• Anonym (värdo)

    Vad gör jag för fel? Går inte ner.

    Hej!

    Jag har varit överviktig sedan högstadiet och har förut provat att banta, men utan vare sig motivation eller resultat. Nu är jag 24 år och väger 87 kg och är 171 cm och har sedan åtta veckor ungefär tagit tag i problemet på riktigt, men inget händer. Så här ser mina matdagar ut:

    Frukost 07.30: Två kokta ägg och en kopp grönt te.
    Mellanmål 10.00: En banan
    Lunch(samma varje dag) 13.00: 3 dl kycklingsallad utan dressing.
    Mellanmål 17.00: 1 dl nötter, osaltade, inget fett
    Middag 19.30: Olika, men till exempel 1 dl fullkornsris och en laxfile och lite grönsaker. Inga såser.

    Utöver detta dricker jag bara vatten. Lördag är "fuskdag då jag äter lite större portioner och äter någon desert/godis på kvällen.

    Jag har också börjat träna. Jag går på friskis stepp två gånger i veckan, en timme per pass. Jag tar en promenad på 40 minuter VARJE kväll utan undantag. Jag kör lite yoga om 20 minuter varannan dag. Ändå händer inget. Vad gör jag för fel?

  • Svar på tråden Vad gör jag för fel? Går inte ner.
  • vv  tycker jag

    Gå med i viktväktarna :) gått ner 7 kg på 2 månader och då har jag unnat mig lite gått varje vecka och bara gått promenader. Med viktväktarna lär man sig att äta rätt portioner samt vilken mat man kan äta mer eller mindre av :)

  • Nickolina
    Arbetsmyran76 skrev 2014-08-29 19:15:44 följande:

    Blodsockret kan inte dippa, så vida du inte har diabetes... Däremot skickar kroppen ut för mkt insulin om du äter sött varför det blir insulin kvar ute i kroppen och kroppen blir då sugen på sött eftersom detta behövs för att få bort detta insulin och så är snurren igång


    När blidsockret sjunker blir folk hungriga. Det är det jag menar (gissar du syftar på mig).

    Sen kan visst blodsockret dippa så att man mår riktigt dåligt även utan diabetes. Tex vid lång och hård träning. Kallas för "bonking

    Om muskelglykogenet gått åt och blodsockret sjunkit så kan kroppen skapa energi/blodsocker av muskelmassa alt släppa ifrån sig glykogenreserven i levern. Vad s händer exakt kan inte jag redovisa men helt klart så kan blodsockerhalten efter ett tag så låg att man blir apatisk, får svårt att prata och får tunnelseende.

    För mig har det hänt tre gånger i livet under perioder då jag tränat var dag och kört långa pass. Riktigt otäckt

    En kropp med bra fettdrift (( ex lchf) kan göra glukos av fett. Men det tar en stund. Det är en lång kedja omvandling via levern.
  • karin84

    tillägg, äter frukost ca 8.00, litet mellanmål 10.00, lunch ca 12.30, mellanmål 15.00, kvällsmat ca 18.30, ibland något extra på kvällen om jag är sugen. Allt uträknat utifrån mina behov och utifrån vilken mat jag gillar och vill ha, finns inga förbud, bara anpassa mängden.
    Promenerar till och från arbetet (totalt ca 80 min/dag) + annan träning, tex kondition (löpning, crosstrainer, intensivpromenad med stavar) eller hemmaövningar 5-6 dagar i veckan, 40-60 minuter, beroende på vad jag känner för och vilken typ av träning jag kör. Dagliga promenader även när jag är ledig. 

  • Arbetsmyran76

    Jo men för vardagsmänniskan ligger blodsockret alltid mellan typ 4-6,tror inte de är de som toktränar som har problem med det "sk låga blodsockret" utan de som pga dålig kost har massa insulin i omlopp som gör dem sugna

  • Nickolina
    Arbetsmyran76 skrev 2014-08-29 22:31:00 följande:

    Jo men för vardagsmänniskan ligger blodsockret alltid mellan typ 4-6,tror inte de är de som toktränar som har problem med det "sk låga blodsockret" utan de som pga dålig kost har massa insulin i omlopp som gör dem sugna


    Och vad händer när en kropp får hög insulinnivå?

    Jo blodsockret sjunker. De blir sugna. De trycker snabbt i sig godis, kakor och/eller andra typer av kolhydrater/socker. Blodsockret stiger. Insulinet slår till. Denna pendling blir oerhört kraftfull för vissa.

    Den hunger som drivs av sjunkande blodsocker är sanslöst mycket mer plågsam än den som en som äter lchf har. Det är där hemligheten ligger. Inte i något hokus pokus utan kontroll på hungern tack vare jämn och fin blodsockernivå.

    Detta finns flera rapporter om jämn och fin blodsockernivå för diabetiker (och andra) som äter lchf på Internet. En god vän med diabetes typ 1 sänkte insulinbehovet med 40% på tre veckor med lchf.
  • NollÅtta

    Ser direkt vad du borde göra och det är:

    Du behöver plocka bort en del kolhydrater och äta lite mer fett istället.

    Ingen frukt

    Ät dressing till salladen

    Skippa nötterna och ät ett kolhydratsnålt mellanmål istället. Typ ett kokt ägg och en avokado.

    Istället för ris till middagen s äter du grönsaker, kanske broccoli och blomkål. Ät sås till.

  • NollÅtta

    Kolla gärna på den här länken. Jag lovar att om du följer detta så kommer du gå ner i vikt och du kommer få äta dig mätt på nyttig och god mat. Lite längre ner på sidan finns en film som heter "Hur du äter LCHF". Titta på den! http://www.kostdoktorn.se/lchf

  • U Bet I Am

    1dl nötter är för mkt. Ta max en näve. Max.
    Plocka bort äggulornarna.

    Gå en 1h powerwalk varje dag istället.

  • P30

    Hej på er. Min bakgrund är att jag gått ner cirka 50 kg. Jag har testat alla dieter, viktväktarna, appar, pulver och allt möjligt.

    Det som har fungerat bäst för mig är:
    1. Nuvarande diet
    2. Lchf
    3. Pulver

    Nuvarande diet går ut på att hålla kaloriunderskott och att registrera allt jag stoppar i munnen med en matdagbok i mobilen. Jag har ett minimimål att äta 1,5gr protein per kilo kroppsvikt och att ligga 700kcal på underskott per dag.

    Ett kilo kroppsfett innehåller lite vatten osv och innehåller 7500kcal. För att gå ner ett kilo kroppsfett i vikt behöver du alltså ligga 700kcal underskott knappt två veckor. Om din jämviktsnivå är 1700kcal skall du pricka 1000.

    Genom att äta mycket protein händer två saker: du behåller de muskler du har, eller med ökad träning kan du till och med bygga på muskler. Om vågen är det enda som räknas är det förstås smidigt att bränna muskler istället. Då tappar du vikt dubbelt så fort eftersom energiinnehållet är mindre. Enklaste sättet att tappa muskler är att fokusera på att äta kolhydrater, dvs frukt, knäckebröd etc.

    Nackdelen med att tappa muskler är att det är de som gör att du har någon som helst möjlighet att behålla vikten när du gått ner. Väger du 15kg mindre behöver du nämligen mycket färre kalorier. Om du återgår till tidigare beteende samtidigt som du gjort av med 5 kg muskelmassa kommer du att gå upp dubbelt så fort som förra gången - och kommer fortsätta uppåt fortare.

    Protein är det som mättar bäst sett på kaloriinnehåll. Kolhydrater är det som är sämst. Protein är också komplicerat att omvandla till fett, så så länge du får i dig under 2,5gr protein/kg kroppsvikt är det inga stora medicinska risker, men du håller dig mätt och kommer att förbränna fett.

    Det spelar ingen roll när på dygnet du äter och det spelar ingen roll vilka kalorier du äter. Du kan alltså absolut gå ner i vikt genom att enbart äta choklad, men du kommer att vara jäkligt hungrig på vägen eftersom du får äta så lite.

    Ju energitätare desto farligare. Avocado, matolja och nötter innehåller mängder med fett. Om du äter blandat med syfte att gå ner i vikt är detta mer eller mindre livsfarligt. Ett ägg mättar lika mycket men innehåller 1/5 av energin.

    Så tänk tvärt om: ät mat med högt protein- och lågt innehåll av fett. Ät kolhydrater, men långsamma, dvs grönsaker. Strunta helt i frukt och nötter om du inte skall gå ner i vikt halvårsvis. Unna dig i så fall fyra-fem nötter någon gång i veckan och en liten frukt - apelsin, äpple eller päron någon halvtimme innan träning.

    Räkna inte träningen som "bonus" som du får äta för. Praktiskt taget alla appar och maskiner räknar träningen som 2, 3 eller 4 gånger mer energi än vad du faktiskt gör av med.

    Det enklaste sättet att se till att din kropp inte hamnar i svält är att hålla intaget över 750 kcal, att promenera minst en halvtimme varje dag (eller snarare är det sträckan som räknas, tiden det tar är ointressant... Minst 3 km/dag, helst mer...)

    Om LCHF: det funkar för många, men personligen känns det inte rimligt att äta sådana mängder mättat fett. Jag tror att det är livsfarligt långsiktigt. Att använda det ett halvår eller två för att hantera sitt sockerberoende och gå ner i vikt är säkert nyttigare än att ha kvar vikten.

    Om pulver: Det innehåller alla näringsämnen du behöver, men är ju inte ett sätt att skaffa en ny livsstil. Kan göra det enkelt att ligga på kaloriminus. Se till att du kör LCD och inte VLCD, komplettera med 1 dl extra proteinpulver två gånger per dag och ta en extra påse innan träning för att orka träna.

    Det finns bara tre rimliga skäl till varför du inte går ner:
    1. Du har en ämnesomsättningssjukdom. Kolla upp det.
    2. Du fuskar lite för mycket. Du äter saker som du inte vet om. Överviktiga glömmer bort saker de ätit fortare än normalviktiga, uppskattar att maten de äter innehåller mycket mindre energi än vad det gör (upp till 45%) och överskattar hur mycket motion bränner.
    3. Byt bort banan och nötter mot naturell lättkvarg och fun light.

    Sen är det ju så - om du frågar här: varför går jag inte ner i vikt så är det ungefär som att fråga: vilken mataffär är bäst? Du kommer att få hundra svar av folk som alla tycker att just de har rätt. Du behöver reda ut hur du fungerar, var du fuskar och framför allt hur du kan få till en långsiktig livsstilsförändring.


    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • HäckHäxan
    P30 skrev 2014-08-30 02:08:13 följande:
    Hej på er. Min bakgrund är att jag gått ner cirka 50 kg. Jag har testat alla dieter, viktväktarna, appar, pulver och allt möjligt.

    Det som har fungerat bäst för mig är:
    1. Nuvarande diet
    2. Lchf
    3. Pulver

    Nuvarande diet går ut på att hålla kaloriunderskott och att registrera allt jag stoppar i munnen med en matdagbok i mobilen. Jag har ett minimimål att äta 1,5gr protein per kilo kroppsvikt och att ligga 700kcal på underskott per dag.

    Ett kilo kroppsfett innehåller lite vatten osv och innehåller 7500kcal. För att gå ner ett kilo kroppsfett i vikt behöver du alltså ligga 700kcal underskott knappt två veckor. Om din jämviktsnivå är 1700kcal skall du pricka 1000.

    Genom att äta mycket protein händer två saker: du behåller de muskler du har, eller med ökad träning kan du till och med bygga på muskler. Om vågen är det enda som räknas är det förstås smidigt att bränna muskler istället. Då tappar du vikt dubbelt så fort eftersom energiinnehållet är mindre. Enklaste sättet att tappa muskler är att fokusera på att äta kolhydrater, dvs frukt, knäckebröd etc.

    Nackdelen med att tappa muskler är att det är de som gör att du har någon som helst möjlighet att behålla vikten när du gått ner. Väger du 15kg mindre behöver du nämligen mycket färre kalorier. Om du återgår till tidigare beteende samtidigt som du gjort av med 5 kg muskelmassa kommer du att gå upp dubbelt så fort som förra gången - och kommer fortsätta uppåt fortare.

    Protein är det som mättar bäst sett på kaloriinnehåll. Kolhydrater är det som är sämst. Protein är också komplicerat att omvandla till fett, så så länge du får i dig under 2,5gr protein/kg kroppsvikt är det inga stora medicinska risker, men du håller dig mätt och kommer att förbränna fett.

    Det spelar ingen roll när på dygnet du äter och det spelar ingen roll vilka kalorier du äter. Du kan alltså absolut gå ner i vikt genom att enbart äta choklad, men du kommer att vara jäkligt hungrig på vägen eftersom du får äta så lite.

    Ju energitätare desto farligare. Avocado, matolja och nötter innehåller mängder med fett. Om du äter blandat med syfte att gå ner i vikt är detta mer eller mindre livsfarligt. Ett ägg mättar lika mycket men innehåller 1/5 av energin.

    Så tänk tvärt om: ät mat med högt protein- och lågt innehåll av fett. Ät kolhydrater, men långsamma, dvs grönsaker. Strunta helt i frukt och nötter om du inte skall gå ner i vikt halvårsvis. Unna dig i så fall fyra-fem nötter någon gång i veckan och en liten frukt - apelsin, äpple eller päron någon halvtimme innan träning.

    Räkna inte träningen som "bonus" som du får äta för. Praktiskt taget alla appar och maskiner räknar träningen som 2, 3 eller 4 gånger mer energi än vad du faktiskt gör av med.

    Det enklaste sättet att se till att din kropp inte hamnar i svält är att hålla intaget över 750 kcal, att promenera minst en halvtimme varje dag (eller snarare är det sträckan som räknas, tiden det tar är ointressant... Minst 3 km/dag, helst mer...)

    Om LCHF: det funkar för många, men personligen känns det inte rimligt att äta sådana mängder mättat fett. Jag tror att det är livsfarligt långsiktigt. Att använda det ett halvår eller två för att hantera sitt sockerberoende och gå ner i vikt är säkert nyttigare än att ha kvar vikten.

    Om pulver: Det innehåller alla näringsämnen du behöver, men är ju inte ett sätt att skaffa en ny livsstil. Kan göra det enkelt att ligga på kaloriminus. Se till att du kör LCD och inte VLCD, komplettera med 1 dl extra proteinpulver två gånger per dag och ta en extra påse innan träning för att orka träna.

    Det finns bara tre rimliga skäl till varför du inte går ner:
    1. Du har en ämnesomsättningssjukdom. Kolla upp det.
    2. Du fuskar lite för mycket. Du äter saker som du inte vet om. Överviktiga glömmer bort saker de ätit fortare än normalviktiga, uppskattar att maten de äter innehåller mycket mindre energi än vad det gör (upp till 45%) och överskattar hur mycket motion bränner.
    3. Byt bort banan och nötter mot naturell lättkvarg och fun light.

    Sen är det ju så - om du frågar här: varför går jag inte ner i vikt så är det ungefär som att fråga: vilken mataffär är bäst? Du kommer att få hundra svar av folk som alla tycker att just de har rätt. Du behöver reda ut hur du fungerar, var du fuskar och framför allt hur du kan få till en långsiktig livsstilsförändring.
    Kalasbra svar ju
    I was refused a job yesterday. Apparently putting gang-bang on your application doesn't qualify as proof of teamwork!
Svar på tråden Vad gör jag för fel? Går inte ner.