Sprutade han i dig med flit eller råkade ni spräcka gummit?


    Nr 2...
    Lilla W skrev 2014-06-27 21:34:00 följande:

    @vfja Jag skulle gärna höra din positiva vinkel på det hela?


    Jag me!

    Men en sak jag tänkte.. om det tar slut mellan mig å min PV ändå så kommer jag nog ångra mig till döds att jag inte behöll barnet! :-/
  • Flisan79

    TS: min syster blev gravid som 17 åring och visste inte först vad hon ville. Hon gjorde iaf tillslut abort då hon insåg hur mycket hon skulle missa av sin ungdom.
    Det tog slut med pojkvännen ett tag efter och idag är hon sjukt glad att hon inte behöll. Att behöva ha honom i sitt liv nu. Sin första pojkvän. Vilken mardröm.

  • Flisan79

    För bara för att ni inte är ihop, betyder inte att ni kommer ha med varann att göra. Tvärt om är ni bundna livet ut och efter en separation är det ofta det sista man vill.

  • liten2014

    Många unga mammor klarar ofta det ganska bra...det är inte det MEN man har oftast bättre förutsättningar ju äldre man är! Jag säger inte att du skulle misslyckas utan jag har sett 14 åringar klara det. Det jag menar är att många i din situation ser bara det gulliga, alltså en bebis som man kan gosa med och klä i söta kläder. Med mitt inlägg vill jag sätta igång tankebanorna hos dig. Det är otroligt mycket man ska tänka på och lösa innan bebisen kommer. Vi här inne på fl eller några andra i världen kan omöjligt säga om du kommer klara av ett barn i din ålder eller inte utan vi ger tips och vad vi tycker.

    Om du bestämmer sig för att abortera finns det massor av hjälp du kan få. Det är inte lätt att genomgå en abort för alla. Alla känner olika. Jag tycker du ska boka en tid på ungdomsmottagningen hos en kurator eller på kvinnokliniken/mödravården för att bolla tankar. För och nackdelar osv... Låt ingen köra över dig för det är trots allt ditt beslut.

    Om du istället bestämmer dig för att behålla barnet. Ta reda på vilka bidrag du kan få. Prata med dina föräldrar om det finns möjlighet att du kan bo hemma med bebisen men att du hjälper till mer med t.ex matlagning och städ men även att du betalar en summa pengar till dom varje månad. Kom

    Ihåg att dina föräldrar är fortfarande försörjningsskyldiga för dig men INTE för ditt barn. Du kan alltså inte tvinga dom till att betala saker för ditt barn utan det är ditt ansvar. Bidrag du kan få är barnbidrag, bostadsbidrag beroende på hur du på men sen får du även lägsta föräldrapenning. Inte mycket pengar men du kan klara dig på det om du prioriterar och tänker rätt! Ekonomi finns men det är inte mycket pengar du får och det kan bli tufft och du kan känna dig otillräcklig. Hade du inte velat ge ditt barn mer? Hade du inte velat ha en stabil ekonomi där ditt barn hade kunnat få mer och där du slapp vända upp och ner på varje krona?

    Som sagt, prioritering är viktigt!

    Om dina föräldrar inte går med på att du bor hemma måste du bo någon annanstans. Ja, din bror kan säkert fixa något men om han INTE kan det? Hur gör du då? Jag vet en del som hyr ut som gärna inte hyr ut till personer där ekonomin är ostabil osv.... Detta måste du kolla innan du bestämmer dig!

    Skolan. Skolan är oerhört viktig! Du kanske inte känner för att läsa vidare efter 9an men dina möjligheter till ett jobb sen när barnet går på dagis är LITEN! Utbildning är oerhört viktig i dagens samhälle! Man måste i princip plugga många år för att få ett välbetalt jobb. Gymnasieutbildningen är grymt viktig för framtiden. Vill du inte att ditt barn ska växa upp i en trygg miljö där hans/hennes mamma har möjlighet till bra jobb och god ekonomi i framtiden? Det är svårt att få jobb utan utbildning. Tänk om du är arbetslös i flera år pga utbildningen. Lite pengar kommer in. Ni har knappt mat på bordet. När ditt barns kompisar åker på semestrar så kan ni inte det....

    Du kommer ha svårt för att träffa vänner och barnet kommer ta stor del av din tid. Du kan liksom inte bara skita i henne/honom när det blir jobbigt. Som någon skrivit tidigare, barnet kommer behöva dig i va 10 år fram över näst intill hela tiden, du måste finnas där hela tiden! Du kommer ha ett ansvar i 18 år fram över!

    Tänk efter NOGA!!!!

  • Noname00

    Tänk och också på det som du gör nu på din ledig tid kommer du inte kunna göra när du har barn, du kommer tex inte kunna åka iväg på resor efter skolan som många gör när de är runt 20 årsåldern.

    Som någon sa tänk noga.

    Jag tycker dock att hela den här tråden är lite märklig.

  • BjörkW

    Hej.
    Jag är gravid med mitt första barn och är 23 år och min sambo är 26. Jag gick ut gymnasiet med godkända betyg och fick direkt fast jobb som jag jobbat på i 3 år. Sambon utbildade sig efter att jobbat något år efter gymnasiet. Även han fick direkt en fast tjänst. Tillsammans får vi in ungefär 48 000 förre skatt, och då vi också jobbat i 3 respektive 1,5 år har vi runt 60 000 i buffert.

    Vi har varit tillsammans i ungefär 4,5 år och har bott tillsammans  i 1,5. Just nu bor vi i en liten stad i en 2 rok, men ska i höst flytta till en 3 rok som kostar 6000:- i månaden i hyra, just för att få lite mer plats när ungen väl kommer. Vi äter för ungefär 3000:- i månaden, men har lagt undan en buffert för 4000:-. Om amningen inte skulle fungera går ungefär hela barnbidraget, alltså runt 1000:-, till ersättning. När vi räknar på det så kommer barnet kanske kosta oss runt 2000:- i månaden med mat, blöjor, extra hygienartiklar och försäkringar. Inköpen innan barnet kommer, som spjälsäng, bilstol, vagn och kläder har vi kommit lindrit undan då vi fick en spjälsäng av mitt jobb och hittade en begagnad vagn för 2000:- (nypris 8500 . Vi har hittills kanske lagt runt 500:- på kläder och är inte ens uppe i hälften av vad som behövs den första tiden, och barn växer fort. Vi ska införsökatta en bilstol nu de kommande veckorna som kostar runt 2000:- och den kan barnet sitta i tills den väger 13 kg, sen blir dom bara dyrare och dyrare. Madrass, sängkläder, flaskor, nappar, babygym, babyneste, kisskydd till sängen och vagnen. Allt smått och gått kommer dra några 1000-lappar till.

    Vårt barn var planerat då vi kände att vi hade ekonomiska förutsättningar för att skaffa barn, men nu när förlossningen närmar sig börjar jag ändå oroa mig för att vi inte var tillräkligt redo, ekonomiskt eller mogna. Är vi redo att ge upp våra liv några år framöver? Har vi tillräkligt stora ekonomiska förutsättningar? Tänk om någon av oss blir arbetslös? Vi tänker mycket på hur trötta vi kommer vara. Nära vänner som nu har ettåringar berättar om det första årets sömnlösa nätter. Då barnen sovit 30 min för att sen vara vaken i några timmar, för att sen sova 30 min igen. Vad ska vi ha för bil? Min lilla snåla "åka till jobbet bil" är väldigt liten och rymmer knappt en barnvagn. (800:- i skatt per år, 1700:- i försäkring per år. Kostar runt 10 kr milen att köra).

    Nu kanske jag i mångas ögon ses som bortskämd och det går deffenetivt att leva på mindre än det vi har idag. Men jag kommer från ett hem där en förälder, på ett våldsamt sätt, tog sig från familjen vilket ledde till att min ensamstående mamma med låginkomstlön skulle försörja 4 barn. Vi hade inte alltid mat på borden, vi hade inte alltid värme på vintern. Internet, mobiler och bensin i bilen var en lyxfaktor. Jag vill, med hela mitt hjärta, att mina barn ska få slippa detta. Då hade min mamma ändå en utbildning, fast jobb och ett hjärta av guld. Jag flyttade hemifrån som 15 åring och levde då på studiebidrag, bostadsbidrag och på att jobba på helger och lov. Fick runt 4000:- i månaden och det skulle räcka till mat, hushållsartiklar, hyra, el, mobil. Tänk vilken chock det blev sen när jag slutade skolan och fick fast jobb och fick 18 000:- förre skatt. Men idag är det en lite skit lön! Och jag skulle aldrig fått jobb utan att gått klart gymnasiet.

    Så vad vill jag få sagt med detta långa inlägg som ingen kommer orka läsa? Att det kostar mycket pengar att skaffa barn. Att det tyvärr krävs mer än vilja och en attityd om att "de kanske löser sig" för att det ska bli bra. När jag var 14 år tyckte jag att några 1000 lappar var mycket pengar, och idag går det åt runt 15 000:- i månaden på bara fasta utgifter för mig och min sambo. Och det är egentligen ingenting. Jag hade i alla fall väldigt lite koll på vad saker och ting kostade och på pengars värde innan jag fylde 20 år. Jag tror att många som blir kallade "avensjuka morralkärringar i klemateriet" (som jag själv troligen med ses som nu) bara vill påpeka att verkligeheten är en annan när man är 14 år.

    Alla barn har rätt till en tryghet, och även fast du är tryg i ditt föräldraskap så skapar tyvärr inte det någon tryghet för verken dig eller barnets framtid om vi ser till den ekonomiska biten. Tänk efter noga. Ingen kommer straffa dig om du väljer abort, men livet kommer förändras och garanterat till det hårdare om du väljer att behålla barnet.

  • Sarakechi

    Jag vill inte att mina inbetalade skattepengar ska gå till någon oansvarig fjortis! Det är gulligt med en beeeeeeeeeeeeeeeeeeebis, men vem ska betala cirkusen?

  • Anonym (ung mamma)

    Ts, jag blev gravid som 20-åring, hade ingenting (jo, gymnasieutbildning), inga pengar, ingenstans att bo, ingen bil eller körkort osv. Jag behöll och det har jag ångrat sen dess. Jag ÄLSKAR min son, han är underbar, så på det sättet ångrar jag det inte. Men det har varit så jävla svårt. Allt har varit uppförsbacke. Nu har jag snart gått färdigt mina 4 år på universitet för en vettig utbildning, har körkort osv men fy fan vad jobbigt det har varit. Jag önskar att jag hade väntat. Bebisar är söta, men 2-åringar, 3-åringar? Vill du verkligen sitta med trottsbarn när dina kompisar går ut och har roligt, är ute och reser? Vill du gå på föräldrarmöten när dina kompisar går på universitetet och är ute och festar eller reser runt hela världen? Självklart är det DITT val men tänk på det här: Barn kan du få senare, när du är 26-27-30 nånting. Men din ungdom kan du ALDRIG få tillbaka. Tro mig, jag har försökt (och jag var inte i närheten så ung som du är). Jag har missat så mycket och jag sörjer det. Och min son har det förvisso bra, men det kunde ha varit bättre för oss alla. 

    Kram TS, lycka till hur du än väljer.

  • Anonym (Mymlan)

    Ingen schyst kille du har om han hotar med att göra slut om du inte gör abort tycker jag. Då är han ingenting att ha.

    Jag tycker du ska lyssna mest på dig själv för det är du som kommer få leva med ditt beslut hela livet. Jag hade en klasskompis på 16 år som fick barn och det gick bra. Hon fick en flicka. Lyssna på dig själv och låt inte andra pressa dig.

    Sen är det ju bra att du är medveten om vad det innebär att få barn, att du läser på och skaffar kunskap. Det behöver man göra oavsett ålder. 

    Lycka till!

  • Anonym (3barnsmamma)

    Vist att man behöver läsa på och utöka sin kunskap oavsett ålder. Men när man inte har några erfarenheter av vad "vuxenlive" är så blir de beydligt mycket svårare att förstå vad ett barn innebär, och vad de kostar i pengar. då TS inte ens är myndig så får dennas vårdnadshavare pengar som möjligtvis den 14 åriga har rätt till. Alltså studiebidrag, barnbidrag (som då i denna sitvation är samma sak och sammanlagt blir 2100).
    Att gå ut nian har inget värde idag om du inte går klar gymnasiet. Vist finns det folk som klarar sig ändå. Men man är inte eftertraktad på arbetsmarknaden om man ine ens har en gymnasieutbildning. Du har inte lust att gå klart skolan? Bara det säger ganska mycket om hur din framtid kommer se ut. Då har du alltså INGEN inkomst när barnet kommer. Det är säkert speciella regler som gäller eftersom du är omyndig, men är man över 18 och arbetslös och är mammaledig så får du ut 486 kr om dagen i 480 dagar. Vist låter det mycket för en som då bara får 1050 i månaden, men det ska räka till allt tills du får ett jobb. Och det är inte många som anställer en 15 åring utan utbildnning.
    Socialen kan jag ju säga kommer blanda sig i varesig dina föräldrar vill eller inte. Du är inte ens byxmyndig och har uppenbarligen haft sex. Så socialen kommer ta kontakt med er, och då du är under 15 så är det dina föräldrar som är vårdnadshavare till det ofödda barnet. Inte du!
    Hur många par håller ihop livet ut när de träffas som 13-14 åringar? Det krävs aktivt umgängen i 6 månader för att våra hjärnor ska klara av att ta upp all information om en annan människa, och inte fören därefter så känner ma varandra på riktigt. Hur vet du att et är denna pojke du vill bli gammal med om ni inte levt på varandra?
    Tyvärr kommer detta troligen finasieras med skattepengar. Vad har barnet gjort för ont för att behöa leva på existensminimum?
    Om kondomen nu sprack, varför tog du inte ett "dagen efter-piller"? Bara det tyder på att ni inte är mogna nog för ett barn. TA LITE ANSVAR!

Svar på tråden 14, gravid vill behålla men alla är emot det