• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • misstristess
    Karlsson skrev 2009-01-20 09:54:33 följande:
    Ok. ska testa det Älskar också torsk och hoki men de kostar som sagt var.... Men mjälla och goda är de Jag kan använda sej som är relativt billig till fiskplättar då jag blandar i paprikapulver och sånt. Har lite svårt för den gråa färgen Usch vad petig jag låter....
    Nilabborren är lite rosa i köttet. Gillar du inte den så är det ju bara att göra biffar. Men jag tycker faktiskt att det är en av de bättre matfiskarna vi ätit. Den är lite "fet" eller snarare fast, utan att bli torr. Och smakar inte alls som pollock.
  • misstristess

    Karlsson: Blå påse som det står lake victoria på. Det står inte nilabborre på påsen! Och så är det en sötvattensfisk till skillnad mot både hoki, torsk och sej.

  • majlinsa

    vad gör ni för mat med pangusfilén?
    har en påse i frysen men inga idéer just nu vad jag ska laga för mat på den.

  • Karlsson

    Jag panerar och steker som rödspätta, potatis och kallsås till


    majlinsa skrev 2009-01-20 10:01:38 följande:
    vad gör ni för mat med pangusfilén? har en påse i frysen men inga idéer just nu vad jag ska laga för mat på den.
  • misstristess
    Svar på #110
    Lite som falafel då. Salsa har jag nog aldrig lagat själv, ska prova.
  • Vombell

    Precis panera den! Eller ha den i en fiskgryta eller gratäng. Den är så fast och fin i köttet så den faller inte isär i småbitar som andra sorter kan göra om man har den i tex grytor.

  • QuteCat

    Fisktips!

    Strömming med kaviar o dill mellan panerade i mjöl o kryddor samt potatismos till är billigt

  • Karlsson

    Jag gjorde förr egen salsa, måste göra det igen det är super gott.

    Här kommer mitt recept

    2 burkar krossade tomater
    2 gula lökar
    1-2 tsk Sambal oelek, beror på hur starkt du vill ha det
    1/3 jalapeno eller mer om man vill
    1/2 dl farinsocker
    1/2 dl ättika
    svartpeppar och salt

    Löken ska hackas väldigt fint, blanda ihop allt och låt gärna stå några dygn i kylen.

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget