• Anonym

    Får soc neka en mat-pengar?

    Jag har inga pengar till mat för denna månaden. Skickade kontoutdrag och räkningar till socialen samt att de har fått se hur mycket jag får in respektive måste betala denna månaden. Har inga pengar alls kvar till mat.
    Sökte bidrag så jag kunde köpa mat och har bara mat kvar för idag. Fick hem ett mottagarbevis och har varit och hämtat det, där de har nekat mig bidrag till mat.

    Får dem verkligen göra så? Jag kan ju inte överleva utan mat!

  • Svar på tråden Får soc neka en mat-pengar?
  • Olivers  Mamma
    Anonym skrev 2009-03-04 20:02:17 följande:
    Vad är det för utbildningar ni läser där det inte finns tillgång till datorer och internet på skolan?Jag har aldrig läst på en skola där det inte finns internet på datorer som man får låna.Men visst, klaga på kollektivtrafiken med.Eller köp cykel.
    oj oj oj vet du vad en cykel kostar nu för tiden eller?!!?!?!
  • aggexa

    Finns bättre begagnade från 50 pix. Du kräver väl inte en 21-växlad?

    Olivers Mamma skrev 2009-03-04 20:05:40 följande:


    oj oj oj vet du vad en cykel kostar nu för tiden eller?!!?!?!
  • aggexa

    Finns bättre begagnade från 50 pix. Du kräver väl inte en 21-växlad?

    Olivers Mamma skrev 2009-03-04 20:05:40 följande:


    oj oj oj vet du vad en cykel kostar nu för tiden eller?!!?!?!
  • Olivers  Mamma
    aggexa skrev 2009-03-04 20:10:19 följande:
    Finns bättre begagnade från 50 pix. Du kräver väl inte en 21-växlad?Olivers Mamma skrev 2009-03-04 20:05:40 följande:
    Jo verkligen o sen en motor på oxå o varför inte ett tak oxå, tänk om det regnar
    Jag skulle bli hemskt glad om den hade inbyggd dator med bredband oxå
  • MatsAtari

    Anonym (C) skrev 2009-03-04 13:12:41 följande:


    Boendet jag syftade på är de lägenheter som finns på campus, dvs skolans bostäder för eleverna. Var finns anledningen till att en lgh på 26 kvm ska kosta 5300 :- ??
    Att hyresvärden ska tjäna pengar.
    Aldrig i helvete den där avgiften motsvarar ens 50% av hyresvärdens kostnader för den.
  • Anonym

    Lite får studenterna skylla sig själva med.

    I Linköping byggdes det nya studentlägenheter på campus. Svindyra.
    Alla tog slut direkt.
    Sen klagade alla på hyrorna.
    Om folk inte hade kastat sig över de dyra lägenheterna hade hyrorna sänkts. Det är inte svårare än så.

  • MatsAtari
    Anonym skrev 2009-03-04 19:08:03 följande:
    Mmmm vilket skulle betyda att jag kan åka in till stan 1 (!!!) gång i månaden för att gå p bibblan, sen har jag gjort en förlust! Så kan alla ge fan i att gnälla om att man ska säga upp tele o BB för lokaltrafiken är fan dyrare i längden!!!
    Är nog böjd att hålla med TS där också. Lokaltrafiken är ju fan svindyr överallt. Folk som har pengar åker bil. Folk som inte har pengar går eller cyklar. Det är absolut inte värt att betala 50-60spänn för att åka max 5km fram och tillbaka dit jag ska. Hellre går jag eller stannar hemma.

    Finns det någonting rimligt med att man ska sitta och betala hur mycket skattepengar som helst för någonting man inte har någon nytta av???

    Om Lokaltrafiken var gratis eller betalades helt av biljettpriserna skulle jag inte säga någonting, men hur man kan låta lokaltrafiken sitta och plocka skattepengar år efter år begriper jag inte.
  • MatsAtari

    Olivers Mamma skrev 2009-03-04 20:05:40 följande:


    oj oj oj vet du vad en cykel kostar nu för tiden eller?!!?!?!
    Borde kunna gå att få tag på en billig cykel hos polisen, men ska man vara laglig så lär man ju få kosta på lyse, laddare och laddningsbara batterier för en 500spänn.
  • sasssyy
    MatsAtari skrev 2009-03-04 20:26:37 följande:
    Är nog böjd att hålla med TS där också. Lokaltrafiken är ju fan svindyr överallt. Folk som har pengar åker bil. Folk som inte har pengar går eller cyklar. Det är absolut inte värt att betala 50-60spänn för att åka max 5km fram och tillbaka dit jag ska. Hellre går jag eller stannar hemma. Finns det någonting rimligt med att man ska sitta och betala hur mycket skattepengar som helst för någonting man inte har någon nytta av??? Om Lokaltrafiken var gratis eller betalades helt av biljettpriserna skulle jag inte säga någonting, men hur man kan låta lokaltrafiken sitta och plocka skattepengar år efter år begriper jag inte.
    Men DET är väl ändå ganska irrelevant i tråden.. TS lär ju ändå ta sig till skolan de dagar det är föreläsning, på något vis och då kan man utnyttja de datorer som finns på campus. Har man inte pengar till mat har man då rakt inte pengar till att ha dator och internet. Valet är LÄTT för ganska många, men sen finns det en liten klick som tror att de inte kan leva utan sin dator, mobiltelefon eller tv. När jag pluggade första vevan hade jag INGET av dessa för jag hade inte råd. Jag hade varken FAST telefon eller mobil (nu var det ju inte så vanligt med mobiltelefon på den tiden och INTERNET, hade precis kommit till Sverige) men jag klarade mig alldeles ypperligt, andra vevan jag pluggade hade jag inte heller internet.

    Tycker vi kommer från tråden nu när folk HELA TIDEn försvarar och säger emot de sparförslag som kommer. Har man 20 spänn i plånboken så kan man inte gå ut och köpa oxfilé utan man får köpa knäckebröd. En ganska enkel ekvation. Har man flera månader i rad slut på pengarna efter man betalt räkningar är det dags att börja sålla bort sådant som inte är livsnödvändigt och NEJ bredband är inte livsnödvändigt, lokaltrafikens taxa är irrelevant för de flesta studenter har månadskort (som är överlag billiga med tanke på vad man får för pengarna) eller cykel, och cykel kan man få en ganska billig på polisernas auktioner eller så har man en ståendes hemma och dammar. Vet inte om ni visste det, men förr i tiden brukade folk GÅ också, även om det var längre bitar.....Jag gick till och från skola och extrajobb i tre terminer för jag ansåg mig inte ha råd med busskort...det var 6 km till skolan, jag är överviktig och lat men klarade det.. så kom igen nu.. sluta komma med dåliga bortförklaringar och ursäkter
  • Anonym

    TS, vet inte om du läser längre, men en sak som hjälpte mig när jag var i ekonomisk kris var att gå till pantbanken med en ring jag hade. Den var ett arv, så jag ville inte sälja den, men är det kris så kan man låna på den. Det är ju i längden dyrt att låna, men ibland är det som det är.
    Jag tyckte att det kändes mer ok att ordna lånet så än att gå runt och tigga bland familj och vänner.

Svar på tråden Får soc neka en mat-pengar?