• Anonym (Maria20år)

    Ständig misshandel men älskar han ändå

    Jag och min kille har varit tillsammans i lite mindre än två år. För ett år sedan började han förändras och jag fick se nya sidor av han, bland annat aggression, ilska, han tog sönder saker och de senaste månaderna har han börjat misshandla mig. Varför han gör det är för att han ständigt tycker jag gör fel i nästan allt. Jag kan ringa han när jag mår dåligt eller har ont i mina knän (som jag har problem med) så säger han "gå och säg det till din mamma då!" eller sluta var ett barn och ta tag i det". Saken är att jag varit hos olika läkare en del men detta problem är något som inte lindras på någon vecka eller månad. Utan det har blivit ett stort problem. Han misshandlar mig för det mesta för att han vill "få tyst på mig". Jag säger till han efter varje bråk och tjafs att vi inte kan ha det såhär oh att vi borde reda ut men han skriker och ber mig dra och när jag inte gör det så drar han i mitt hår ger mig örfilar eller slår mitt huvud på marken. När han är arg säger han att han är så äcklad av mig och aldrig vill se mig. Han svarar inte telefonen när han är arg för att han säger att han inte vill höra min "äckliga röst". Jag känner ibland att han liksom "kastar det i ansiktet på mig" att vi haft sex. För ibland säger han saker som hora och när han säger äcklig så vet jag att han menar detta. Men jag ÄLSKAR han lika mycket trots detta!

    Jag är en oerhört kärleksfull människa, det finns inget vackrare än kärlek hos mig och det finns inga pengar i världen som kan köpa kärlek enligt mig. Sen är jag en jätte känslosam människa, helt tvärtemot vad min pojkvän är. jag vill aldrig göra han besviken och försöker anpassa mig till det han vill. Jag kan berätta saker som jag tycker är intressanta och fascinerande men han svarar det mesta med "okej" eller aha jag vet inte" jätte kallt. Det sårar mig mycket. När han pratar så försöker jag alltid vara gullig och låta intresserad. Allt för att han ska må bra. Samma sak när det gäller hans yttre och inre allt! Jag säger allt för att han ska känna sig duglig och känna sig som världens vackraste människa.

    Jag har dock också ett problem när han misshandlar mig hemma hos honom eller när vi är hos mig så säger jag oftast mina ex's namn och säger att de aldrig någonsin gjort så och massa. Jag vet att det är fel men det kokar inom mig och brinner i hela mitt hjärta och jag kan ju inte slå honom så jag lättar mitt hjärta genom detta. Han slår mig självfallet ännu mer när jag får ut deras namn.

    Och min mamma avskyr vårt förhållande hon säger hela tiden att jag bör lämna honom på grund av att jag fortfarande är ett barn, för att jag gråter ständigt och ser deprimerad ut. Jag tror inte hon förstår hur mycket jag älskar honom. Jag älskar min mamma över allt annat men hon säger och berättar på ett sjukt elakt sätt. Hon kan säga "du är den sista han älskar" "ingen kommer stå ut med dig" och massa liknande. Det får mig att känna mig så oduglig och mer deprimerad.

    Jag skulle aldrig någonsin kunna berätta för någon annan att han slår mig, inte heller anmäla. Ingen vet det heller men några av mina vänner misstänker det och det de säger är att jag borde lämna han men INGEN förstår hur mycket jag älskar han och hur jag kommer känna mig som världens mest ensammaste människa på denna jord. Det känns just nu som om döden skulle föredras än att inte ha han i mitt liv. Han har såklart bra sidor, jätte generös och kan vara så mysig och kärleksfull ibland. Han festar inte och hänger inte med tjejer och det är precis det jag vill ha hos en kille. Men jag känner inte att jag kan vända mig till han när jag är ledsen eller behöver prata.. jag känner mig så ensam och vet inte vad jag ska ta mig till. Sist sa han att vår kärlek inte är tillräcklig men att han inte kommer lämna mig. Det är oftast jag som hör av mig, säger att vi ska hitta på saker och vara med varandra. Jag har pojkvän, familj, syskon, massa underbara vänner men jag känner mig så ensam. Så ENSAM. Det känns också som om min mamma snart kommer lägga sig i och förstöra mellan oss.

    Jag vet på riktigt inte vad jag ska göra JAG vill bara höra vad ni andra skulle göra om ni var i min situation. Och snälla förstå att jag har känslor för honom.

  • Svar på tråden Ständig misshandel men älskar han ändå
  • Anonym (Lämna.)
    Lord Hans skrev 2015-12-01 20:59:14 följande:

    I trådstarten skriver ts att hon är maria20år, sen glömmer hon att vara anonym och är plötsligt tjej17.

    Det som ändå är fascinerande är att det finns personer här, dessutom såna som är gamla i gamet här på fl som tar tråden på allvar.

    Det finns minst tio identiska trådar från för.

    Kom igen, gör en insats för mänskligheten och inse att ts trollar!


    Ja, det är en trolltråd men blir ju ändå viktigt för detta fenomen finns. Varför hänger man så mkt här?
  • tjej17
    Lord Hans skrev 2015-12-01 20:59:14 följande:

    I trådstarten skriver ts att hon är maria20år, sen glömmer hon att vara anonym och är plötsligt tjej17.

    Det som ändå är fascinerande är att det finns personer här, dessutom såna som är gamla i gamet här på fl som tar tråden på allvar.

    Det finns minst tio identiska trådar från för.
    Kom igen, gör en insats för mänskligheten och inse att ts trollar!


    Hej, nejdå jag är helt ny på Familjeliv. Först så såg jag att man kunde skriva till ett namn men såg senare att man kunde använda till sitt namn. Förstod det när jag tryckte på "citera" då fanns det två alternativ. Jag är 20 år gammal, 17 är bara en siffra jag brukar använda. Herregud nej, vem skulle ha en massa tid och lägga ned så mycket på att hitta på något? Jag blir bara glad av att alla delar med sig olika historier och berättar hur de skulle gjort. Det hjälper mig mer än vad någon kan ana.
  • tjej17
    Anonym (sara) skrev 2015-12-01 21:05:43 följande:

    Jag säger inget om hans kärlek till dig, för det vet jag inget om. Jag vet dock att det inte hjälper det minsta när folk säger "han älskar inte dig, lämna". Tvärtom. Men jag tänker så här... Det är ok att du älskar honom. Han har garanterat fina sidor att älska. Men älska dom på avstånd. Och framförallt, älska dig själv mer. Detta är inget liv värt att leva, och det vet jag av egen erfarenhet. Ju längre du stannar, desto mer skadad kommer din självkänsla bli och vägen tillbaka blir lång. Stannar du i detta så väljer du bort lycka för all framtid. 


    Tack för att du förstår! Nej precis det hjälper inte. Jag får också en massa tankar om hur det kommer bli om jag skulle lämna han dvs jag BRYR mig ju! Som jag tidigare sagt skulle det kännas att hela min värld skulle rasa om han hottade någon ny. Ja, han har fina sidor också, jag vill bara att han förändras och ser hur mycket jag älskar honom. Jag har inte ens det hjärtat att kunna anmäla honom, aldrig!
  • tjej17
    molly50 skrev 2015-12-01 21:31:59 följande:
    Jag har själv levt i en destruktiv relation och jag är ledsen att säga det,men din mamma har rätt. Det här ÄR inte kärlek! I alla fall inte från hans sida!
    Du säger att du älskar honom och du skulle aldrig behandla honom så illa,eller hur.
    Men han tvekar inte på att trycka ner dig och misshandla dig. Om han älskade dig,tror du då att han skulle behandla dig så?
    Snälla du,tror du inte att du förtjänar bättre än så här?
    Är du verkligen beredd att kasta bort ditt liv på en skitstövel som med all säkerhet kommer att göra ditt liv till ett helvete?
    Du måste lämna honom nu,och inte efter några år när ni har skaffat barn osv.
    Du vill väl inte att dina barn ska få lära sig att det är så man behandlar en kvinna?

    Mitt råd till dig är att lämna nu och sedan gå till en samtalsterapeut. Du behöver prata med någon om det här.
    Din mamma vet och dina vänner anar. Låt dem hjälpa dig och stötta dig om du inte klarar det här ensam.
    Men vad du än gör så lämna!
    Kasta inte bort ditt liv på det här praktarslet!

    Jag lämnade mitt destruktiva förhållande och det ångrar jag inte för en sekund!
    Hade jag stannat kvar så hade jag förmodligen legat några meter under jorden idag.
    Jag är idag lyckligt gift och har 2 underbara barn. Så du har alla chanser att träffa någon bättre. Jag lovar!
    Tack för att du delar med dig av det. Just nu känns det inte som om jag kommer lämna honom, utan sannolikheten är mer stor att han lämnar mig. Mina känslor är för starka och jag har delat så mycket med denna kille, vill aldrig vakna upp och inse att han inte finns kvar. Vill att han ÄNDRAS.
  • Anonym (sara)
    tjej17 skrev 2015-12-02 01:19:07 följande:
    Tack för att du förstår! Nej precis det hjälper inte. Jag får också en massa tankar om hur det kommer bli om jag skulle lämna han dvs jag BRYR mig ju! Som jag tidigare sagt skulle det kännas att hela min värld skulle rasa om han hottade någon ny. Ja, han har fina sidor också, jag vill bara att han förändras och ser hur mycket jag älskar honom. Jag har inte ens det hjärtat att kunna anmäla honom, aldrig!
    Men tänk så här... Om du stannar så har han ingen anledning att ändra sig. Men om han förlorar dig pga sitt beteende, så kanske han är villig att kämpa med sig själv för att få dig tillbaka. Och om han inte gör det... Då är han inte något att ha. Jag stannade också för att jag inte ville se exet med någon annan, men i slutändan insåg jag att jag va den som va lyckligt lottad när han kom med en ny. För jag visste vad hon skulle få utstå. Du behöver inte anmäla, men du måste försöka göra något. Om du lämnar och han ändrar sig, då kan du gå tillbaka då. 
  • Anonym (Norba)
    tjej17 skrev 2015-12-02 00:06:36 följande:
    Jag är nog en av de som tror jag inte förtjänar bättre för jag tänker mycket på att "jag måste göra något som han tycker är helt stört för att han ska göra såhär". Det kan vara att jag blir tjurig när han ska hem till vännerna och spela PS istället för att vara med mig trots att vi är mycket, då blir han arg och jag blir arg sen fortsätts det. Han ber mig låta honom vara ifred men då säger jag att jag vill REDA ut det på en gång och inte låta det vara. Då får han DAMP. Jag är inte rädd för han eller "vågar inte lämna han". Inget sånt absolut inte.
    Jag trodde också att jag inte var värd bättre. Men vet du vad? Det är alla! INGEN förtjänar att bli behandlad så!

    Idag har jag en kille som aldrig slår mig, jag är inte längre rädd för att prata eller rädd för att vara tyst eller rädd för att göra något eller inte göra något för att VAD SOM HELST kan trigga igång terrorn. Jag har två små döttrar och jag är lycklig. Det kan du också bli <3
  • molly50
    tjej17 skrev 2015-12-02 00:01:14 följande:
    Du la nog orden i munnen på mig. Det stämmer så mycket det du säger att jag är beroende och så RÄDD att han träffar någon ny efter mig. Jag är dock kär, det är jag. Jag är inte i den situationen du var dock, utan jag VILL fortsätta med han, jag vill bara att han ändras att jag får han att ändras och inse. Jag klarar inte av tanken att han skulle träffa någon annan. Han är så älskad bland alla också..
    Jag tror att du måste inse att han inte kommer att ändras. Han behöver hjälp och det behöver han nog hjälp för att inse.
    Du kommer aldrig att kunna förändra honom. Man kan inte förändra en annan människa.
    Det måste han inse själv.
    Jag har,som sagt,levt i en destruktiv relation med misshandel,stryptag och sjuklig svartsjuka osv.
    Jag tänkte också som du. Var rädd att han skulle träffa någon ny osv.
    Det gjorde han också. Men han visade då,en gång för alla,att han inte hade förändrats ett dugg.
    Han behandlade sin nya på samma sätt som han behandlade mig med misshandel,stryptag osv.
    Jag insåg då att jag hade gjort helt rätt och har aldrig ångrat det.
    Du är ung och har hela livet framför dig.
    Fundera allvarligt på om du vil kasta bort det på en människa som förmodligen aldrig kommer att förändras.
    Om inte så lämna honom nu,innan ni har hunnit få några barn osv.
    Barnen ska inte behöva lära sig att det är ok att behandla en kvinna på det sättet!

    Mitt ex har,så vitt jag vet,fortfarande inte förändrats trots att det gått många år sedan jag lämnade honom och vi båda idag är vuxna.
    Så vitt jag vet så har han heller inte stadgat sig och bildat familj.
    Det har däremot jag.
    Jag har träffat världens underbaraste man och är idag lyckligt gift och har två underbara barn tillsammans med honom.
    Så du har alla chanser att träffa en ny och bättre kille! Jag lovar!
    Du förtjänar så mycket bättre än så här!
    Jag tror du måste sluta leta ursäkter för hans beteende och bli starkare i dig själv för att inse det.

    Kram och lycka till! {#emotions_dlg.flower}
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    tjej17 skrev 2015-12-02 01:23:26 följande:
    Tack för att du delar med dig av det. Just nu känns det inte som om jag kommer lämna honom, utan sannolikheten är mer stor att han lämnar mig. Mina känslor är för starka och jag har delat så mycket med denna kille, vill aldrig vakna upp och inse att han inte finns kvar. Vill att han ÄNDRAS.
    Men det kommer han inte att göra,är jag rädd.
    Jag var också rädd som du och trodde att jag aldrig skulle lämna honom.
    Men jag insåg att jag förtjänade bättre.
    Men det var först efter att jag fick veta att han varit otrogen med ett ex.
    Han var alltså sjukligt svartsjuk så fort jag så mycket som pratade med en annan kille. Men det var helt ok för honom att bete sig som ett svin mot mig.
    Det här kommer kanske att låta hårt. Men jag tror att det är du som behöver förändras.
    Du behöver få bättre självkänsla så du blir stark nog att orka lämna.
    Du förtjänar bättre än att dela ditt liv med någon som beter sig som ett arsle.
    Jag gick till en samtalsterapeut och fick prata av mig och ventilera ur mig alla mina känslor. Och det hjälpte mig väldigt mycket.
    Plus att jag hela tiden hade mina vänner och min familj vid min sida. Det är jätteviktigt!
    Så våga ta emot hjälp så du orkar lämna.
    För du förtjänar bättre än så här! Kom ihåg det!
    Mattias och Hannah.
  • Mentat

    Jag hoppas att detta är en trolltråd.

    Om det nu inte är det kan jag bara säga till Maria att det är hennes beteende som uppmuntrar till mäns våld mot kvinnor: Hon accepterar att bli misshandlad utan att lämna killen! Det finns gott om bra män som du kanske inte har lagt märke till för att de inte har armbågat sig fram till dig men det är just de killarna du borde kika närmare på.

    Lämna killen snarast, sörj över din förlorade kärlek ett tag och gå sedan vidare i livet som en kvinna som vägrar att acceptera att bli misshandlad och vägrar acceptera kräk till män som beter sig på det viset.

  • Anonym (Honom va?)

    Jo. Som så konsekvent skriver han i santliga inlägg och sen dyker plötsligt ett honom dyker upp. Kanske inte så trovärdigt.

    Din mammas inställning till dug är ju inte helt korrekt. Om du är 20 är du inte ett barn. Däremot kan hon tycka att du beter dig som ett barn. Kanske. Har hon rätt?

    Till alla er som i smyg låter er misshandlas av er partner, kvinna eller man - anmäl och lämna! Eller omvänt.


    tjej17 skrev 2015-12-02 01:15:43 följande:

    Hej, nejdå jag är helt ny på Familjeliv. Först så såg jag att man kunde skriva till ett namn men såg senare att man kunde använda till sitt namn. Förstod det när jag tryckte på "citera" då fanns det två alternativ. Jag är 20 år gammal, 17 är bara en siffra jag brukar använda. Herregud nej, vem skulle ha en massa tid och lägga ned så mycket på att hitta på något? Jag blir bara glad av att alla delar med sig olika historier och berättar hur de skulle gjort. Det hjälper mig mer än vad någon kan ana.


  • Anonym (Tröttsamt)

    Jag ids inte läsa hela din trådstart. Det spelar ingen roll vad du har för ursäkter. Det är frivilligt att vara ihop med någon som misshandlar en. Du bestämmer om du vill fortsätta eller om det räcker.

  • Anonym (nej nej)

    trolltråd eller inte ,verklighet för många.En sak är säker:det finns ingen framtid med såna män.Believe it!

Svar på tråden Ständig misshandel men älskar han ändå